behöver hjälp, raid eller inte...

Permalänk
Medlem

behöver hjälp, raid eller inte...

Är så att jag sitter med en filserver där jag har konverterat alla mina filmer/serier (nej dom är inte nerladdade) till MKV för att kunna streama ut dom till mina popcorn hour's (3st). i dagsläget sitter jag med 4st WD 1.5TB GP diskar +1st Ecogreen F4 2tb hårddisk, samt att jag kör en programvara som heter greyhole för att duplicera folders osv.

Nu undrar jag om man kanske skulle satsa på raid istället för greyhole (greyhole är konfat att bete sig som en raid1, dvs duplicera alla filer). raid(5 eler 6) ger mer lagringsutrymme än greyhole konfigurationen. Att vara helt utan går ju men jag känner att ha en möjlighet att återskapa allting skulle vara skönt om det skulle hända någonting, då all konvertering har tagit en hel del tid.

Fundering: går det att använda WD diskarna i raid? är väl nått med TLER osv på dom. hade tänkt köra mdadm alt. titta på ett hårdvaru kort. sen i dagsläget så funderar jag på att köpa 3st ecogreen diskar till då det börjar vara rätt kurs på dom.

åsikter/tipps tas gärna emot

/Simon

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1zard:

Fundering: går det att använda WD diskarna i raid? är väl nått med TLER osv på dom. hade tänkt köra mdadm alt. titta på ett hårdvaru kort. sen i dagsläget så funderar jag på att köpa 3st ecogreen diskar till då det börjar vara rätt kurs på dom.

åsikter/tipps tas gärna emot

/Simon

Hej,

Själv skulle jag aldrig i livet köra några som helst Green-diskar i en RAID-array - det är att be om trubbe. Risken är överhängande att tappa hela arrayen om diskarna kastas ut av kontrollern. Det äri mitt tycke inte värt att mecka med TLER, det är bättre att köpa vanliga (dvs icke-eco) diskar. Prisskillnaden är faktiskt inte särskilt stor.

Sedan en sak till som du förstås känner till - RAID är inte backuplösning. Det är ett sätt att eliminera nertiden vid ett diskhaveri.

Mvh
Tompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mimoid:

Hej,

Själv skulle jag aldrig i livet köra några som helst Green-diskar i en RAID-array - det är att be om trubbe. Risken är överhängande att tappa hela arrayen om diskarna kastas ut av kontrollern. Det äri mitt tycke inte värt att mecka med TLER, det är bättre att köpa vanliga (dvs icke-eco) diskar. Prisskillnaden är faktiskt inte särskilt stor.

Sedan en sak till som du förstås känner till - RAID är inte backuplösning. Det är ett sätt att eliminera nertiden vid ett diskhaveri.

Mvh
Tompa

mm, vet mkt v'äl att raid inte är backup. får kika över vanliga diskar och se vad som finns då.

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av header parkingen som orsakar att diskarna kickas ut, när dem inte vaknar i tid. Via diskens firmware (iaf WDs)
Dock har i stort sätt alla stora tillverkare av RAID kontroller fixat firmware till sina kontroller som klarar av att hantera green diskar mycket väl, detta för att det är en sån stor skala folk som köper just dem diskarna tack vare priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det går att stänga av header parkingen som orsakar att diskarna kickas ut, när dem inte vaknar i tid. Via diskens firmware (iaf WDs)
Dock har i stort sätt alla stora tillverkare av RAID kontroller fixat firmware till sina kontroller som klarar av att hantera green diskar mycket väl, detta för att det är en sån stor skala folk som köper just dem diskarna tack vare priset.

Hej,

WDIDLE fungerar vad jag har förstått inte längre med de nya WD diskarna.

När jag för något år sedan försökte bygga en RAID-5 array med 5 st WD Green 2TB diskar, så slutade det inom en vecka med att jag fick byta till Hitachi 7K3000 diskar. Pengar slängda i sjön. Det var ett äldre kontrollkort visserligen, så nya kanske klarar det bättre. Men jag skulle själv inte göra samma misstag igen.

//Tompa

Permalänk
Medlem

Skall man köra RAID med WD diskar så använd RE4 diskar - bra pris på dem och du fungerar på riktigt.

Permalänk
Skrivet av mimoid:

Hej,

WDIDLE fungerar vad jag har förstått inte längre med de nya WD diskarna.

När jag för något år sedan försökte bygga en RAID-5 array med 5 st WD Green 2TB diskar, så slutade det inom en vecka med att jag fick byta till Hitachi 7K3000 diskar. Pengar slängda i sjön. Det var ett äldre kontrollkort visserligen, så nya kanske klarar det bättre. Men jag skulle själv inte göra samma misstag igen.

