Extern lagring utan avgift till Copyswede

Permalänk
Medlem

Det slog mig när jag kikade på klippet att upplägget är väldigt likt det man såg i HAJK på 80-talet!

Se detta klipp och se likheterna

Bengt Alsterlind gör en ubåt i Sommar-Hajk
http://www.youtube.com/watch?v=zlA29Jhyulc

Sweclockers nya HAJK TV

(gillar sweclockers webb-tv, så ingen missförstår)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vänta nu... Är det lagligt att ge bort en kopia på originalet till en vän eller släkting?
Hur skiljer detta sig emot piratkopiering egentligen?

Det som skiljer är "nära bekantskapskretsar". Under tio var tumregeln i slutet av 80-talet när man satt och spelade av LP till band, har säkert ändrats. (Och nej, en dchub var inte nära vänner enligt nå't piratmål på 90-talet/början 2000 )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så Du tycker att dessa 17% skall utebli pga Du inte gillar deras livsval? Solidariskt och väldigt moget. Alla har väl rätt att välja sina egna vägar här i livet och de som sysslar med teater gör det av passion. Men det hör inte hit, jag vill kunna se att de 100kr extra per disk verkligen går till de artister som drabbas av piratkopieringen, hur dom nu ska kunna bevisa det..

Inte många rätt där, börja med att ta reda på vad PRIVATkopiering är. Folk får väl hålla på hur mycket de vill med teater det har jag inte sagt något om så det får du ta med någon annan. Däremot att jag/vi ska försörja dem genom en avgift på lagringsmedia är nonsens. Teater är något man upplever på plats, knappast att 17% av all privatkopiering skulle vara teater. Det är bara så mycket skitsnack det kan bli. Om fördelningen skulle vara rimlig till vad som kopieras skulle jag kanske ha lite förståelse för det hela, men när man tittar på hur de fördelar pengarna är det bara löjligt uppenbart vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vänta nu... Är det lagligt att ge bort en kopia på originalet till en vän eller släkting?

Så länge du köpt en CD/DVD/Blueray med musik/film/spel så står det dig fritt att ta en kopia på denna och ge bort den till en vän/släkting helt lagligt ja. Detta är vad som står i lagen om Privatkopiering och den bygger så vitt jag förstått på att det måste finnas en koppling mellan dig och den du ger kopian till för att lagen ska vara tilläpmlig.. Jag är dock tekniker och inte jurist så ta inte mitt ord för dagens sanning.

Permalänk
Entusiast

Tycker fortfarande att det är helt befängt att musik- och filmindustrin har fått sådana specialrättigheter när det gäller upphovsrätten. Varför ska jag betala extra avgifter för något som jag har rätt till enligt lag och varför gäller det bara musik och inte till exempel foto som har mycket vettigare regler. Jag får till exempel fritt kopiera foton och andra konstverk och använda dem för privat bruk. Det är fult lagligt att någon tar alla mina foton jag lagt ut på internet, skriver ut dem i A2 på canvas och sätter upp på väggen hemma utan att betala ett öre. När det gäller musik ska man plötsligt betala dubbelt eller tredubbelt samt att man ska betala för att man eventuellt utnyttjar något man har laglig rätt till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg inet hade detta erbjudande http://www.inet.se/kampanj/lacie-box/ inte alls dumt måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så Du tycker att dessa 17% skall utebli pga Du inte gillar deras livsval? Solidariskt och väldigt moget. Alla har väl rätt att välja sina egna vägar här i livet och de som sysslar med teater gör det av passion. Men det hör inte hit, jag vill kunna se att de 100kr extra per disk verkligen går till de artister som drabbas av piratkopieringen, hur dom nu ska kunna bevisa det..

