Behöver hjälp med hw raidkort för 8 diskar och som funkar under linux

Permalänk
Medlem

Om du kör write-back sparas data i minnet på kortet (det ökar prestandan).
Får du strömavbrott skrivs inte detta till disken och du förlorar detta data.
Har du en BBU håller kortet datat som sen kan skrivas till disken.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brattis:

BBU behöver du inte, men kan vara bra om strömen går, så att cachen hinner skrivas till disk...
BBU = Batteri

Ah, så det är inte att föredra att köra utan BBU med andra ord? :/ Tusan..

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra utan batteri också men då ska du använda "write though", dvs. den använder inte minnet för sådant som ska skrivas utan tvingar det att skrivas direkt.

Det ger aningen sämre prestanda utan batteri men det går att köra säkert så också.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ah, då förstår jag.. Tack.

Har aldrig kört något raidsystem tidigare, och absolut inte med raidkort på detta sättet. Hur fungerar det egentligen när man sätter upp allt, hur ser gränssnittet ut? Och hur pass lätt eller svårt är det egentligen att sätta upp en raid 5 med detta kort. (Förutom alla de hårdvaru modifikationer man behöver göra).

(Sorry om jag lånar tråden lite).

Permalänk

Enligt mina erfarenheter så har 3Ware väldigt bra linuxstöd, men de har väl köpts av LSI har jag för mig. Så skulle jag köpa idag skulle jag nog ta ett LSI-kort

Dock tycker jag att hårdvaru-RAID lite har spelat ut sin roll för den avancerade hemmaanvändaren. Dagens processorer är så pass snabba att mjukvaru-RAID inte längre har så stor prestandanackdel att det är värt att betala det högre priset hårdvaru-RAID kräver.

Just nu har jag en gammal server som rullar med HW-RAID och åtta diskar, men det börjar bli dags att uppgradera. För min del lutar det åt färre diskar (fyra) och mjukvaru-RAID, mindre ljud, mindre värme och lägre pris.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ok, nu kommit fram till att det inte är nån bra idé att köra kortet på pcie 4x (16x port som går i 4x) så nu får jag leta efter ett annat :/

ställer frågan igen, på ebay när man söker efter perc 5i nuffrorna som är utöver de uppenbara som: RP272/TU005 eller GR155 har detta nån betydelse, eller är det bara revisioner?

/Daniel

Permalänk
Skrivet av vickos:

Ah, så det är inte att föredra att köra utan BBU med andra ord? :/ Tusan..

Utan writeback får du rejält mycket sämre prestanda, så du ska verkligen köra med det på. Så antigen behöver du ha en UPS eller BBU :). Som tidigare nämndes kan du köra med writeback utan BBU, men dör strömmen är din data förstörd.

Skrivet av ParaZide:

ok, nu kommit fram till att det inte är nån bra idé att köra kortet på pcie 4x (16x port som går i 4x) så nu får jag leta efter ett annat :/

ställer frågan igen, på ebay när man söker efter perc 5i nuffrorna som är utöver de uppenbara som: RP272/TU005 eller GR155 har detta nån betydelse, eller är det bara revisioner?

/Daniel

Har för mig att siffrorna bara är revisioner till olika dell servrar, jag har själv ett med MX961.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zonar:

Perc 5i står för att det har interna portar. Det finns ett perc 5e som har externa portar också.

mvh
zonar

PS. Det var ett bra pris för batteriet som du har hittat. Någon som är intresserad av att sambeställa till Stockholm alt. Södertälje?

