Är 6990 verkligen världens snabbaste grafikkort?

Permalänk
Rekordmedlem

Nu har ni glömt bort att definiera vad kortet ska vara snabbast på, så innan det så påstår jag att det finns bättre kort än de tidigare nämnda att köra Catia på, och även tex Photoshop ställer andra krav, för att inte tala om att använda kortet till ett beräkningskluster i linux.
Det finns även kort som är mycket snabba på att flytta luft över kylfänsarna och de grafikkretsar som sitter i farkoster är ofta mycket snabba relativt jordytan
De kort som sitter i datorerna ombord på ISS torde vara de snabbaste, de håller en medelhastighet på 27700km/h http://www.nasa.gov/mission_pages/station/main/index.html Och det har de gjort i 13år, jag tvivlar på att några andra kort har varit uppe i samma medelhastighet över långa tidsperioder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Du vet att singular kan innefatta en grupp som består utav flera, t ex en grupp gtx 580-kort?
Och eftersom att 580 ger flest fps så är 580 det bästa kortet, visst så är inte ett 580 bättre än ett 590, 6990 eller rog 2, men whatever eftersom att en miljard 6990, 590 eller rog 2 är ju fortfarande inte bättre än 4 st 580, eller?

Wow, vi kan ju definera att i detta sammanhang talar vi endast om ett grafikkort alltså ETT kretskort med X antal gpuer på sig.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta mig men va? Det bästa kortet (single) på marknaden (sett till rå prestanda) är Asus Mars 2. Därefter kommer 6690 och GTX590. Två 6690 kommer alltså (rent teoretiskt iaf) konkurera med 4x GTX580 i SLI. Att du sedan påstår att ett kort är bättre än ett annat bara för att det kortet slår ett av de ena medan det andra är i SLI är ju bara idiotiskt..

Men hur kan man säga att det rör sig om ett kort när det är bättre med flera kort?, för att 4st 580 är det bästa man kan ha, mig veterligen iaf.
Och sen så var jag rätt tydligt med att jag ANTAR att 4st 580 är bättre än två rog, och om så inte är fallet då har jag fel, men då är ju 2 rog bäst och därmed rog 2 det bästa kortet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Enligt mig borde man inte kunna räkna med mars korten, 999 exemplar endast om jag minns rätt?
Imo borde det finns minst 100.000st av ett kort för kunna räknas (läs massproduktion)
Även jag som föredrar nvidia kan erkänna att 6990 behåller tronen.

6990 på amds sida tickar vidare som världens snabbaste kort.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Klart de säger att 6990 är det snabbaste grafikkortet då det är de själva som släppt informationen. Skulle det varit Nvidia som släppt något nytt skulle de ju såklart säga att deras 590 är snabbast. Kallas marknadsföring. Inte skulle ni ju själva heller säga att er produkt är sämre heller för då säljs det ju mindre av den också.

Permalänk

fin flyt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu har ni glömt bort att definiera vad kortet ska vara snabbast på, så innan det så påstår jag att det finns bättre kort än de tidigare nämnda att köra Catia på, och även tex Photoshop ställer andra krav, för att inte tala om att använda kortet till ett beräkningskluster i linux.
Det finns även kort som är mycket snabba på att flytta luft över kylfänsarna och de grafikkretsar som sitter i farkoster är ofta mycket snabba relativt jordytan
De kort som sitter i datorerna ombord på ISS torde vara de snabbaste, de håller en medelhastighet på 27700km/h http://www.nasa.gov/mission_pages/station/main/index.html Och det har de gjort i 13år, jag tvivlar på att några andra kort har varit uppe i samma medelhastighet över långa tidsperioder

Olololol, end of discussion efter det här!

Undrar ifall det någonsin släpps ett kort med tre GPU:er på? x)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Bara ja som tycker asus mars borde räknas då de inte är överklockat utan referensklock? Gtx 590 är under klockade det betyder inte att asus mars är överklockat utan standard?

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Olololol, end of discussion efter det här!

