Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD FX-serien "Bulldozer" i prislista

Permalänk
Melding Plague

AMD FX-serien "Bulldozer" i prislista

Tre processorer ur AMD FX-serien dyker upp i prislistorna hos en internationell distributör. Toppmodellen FX-8150 börjar på 266 USD, motsvarande 2 150 kronor inklusive moms.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas verkligen det blir prestanda per krona nu också !

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Dyrt, men hoppas verkligen på att de presterar bra! Skulle vara lite surt annars =/

Permalänk
Medlem

äh, jag som trodde jag sku slippa någorlunda billigt undan

klockar 6100 upp till 4ghz stabilt mån tro?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Det var inte alls så dyrt som jag tror, man får tänka på att det även är i kvantitet om 1 på bilden, inte 1000 smo de brukar stå i.
Det är bara lite synd att de inte verkar kunna utmana i prestandasegmentet.

Permalänk
Medlem

Låter lite dyrt... Tyvärr.

Hoppas på att prestandasiffrorna från förra veckan är felaktiga och dessa visar sig vara prisvärda.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

266 dollar motsvarar alltså ett svenskt butikspris på 2600 då.

Detta eftersom svenska butiker som vanligt fortfarande tror att en dollar är 10 kronor, av någon mystisk anledning.

Priset brukar dock ofta skvallra lite om prestandan så det ska bli spännande att få se verkliga prestandasiffror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte så farligt dyrt.
Presterar de bra kanske man kan kalla dem billiga till och med.

Ja, jag har sett "läckta benchmarks" men jag ser hellre ett riktigt test.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bebben:

Låter lite dyrt... Tyvärr.

Hoppas på att prestandasiffrorna från förra veckan är felaktiga och dessa visar sig vara prisvärda.

Att toppmodellen kostar 84% av 2600k är väl inte att betrakta som dyrt (särskilt inte då den är så mycket större). Snarare är det väl lite oroväckande att den inte är dyrare?

Skrivet av tivook:

2600k kostar 317 dollar som referens.

Permalänk

Tycker att det verkar dyrt...om man tror de prestandasiffror som publicerats de senaste dagarna här på SweC.
Hade hellre valt SB.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att toppmodellen kostar 80% av 2600k är väl inte att betrakta som dyrt (särskilt inte då den är så mycket större). Snarare är det väl lite oroväckande att den inte är dyrare?

Iofs fel av mig att jämföra med dagens och "räkna antalet moduler med lite hitan och ditan med dagens priser", så mjooo... Helt riktigt av er.

Dock oroar jag mig fortfarande för de "läckta" prestandasiffrorna från tidigare. :/

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Detta eftersom svenska butiker som vanligt fortfarande tror att en dollar är 10 kronor, av någon mystisk anledning.

Priset brukar dock ofta skvallra lite om prestandan så det ska bli spännande att få se verkliga prestandasiffror.

Nej det tror dom inte.. men tänk på att det tillkommer tull och skatt också.. Vilket i skutändan gör det till 10kr på 1 dollar om man räknar in skatten och tullen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det relativt låga priset måste ses som en bekräftelse på de tidigare läckta prestandasiffrorna. Hade bulldozer kunnat mäta sig med intels nuvarande toppmodeller hade prisbilden varit högre.

Permalänk
Medlem

Prestanda eller ej, roligare än 965 måtte de vara.
Får se lite senare i Höst då man får köpa sig en FX-8150.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det relativt låga priset måste ses som en bekräftelse på de tidigare läckta prestandasiffrorna. Hade bulldozer kunnat mäta sig med intels nuvarande toppmodeller hade prisbilden varit högre.

Handlar väl snarare om att de räknar med att intel sänker priserna när modellen kommer ut, det rådande konjunkturläget samt att processorer med värstingprestanda blir en mindre och mindre marknad spelar säkert också roll. Få som verkligen behöver sådana här monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Eller möjligtvis för att AMD alltid haft någorlunda bra priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

^that

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av tivook:

266 dollar motsvarar ungefär 1759 kronor. En processor kan väl inte vara dyr att skeppa en pfrån USA?
Sen kommer det antagligen vara ännu lite billigare om ett par månader Särskilt om den kan tävla med SB

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Nej, det måste det inte

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

Handlar väl snarare om att de räknar med att intel sänker priserna när modellen kommer ut, det rådande konjunkturläget samt att processorer med värstingprestanda blir en mindre och mindre marknad spelar säkert också roll. Få som verkligen behöver sådana här monster

Intel har ju redan börjat sänka priserna på vissa modeller så det verkar logiskt. Sen var det ju det där ryktet om en i7 2700K också så lite nervösa verkar allt Intel vara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svårt att säga något om ifall det är dyrt eller billigt när man inte känner till prestandan annat än via läckta testresultat som lika gärna kan vara påhittade.