Jag tror jag ska köpa ett, men bor i linköping

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör på ett Adaptec 5805 kort. Är nya gen CPU i dom så raid5 prestandan är helt galen, runt 600mb/s med 8st SAS diskar.
Kortet är bara marginelt över din budget så det är mitt tips.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk

Passar på att låna tråden. Har i dagsläget en hyffsad server, dock inte så pass energisnål som jag vill för att gå 24/7.
Har kollat runt en massa och det är hw-raid eller zfs som gäller. Kör man med den sistnämnda så krävs det inga dyra kort, dock got om cpu & ram, samt ett moderkort med tillräckligt många s-ata portar för att slippa extra kort. Detta är både på gott och ont som jag förstår det.
Kollar därför på t.ex. :
*Asus E35M1-M PRO + perc 5i
**vs**
*Gigabyte GA-880GA-UD3H + AMD Sempron 140 2,7GHz

Med det undre alternativt så kan jag gödsla med ram-minne och komma undan billigare. Frågan är vilket jag får lägst energi förbrukning med? Os disken är en 500gb samsung m7 2.5" och lagringsdiskarna är tänkt att vara 3TB Western Digital Caviar Green.

Är inte ute efter max prestanda utan den ska enbart streema filmer/musik via nätverket hemma. Tanken är raid 5/6 med ca 6-9tb i utrymme + spare.

Vad ska man satsa på från början, zfs är omtyckt och prisas av många. Men är det verkligen så pass mycket bättre än ett äkta hw-raid kort? Jag är inte låst till att ha ett speciellt os, utan kan köra vilket som. Så länge det klarar att dela filer till både osx & win7.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Dock tycker jag att hårdvaru-RAID lite har spelat ut sin roll för den avancerade hemmaanvändaren. Dagens processorer är så pass snabba att mjukvaru-RAID inte längre har så stor prestandanackdel att det är värt att betala det högre priset hårdvaru-RAID kräver.

Håller inte riktigt med dig, eller jo det gör jag, men inte det om att "spelat ut sin roll", nu kan man istället bygga små energisnåla system, t.ex. atom och köra med hwraidkort och få till riktigt balla byggen...

finns säkert för och nackdelar för bägge alternativen, men jag har inte tillräcklig kunskap så jag kan inte säga nåt om det

men det är å andra sidan min åsikt och jag är lite av en hårdvarufreak

Skrivet av Endosavian:

Har för mig att siffrorna bara är revisioner till olika dell servrar, jag har själv ett med MX961.

Som jag trodde

Skrivet av DasBoot_swe:

Passar på att låna tråden. Har i dagsläget en hyffsad server, dock inte så pass energisnål som jag vill för att gå 24/7.
Har kollat runt en massa och det är hw-raid eller zfs som gäller. Kör man med den sistnämnda så krävs det inga dyra kort, dock got om cpu & ram, samt ett moderkort med tillräckligt många s-ata portar för att slippa extra kort. Detta är både på gott och ont som jag förstår det.
Kollar därför på t.ex. :
*Asus E35M1-M PRO + perc 5i
**vs**
*Gigabyte GA-880GA-UD3H + AMD Sempron 140 2,7GHz

det moderkortet du har valt (Asus E35M1-M PRO) har ett litet problem vilket jag upptäckte när jag kikade på det som ett alternativ till mitt system "1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode)" vilket inte är bra, skall krångla och inte ge kortet full prestanda

http://www.inet.se/artikel/1902071/zotac-nm10-f-e-wifi är kortet jag valde, där kör pcie 16x porten i 16x och man har ett 1x för ett nätverkskort dock så är inte kortet m-itx som inet påstår, det är m-dtx passar fint i m-atx chassin

/Daniel

Permalänk
Skrivet av ParaZide:

Håller inte riktigt med dig, eller jo det gör jag, men inte det om att "spelat ut sin roll", nu kan man istället bygga små energisnåla system, t.ex. atom och köra med hwraidkort och få till riktigt balla byggen...

finns säkert för och nackdelar för bägge alternativen, men jag har inte tillräcklig kunskap så jag kan inte säga nåt om det

men det är å andra sidan min åsikt och jag är lite av en hårdvarufreak

Absolut, system med riktiga RAID-kort är feta Vill man ha maxprestanda så är det helt klart att HW-RAID har vissa fördelar. Men oftast är nätverket begränsningen, kan man pressa 125MB/s i skrivningar så kommer inte RAIDen att var begränsningen, ofta så kommer nätverket vara begränsningen långt tidigare än det.

Men hur mycket ström drar de nya moderna RAID-korten? Även om Atom-processorn är strömsnål så måste man lägga till den extra förbrukningen RAID-kortet har. Idag går det få en dual core I3 som inte drar mer än 35W, vilken borde räcka till för att fylla en 1Gbit-lina, både när det gäller läsning och skrivning till raid5/6. Samtidigt som den är betydligt snabbare på andra serveruppgifter som man kanske vill kasta på den, jämfört med atomlösningen.

Men kan man bygga en energisnål och effektiv Atom-lösning är det helt klart intressant, bara ventilerar mina rent subjektiva åsikter Men har någon svar på hur mycket ström ett 8p RAID-kort drar så är jag väldigt intresserad

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jo jag vet, har tänkt lite i de banorna också...

[edit]efter att ha läst din post gällande i3@35w så avbokande jag min beställning för att köra på den plattformen, visst kommer fortfarande köra hwraid men jag var inte helt nöjd med moderkortet.[/edit]

/Daniel

Permalänk

*MBD-X8SI6-F är ett intressant kort annars. 6st s-ata2 + 2x LSI 2008 8-Port 6Gbps SAS Controller RAID 0, 1, 10; RAID 5 optional. Dual Intel® 82574L Gigabit Ethernet Controllers. För 2500:- så är det ju ett fynd känns det som. Speciellt om man då satsar på en core i3 och zfs

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

*MBD-X8SI6-F är ett intressant kort annars. 6st s-ata2 + 2x LSI 2008 8-Port 6Gbps SAS Controller RAID 0, 1, 10; RAID 5 optional. Dual Intel® 82574L Gigabit Ethernet Controllers. För 2500:- så är det ju ett fynd känns det som. Speciellt om man då satsar på en core i3 och zfs

Bra tips! Så man kan alltså ansluta 14 SATA-hårddiskar till det moderkortet utan att köpa till något extra kontrollerkort? Och med dubbla intel nätverkskort så låter det prisvärt jämfört med att köpa till kontrollerkort och nätverkskort till ett vanligt moderkort. Men man hade nog viljat haft socket 1155 för att få Sandy Bridge väl? Har inte riktigt koll på Xeon-varianterna och vilka socklar de kör.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Dell Perc 6/IR? Det verkar vara ett åtta portars sas/sata kort utan hårdvaruraid (eller nja. raid 0/1 stöd finns) som enligt ett en post på serverfault så ska det vara baserat på LSI 1068E chippet. Kanske intressant om man planerar att köra mjukvaruraid. Tyvärr verkar kortet inte finnas med på bloggen som jag använder som referens när det gäller sas/sata-kontrollrar för mjukvaruraid.

Permalänk
Medlem

Fnorken: perc 6i är ett hwraid kort iaf med 256mb cache

Skrivet av anatoxin:

Har själv en Perc5/i och jag skulle rekommendera dom, att köpa en 6/i är ganska onödigt om du inte ska ha 6Gbps SAS diskar.
och 5:an är några hundra billigare samt att 6an kan du inte uppgradera cache på.
Annars är det ingen större skillnad på 5/i och 6/i.

servermoderkortet hade fungerat ifall det hade stött raid5 vilket inte raidkontrollern på moderkortet klarar av iaf, på lsi´s pdf står det 0,1,1e och 10

för det var lockande, speciellt med nätverkskorten

så nu skall jag återgå till att hitta ett passande m-atx moderkort som har allt det jag saknade på zoltac moderkortet, och hitta en passande kylfläns jag kan köra passivt

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Absolut, system med riktiga RAID-kort är feta Vill man ha maxprestanda så är det helt klart att HW-RAID har vissa fördelar. Men oftast är nätverket begränsningen, kan man pressa 125MB/s i skrivningar så kommer inte RAIDen att var begränsningen, ofta så kommer nätverket vara begränsningen långt tidigare än det.

Men hur mycket ström drar de nya moderna RAID-korten? Även om Atom-processorn är strömsnål så måste man lägga till den extra förbrukningen RAID-kortet har. Idag går det få en dual core I3 som inte drar mer än 35W, vilken borde räcka till för att fylla en 1Gbit-lina, både när det gäller läsning och skrivning till raid5/6. Samtidigt som den är betydligt snabbare på andra serveruppgifter som man kanske vill kasta på den, jämfört med atomlösningen.

