IPS eller 120hz (Gaming)
Gjorde för inte så värst länge sen en tråd om en skärm. Fick inga svar, och tycks inte behövts. Har forskat kring skärmar nu och har ett dilemma.
IPS eller 120hz TN. Bildkvalité istället för 120hz eller vice versa? Visst, jag redigerar bilder en del fast 80% av tiden spelar jag. Jag är inte en sk. "Counter-strike lirare", och hade jag spelat det vore det i väldigt korta perioder.
League of Legends är vad som gäller för tillfället fram tills att Battlefield 3 och Skyrim släpps. Frågan här då om jag faktiskt hade märkt av 120hz när jag spelar? Körde nyss Bad Company 2 och 60FPS tycker jag flyter på jäkligt bra. Har svårt att tänka mig att ha det ännu mer "smooth", fast folk tycks säga det om och om igen, eller är detta bara folket som är riktigt petiga och lite biased när det kommer till just detta? Eller hade bildkvalitén av en IPS gett mig en bättre upplevelse? Jag har en tendens att säcka ihop i stolen då och då, och då blir överdelen av skärmen lite mörkare än resten har jag märkt, fast det är inget avgörande.
tl;dr
Bildkvalité > 120hz eller vice versa? Vad passar bäst för gaming på en icke-tournaments nivå? (League of Legends, StarCraft 2, Battlefield 3, Skyrim, Deus Ex, Civilization, etc etc)
Edit: Lägger till mitt senare inlägg här för de som inte orkar läsa igenom kommentarerna.
Sitter på en liten fundering, som jag inte kan mäta ut med själv utan att pröva det, vilket innebär att jag isåfall hade behövt köpa en eller hitta någon att testa det hos. Hur viktigt är det att jag håller mig till 120FPS för att dra nytta av 120hz?
Om jag faller till 40~50, 60~70, upp till 100. Är det då värt att tänka på en 120hz skärm över en IPS?
För tillfället sitter jag som sagt på en i5 750, 4gb RAM, och Crossfire HD5850(tja, inom en vecka eller så åtminstone). Skärmen jag har för tillfället är en Samsung Syncmaster 2053BW, som jag använt väldigt länge nu. Så jag uppgraderar mig inte från en CRT eller något i den stilen, dvs att jag är van vid 60hz TN skärmar, och av den mindre sorten. (20 tum, 1680x1050 upplösning)
Om jag uppgraderar mig till en större skärm(23-24 tum, 1920x1080) så tar nog FPS:en i spel en liten smäll åtminstone, så just därför jag undrar hur stor skillnad 120hz faktiskt gör för mig(som är van vid 60hz) under 120fps. Jag går inte under max inställningar. (kanske AA i och för sig, runt 4x räcker där.)
Edit: Jag satsar som sagt på Battlefield 3 och Skyrim, och såklart eventuellt Mass Effect 3 och Diablo 3 osv. Jag är inte den värsta tävlar-typen när det kommer till spel, även online. Jag spelar mycket, men är inte typen som blir förbannad för att jag dör eller förlorar en runda, eller sju. Som jag uppfattat det är 120hz för dom som verkligen måste vara på tårna. Visst, jag tackar gärna ja till förbättring, om 120hz faktiskt hjälper mig att öka mitt spelande så är det ju bra hur man än ser på det, fast om det inte är en så värst förbättring för någon som inte satsar på att ligga 1:a i laget, är det då värt det över lite ögongodis från en IPS? (Nu vet jag iof inte hur mycket en IPS-skärm skiljer sig från en bra 120hz skärm ens)
Kan också lägga till att glöm betraktningsvinklar. Jag sitter framför skärmen, inte vid sidan om, och jag rör mig inte från sida till sida heller när jag spelar. Jag säckar väl ihop någon gång men det är inte med värst mycket, och då kollar på jag på en film, inte spelar. Alltså inget viktigt. Hur mycket bättre presterar en IPS skärm 'rakt framifrån' till jämförelse med en 120hz TN skärm?