SiSoftware läcker testresultat: AMD Bulldozer mot Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Om man kollar på prestandaindex på Sandy-Bridgerecensionen som Sweclockers gjorde så om man då antar att Bulldozer är 29%(de skrev 29-40%) sämre än Sandy Bridge, om jag har räknat rätt. Då kommer ju 8-kärniga Bulldozer i 32nm vara 25% sämre än deras nuvarande 6-kärniga flaggskepp i 40nm. Det låter för dåligt för att vara sant.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte dra för hårda växlar på att "läckt" resultat.. När dom går å köpa och det finns gott om reviews ute, jag då kan man fundera.
Tyvärr gav jag upp på Bulldozer redan i April och gick och köpte mig en Sandy Bridge.. Men jag pallade inte vänta.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

2800MHz Bulldozer mot 3000MHz SB?
Vi har ju sett specarna på BD, och de kommer ju köras
i högre frekvenser än så.

Spela roll om BD är långsammare C/C när den hinner med
fler cykler per sekund.

Tror de hamnar ganska lika i slutänden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Trist OM det stämmer. Nej jag vänder mig snart till ARM istället. Bra marknad med mycket konkurrens inte som Wintel för våra datorer.....

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

Jag tror det här är konspiration och fiffel från Intels sida, för att lura oss konsumenter att uppgradera maskinerna redan nu - och då välja sandy bridge istället för att vänta på Bulldozer.

Jag skulle påstå att SiSoftware har fått betalt för publicera det här resultaten...

Inte omöjligt, pågår ju en hel del onödigt hat mot AMD.
Ska nog själv skaffa en Bulldozer + en APU.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på något försen riktiga officiella publicerade benchmarks är ute, dvs efter runt lansering

Men skulle vara synd om dessa resultat är sanna.

Permalänk
Medlem

Kanske dom bara borde satsa på sin Llano och sina grafikkort...? Detta verkar ju inte så bra, nej...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ett test så här tidigt är inget jag litar på när det inte är "officiella" resultat.
Väntar tills proffsen här på sweclockers kommer över ett par cpu och testar.
Har haft både Amd och Intel genom åren och varit nöjd med båda.
Hoppas att Buldozer blir lika bra som Sandy i slutändan så det blir lite spänning om man ska köpa nytt.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag väntar tills Bulldozer släppts och man får flera testresultat. Men hur som helst kommer jag ändå köpa Bulldozer då jag gillar AMD och vill stötta dem

Köper du en Saab också när du ändå är igång?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Om man kollar på prestandaindex på Sandy-Bridgerecensionen som Sweclockers gjorde så om man då antar att Bulldozer är 29%(de skrev 29-40%) sämre än Sandy Bridge, om jag har räknat rätt. Då kommer ju 8-kärniga Bulldozer i 32nm vara 25% sämre än deras nuvarande 6-kärniga flaggskepp i 40nm. Det låter för dåligt för att vara sant.

Det var det jag tänkte på också. Har väldigt svårt att tro att AMD skulle lansera en helt ny arkitektur som blir slagen av sin gamla. Och dessutom prissätter den i klass med 2600K. Nej jag skulle tagit dessa benchmarks med en stor nypa salt.

Permalänk
Avstängd

Jag påstår inte att Bulldozer kommer att bulldozra intels processorer när den kommer men jag säger som nån AMD anställd bloggade.

"Tills dess att processorn är ute, har senaste processorkoden o dylikt så ska man ta läckta tester med en stor skopa salt."

Det är inte långt kvar nu, sanningen får tiden utvisa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stackars amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Saab är ju hur stabila som helst.
Med Muller the magician vid rodret så kan dom nog klara sig tror jag.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Haha, gillar SAABs bilar men har tyvärr inte pengarna

Permalänk
Medlem

Vänta och se på resultat när CPU:n är släppt!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tja, ytterligare en spik i kistan. AMD måste verkligen rycka upp sig, ska de sälja produkter som är så pass mycket sämre i test måste de ju säljas sjukt billigt för att ens kunna locka, men även då blir det svårt tror jag. De flesta sparar hellre till en intel och får grym prestanda, än köper en budget-processor :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Även om Bulldozer inte spöar SB så kanske det blir mer prestanda per krona med Bulldozer ändå? OM dem blir billigare pga detta.
Eller har jag fel? xD

Du har fel. Kolla sista sidan i sliden

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ja, om dessa siffrorna stämmer blir de nog fan Intel härnäst för min del iaf!
Man kan ju vänta på 22nm kanske.. kanske ännu mer utrymme för överklockning..

