Permalänk
Medlem

Behöver 3D skärm :)

Tjenare.

Jag sitter här dagen efter min födelsedag med en massa pengar och har tänkt mig införskaffa nVidia 3D med jag behöver en skärm.
Hade vart bra om den var typ 22-24 men också var så billig som möjligt. Vill ha lite pengar kvar att ha kul med

Jag har kollat igenom på inets hemsida men jag hittar faktiskt inget 3D skärm överhuvudtaget. Hade vart kul om ni kunde linka en fin skärm som ni själva har eller kanske bara vet är en bra.

Så mycket för pengarna som möjligt alltså

MvH : Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/2203171/samsung-tft-23-s23a750d-le...

Det var den enda jag kunde se efter lite snabb genomgång. Som det står 3D stöd på. Vet inte om de andra 120Hz skärmarna har stöd för det.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640592
S23A700D
Det där är instegsmodellen i Samsungs senaste serie 120Hz-are. (3D-glasögon följer med tror jag, vet inte säkert).
Panelen verkar vara av samma typ som 750d som postades ovan, men kunde inte få det konstaterat (?), av Samsung Sverige då de inte fått någon info om någon av dem.. Kan inte säga något om den dock då jag inte fått hem den ännu.

Den fearkill postade ovanför (750D som jag nämnde), kommer för övrigt till Sverige den 17e nästa månad...
Dock har vissa handlare den redan nu då de handlat från andra öeverantörer, dock inte till riktigt samma pris som inet.se, men bra nära.
EDIT: Info.

Permalänk
Medlem

okej tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

okej tack för svar

inte sugen på en 46" 3D tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av significant:

inte sugen på en 46" 3D tv?

varför inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har beställt en S23A700D från komplett, borde dyka upp om någon dag, ska bli spännande att se hur den presterar.

Permalänk
Medlem

Du får berätta hur den är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hämtade ut skärmen för en stund sedan och har bara hunnit provköra lite. Första intrycken är bra, fint flyt i spel, klart godkända färger. Finns en antydan till bleeding i nedre vänstra hörnet som jag kan se när jag tittar på en svart bakgrund och rummet är mörkt, men det är inte alls farligt. Följer med ett par 3D-glasögon, har inte hunnit testa dem ännu. Samsungs brillor fungerar inte med Nvidia 3D Vision, vill man använda dem för spel måste man istället använda Samsung TriDef, hur väl det fungerar får jag återkomma om när jag har hunnit testa.

Så, om det inte dyker upp några irritationsmoment verkar det som att jag kommer att bli nöjd med mitt köp.

edit: Har testat att spela lite med TriDef. Testade Metro 2034 och left 4 dead, testade först med standard renderings läget. Bilden blev oerhört mörk, även i ljusa miljöer. Helt ospelbart. Testade sedan att slå på virtuell 3D, det fungerade över förväntan. Bilden blev mycket ljusare och 3D effekterna fungerade bra.

Kul med 3D, men inte något jag tror jag kommer att använda speciellt ofta.

Permalänk

Följde de med en DVI-D kabel?

Permalänk
Medlem

ja, det följer med en DVI sladd

Permalänk
Skrivet av HOLM814:

Hämtade ut skärmen för en stund sedan och har bara hunnit provköra lite. Första intrycken är bra, fint flyt i spel, klart godkända färger. Finns en antydan till bleeding i nedre vänstra hörnet som jag kan se när jag tittar på en svart bakgrund och rummet är mörkt, men det är inte alls farligt. Följer med ett par 3D-glasögon, har inte hunnit testa dem ännu. Samsungs brillor fungerar inte med Nvidia 3D Vision, vill man använda dem för spel måste man istället använda Samsung TriDef, hur väl det fungerar får jag återkomma om när jag har hunnit testa.

Så, om det inte dyker upp några irritationsmoment verkar det som att jag kommer att bli nöjd med mitt köp.

edit: Har testat att spela lite med TriDef. Testade Metro 2034 och left 4 dead, testade först med standard renderings läget. Bilden blev oerhört mörk, även i ljusa miljöer. Helt ospelbart. Testade sedan att slå på virtuell 3D, det fungerade över förväntan. Bilden blev mycket ljusare och 3D effekterna fungerade bra.

Skulle du kommentera hur Glossy skärmen är? Riktigt sugen på den men kan inte spela på skärmar där man ser sig själv eller bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, ungefär lika mycket reflexer på Samsungen som på min macbook pro. Brukar du reta dig på glossy skärmar tror jag du kommer reta dig även på denna skärmen, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HOLM814:

Men är samsungs 3D bättre än nVidias ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men är samsungs 3D bättre än nVidias ?

Du måste typ köra Nvidias om du vill spela med datorn.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Du måste typ köra Nvidias om du vill spela med datorn.

Inte då, det går att spela med Samsungs lösning också. Så här står det i manualen ang. spel i 3D:

If an AMD HD5000 series graphics card or higher is used (Recommended)
Display images in FullHD Real 120Hz mode
Recommended connection: DVI

Other graphics cards, such as an nVIDIA graphics card or a graphics card lower than AMD HD5000 series
Display images in Side-by-side 60Hz mode

Så för bästa resultat med Samsungs glasögon bör man enligt manualen använda sig utav en GPU från AMD, har man en GPU från Nvidia kanske det är bättre att använda deras 3D lösning istället. Jag har ett GTX 580, så jag har bara kunnat testa Side-by-side läget. Har inte testat Nvidia 3D Vision, så jag vågar inte uttala mig om vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HOLM814:

Inte då, det går att spela med Samsungs lösning också. Så här står det i manualen ang. spel i 3D:

If an AMD HD5000 series graphics card or higher is used (Recommended)
Display images in FullHD Real 120Hz mode

Other graphics cards, such as an nVIDIA graphics card or a graphics card lower than AMD HD5000 series
Display images in Side-by-side 60Hz mode

Så för bästa resultat med Samsungs glasögon bör man enligt manualen använda sig utav en GPU från AMD, har man en GPU från Nvidia kanske det är bättre att använda deras 3D lösning istället. Jag har ett GTX 580, så jag har bara kunnat testa Side-by-side läget. Har inte testat Nvidia 3D Vision, så jag vågar inte uttala mig om vilken som är bäst.

Okej men du som har testat det här med 3D.

Tycker du att det var värt det. Är effekten värd så mycket mer pengar än en vanlig skärm ? ÄR det något bra liksom ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte skärmen för att jag ville ha 120hz 2D, för bättre flyt i snabba spel. Den högre uppdateringsfrekvensen tycker jag det är värt att betala för.

3D å andra sidan är för mig bara en kul grej. Det fungerar, ser bra ut och kan absolut öka inlevelsen, men det gör det också svårare med öga hand koordinationen. Jag tycker det blir svårare att sikta rätt och jag spelar sämre. Hade det inte följt med ett par glasögon hade jag inte skaffat 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HOLM814:

Jag köpte skärmen för att jag ville ha 120hz 2D, för bättre flyt i snabba spel. Den högre uppdateringsfrekvensen tycker jag det är värt att betala för.

3D å andra sidan är för mig bara en kul grej. Det fungerar, ser bra ut och kan absolut öka inlevelsen, men det gör det också svårare med öga hand koordinationen. Jag tycker det blir svårare att sikta rätt och jag spelar sämre. Hade det inte följt med ett par glasögon hade jag inte skaffat 3D.

Kör du med ATI lr Nvidia? Har 750D och har läst och upplevt att den har extrema problem med Nvidia kort, tappar kontakten osv...

Visa signatur

l Maximus V Gene l Intel 2700k @ 4.0GHz l Asus Gtx 680 l
l Corsair Veng LP. 8gb l AX650W l Kingston HyperX 3K 240GB l
l Fractal Design Arc Mini l

Permalänk
Medlem

Kör på ett nvidia gtx 580, har inte haft några problem med anslutningen till skärmen via DVI-D.