Tyvärr har du fått allt lite om bakfoten tror jag. Det gäller inte piratkopiering utan privatkopiering. Men om du kan visa upp en vettig källa på att
17% av det som privatkopieras härstammar från teatern så visst. Sen vore det lite kul att få se en källa på om majoriteten som köper externa lagringsenheter använder dom till att privatkopiera material med, gärna då också 17% teatermaterial.
Vet inte om du jobbar och betalar skatt, men teatern får väl visst statsbidrag. Så jag och många andra betalar redan, och det är helt ok för man skall värna om kulturen också. Men en avgift på externa lagringsenheter e ja inte så säker på.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skön genomgång! Dock glömde ni en variant man kan nyttja externa hårddiskar på.

http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_dri...

Med hjälp av denna inte så estetiskt tilltalande kabel som räddat data åt mig och många av mina vänner

Jag köpte den dock för ~150 kr någonstans...

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Så länge du köpt en CD/DVD/Blueray med musik/film/spel så står det dig fritt att ta en kopia på denna och ge bort den till en vän/släkting helt lagligt ja. Detta är vad som står i lagen om Privatkopiering och den bygger så vitt jag förstått på att det måste finnas en koppling mellan dig och den du ger kopian till för att lagen ska vara tilläpmlig.. Jag är dock tekniker och inte jurist så ta inte mitt ord för dagens sanning.

Problemet är bara att nästan allt du köper idag är kopieringskyddat så du inte kan göra en kopia på det, det är även förbjudet i lag att ta bort skyddet. Vilket gör att du betalar för att göra något som du sen ändå inte får göra.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

är det inte avgift på minneskort också. då blir ju usb minnet en rejäl waste of time

Det blir väl sen när de påstår att fler privatkopierar till minneskort och interna hårdiskar i kabinett istället för usb-minnen och externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Bryter ni inte mot regel 7 nu, Jonas och Emil?

Gillar verkligen Inets och Kompletts kampanjer!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weno:

Problemet är bara att nästan allt du köper idag är kopieringskyddat så du inte kan göra en kopia på det, det är även förbjudet i lag att ta bort skyddet. Vilket gör att du betalar för att göra något som du sen ändå inte får göra.

Vilket egentligen ännu en gång visar hur pass idiotisk privatkopieringsavgiften är.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KKay:

Bryter ni inte mot regel 7 nu, Jonas och Emil?

Gillar verkligen Inets och Kompletts kampanjer!

Varför det? Jo lite ironi ser jag.
Detta gäller då PRIVAT-kopering;)

Bra att ni grabbar går ut med denna info, jävla löjligt avgift för nåt som varit lagligt en längre tid!

Ponera att jag ger tjejen en cdskiva, sen ger hon den till sina närmsta vänner, är ju fortfarande privatkopiering right.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är ju att Privat kopiering knappt existerar. Hur ofta kopierar man tex musik man köpt och ger bort till någon??

Och att man skulle göra det på en hårdisk är ju absurt. "Hej nisse, här är Metallicas senaste. Ja la den på en 2 TB hårdisk åt dig......"

Det är ju bara ett sätt att försöka kompensera sig för all Pirat kopiering. Och det är ju en juridiskt intressant twist. Att vi betalar för något som är olagligt..........

Nästa område dom redan utannonserat är ju Mobiltelefoner. Också ett media som är vanligt att kopiera musik på och ge bort till sina vänner.........

Permalänk
Medlem

Det är ju precis som flera säger att man inte är emot att prudukten kommer kosta mer, utan mest principen att avgiften finns där.
Gynnar hellre Webhallen / Komplett / Inet än något fjantigt CopySwede.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas då att CopySwede förbjuds att ta avgift på detta och att de kommer tvingas betala tillbaka allt de tagit avgift för from 1 Sept till domstolen tagit beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Lite mer OffTopic;
Era HD-videos. Jag vet inte vad ni gör med dom. Men Youtube verkar inte tycka om dom alls. Jag har alltid problem att se era HD videos flytande. (10/100 fiberlina och har testat FF och Chrome, så jag är inte problemet.)

funkar bra för mig, 100/10 å chrome..

