Permalänk

Instabil dator

Hej alla Sweclockers!

Jag har nu under sommaren haft mängder av problem med min stationära dator. Krasharna dyker upp när jag spelar(Blåskärmar) och när jag uppdaterar spel(Error medelanden som antigen säger att den inte kunde skriva i en speciell mapp eller att datan är korrupt) (Battlefield: Bad Company 2, World in Conflict & Starcraf 2) men inte när jag tittar på film eller surfar.
Allt började med ett antal blåskärmar som antyde på att det är något fel med mina minnen men efter ett antal memtest så uteslöt jag att problemet inte låg i mina minnen.(Jag testade även med några andra minnes enheter men det löste ej problemet)
Då lämnade jag in modekort, cpu & grafikkort till Inet på felsökning men de lämnade tillbaka delarna efter tre dagar & sa att de inte hade hittat något fel med datorn.(Jag frågade vad för progam de använde för felsökning och de svarade benchmark program m.m.)
Jag gick hem och startade upp allt och efter en 5 minuter i BC2 så krashade datorn igen. Dagen därpå lämnade jag in grafikkortet(570 GTX) på mer felsökning och bad dom specifikt testa bc2. Då hittade de ett fel och böt ut kortet med lite tur så fick jag ett litet bätre tillbaka.
Här fungerade allt prima i en timme eller två så fick jag min nästa krash(allt mer frekvent därefter när jag spelar).
Jag har härefter installerat om Windows, testat en ny windows installation på annan disk som C:/ men problemen kvarstår.
Jag har testat Asus PC Doctor program men det hittar inget fel med mitt system.

Nu sitter jag fast och vet inte vad jag ska göra, då vänder jag mig till er.

Tacksam för ideer och tips

Mvh
Lambodga

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Var det Inet eller Du som byggde datorn?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Var det Inet eller Du som byggde datorn?

Det gjorde jag.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Har du försökt hålla koll på spänningar med hjälp av HWmonitor eller liknande?

OT; Fick du ett GTX 580 Matrix i utbyte mot ditt gamla?!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har du försökt hålla koll på spänningar med hjälp av HWmonitor eller liknande?

OT; Fick du ett GTX 580 Matrix i utbyte mot ditt gamla?!

Ja;) de hade slut på allt annat i butiken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Ja;) de hade slut på allt annat i butiken

Skickades från m.sweclockers.com

Damn...

Men, kolla spänningarna i HWmonitor eller försök gå och ställa dom manuellt i BIOS och se vad som händer

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Damn...

Men, kolla spänningarna i HWmonitor eller försök gå och ställa dom manuellt i BIOS och se vad som händer

Okej, hur vet jag vad mina komponenter drar i spänning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Okej, hur vet jag vad mina komponenter drar i spänning?

Jaadu, det är olika, men DRAM ska vara 1,5, Vcore ~1,2 kanske.

Visa signatur

Permalänk

Detta felmeddelande får jag när jag försöker uppdatera Starcraft 2:
"The patch "base\Campaigns\Liberty.SC2Campaign\Base.SC2Maps\Maps\Campaign\TStory01.SC2Map\Triggers" could not be applied. (MD5 mismatch: expected 0x9DC040473577ECEC5B19378F7C73FCF2, actual 0x0D974E54D23AAAA6122D6A593A786672.)(PTCApply_BSDiff failed.)"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara typiskt minnes/hdd fel. Du verkar få skrivfel. Kollat disken? Kanske är moderkortet (kontrollern) Kollat ifall det skulle råka finnas något ny bios? NÄr du installerade om datorn, installerade du exakt samma drivisar då? Om Ja. Prova ominstallera igen och ta en drivrutin i taget. OCH ta dem från tillverkaren inte från ev medföljande skiva.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Verkar vara typiskt minnes/hdd fel. Du verkar få skrivfel. Kollat disken? Kanske är moderkortet (kontrollern) Kollat ifall det skulle råka finnas något ny bios? NÄr du installerade om datorn, installerade du exakt samma drivisar då? Om Ja. Prova ominstallera igen och ta en drivrutin i taget. OCH ta dem från tillverkaren inte från ev medföljande skiva.

Jag har testat en fräsh windows 7 installation på en annan SSD, men problemet kvarstod. Jag tror inte det beror på mina minnen då jag har testat med ett annat par som inte häller löste problemet. Jag har uppdaterat till en senare BIOS version vilket inte häller har hjälpt.
Jag ska testa att leta efter drivers från Intels hemsida för att se om det kan vara modekortet (kontrollen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

---------------------
Luktar hddbekymmer lång väg, eller inkompatibilitet på ett eller annat vis..har du köpt minnen enl. QVL t e x?
Dock testade du en annan disk sa du men du kanske tog disken från samma dator fast det var den sekundära, ifall en är den trasiga så följer ju fenomenet med
Men, som också sas här ovan så biosuppdatera också, kontrollera QVL, och se till att köra enl. minnenas spec. osv
Har själv detta moderkort, en i5 2500 plus kingstonminnen, funkar fint

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------------
Luktar hddbekymmer lång väg, eller inkompatibilitet på ett eller annat vis..har du köpt minnen enl. QVL t e x?
Dock testade du en annan disk sa du men du kanske tog disken från samma dator fast det var den sekundära, ifall en är den trasiga så följer ju fenomenet med
Men, som också sas här ovan så biosuppdatera också, kontrollera QVL, och se till att köra enl. minnenas spec. osv
Har själv detta moderkort, en i5 2500 plus kingstonminnen, funkar fint

Mina minnen är med i QVL och de är inte överklockade och eftersom att jag får samma problem med andra minnen så tror jag inte det är problemet.
Den sekundära SSDn jag testade lånade jag från jobbet över en dag(inte samma dator).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Mina minnen är med i QVL och de är inte överklockade. Den sekundära SSDn jag testade lånade jag från jobbet över en dag(inte samma dator).

-------------
Ah, bra då är iaf det uteslutet åtminstone
Det kan ju också vara kompatibilitet som sagt, grafikkortet vs moderkort även om det är osannolikt, har du nåt annat grafikkort du kan prova med också tro o låna från jobbet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------
Ah, bra då är iaf det uteslutet åtminstone
Det kan ju också vara kompatibilitet som sagt, grafikkortet vs moderkort även om det är osannolikt, har du nåt annat grafikkort du kan prova med också tro o låna från jobbet?

Jag fick ju mitt grafikkort utbytet när de hittade ett fel med mitt gamla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Jag fick ju mitt grafikkort utbytet när de hittade ett fel med mitt gamla.

-------------
Ingenting är idiotsäkert i pcvärlden min vän, absolut ingenting
Jag menar, felen fortsätter ju?
Det windows du använder, bara för att göra min elaka pc-tekniker-sida tillgodo, är det en piratbukt-edition?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------
Ingenting är idiotsäkert i pcvärlden min vän, absolut ingenting
Jag menar, felen fortsätter ju?
Det windows du använder, bara för att göra min elaka pc-tekniker-sida tillgodo, är det en piratbukt-edition?

Nej, det är inte en pirat-edition utan köpt i butik. (Win 7 Home Premium 64bit)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Nej, det är inte en pirat-edition utan köpt i butik. (Win 7 Home Premium 64bit)

--------------
Grejt, det också uteslutet
Biosuppdatering antar jag redan att du gjort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

--------------
Grejt, det också uteslutet
Biosuppdatering antar jag redan att du gjort?

Exakt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

-----------------
Förbaskat då:/
Hm, satakablarna har du antagligen bytt ut skulle jag tro..jag har haft SÅ skumma fel i många datorer pga min boss formligen älskar att snurra ihop satakablarna till en rund liten boll/ring och ptja..döm om min förvåning många ggr då allt som krävts varit att byta satakablarna när min gode snurrande chef varit framme o monterat^^
Men, det vore väl otroligt
Tar det mer för troligt att det är inkompatibilitet på nåt du har i burken..du har inga trådlösa nätverkskort, separata ljudkort eller liknande, och vad för utrustning, tangentbord och sådant har du mer inkopplat?
Men, om du kan, låna med dig nåt simpelt graffe hem och prova vetja..är värt ett försök?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med nätdelen? Möjlighet att prova en annan? När jag sa kontrollern (HDD, kan iofs vara minneskontrollern också) ovan så menar jag trasig moderkort. Drivrutiner ska inte orsaka fel på de sättet. Eftersom du bytt minnen, hdd och graffekort. Så är det nog inte fel på det. så det måste vara moderkortet. Om då inte nätdelen...den kan orsaka väldigt konstiga fel.

Visa signatur

.

Permalänk

Jag har nu lämnat in modekort & CPU till Inet för felsökning en gång till, hoppas de hittar något...

Visa signatur