De tråkiga med intel är ju att man måste punga upp med 2500kr+ för ett moderkort om man ska ha 2st PCI-E portar i full 16x!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur varken redaktionen eller folk tänker, när en produkt inte är släppt och nästan baserar ett fake test med slutsatsen att det är så.

Dom så kallade benchmark's som finns ute är inte äkta

Det har sagts på xs också för länge sen.

AMD självt gick ut med följande officellt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JF-AMD
Q. I saw a benchmark on xyz website. Is that how bulldozer will perform?
A. No. Nothing posted before launch will be representative of actual performance. To get actual performance, you need:

Final production silicon
Final processor microcode
Final system BIOS
Final OS optimizaitons
Final drivers
An app compiled with the latest flags
A person who understands the app and configures the test properly

JF-AMD har även kommenterat siffor många gånger och skrivit att dom inte alls överensstämmer med dom riktiga.

Jag personligen föreslår att ni väntar med att dra slutsatser om något som inte är presenterat.

Bulldozer kommer knappast bli en långsam processor.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag väntar och ser, men det verkar för mig helt uppenbart att någon fått betalt för att vinkla och skruva här. Det är får många siffror som inte stämmer helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att AMD ligger två eller tom tre generationer efter Intel, iallafall på CPU, däremot kan AMD ta täten på den interna grafiken ett litet tag till. Det enda AMD kan göra är att konkurrera med är sänka priserna till nära hälften av Intels Sandy Bridge.

När Ivy Bridge släpps så kommer förmodligen Intel ha skruvat upp grafikkretsen i CPU till minst det dubbla från nuvarande iGPU prestanda. Intel kommer nog kunna baka in rätt mycke mer prestanda med 22nm och 3D kanalerna nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Förstår inte hur varken redaktionen eller folk tänker, när en produkt inte är släppt och nästan baserar ett fake test med slutsatsen att det är så.

Som AMD själv gick ut med följande officellt:

Jag personligen föreslår att ni väntar med att dra slutsatser om något som inte är presenterat.

Tack.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Katastrof...!Om dessa siffror nu stämmer.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man lita på dessa tester ?
Även om dom skulle stämma delvis så är dom inte intressanta för det är syntetiska tester.
Amds cpuer har aldrig gjort bra ifrån sig på syntetiska tester. Fram med riktiga tester på riktiga program och spel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

AMD självt gick ut med följande officellt:

JF-AMD har även kommenterat siffor många gånger och skrivit att dom inte alls överensstämmer med dom riktiga.

Och vad menar du med fake?
Att sisoft har photoshoppat resultatet eller?

Du kan ju inte kalla det fake om dom faktiskt har testat bulldozer.
Sen att bulldozer inte kommer prestera så dåligt när produkten är finalized eller om AMD nu har en eget bios eller liknande som boostar bulldozern som sisoft inte har är en helt annan sak, tiden börjar rinna ut för dom att göra klart den också så)

Ge fakta att resultaten är FAKE, dvs påhittade, photoshoppade eller liknande isåfall.

Permalänk
Medlem

Hämtar en bytta med popcorn, denna tråd kan bli underhållande.....

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2good4you:

Att amd säger att man måste vänta på lanseringen är väl inte särskilt konstigt, men sisoftware känns väl lite för seriösa för att publicera ett påhittat test? Och även om det skulle råka vara någon tidig version de har testat (vilket de väl borde ha noterat (under förutsättning att de som sagt är seriösa)) är det väl kanske optimistiskt att förvänta sig väldigt mycket bättre prestanda för den slutgiltiga produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Och vad menar du med fake?
Att sisoft har photoshoppat resultatet eller?

Du kan ju inte kalla det fake om dom faktiskt har testat bulldozer.
Sen att bulldozer inte kommer prestera så dåligt när produkten är finalized är en helt annan sak, tiden börjar rinna ut för dom att göra klart den också så)

Ge fakta att resultaten är FAKE, dvs påhittade, photoshoppade eller liknande isåfall.

Bevisbördan ligger helt på den part som yttrar påståendet!
Du är som nån religös tok som vill att vi ska bevisa att gud inte finns och framtill dess tro på gud.

Vem som helst kan lägga upp lite bilder på "benchmarks", det är inget bevis för mig. Alla har vi olika krav på vad som får kallas för bevis, du kanske har väldigt låga krav medans mina kanske är högre vad vet jag.
Hittills finns inga bevis för att sisoft har fått tag på en riktigt Bulldozer-cpu och då har de därmed ingen trovärdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

hahahahahahah Bästa kommentaren idag!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte detta stämmer. Annars har jag väntat på ett datorköp heelt i onödan.