AMD FX-serien "Bulldozer" i prislista

Permalänk

Om man kollar klockfrekvens och antalet kärnor så ser Bulldozer flexibel ut. 4 kärnor i turbo för gamers och 8 kärnor för produktivitet. Ser ut att innehålla det bästa av två världar.
Kommer nog köpa BD oavsett men det varierar hur mkt preatandan skiljer mellan 4c och 8c modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, lite lurigt om man skall välja 8120 eller 6100 till speldatorn. Hur skiljer turbofrekvenserna? Inte helt fel med en lite strömsnålare då det blir en allrounddator som står och tuggar musik, filhantering etc.

Blir kanske mer lagersaldot som blir avgörande eller om övriga komponenter finns etc.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hoppas dom presterar bra. En 6100 skulle inte vara helt fel.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Min x6 1090T kostade 2950:- när den kom i april 2010. nu ligger den runt 1500:- 2011.
Om Bulldozer kostar lite över 2000:- oavsett dollarkurs så är väl det INTE dyrt för en ny modell.
Om AMD bara ska vara billigast hela tiden så kommer dom ju inte att ha pengar till att vidareutveckla.
Kan man kasta upp flera tusen på en intel utan att blinka så kan man väl betala lite extra för en AMD oxå, om det är någolunda prisvärt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Min x6 1090T kostade 2950:- när den kom i april 2010. nu ligger den runt 1500:- 2011.
Om Bulldozer kostar lite över 2000:- oavsett dollarkurs så är väl det INTE dyrt för en ny modell.
Om AMD bara ska vara billigast hela tiden så kommer dom ju inte att ha pengar till att vidareutveckla.
Kan man kasta upp flera tusen på en intel utan att blinka så kan man väl betala lite extra för en AMD oxå, om det är någolunda prisvärt.

Håller med:) Priset är inte så farligt. Bara den kommer i oktober som lovat, kanske det blir den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

man ska aldrig säga aldrig. ATI fick ju ett dödsryck och drog sig upp från 0 till att bli lika bra om inte bättre än nvidia.

Dödsryck? Det har väl gått upp och ner för bägge parter.

Ati 9xxx > nvidia 5xxx
Ati Xxxx > nvidia 6xxx (sett till prestanda, ati saknade stöd för sm 3.0)
Ati X1800 serien floppade
Ati X19xx =< nvidia 7xxx (nvidia hade dubbelmackor)
Ati hd 2xxx < nvidia 8xxx
Ati hd 3xxx < nvidia 9xxx
Ati hd 4xxx > nvidia 200 (4xxx serien var populärare)
Ati hd 5xxx =< nvidia 400 (GTX 460)
Amd hd 6xxx == nvidia 500 (svårbedömt)

Detta är min uppfattning.

Jag tror inte att sockel 2011-processorerna har så mycket att erbjuda normalanvändaren.
Som sagt flertrådat och minnesbandbredd...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rondus:

Inte farliga priser alls. Känner mig "lurad" när jag köpte min AMD 1090T för 1609 och en BD X8 kostar runt 1800 -.- xD

Tänk på alla stackars jäklar som sprungit i väg och köpt en Sandy Bridge rigg de senaste dagarna då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med:) Priset är inte så farligt. Bara den kommer i oktober som lovat, kanske det blir den.

Eller åtminstonne till mellandagsrean

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hjälpsam

Kanske 12e Oktober.
#11342453

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Eller åtminstonne till mellandagsrean

Då har jag redan ledsnat på BF 3:) ahhaha hade jag obegränsad budget hade jag köpt en sandy rig och när bulldozer kommer i mellandags rean köper en sån rig med;)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har obegränsad budget
Men min envishet är starkare
Jag kan köpa en supereduper SB när som helst. Moderkort värsting & Processor värsting, kringutrustning har jag så det matchar varje dag, men det lockar inte att ha en värsting intel, för att dom taskar sig mor AMD mfl.
Det är bara att gå in i första bästa affär som säljer datorer och fråga, så ljuger försäljaren en rakt i ögonen om intel.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har obegränsad budget
Men min envishet är starkare
Jag kan köpa en supereduper SB när som helst. Moderkort värsting & Processor värsting, kringutrustning har jag så det matchar varje dag, men det lockar inte att ha en värsting intel, för att dom taskar sig mor AMD mfl.
Det är bara att gå in i första bästa affär som säljer datorer och fråga, så ljuger försäljaren en rakt i ögonen om intel.

Jupp:) Han sa i7 var bra "spel" cpu (den i7 som kom 2008):) Men HT kan ju göra så man får mindre FPS Köpte en 6000+ (bra köp tills nu) skulle ha bett han att åt åtminstone ha tagit ett AM2+ kort.

Men men köper allt själv nu mer. Supporterade AMD för jag visste att det gick trögt (dumt beslut). Är ju tvungen att uppgradera igen och har ingen abnorm budget. Känns som AMD är dyrare än intel i längden.

Vill mer än gärna att AMD ska gå bra. Men dom tjärnar inte mycket på bulldozer, utan det är på liano. Så egentligen spelar det inte någon roll vilken högpresterande cpu man väljer. För det är inte där amd och intel tjärnar pengar.

Men vill gärna supporta AMD för Intel gjorde som dom gjorde (tror AMD hade gjort något liknande, om dom hade chansen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Om man kollar klockfrekvens och antalet kärnor så ser Bulldozer flexibel ut. 4 kärnor i turbo för gamers och 8 kärnor för produktivitet. Ser ut att innehålla det bästa av två världar.
Kommer nog köpa BD oavsett men det varierar hur mkt preatandan skiljer mellan 4c och 8c modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väll möjligt och strypa 8c till 4 och få ut betydligt bättre prestanda ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

Det är väll möjligt och strypa 8c till 4 och få ut bdligt bättre prestanda ?

Om 2 bd moduler körs bättre än i3 2100 så är jag såld. Men fan vågar man lita på uttalet "Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge"?

Skickades från m.sweclockers.com