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker men som jag förstod det när Emil pratade om detta i nån fredagspanel så gäller bara den här lagen svensk musik osv ? Vill bara se om det är så då han sa det lite "lumigt" eller hur du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Det sjuka är ju att Privat kopiering knappt existerar. Hur ofta kopierar man tex musik man köpt och ger bort till någon??

Och att man skulle göra det på en hårdisk är ju absurt. "Hej nisse, här är Metallicas senaste. Ja la den på en 2 TB hårdisk åt dig......"

Gav mig ett gott skratt, men de är ju sant. Att dom inte hör hur jävla fel de där låter. Jag har nog aldrig kompierat något jag en gång köpt och gett till någon vän, varken via cd skiva / diskett / usb minne / extern hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför det? Jo lite ironi ser jag.
Detta gäller då PRIVAT-kopering;)

Bra att ni grabbar går ut med denna info, jävla löjligt avgift för nåt som varit lagligt en längre tid!

Ponera att jag ger tjejen en cdskiva, sen ger hon den till sina närmsta vänner, är ju fortfarande privatkopiering right.

Tror inte det är ok iom att hon inte är ägaren till orginalet.
Kan ha fel men kanske värt att kolla upp för någon med tid och motivation?

Visa signatur

/|\/|\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast det blir ju inte billigare.

Du får står för returfrakt till antingen eBay-säljaren eller till tillverkaren av hårddisken och det är en så mycket längre och jobbigare procedur än att bara dra till förslagsvis elgiganten och få den utbytt på plats.

Principsak ja men inte när det innebär massa slöseri på tid och energi för att finna andra vägar kring "problemet".

Hur kan det bli dyrare?
http://www.dealextreme.com/p/2-5-sata-usb-2-0-hdd-enclosure-w... och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620891

850kr för en bra extern usb 2.5" hårddisk. Lika mycket som du betalar för en bra extern med samma storlek.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

förlåt men herregud så jäkla onödigt, ja det är en idiotisk avgift som tas ut men en disk blir 100kr dyrare, att försöka bygga en egen extern blir ju minst 200kr dyrare hur man än vrider och vänder på det om man skall bygga den själv.

Fel ände att kämpa i?

Handlar mest om att inte ge ett öre till Copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

jag har en fundering

säg att jag har en privat torrent tracker där jag lägger upp mina köpta dvd filmer i iso eller annat passande format som jag sedan distribuerar till mina nära och kära så långt måste det vara okej under privatkopiering

men om nån av mina nära och kära skulle vilja ge en kopia till sin vän som är totalt orelaterad till mig skulle han/hon kunna ge sin vän den torrent filen som jag gav han/hon eller har det helt plötsligt blivit piratkopiering?

i annat fall måste det ju vara helt lagligt att vara med i en torrent sida där personen som gör kopian äger ett original och att det kräver att medlemmar bjuder in sina vänner som i sin tur bjuder sina vänner, för då är ju sällskapet slutet? nån känner nån som känner nån

hur som haver jag tycker det luktar gråzon

diskutera

Det är precis som du säger, när en privatkopiering övergår till piratkopiering är en synnerligen flytande gråzon. Många har kommit på just detta med privata via hubbar och torrentteknik, och är helt på det säkra i.o.m. att de är en sluten krets, och ofta använder ngn form av säkerhet, typ lösenord. Det var just så piratkopieringen (på internet) började, och egentligen fortsätter. De torrentfiler som läggs upp på piratebay etc. är nästan alltid hämtade från synnerligen slutna och mer eller mindre hemliga grupper som har privata delningsmöljigheter. Någon som blivit inbjuden av någon som blivit inbjuden ser sedan det som sin livsuppgift att sprida materialet ytterligare vidare.

Man kan naturligtvis inte gå säker bara för att man sätter ett lösenord på en server eller vilken metod man nu använder; det är inte rimligt att man har hur många vänner och bekanta som helst.

Jag minns ett fall (hittar dock ingen källa, så får tas med nypa salt), där rättsväsendet slog till mot ett privat delningsnätverk av större karaktär. Målet gick långt, men nästan allt bevismaterial underkändes av domstol, eftersom polisen hade varit tvungna att knäcka sig in i nätverket, och därmed gjort sig skyldiga till dataintrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Det som skiljer är "nära bekantskapskretsar". Under tio var tumregeln i slutet av 80-talet när man satt och spelade av LP till band, har säkert ändrats. (Och nej, en dchub var inte nära vänner enligt nå't piratmål på 90-talet/början 2000 )

Ok. Ifrågarsätter inget utav det egentligen, var mest bara en nyhet för mig.
Tänkte mest bara om jag delar ut en torrent och någon laddar hem för den. Hur mycket bevis krävs egentligen för att säga att det är en piratkopiering eller en privatkopiering? Jag kan ju hävda att personen som har laddat hem av mig är en vän, och är han inte det har han snott det av mig
Varför blev jag skyldig?

Pekar inte på en diskussion nu men om ni förstår min tanke bakom det hela...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Många erbjudanden dyker som sagt upp, tex: http://www.inet.se/kampanj/lacie-box/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det är precis som du säger, när en privatkopiering övergår till piratkopiering är en synnerligen flytande gråzon. Många har kommit på just detta med privata via hubbar och torrentteknik, och är helt på det säkra i.o.m. att de är en sluten krets, och ofta använder ngn form av säkerhet, typ lösenord. Det var just så piratkopieringen (på internet) började, och egentligen fortsätter. De torrentfiler som läggs upp på piratebay etc. är nästan alltid hämtade från synnerligen slutna och mer eller mindre hemliga grupper som har privata delningsmöljigheter. Någon som blivit inbjuden av någon som blivit inbjuden ser sedan det som sin livsuppgift att sprida materialet ytterligare vidare.

Man kan naturligtvis inte gå säker bara för att man sätter ett lösenord på en server eller vilken metod man nu använder; det är inte rimligt att man har hur många vänner och bekanta som helst.

Jag minns ett fall (hittar dock ingen källa, så får tas med nypa salt), där rättsväsendet slog till mot ett privat delningsnätverk av större karaktär. Målet gick långt, men nästan allt bevismaterial underkändes av domstol, eftersom polisen hade varit tvungna att knäcka sig in i nätverket, och därmed gjort sig skyldiga till dataintrång.

Har för mig att du pratar om personen som lade utt Inspelade böcker på sitt nätverk som var lösenordskyddat. Där Antipirat byån fick tag på lösenordet och sedan tog allt och sade att han gjorde det "tillgängligt för allmänheten" fast det var ett j* lösenord som bara han visste om.

Skrivet av zorp:

Det är ju bara ett sätt att försöka kompensera sig för all Pirat kopiering. Och det är ju en juridiskt intressant twist. Att vi betalar för något som är olagligt..........

Nästa område dom redan utannonserat är ju Mobiltelefoner. Också ett media som är vanligt att kopiera musik på och ge bort till sina vänner.........

Ja vadå är det bara jag som delar ut min Galaxy S2 på Möllevångstorget i Malmö för att de skall kunna kopiera över musiken från mitt 32GB kort?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

jag minns det där sista faktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

För det första kan du inte börja kommentera en artikel om du inte kollat på videon
och för det andra så nämndes det i videon precis det du undrade -.-
Tror dom nämnt skillnaden 3947 gånger.

Sinnessjukt hur folk inte förstår den skillnaden som TILL OCH MED har nämnts av Emil och Jonas ett X antal gånger!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Happ då blir det väl dags att göra egna "paket" med hdd + låda och sälja billigare än inet/komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X