Undrar ifall det någonsin släpps ett kort med tre GPU:er på? x)

Voodoo2 tre GPUer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

VAD I HELVETE ÄR DETTA TRÅDEN ÄR LÅÅSSTT!!!

hoppas ingen moderator ser det här annars är jag KÖRD

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Vad slår 4 st gtx 580 (i spel) om man har en rigg där man vill ha så många fps som möjligt?; förutsatt att det inte finns något på marknaden som slår gtx 580 (4st) så är 580 det bästa kortet eftersom att det är där man får flest fps.
580 sli var ju bättre än ROG 2 eller vad den heter, och antar att quad 580 också är bättre än två st rog 2.
Visst, ett 6990 är ju bättre än ett 580, men ett 580 är inte dess fulla potential, och eftersom att 4st 580 slår ett 6990, 2 st 6990, 3st 6990, 4 st 6990 etc etc så är 580 bättre.

Eller kort sagt, vad får man flest fps med?
Svar: fyra st 580
Vilket kort är då bäst?
Svar: GTX 580

Läs igenom inläggen innan du postar.
AMD sa inte att 6990 är det BÄSTA kortet. Det är de snabbaste. Och jag håller med AMD när dom säger att 6990 är det snabbaste. När det kommer till det bästa är det en smaksak.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

Tänkte mig mer något från detta milleniet.. Tre 580-GPUer och en kylare som tar upp 4 slots? Varför inte liksom..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Layon:

Du vet att singular kan innefatta en grupp som består utav flera, t ex en grupp gtx 580-kort?
Och eftersom att 580 ger flest fps så är 580 det bästa kortet, visst så är inte ett 580 bättre än ett 590, 6990 eller rog 2, men whatever eftersom att en miljard 6990, 590 eller rog 2 är ju fortfarande inte bättre än 4 st 580, eller?

Vad dillar du om? ett 6990 är snabbare än ett gtx 580. Jag vet att om du vill ha så bra dator som möjligt så ska man ha 4st gtx 580 3gb, men det är inte vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Bild nr7 säger att 6990 är världens snabbaste grafikkort vilket är fel, annars tar jag dessa grafer ganska oseriöst.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Skrivet av Berklar:

Bild nr7 säger att 6990 är världens snabbaste grafikkort vilket är fel, annars tar jag dessa grafer ganska oseriöst. Väntar ivrigt på att Emil och Jonas ska få lägga vantarna på bulldozer.

Vilket kort, enligt dig, är snabbare isåfall? Nu snackar vi officiella kort från Nvidia eller AMD.

Permalänk
Skrivet av Berklar:

Bild nr7 säger att 6990 är världens snabbaste grafikkort vilket är fel, annars tar jag dessa grafer ganska oseriöst. Väntar ivrigt på att Emil och Jonas ska få lägga vantarna på bulldozer.

Hur menar du nu? förutom limited edition varianter så är 6990 det snabbaste grafikkortet på marknaden för spel, saxat ifrån sweclockers recension i sektionen prestandaindex : " i 2560 x 1600 pixlar ökar gapet ytterligare mellan de bägge flaggskeppen. Radeon HD 6990 presterar här i snitt 12 procent bättre än Geforce GTX 590."

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Vilket kort, enligt dig, är snabbare isåfall? Nu snackar vi officiella kort från Nvidia eller AMD.

Skrivet av Lösbonde:

Hur menar du nu? förutom limited edition varianter så är 6990 det snabbaste grafikkortet på marknaden för spel, saxat ifrån sweclockers recension i sektionen prestandaindex : " i 2560 x 1600 pixlar ökar gapet ytterligare mellan de bägge flaggskeppen. Radeon HD 6990 presterar här i snitt 12 procent bättre än Geforce GTX 590."

Annars får man som sagt se, förhoppningsvis så är inte AMD så korkade att de vinklar sanningen, den bör ligga mellan de två processorerna.. och ni som spelar lär inte se någon som helst skillnad mellan de 3.

Mars 2 har ju titeln världens snabbaste grafikkort, visst det är limited edition men det ändrar inte sanningen att det är snabbare än 6990.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem

Alla ni som tjafast om vilket grafikkort som är snabbast. Det är sällan det är läge att ta en bilanalogi men här gäller det.