Men kan man bygga en energisnål och effektiv Atom-lösning är det helt klart intressant, bara ventilerar mina rent subjektiva åsikter Men har någon svar på hur mycket ström ett 8p RAID-kort drar så är jag väldigt intresserad

Blev också lite nyfiken på strömförbrukningen på ett Perc 5i och den tycks vara 19W enligt,
http://www.techhead.co.uk/running-vmware-esxi-on-a-home-lab-hp-proliant-ml115-g5-with-a-dell-perc-5i-array-controller

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Fnorken: perc 6i är ett hwraid kort iaf med 256mb cache

Fast jag pratar om PERC 6/IR eller med mer korrekt(?) Dell-språk SAS 6/IR. Men båda beteckningarna florerar på nätet.

Permalänk
Avstängd

ParaZide: Vad var kriterierna för moderkortet du söker?
Vi kanske är ute efter liknande hårdvara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Någon som kör med Dell Perc 6/IR? Det verkar vara ett åtta portars sas/sata kort utan hårdvaruraid (eller nja. raid 0/1 stöd finns) som enligt ett en post på serverfault så ska det vara baserat på LSI 1068E chippet. Kanske intressant om man planerar att köra mjukvaruraid. Tyvärr verkar kortet inte finnas med på bloggen som jag använder som referens när det gäller sas/sata-kontrollrar för mjukvaruraid.

Fast då är IBM M1015 ett bättre köp, http://www.redbooks.ibm.com/abstracts/tips0740.html. Stödjer riktig JBOD/passthrough och baseras på LSI SAS2008 6 Gbps RAID. Fick mitt för samma pris som PERC5i alltså ca 800 kronor.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

ParaZide: Vad var kriterierna för moderkortet du söker?
Vi kanske är ute efter liknande hårdvara.

det blev ett Gigabyte Z68MX-UD2H mATX B3 med en i3 2100t

/Daniel

Permalänk
Avstängd

ParaZide: Intressant moderkort. Har du möjlighet att mäta upp ungefärlig watt-förbrukning på systemet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

letade länge innan jag hittade ett som jag gillade, visst kan jag göra det

nu väntar jag bara på svar från en säljare till ett perc 5i så skall jag beställa ett sådant, för jag vill bygga

/Daniel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad ska man satsa på från början, zfs är omtyckt och prisas av många. Men är det verkligen så pass mycket bättre än ett äkta hw-raid kort? Jag är inte låst till att ha ett speciellt os, utan kan köra vilket som. Så länge det klarar att dela filer till både osx & win7.

Ja, ZFS är så mycket bättre än ett äkta hw-raid kort i mitt och många andras tycke.

1) Hw-raid har massa problem som inte ZFS har. T.ex. hw-raid är inte säkert, dina data kan korruptas. Hw-raid reparerar inte dina data, datat ruttnar sakta bort. Till slut kan du inte öppna dina gamla rar filer längre. Men ZFS reparerar dina data. Det finns forskning som visar att hw-raid inte är säkert, och det finns forskning som visar att ZFS är säkert. ZFS är alltså mycket säkrare än hw-raid, enligt forskare i datavetenskap. Här är mer info och forskning om datakorruption och RAID vs ZFS:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Data_Integrity

2) Ett bra HW-raid kort kostar mycket. Det är i praktiken en liten dator på kortet, därför kostar de mycket. ZFS är gratis och du behöver inte extra hårdvara.

3) Om hw-raid kortet går sönder om 5 år, så måste du hitta ett likadant. Du kan inte ta loss diskarna och stoppa in i ett annan dator. Med ZFS kan du ta loss diskarna och stoppa in i ett annan dator som t.om kan köra ett annat OS. Du kan alltså byta OS hur som helst, du är inte låst med ZFS.

