Permalänk

Grafikkort - gnistor och rök

Hejsan

Ni tycker säkert det är en mycket intressant rubrik, men mindre kul för min del

Mitt senaste byggprojekt gjorde jag senast i slutet av 2008 och uppgraderat den efterhand.

Här kommer specifikationen:
Moderkort: Asus P5Q Pro
Processor: Intel Core Quad Q9550 2.84GHz
Minnen: Corsair Dominator PC2-8500 (1066MHz) 2x2GB
Nätaggregat: Corsair TX 650 w
Grafikkort: 2x ATI Radeon HD 4850 (CF)

Detta har fungerat utan några problem, men på senaste har mina grafikkort börjat strula. Datorn hänger sig och liknande och har en temp på 100C ibland när jag lirar Wow (på det ena kortet, det andra kortet har legat på runt 60-70C).

Så min tanke var att köpa in ett nytt grafikkort, samt en SSD-disk för att få upp farten på datorn lite.

Tillslut valde jag ett Sapphire ATI HD 6870 Vapor-X, för att få ner oljudet som mina 4850 generade och givetvis också få bort alla hängningar utav datorn.

Jag kopplade bort mina grafikkort för att göra plats för mitt nya. Jag satte i det nya kortet i den blå bussen (som enligt manualen för P5Q är rekommenderad när man kör endast ett kort, då denna har högre hastighet). Jag satte i båda 6-pin anslutningarna från PSU, försökte se till så att inga sladdar eller andra komponenter var i kontakt med kortet.
Förhoppningsfull tryckte jag på datorn, fläktarna gick igång och dog sedan efter c:a 5 sekunder. Testade sedan att sätta på datorn igen. Helt död. Jag testade att koppla ifrån kortet och startade igång datorn igen, utan problem. Jag satte i bara en 6-pin, vilket dödade datorn igen. Jag testade den andra 6-pin uttaget och då började det till min förvåning att börja röka och gnistra från grafikkortet. Då fick jag naturligtvis panik och slet ut strömkabeln.
Sedan testade jag att sätta i båda 6-pin kontakterna igen, och då började den gnistra och röka igen.

Kan kortet gått sönder pga att jag satt i enbart en 6-pin?
Varför startade den inte första gången, kortslutning? Känns som att PSU slog ifrån. För 650w borde fungera i min värld, då jag inte klockat verken minnen, cpu eller liknande.

Jag har i vilket fall som helst gjort en RMA-request nu och hoppas jag får ett nytt kort...

Just nu kör jag på mina gamla grafikkort igen, utan några märkbara problem.... Så grafikkortet drog inte med mobo åtminstone....

// Johan

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokohanho:

Kan kortet gått sönder pga att jag satt i enbart en 6-pin?
Varför startade den inte första gången, kortslutning? Känns som att PSU slog ifrån. För 650w borde fungera i min värld, då jag inte klockat verken minnen, cpu eller liknande.
// Johan

Har för mig jag har sett något liknande i en annan tråd och ja, det kan det; det blir alldeles för mycket belastning på en 6-pin istället för att fördelas över 2 st.

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Har för mig jag har sett något liknande i en annan tråd och ja, det kan det; det blir alldeles för mycket belastning på en 6-pin istället för att fördelas över 2 st.

Men det förklarar inte problemet med att den inte ville starta första gången?? Då jag hade båda 6-pin anslutna?

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk

Då återstår endast två möjliga orsaker som jag ser det:
1. Kortslutning
2. Inte tillräckligt bra PSU. Det är dock ett Corsair 650w, och kortet kräver enbart 500w. Dock har jag ett Antec900 chassi som har ett par extra fläktar än normalt. MEN jag hade två stycken 4850 tidigare som borde dragit mer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokohanho:

Men det förklarar inte problemet med att den inte ville starta första gången?? Då jag hade båda 6-pin anslutna?

Det enda jag kan tänka mig är att du inte satte i kortet helt i bussen men det har jag svårt att tänka mig. Har själv aldrig varit med om samma fel så jag kan tyvärr inte svara på det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokohanho:

Då återstår endast två möjliga orsaker som jag ser det:
1. Kortslutning
2. Inte tillräckligt bra PSU. Det är dock ett Corsair 650w, och kortet kräver enbart 500w. Dock har jag ett Antec900 chassi som har ett par extra fläktar än normalt. MEN jag hade två stycken 4850 tidigare som borde dragit mer...

1. Hade du ett ESD-armband på dig under tiden du monterade det? Annars kan det vara kortslutning.
2. Ditt PSU räcker gott, ett 6870 drar inte i närheten av detta, de 500w de skriver ut är för att skräp-agg (läs: Ace) ska kunna köra det.
Ett 6870 drar ca 320W när det är under full load: http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

1. Hade du ett ESD-armband på dig under tiden du monterade det? Annars kan det vara kortslutning.
2. Ditt PSU räcker gott, ett 6870 drar inte i närheten av detta, de 500w de skriver ut är för att skräp-agg (läs: Ace) ska kunna köra det.
Ett 6870 drar ca 320W när det är under full load: http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Nej, jag hade ej ESD. Brukar ha det i normala fall. Men eftersom att komponenter idag är så hållbara så är risken oerhörd låg. Kanske vart dumt..

Kan inte heller tänka mig att jag misslyckades att få dit kortet riktigt, kollade både två och tre gånger så att den satt fast ordentligt. Har kollat igenom forumet lite och sett en person som monterat detta kort i ett Antec300 som är BETYDLIGT mindre än mitt Antec900. Så platsen borde inte heller vara någon fara, dock ligger sata-kablarna nära inpå grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk

Jag kommer få ett nytt kort pga doa.

Jag kommer givetvis försöka igen, men borde inte Asus p5q pro fungera tillsammans med ett 6870??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Jag har fått mitt nya kort och installationen visade sig inte bli några större bekymmer.

Gick från mina 4850 i CF, där det ena kortet körde på i 8000rpm och en temp på 90C, ner till 1350rpm och 50C på mitt nya kort.

Visa signatur