Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade en disk liggandes. Så jag provade på min stationära.
Bra saker
+Nya filöverföringsfönstret. Men vilken säkerhet finns? checksums?
+ribbon i Windows explorer
+Tycker faktiskt det går rätt smidigt kör metro som startmeny med mus så länge man har lite fart på scrollhjulet.
+plug and play. Det fungerade direkt.
+synkning med live.
+snabbt. Det flyter på bra och programmen startar snabbt
+nya aktivitetshanteraren

Dåliga saker
-Svårt att hitta "stäng av".
-Sök hittar inte datorhanteraren
-accelererad scroll istället för att ange antal rader.
-Hade förväntat mig en förkonfad mejl app till hotmail när man har loggat in med sitt konto.
-Ändra färg på metro, var?

Lite blandade tankar men det känns lite som om de grävt ner funktionerna bakom annat trams. Inga krascher hittills är ett plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

DirectX11.1 kommer ju med W8, men den kanske kommer till W7 med. Annars så har ju W8 mindre fotavtryck än W7. XBOX Live kommer ju också om du känner för att synda

Haha, gillar att synda, Määän inte så grovt

Permalänk
Medlem

kört nu 48timmar med. Känns helt rätt med w8. Har inte haft något problem än så länge. All drivrutiner fungerar bra även till externa prylarna, skrivare med mera. Klart nice!

Visa signatur

Nexus One • RA-nexus-v1.6.2 • CM 5.0.5.3w/gapps • Apps2sd: enabled • Meltus Audio/Volume Hack V2r2 • Desire Camera :)

Permalänk
Medlem

Tja det sämsta oset jag testat i modern tid.
Verkligen hatar Metro på desktop dator och även på min tablet, riktigt dåligt i dagsläget.
Sen att det på ena datorn nu blir svart när jag botar och inget mer händer. Den andra krashar nu konstant vid uppstart efter att ha grejat 30 min i oset innan jag fick bluescreen, efter blueescrenen när den ska boota dyker screenen upp att det inte kunde boota och att windows repair environment inte är installerat men att jag kan försöka boota om genom att trycka på enter som leder till samma sak

Stabilare blir det ju säkerligen innan release, jag hoppas verkligen det kommer en version likt windows 7 där man kan bli kvitt både metro och ribbons helt utan massa fulhacks.

Annars stannar jag på Windows 7 ett bra tag till då det supportas till 2020

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kört det över helgen nu och tycker att allt verkar fungerar perfekt.

MetroUI tar ju lite tid att vänja sig vid men jag tycker att det är en rätt schysst idé.
Alla har ju så stora skärmar så varför ska startmenyn vara nerklämd i ena hörnet bara?

Nu vill jag bara få mitt BankID att fungera.

Permalänk

Jag har inte testat Windows 8 än men det ser onekligen bra ut för surfplattor. Sen är frågan hur Metro UI passar in i en vanlig dator med mus och tangentbord? Ni som kör Windows 8 vad är där för nya funktioner i det klassiska UI?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tyckte instinktivt inte om metro, men att köra det på min laptop med en ssd och inse hur lite resurser det tog, var mycket intressant och positivt.
Efter lite googlande så hittade jag hur man stängde av metro ui, och då blev det nåt helt annat kändes det som
Snabbt och rappt, märkligt nog fungerade drivrutinerna till allt utom den inbyggda minneskortsläsaren, men det störde inte mig det minsta då jag aldrig använder det lilla äcklet ändå^^

Så, jag tycker nog om win8 lite sådär i smyg, vill inte gärna erkänna det eftersom jag först efter några timmars pulande insåg att jag hatade metro ^^
MEN, att köra det på en surfplatta..oh det vill jag gärna prova eller med en pekskärm!:)

Provade lite enklare spel, funkade också fint förutom lite random krascher men det får man räkna med när spelen knappt funkar i win7 ens^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Hur gjorde du, har testat både RPEnabled till 0 och bytt namn på dll fil i system32 men jag kommer bara till inloggningskärmen, dyker inte upp något konto att logga in med

----------
Följde samma råd som tidigare i denna tråd, fungerade utmärkt, weird att du inte får det att funka

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jag tycker inte alls om de... har kört på virtual box... tycker de är dåliga menyer t,ex går på control panelen så får jag upp en asjobbig panel ruta... tog 5 min innan lyckas få ner den fick gå på "more settings" för då får man en win 7 control panel som jag kunde stänga normalt men de måste ju finnas ett bättre sätt... tycker de är laggit kan beror på att de är inte klart 100%... men start menyn tycker jag är grymt "klumpig" för en pc... kanske bra för surfplattor men nej till desktops...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dåliga saker
-Sök hittar inte datorhanteraren

skriv compmgmt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Arne Anka:

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

Precis, jag kommer inte att installera win8 förens mitt win7 segar ner sig totalt och man måste installera om, men jag känner mest att det är en bloatad version av win7

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att få Skype att fungera. Så fort jag försöker logga in så kraschar det av någon anledning. Har testat att installera om det ett flertal gånger samt starta om datorn. Verkar inte lösa sig. :-|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Precis, jag kommer inte att installera win8 förens mitt win7 segar ner sig totalt och man måste installera om, men jag känner mest att det är en bloatad version av win7

Hur definerar du bloatat? W8 har ju mindre fotavtryck och flyter på snabbare än W8:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

skriv compmgmt

Varför skulle de ändra på det då? Skapar ju bara förvirring, trodde först de plockat bort den helt. Innan jag kollade under administrationsverktyg på kontrollpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Varför skulle de ändra på det då? Skapar ju bara förvirring, trodde först de plockat bort den helt. Innan jag kollade under administrationsverktyg på kontrollpanelen