4) ZFS är mycket enklare att administrera än HW-raid. T.ex. skapar du ett ZFS raid med ett kommando, och sen börjar du tanka data direkt. ZFS formaterar inte diskarna, bara tuta och kör.

5) Linux fsck kan ta många timmar att köra. Dessutom är Linux fsck inte alls säkert, det kollar bara metadata. Själva datat kan vara korrupt, det har fsck inte en aning om. ZFS kontrollerar allting (både metadata och datat), och du kan kolla hela ZFS raidet medan det är igång. På Linux måste du stänga av raidet medan du kontrollerar datat, och vänta i många timmar.

6) Google har rapporterat att de fick högre prestanda när de bytte från hw-raid till mjukvaruraid. Mjukvaruraid använder ju datorns CPU. Den är mycket snabbare än en klen 1GHz cpu på ett raid kort.

Jag skulle testat ZFS med något av dessa OS
A) FreeBSD
C) Solaris11Express (som är stängd kod)
D) OpenIndiana som är en helt öppen OpenSolaris klon
E) Nexenta som är Ubuntu fast med OpenSolaris kernel
F) FreeNAS
och om man gillar ZFS, så skulle jag fort sälja mitt hw-raid kort medan andrahandsvärdet är högt. Senare kommer även BTRFS som konkurrerar med ZFS - och slutligen kommer hw-raid att försvinna. Allt kommer bli mjukvaruraid. ZFS jobbas på till Mac OS X, och till Linux.

Sen får man inte glömma att ZFS har nackdelar också. Det står om några nackdelar i länken jag postade, under "limitations".

Permalänk
Medlem

Fan va folk i denna tråd är duktiga på att slänga in skiftnycklar i mitt maskineri

det där med bitrot är ju inget jag gillar, men hur ofta händer det?
mitt bygge är ju tänkt att vara en nas/filserver med en livslängd på ptja... 3-4år innan det är dags för uppgradering, och raid5 är ju till för att jag inte vill förlora data/kunna återställa hyffsat enkelt ifall en disk dör

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

och raid5 är ju till för att jag inte vill förlora data/kunna återställa hyffsat enkelt ifall en disk dör
/Daniel

Här kommer en till skiftnyckel att tänka på. Kör inte RAID5 om du är rädd om din uptime. Diskpriset är nere på under 50 öre / GB så att snåla in och köra RAID5 är bara dumt enligt mig.

2TB * 6 diskar i en 5a = 10TB
2TB * 10 diskar i en 10a = 10TB
2TB * 7 diskar i en 6a = 10TB

Är man medveten om risken tycker jag en 6a med hot-spare är ett bra mellansteg om man inte vill gå på en 10a. Se till att köpa diskar från olika batcher så de inte dör samtidigt också.

Permalänk
Medlem

Kortet stödjer inte raid6, och det där med hotspare, kommer ha en ny disk liggandes så jag inte måste beställa en disk ifall nåt händer, jupp redan tänkt på det där med olika batch, och jag har hittat tekniker som skall motverka bitrot, får se vad jag hittar i inställningarna på kortet

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Kortet stödjer inte raid6, och det där med hotspare, kommer ha en ny disk liggandes så jag inte måste beställa en disk ifall nåt händer, jupp redan tänkt på det där med olika batch, och jag har hittat tekniker som skall motverka bitrot, får se vad jag hittar i inställningarna på kortet

/Daniel

Vad ska du göra för att motverka bit-röta?

Mvh
Zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande du ska köra på FreeBSD och köra en raidz2 med 6-8 diskar. Du kommer inte ångra dig

Min lilla i3 530 klarar att maxa ut min Gbit lina utan problem. Och jag är ganska säker på att den utan större svårigheter pressar en dito i dual.
Köp 8GB eller mer ram så blir det grymt.
Sen kan du istället köpa en liten SSD som cache till ZFS-"raiden" (fixa till det med ett kontrollerkort om du kan!)

Sen får du underbara snapshots som ren bonus..

BTRFS kommer väl så smått, men är väl inte klassat som lika stabilt som ZFS än. Har inte testat det så har inget att uttala mig om. Men som sagt, ZFS har jag kört, och kör.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64