//Tompa

Det går jättebra att köra wd green diskar om raidkortet klarar det. Kör du mdraid i linux så fungerar det oavsett. Använd wdidle bara och tler är bara ett problem på känsliga raidkort.

Edit: Trodde själv det samma då jag enbart kolalde på raidkort i början. Har nu kört flertalet wd's ears i raid6 och bara expanderat med tiden, utan problem eller downtime.

Permalänk
Medlem

bortsett från det så ska http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1... fungera för green diskarna med viskade deras support i mitt öra. Bortsett från det så har dem lagt in lite längre tider för green diskarna etc

FEATURES
- Scan for all drives. Non-WD Drives shall only show the model and serial
numbers.
- Uses a Vendor Specific Command to set or get the idle3 timer.
- Timer can be set from 8 to 25.5 seconds on older drives.
- Timer can be set from 8 to 300 seconds on newer drives. <-- för green
Ska även finnas ett /d som disablar header parkingen. intellipark, eller vad det nu än kallas.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5357
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3263/session/...

Permalänk
Medlem

Kör med en RAID5 som hanterar 5 stycken ECO green diskar. Hittills inga problem ens vid "uppvaknande" troligast eftersom att även RAIDen går ned i väntläge om ingen aktivitet sker.

En sak du måste akta dig för (om du ska köra hårdvaruRAID) är att inte köpa ett kort som är för långsamt. Vissa har ingen egentlig kraft själva och nyttjar då din CPU vilket kan tynga ned systemet om du har ont om resurser.

För vanlig fullagring där riskerna vid haveri är små (inte så farligt att förlora...) kan du nog köra JBOD istället annars bör du köra RAID5 om ditt kort har bollar att köra det.

Du kan läsa mer om RAID och de olika typerna på: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels

Annars (om du gillar Solaris) föreslår jag att du tittar på Nexenta store. Den har stöd för ZFS vilket är ett filsystem med olika typer av raidnivåer ungefär som linux MD. Nexenta OS tror jag det kallas finns en paid och en community så glöm ej att köra Community.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

bortsett från det så ska http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1... fungera för green diskarna med viskade deras support i mitt öra. Bortsett från det så har dem lagt in lite längre tider för green diskarna etc

FEATURES
- Scan for all drives. Non-WD Drives shall only show the model and serial
numbers.
- Uses a Vendor Specific Command to set or get the idle3 timer.
- Timer can be set from 8 to 25.5 seconds on older drives.
- Timer can be set from 8 to 300 seconds on newer drives. <-- för green
Ska även finnas ett /d som disablar header parkingen. intellipark, eller vad det nu än kallas.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5357
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3263/session/...

måste kollas upp mer noggrant. skulle vara superb om det gick på den nya EARX serien

Skrivet av spixx^orginalet:

Kör med en RAID5 som hanterar 5 stycken ECO green diskar. Hittills inga problem ens vid "uppvaknande" troligast eftersom att även RAIDen går ned i väntläge om ingen aktivitet sker.

En sak du måste akta dig för (om du ska köra hårdvaruRAID) är att inte köpa ett kort som är för långsamt. Vissa har ingen egentlig kraft själva och nyttjar då din CPU vilket kan tynga ned systemet om du har ont om resurser.

För vanlig fullagring där riskerna vid haveri är små (inte så farligt att förlora...) kan du nog köra JBOD istället annars bör du köra RAID5 om ditt kort har bollar att köra det.

Du kan läsa mer om RAID och de olika typerna på: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels

Annars (om du gillar Solaris) föreslår jag att du tittar på Nexenta store. Den har stöd för ZFS vilket är ett filsystem med olika typer av raidnivåer ungefär som linux MD. Nexenta OS tror jag det kallas finns en paid och en community så glöm ej att köra Community.

håller mig till linux knappt jag kan det ju, Hårdvaruraid blir det inte, blir mjukvara via mdadm i sådant fall (ZFS ser riktigt bra ut dock)
Det är ju en fullagring, har inget krav på realtime redudency igenteligen men som jag skrev i första posten så skulle det kännas surt att tappa så mkt data då det tagit mig extremt mkt tid. (Nej raid är ingen backup men kan ge mig en eventuell möjlighet att återställa data vid disk krash vilket duger åt mig)

Visa signatur

Permalänk

Vissa saker värda att tänka på:

Förhållandet mellan skrivhastighet och storlek. Flera diskar på 1TB är bättre än färre på 2TB då de kan bygga upp ca dubbelt så fort då kvoten melllan hastigheten och den totala storleken blir ca dubbelt så hög. Risken för att en till disk failar under återuppbyggnad minskar därför dramatiskt.