Vilken bil är snabbast?
Vem skulle säga att den här är snabbast? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/ThrustSSC....
Det där är motsvarigheten till Mars II. En prototyp för att nå högst. Men ingen räknar med den när det handlar om snabbaste bilen.
Sen är det väl alltid diskussioner om vilken som är snabbast för tillfället då det finns få platser man kan testa hur snabb en vanlig bil är.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Alla ni som tjafast om vilket grafikkort som är snabbast. Det är sällan det är läge att ta en bilanalogi men här gäller det.

Vilken bil är snabbast?
Vem skulle säga att den här är snabbast? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/ThrustSSC....
Det där är motsvarigheten till Mars II. En prototyp för att nå högst. Men ingen räknar med den när det handlar om snabbaste bilen.
Sen är det väl alltid diskussioner om vilken som är snabbast för tillfället då det finns få platser man kan testa hur snabb en vanlig bil är.

Skillnaden är att Mars II kan du köpa i butik. Det är en kommersiell produkt som jag kan gå och köpa. Jag ger din bilanalogi 2/10 då du tog till ett löjligt extremt exempel.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilken bil är snabbast?

Dålig jämnförelse. Har den raketdrivna bilen gjorts i 1000 exemplar och säljs till vanliga konsumenter?

Det finns säkerligen expermimentella grafikkort som är ännu snabbare än Mars II som dock endast finns i ett eller två exemplar (antingen hemliga i AMD/Nvidias testlabb, eller av hemmafixare som leker själva). Dessa liknar raketbilen isåfall mer.

Mars II är isåfall mycket mer lik de produktionsbilar som säljs till konsumenter i limited edition, Såsom vissa modeller av Lamboghini, Ferrari, Koenigsegg eller McLaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Vilken bil är snabbast?

hahahaha, förlåt men den var en dålig jämförelse, mars 2 är inte en prototyp den finns i butik! "typ" det får du poäng för

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Kolla du.

Men nu är det ju inte prestandaindex vi pratar om utan hur snabbt det är.

Men mars 2 är fortfarande ett grafikort. Och det snabbaste som säljes.

håller mig kvar vid mitt ord. dom är ganska lika (590/6990)

I detta test körs korten övercklokade. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1140/pg1/point-of-view-...

Om dom inte presterar ganska så lika så vet jag inte vad...

6990 slår 590 i "3D MARK 2011" "Bulletstorm på en lägre res" "dragon age2 . Värt att notera är att drivarna som användes för 590 var 267.84. När 270.51 kom ut så fick spelet en prestandabosst på ca 300% mer med nvidia kort" "samt Total War: Shogun 2" Allt annat vann 590 i. OC

Utan Oc så ser vi samma mönster. Fortfarande samma drivrutinter som tidigare

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1138/pg1/asus-nvidia-ge...

Motbevisa mig nu någon snälla..

Jag motbevisar dig polarn. För det första så räknas absolut inte tester med överklockade kort, specialversioner å skit, punkt slut. Korten är ganska likvärdiga i testet som du hänvisar till men enligt http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx-590/1 så presterar GTX 590 bättre i bara 2 av 9 test. Så sammanlagt betyder det att HD 6990 ÄR BÄTTRE. Spelar ingen roll om det är lite eller mycket, bättre är bättre!

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Jag motbevisar dig polarn. För det första så räknas absolut inte tester med överklockade kort, specialversioner å skit, punkt slut. Korten är ganska likvärdiga i testet som du hänvisar till men enligt http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx-590/1 så presterar GTX 590 bättre i bara 2 av 9 test. Så sammanlagt betyder det att HD 6990 ÄR BÄTTRE. Spelar ingen roll om det är lite eller mycket, bättre är bättre!

Väx upp. du känner mig inte så vi är inga "polare"

Sen ska du inte döma ett kort efter "1" test, utan av flera. En sida visare en sak medans dern andra visar ett annat resultat. det märktes tydligt på båda länkarna vi länkade.

Om man skulle ta ett mars 2 och klocka det som gtx 580 så hade det antagligen ändå presterat bättre än en 6990. Jag står fortfarande vid mitt ord, Att 590/6990 presterar ganska så lika.

Varför blir du så upprörd av diskutionen? Argumentera på ett vuxet sätt istället för att låta som en förbannad 15 åring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Väx upp. du känner mig inte så vi är inga "polare"

Sen ska du inte döma ett kort efter "1" test, utan av flera. En sida visare en sak medans dern andra visar ett annat resultat. det märktes tydligt på båda länkarna vi länkade.

Om man skulle ta ett mars 2 och klocka det som gtx 580 så hade det antagligen ändå presterat bättre än en 6990. Jag står fortfarande vid mitt ord, Att 590/6990 presterar ganska så lika.

Varför blir du så upprörd av diskutionen? Argumentera på ett vuxet sätt istället för att låta som en förbannad 15 åring.

Eeeeh upprörd? Vem är det som är upprörd här egentligen? Mitt argument är hur vuxet som helst. Jag bevisar att i ett test presterar dom jämnlika och i ett annat presterar 6990 bättre, då drar jag slutsatsen att 6990 presterar bättre. Ganska logiskt va? Och sluta snacka Mars Jupiter och Pluto, för det hör inte hit. Här har du ytterligare ett test http://www.insidehw.com/Reviews/Graphics-cards/GeForce-GTX-590-vs-Radeon-HD-6990-You-Want-The-Best.html

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Nej, det säger att 6990 är SNABBARE. Sen att du kan få PhysX, mer (enligt min erfarenhet) drivrutinsstöd till nysläppta spel, samt färre grafikbuggar (också egen erfarenhet, körde länge med ATI) och en dator som inte låter som en startande rymdraket gör att jag personligen tycker att GTX 590 är ett BÄTTRE kort.

Men tråden efterfrågar ju vilket som är snabbast, inte bäst, så där håller jag med om att 6990 vinner kampen mellan referenskort.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Nej, det säger att 6990 är SNABBARE. Sen att du kan få PhysX, mer (enligt min erfarenhet) drivrutinsstöd till nysläppta spel, samt färre grafikbuggar (också egen erfarenhet, körde länge med ATI) och en dator som inte låter som en startande rymdraket gör att jag personligen tycker att GTX 590 är ett BÄTTRE kort.

Men tråden efterfrågar ju vilket som är snabbast, inte bäst, så där håller jag med om att 6990 vinner kampen mellan referenskort.

Jag menar såklart snabbast, inte bäst i den bemärkelsen:)

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Varför skulle inte Mars II räknas ?
Jävla AMD fanboys.
Om det fanns ett Mars II HD6990 skulle ni fan inte säga att det inte räknades, sluta larva er.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Varför skulle inte Mars II räknas ?
Jävla AMD fanboys.
Om det fanns ett Mars II HD6990 skulle ni fan inte säga att det inte räknades, sluta larva er.

Men man måste ju ändå förstå dem som säger att HD 6990 är snabbast? För dom menar säkert på att HD 6990 är det snabbaste serieproducerade grafikkortet. Visst, Mars II är snabbare, det håller jag med om. Men det är ett exklusivt kort som endast finns i 1000st exemplar och produceras inte längre, dessutom kostar Mars II lika mycket som en helt ny monsterdator.

Världens snabbaste kort = Mars II
Världs snabbaste serieproducerade kort = HD 6990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Eeeeh upprörd? Vem är det som är upprörd här egentligen? Mitt argument är hur vuxet som helst. Jag bevisar att i ett test presterar dom jämnlika och i ett annat presterar 6990 bättre, då drar jag slutsatsen att 6990 presterar bättre. Ganska logiskt va? Och sluta snacka Mars Jupiter och Pluto, för det hör inte hit. Här har du ytterligare ett test http://www.insidehw.com/Reviews/Graphics-cards/GeForce-GTX-590-vs-Radeon-HD-6990-You-Want-The-Best.html

jag skrev på ett helt vanligt sätt. Inte på något vis som indikerar på att jag är upprörd.

jaja orkar inte driva diskunionen vidare. Jag står fast vid min åsikt och du står vid din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Gissar att du inte blev godkänd i logiskt tänkande?

Vet inte vad som är så jävla roligt med din post men jag skrattade i 5 minuter när jag läste den Måste vara trött elr nått ^^

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi