F@H körs alltid 100% på 3/4 kärnor

Permalänk
Medlem

F@H körs alltid 100% på 3/4 kärnor

Min F@H-klient kör utnyttjar alltid 3 av mina 4 kärnor fullt (i idle kör den 100% på alla kärnor), även om jag gör andra saker på datorn samtidigt (t.ex. kompilerar nya paket). Som jag har förstått det ska den bara använda "lediga" CPU-cykler? Jag har provat att ändra prioritet från idle till low men det gör ingen skillnad. Är det någon som upplevt samma sak eller har någon aning om vad det kan bero på? Jag kör version 6.34 (linux).

Permalänk
Medlem

var snäl och specifira vilken dist av linux du har, så jag sliper anta att du använder gentoo.

kolla upp att F@H klient kör med en låg proiretet, ungeför nice 15 eller högre.
om så inte är fallet så startar du klienten med komadot nice, för mer hjölp om hur du änvender det:

$nice --help

kola även upp i make.conf att du compilerar med högre prioretet än F@H klienten, om vi antar att du använder nice 19 på F@H clienten kan du andera den rad i din make.conf:

PORTAGE_NICENESS="18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokaten:

var snäl och specifira vilken dist av linux du har, så jag sliper anta att du använder gentoo.

kolla upp att F@H klient kör med en låg proiretet, ungeför nice 15 eller högre.
om så inte är fallet så startar du klienten med komadot nice, för mer hjölp om hur du änvender det:

$nice --help

kola även upp i make.conf att du compilerar med högre prioretet än F@H klienten, om vi antar att du använder nice 19 på F@H clienten kan du andera den rad i din make.conf:

PORTAGE_NICENESS="18"

Klienten körs med nice 19, ska testa att ändra portage niceness i make.conf till något med högre prioritet. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

sorry om jag tränger mig in, men jag har installerat klienten och den använder knappt 1% av sessorn oavsett. finna det nåt sett o få den och jobba mer, snabbare?

Är du säker på att klienten har fått något att jobba med från stanfords servrar? Om den bara använder 1% låter det som att den är i läget när den begär jobb men inte lyckas få något.

Permalänk
Medlem

Du har kanske konfigurerat klienten fel? Läs den här guiden http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7... eller så kan du använda V7 som är lite lättare att förstå. https://fah-web.stanford.edu/projects/FAHClient/wiki/BetaRele...

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Pröva med att använda "FAH GPU Tracker V2" ( http://fahtracker.com/ ).
Jag hade stora problem med att få GPU-klienten att fungera innan jag fick tag på den.
Den gamla klienten bara avsedd för GPU som folding@home länkar på sin egen hemsida, gillade inte mitt grafikkort så den fick av någon anledning tomma arbeten att arbeta med som klarades av på typ 1,5 minuter men inte gav några poäng, men antalet WU registeraredes.
Därför har jag 15000+ WU nu. ^^
Men det fixade sig när jag lät GPU trackern göra jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

jo, den tar emot jobb och funkar, dock är den uber långsam på och folda en paket om 250 tar flera timmar och den använder som mest 10-12% av cpu. jag har kollat inställningarna, inga begränsningar har lagts in.

Edit: fick igång det hela, följde guiden ovan, nu foldar den som aldrig förr

Glöm inte vårt teamnummer: 37451
Jag tror du foldar för "default" för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10