Raid6 är lämpligare än raid5. Notera att diskarna har ett värde för hur ofta de läser en bit fel. Vid återuppbyggnad av en raid5-array läses allt igenom och risken för att det blir en flippad bit är förhållandevis hög, vilket resulterar i att den filen får en bit fel även i den återuppbyggda arrayen. Detta är oberoende av att det faktiskt bara är en disk som fallerat. Därav är raid6 ett ganska bra alternativ då det också skyddar mot flera sådana fel, så länge det ej är samma bit som blivit flippad på två diskar under själva återuppbyggnaden. Räknar man på det är oddsen för detta väldigt lågt så det är att betrakta som obefintligt.

Se till att alla lager är alignade till 4K om du kör på sådana diskar. Partitionerna, blocksize, stripesize, fislystemet ovanpå detta etc.

Nu verkar det inte som så, men kör du hårdvaruraid så kan det vara värt att veta att wd har tler, samsung har cctl, seagate och hitachi har erc. Detta är de olika företagens namn på samma sak.

Edit: ZFS finns till flertalet OS, dock inte utan lite krångel i linux. Linux motsvarighet heter BTRFS

Permalänk
Medlem

Ett tips är att endast köra zfs på Solaris! Då det har stöd direkt i kerneln för ZFS.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1zard:

måste kollas upp mer noggrant. skulle vara superb om det gick på den nya EARX serien

Jag har gjort det på alla mina EARS diskar, vet inte om EARX dock men kommer att testa nästa vecka då det är dags att skaffa några till. Däremot gjorde jag det inte för raid, jag kör diskarna separat. Jag gjorde det för att på 8000 timmar så förbrukade ena disken en tredjedel av livslängden av load / unload cycle count. dvs när disken stoppar och startar med intellipark. Diskarna är specifierade för 300 000 parkeringar, mina 10 000 timmar gamla diskar ligger på 136 000. En annan som jag använt mycket ligger på 70 000 efter 3600 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det på alla mina EARS diskar, vet inte om EARX dock men kommer att testa nästa vecka då det är dags att skaffa några till. Däremot gjorde jag det inte för raid, jag kör diskarna separat. Jag gjorde det för att på 8000 timmar så förbrukade ena disken en tredjedel av livslängden av load / unload cycle count. dvs när disken stoppar och startar med intellipark. Diskarna är specifierade för 300 000 parkeringar, mina 10 000 timmar gamla diskar ligger på 136 000. En annan som jag använt mycket ligger på 70 000 efter 3600 timmar.

LCC är pga intellipark, den går att disabla via hdparm i linux har jag för mig. Men återkom gärna om programmet fungerar på EARX då EARS diskarna verkar vara svårare att få tag på numera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av W1zard:

LCC är pga intellipark, den går att disabla via hdparm i linux har jag för mig. Men återkom gärna om programmet fungerar på EARX då EARS diskarna verkar vara svårare att få tag på numera.

Hdparm är inte optimalt för den uppgiften och strular lite. Wdidle är lämpligare, gjord för just detta och ändrar värdet på själva disken.

Permalänk
Inaktiv

Kan väl flika in här och lägga till att jag frågade WDs support och de sa att garantin INTE ryker om man använder wdidle3 på EARX diskarna, samma gäller som för EARS diskarna med andra ord. De reserverar sig däremot att de inte kan garantera några "förbättringar" eller "problem" som kan uppstå. Skulle disken haverera så har ju INTE garantin rykt i vilket fall så det är väl fritt fram att använda verktyget!

Kan bifoga hela mailet på begäran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107285:

Kan väl flika in här och lägga till att jag frågade WDs support och de sa att garantin INTE ryker om man använder wdidle3 på EARX diskarna, samma gäller som för EARS diskarna med andra ord. De reserverar sig däremot att de inte kan garantera några "förbättringar" eller "problem" som kan uppstå. Skulle disken haverera så har ju INTE garantin rykt i vilket fall så det är väl fritt fram att använda verktyget!

Kan bifoga hela mailet på begäran.

Okej bra, fick precis hem min wd20earx, ska bara lokalisera wdidle3 nu då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu så;

Yes wdidle3 /d fungerar på samtliga nya EARX diskar jag köpte, sex stycken. Dem gamla EARS diskarna tog emot kommandot fint med. Noll dataförlust, många av diskarna var fulla. Hursomhelst kunde den inte identifiera diskarna som var anslutna till raid-kontroller kortet, utan bara dem anslutna till moderkortet. Fick ta två vändor med mina sex icke kritiska slottar