Men priset ger ju en fingervisning om vilka modeller AMD räknar med att konkurrera mot. Helt klart är i alla fall att AMD inte tänker konkurrera med toppmodellen i i7-serien, utan Intel kommer behålla prestandakronan. Det ser också ut som de tänker konkurrera genom att sälja 8 kärnor till samma pris som Intels 4.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Många har matchat mina tankegångar redan.

AMD har alltid och kommer alltid ligga efter Intel på något vis. Så att dom faktiskt får kompensera med lägre priser är inget konstigt. Om tidigare test osv stämmer eller ej är egentligen inte intressant. Det ända som faktiskt spelar någon roll är hur bra utdelning man får per investerad krona när man väl köper en produkt.

Det är inte utan anledning prylarna på fultema, rusta osv är billigare än dom på riktiga verktygshandlarna. Man kan väl inte direkt mäa en Cotech maskin med något från Festool ? Det vore fel på alla vis. Men att säga det ena eller andra verktyget "allitd" skulle ge en bättre "bang for the buck" är såklart missvisande eftersom det är olika hur och vad man värderar i en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

266 dollar motsvarar ungefär 1759 kronor. En processor kan väl inte vara dyr att skeppa en pfrån USA?
Sen kommer det antagligen vara ännu lite billigare om ett par månader Särskilt om den kan tävla med SB

1759 + frakt + tull + marginal för återförsäljaren.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Nej. Det är länge sedan dollarpriset multiplicerades med 10 och man fick priset i kronor.

Några jämförelser Newegg $ / prisjakt SKR (resulterande dollarkurs)
Mars II 1500/11853 (7,90)
Sapphire HD6990 730/5300 (7,26)
Phenom X6 1100T 190/1474 (7,76)
i7-2600K 315/2439 (7,74)

7,75 är alltså ungefär vad dollarpriset ska multipliceras med för att ge priset i kronor. $266 = SKR 2062

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Att toppmodellen kostar 84% av 2600k är väl inte att betrakta som dyrt (särskilt inte då den är så mycket större). Snarare är det väl lite oroväckande att den inte är dyrare?

2600k kostar 317 dollar som referens.

Märkligt. Minns när 5970 släpptes, hade då ett retail pris på 600 dollar. Pris här i Sverige: 5900 ungefär, och då va dollarn billigare.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker priset, inte är fel satt:) Tänk på denna nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/14389-amd-bulldozer-46-proce.... Ändå blev inte AMD´s cpuer ruskigt dyra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Många har matchat mina tankegångar redan.

AMD har alltid och kommer alltid ligga efter Intel på något vis. Så att dom faktiskt får kompensera med lägre priser är inget konstigt. Om tidigare test osv stämmer eller ej är egentligen inte intressant. Det ända som faktiskt spelar någon roll är hur bra utdelning man får per investerad krona när man väl köper en produkt.

Det är inte utan anledning prylarna på fultema, rusta osv är billigare än dom på riktiga verktygshandlarna. Man kan väl inte direkt mäa en Cotech maskin med något från Festool ? Det vore fel på alla vis. Men att säga det ena eller andra verktyget "allitd" skulle ge en bättre "bang for the buck" är såklart missvisande eftersom det är olika hur och vad man värderar i en produkt.

man ska aldrig säga aldrig. ATI fick ju ett dödsryck och drog sig upp från 0 till att bli lika bra om inte bättre än nvidia.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skrivet av Proxann:

Skrivet av Dentoid:
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, det måste det inte

Amd har aldrig haft särskilt bra priser. Prisnivån har varit justerad synnerligen väl efter prestandan. Att de flesta klarar sig bra utan det absolut värsta från intel och således kan köpa en billigare amd förändrar inte det faktum att "prestanda per krona" är hyfsat lika.

Priserna är låga och det bådar inte gott för prestandan. Punkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Nej. Det är länge sedan dollarpriset multiplicerades med 10 och man fick priset i kronor.

Några jämförelser Newegg $ / prisjakt SKR (resulterande dollarkurs)
Mars II 1500/11853 (7,90)
Sapphire HD6990 730/5300 (7,26)
Phenom X6 1100T 190/1474 (7,76)
i7-2600K 315/2439 (7,74)

7,75 är alltså ungefär vad dollarpriset ska multipliceras med för att ge priset i kronor. $266 = SKR 2062

Bra observation. Jag instämmer i resonemanget.

Precis vid lansering kan det dock se lite annorlunda ut. Tillgången kan vara begränsad och avvikande priser de första få veckorna är inte helt ovanlig.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

äh, jag som trodde jag sku slippa någorlunda billigt undan

klockar 6100 upp till 4ghz stabilt mån tro?

Turbon ligger på 3900Mhz så det borde inte vara några problem men det jag är nyfiken på är om man kan låsa upp den sista modulen?

Visa signatur

Celeron430 @3.6Ghz