Ja du, varför ändrar dom på något överhuvudtaget?
Nej men jag själv är inte direkt vän med Metro, kan bli bra på en padda men på en PC utan touch så har den inget att göra. Tur att man jobbar med skiten å kan några kommandon, annars hade man nog behövt använda skiten

Idag blir det till att få RemoteAPP samt hyper-v att fungera

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av aksell08:

Jag har problem med att få Skype att fungera. Så fort jag försöker logga in så kraschar det av någon anledning. Har testat att installera om det ett flertal gånger samt starta om datorn. Verkar inte lösa sig. :-|

Testa den här msin: http://download.skype.com/msi/SkypeSetup_5.5.0.117.msi

Funkade för mig. Händer fortfarande att den kraschar ibland dock, men inte ofta. Höll på och trixade med net framework 3.5 och grejer innan, vet inte om det behövs eller inte. Testa lite olika compatibility modes om det strular också.

Permalänk

Har inte testat det men om detta stämmer som jag länkar till är det garanterat att jag stannar kvar med Windows 7.

http://www.idg.se/2.1085/1.405751/microsoft-vi-utestanger-int...
http://www.idg.se/2.1085/1.405393/windows-8-datorer-satter-st...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Tycker att det fungerar riktigt bra. Har stängt av metro och kör som vanligt och datorn är riktigt rapp. Program startar mycke snabbare än i W7 tycker jag iallafall. Har haft det installerat sen det släpptes och har hunnit testa en stund nu. Har aldrig kraschat eller liknande. Alla enheter fungerade från start oxå.

Så jag är nöjd än sålänge iallafall.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Testa den här msin: http://download.skype.com/msi/SkypeSetup_5.5.0.117.msi

Funkade för mig. Händer fortfarande att den kraschar ibland dock, men inte ofta. Höll på och trixade med net framework 3.5 och grejer innan, vet inte om det behövs eller inte. Testa lite olika compatibility modes om det strular också.

Fungerade perfekt. Tack!

Permalänk
Medlem

Någon som orkat köra det som main os än? tänkte formatera datorn och leker med tanken att köra det som main ja bara för att det är kul. Mycket som inte funkar som det ska?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som orkat köra det som main os än? tänkte formatera datorn och leker med tanken att köra det som main ja bara för att det är kul. Mycket som inte funkar som det ska?

Gräns snittet för konfiguration av nätverk är lite klent just nu (påverkar mest Wi-Fi). Ochså haft bråk med touchpad drivrutinerna, kan inte komma åt konfigurations verktygen.

Datorn har haft lite problem vid några tillfällen att göra en full avstänging eller omstart. Snabbavstängning, standby, och Hibernate har dock inte strulat - trotts att detta är vad som görs mest.

Att behöva dra upp bilden i loginrutan känns lite överdrivet jobbigt, så jag använder ochså kommandot "Control userpasswords2" för att ställa in auto-login, och därmed helt slippa det fönstret plus att skriva in användaruppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Gräns snittet för konfiguration av nätverk är lite klent just nu (påverkar mest Wi-Fi). Ochså haft bråk med touchpad drivrutinerna, kan inte komma åt konfigurations verktygen.

Datorn har haft lite problem vid några tillfällen att göra en full avstänging eller omstart. Snabbavstängning, standby, och Hibernate har dock inte strulat - trotts att detta är vad som görs mest.

Att behöva dra upp bilden i loginrutan känns lite överdrivet jobbigt, så jag använder ochså kommandot "Control userpasswords2" för att ställa in auto-login, och därmed helt slippa det fönstret plus att skriva in användaruppgifter.

Dra upp? Med en användare är det ju bara att börja skriva. Då åker den upp själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dra upp? Med en användare är det ju bara att börja skriva. Då åker den upp själv.

Kanske funkar, orkade alldrig prova

Permalänk
Avstängd

Windows 8 suger.
Nya Vista?

Ribbon känns bara bloatigt, förvirrande och äckligt. Dom borde kolla på Mac OS X istället och satsa på minimalism.

Metro kan vara något för mobilen, men verkar inte lovande för skrivbordet.
rå win32 api calls, MFC, WPF, Metro... börjar bli lite mycket nu...

Secure boot verkar skitläskigt om inte jag får bestämma över vilka kryptonyklar som lagras.

Att man kan köra Windows 8 via USB med "Windows To Go" är trevligt.
Stöd för ARM arkitekturen är jävligt nice!
Att IE10 är mindre vänligt mot ActiveX är nice.
Att Windows får en app store är på tiden to Mac och Linux har haft det länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som orkat köra det som main os än? tänkte formatera datorn och leker med tanken att köra det som main ja bara för att det är kul. Mycket som inte funkar som det ska?

så fort det kommer en vettig beta så går jag över skarpt på jobbdatorn.
och så fort server 8 kommer i en vettig beta går jag över skarpt på hemservern.

men till alla som klagar, detta är en preview, inte ens en beta, skärpning

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 8 som main OS på min mini pc (eee pc 1000h) de funkar helt okej.
Datorn tuffar på riktigt fint vill jag nog påstå, inga bsof änså länge
lite strul med vissa drivrutner men de rullar på i alla fall.

Ser fram emot betan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag test installerade den och den såg ut som 7 på mobilen... usch och inte vart det april heller...

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Arne Anka:

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

Håller med till 100%, MS slog verkligen en home-run med Windows7

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om man virtualiserar på en dator utan virtualiseringstech kan det nog gå relativt segt.
Jag är också fundersam på om win8 behövs, windows 7 är riktigt bra. Skillnaderna lär inte vara stora, men som alltid leder en ny windows version till flera fördelar (detta kan dock inte sägas för vista, det är ett grovt undantag).
Högre kernel revision är ju alltid trevligt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself