Permalänk
Medlem

Aluminium stänger 25x25mm

Idag tog jag mig en tur ner till industriområdet där jag bor för att handla aluminium stänger till mitt projekt av en metall grossist.
Fick en prislapp på ca 2000 kr för 8-9 meter (25x25mm). Är detta dyrt eller ska jag leta vidare hos andra ställen? Han påpekade även att han kunde göra lite ändringar på priset han gav mig. Vad är en vettig prislapp?

Kommer även behöva en stor alu plåt som inte heller kommer vara helt gratis.

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk

Nja, lite saftigt.

alumeco.se har jag hört är billiga... men tyvärr ingen erfarenhet själv, har mina kontakter på tibnor så det blir skrot pris för mig, typ 0kr till påse fikabröd

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Var du o kollade på massiva då? kanske tom 25x25 fyrkantsprofils rör bör fungera då det borde bli billigare...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Var du o kollade på massiva då? kanske tom 25x25 fyrkantsprofils rör bör fungera då det borde bli billigare...

Tyvär kan det ej vara ihåligt, ska dra skruvar genom det. I slutändan ska det bli skelettet till chassiet.

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

Aluminium 25mm

www.ironbill.se
www.maskindelen.se

Båda har vad du söker.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaerNi-x:

Tyvär kan det ej vara ihåligt, ska dra skruvar genom det. I slutändan ska det bli skelettet till chassiet.

Helt ovetande om vad du ska göra men kan du inte nita?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Rekordmedlem

Och varför skulle det inte gå att skruva i 4kantrör ? jag tvivlar på att du verkligen behöver 25 mm långa gängor, det är för lite gods i dina stänger i allafall för att klara de gängdiametrar som krävs för att du inte ska slita loss godset med de små skruvar du kan nyttja vid datorbyggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alu stängerna kommer andvändas på samma sätt som i aluchill projektet. En bild säger mer än 1000 ord.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JaerNi-x:

Om det räcker med solid metall vid de ställen där du ska gänga etc så kan du isf välja 4 kants rör och sk "dynamitgubbe" vid gängningsplatserna. Är inte så brutalt som det låter, en dynamitgubbe är slang för vad keramisk metall kallas för, då förpackningen liknar dylik. Är helt enkelt 2 komponents keramisk metall, man skär av önskad längd och knådar rejält. Det aktiveras av knådningen, tryck sen in det på avsedd plats i röret och packa det från 2 håll, efter härdning klarar det bla att borras och gängas i med hög hållfasthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Om det räcker med solid metall vid de ställen där du ska gänga etc så kan du isf välja 4 kants rör och sk "dynamitgubbe" vid gängningsplatserna. Är inte så brutalt som det låter, en dynamitgubbe är slang för vad keramisk metall kallas för, då förpackningen liknar dylik. Är helt enkelt 2 komponents keramisk metall, man skär av önskad längd och knådar rejält. Det aktiveras av knådningen, tryck sen in det på avsedd plats i röret och packa det från 2 håll, efter härdning klarar det bla att borras och gängas i med hög hållfasthet.

Låter som en annan ide, men har bestämt mig för att köra på stänger nu.

Tack för vägledning och svar från alla !

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av User101:

ironbill.se = 9m alustång 25x25 = 4500kr... Billigt, eller inte.

maskindelar gick inte ens å hitta på...

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Och varför inte använda rör och svetsa i en kloss i änden som du gängar i, du behöver inte massiva stänger för att fixa gängor, det går att lösa på flera sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

ironbill.se = 9m alustång 25x25 = 4500kr... Billigt, eller inte.

maskindelar gick inte ens å hitta på...

Går alldelens utmärkt, här:
http://www.maskindelen.se/aluminium-kvadratstang-25x25/1675-0

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora