Temperatur/prestanda problem med Asus GTX580 Matrix

Permalänk
Medlem

Temperatur/prestanda problem med Asus GTX580 Matrix

Hej, försöker hålla mig kort vilket alltid misslyckas och specar "riggen" till att börja med.

MB: Asus sabertooth P67
Processor: i7 2600K
PSU: Fractal Design Newton R2 1000w
Minne: 16gig Corsair XMS3 Vengeance
HD: OCZ 120gig Solid 3 series
Chassi: Fractal Design Define XL
Grafikkort: Asus Matrix GTX580 Platinum

Jag vill börja med att påpeka att jag är väldigt "noob" på klockning och allt som har med hårdvara att göra nuförtiden, dock skulle det vara enkelt för vilken idiot som helst att klocka Detta kort med GPU tweak som medfölde vid behov.

Nu till problemet, började egentligen lite smått med första testet på 3dMark 11 ( 6700 på grafikkortet ) och att det stod som lågt värde vid jämförelse med liknande system ( GTX580 )
Jag la ingen extrem vikt vid det utan är nöjd om det fungerar i spel på högsta och här kommer problemet.
Installerar Napoleon Total war och smäller på allt max inklusive 16x Antistropic och 8x AA i 1680x1050 ( har inte fått ny skärm ännu)
Det flyter inte på helt 100% och besviket mumlar jag lite för mig själv om jävla overkill Antistropic och AA och lägger ner till 4x Antistropic
så upplevs det ok iaf.
Spelar ett par timmar och får upp en varning från Asus AI monitor att PCI-E temperaturen överstigit 60 grader.
Bir lite orolig och bestämmer mig för att testa kortet lite enligt nedan med inkluderade resultat.

Furmark dras igång med en GPU frekvens uppdragen till 850 ( från 816 från fabrik ) efter att ha läst recensionen här på sweclock om att kunna köra kortet i 975 utan problem.

Inom en minut drar tempen upp över 85 grader utan att fläktarna knappt hinner varva upp på auto. Stoppar snabbt och drar igång fläktarna till max själv ( och satan vad det låter då!! ) kör igång igen. inom 5 minuter är tempen uppe i över 90 grader och jag stoppar.
Läser på lite och ser att 90 grader inte är någon direkt skada för kortet men jag undrar ändå vad fan som händer med tanke på att recensionen här på sweclock aldrig kom över 80 grader.
öppnar upp sidan på chassit för att utesluta det luftflödet och kunna känna efter lite med handen på luften.
Drar igång på 100% manuella fläktar och stoppar efter 5-10 minuter på 95 grader.
Grundtanken var att klocka det i intervaller och köra furmark 30 minuters intervaller i väntan på artifakter för att se var man kan lägga sig sen men vågar inte med dessa temperaturer.

Nu vet jag ju inte hur högt tempen kan beräknas gå i Furmark men något verkar helt klart fel när jag får varning på PCI-E sensorn som går över 60 grader oklockat och inte ens maxat i dead island samt Napoleon total war och det är ett eget program för Moderkortet.
Detta i 1680x1050 dessutom vilket jag tänkt pressa upp till minst 1920x1080 snart, kanske t.om en skärm på ~2,5k Upplösningen ( kommer inte ihåg siffrorna men ni vet vad jag menar. )

Dead island flyter på bra annars och napoleon Laggade inte sönder direkt men kände att det inte flöt 100% ( ingen fps mätare tyvärr vad jag kunde hitta. )
Temperaturerna verkar väldigt oroväckande dock och med tanke på att jag räknat med att kunna klocka kortet lite iaf och maxa de flesta spel så är jag väldigt besviken och funderande över om mitt kort är ett måndagsex och bör återlämnas eller ej?

Ledsen över den långa texten och fråga om ni behöver mer info för att hjälpa mig för jag behöver verkligen hjälp.
Kan tilläga att jag kopplat båda 8 kontakterna till kortet korrekt och att det sitter i ordentligt.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag kört Furmak helt oklockat 30 min nu på 60-70 grader på GPU, dock kom loaden aldrig över 80%, snarare låg den runt 50-60%

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Ej så insatt i chassin (skummade igenom SweC vid om den http://www.sweclockers.com/recension/13030-fractal-design-def... ), men verkar vara ljuddämpande chassie, har du provat att öppna upp froten och/eller sidopanelen.

Om detta fungerar så bör du fundera på att inskaffa ett par fläckar till då all ljudisolering gör luftflödet blir sämre.
Om det inte fungerar så har jag i nuläget ingen aning i nuläget vad du kan göra.

ursäkta röran jag är trött.

Tillägg:: Läste igenom posten igen, missade att du redan hade öppnat sidan på chassit.
Med följande fläktkurva

har jag som max sett 62grader vid sig. clocks (ref kylare eller vad man ska kalla det),
så känns väldigt konstigt att du hamnar så högt med sidan öppen.
Vet inte om det spelar någon roll men vilket ver. av nVidias drivrutiner kör du ?.

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gims:

Om detta fungerar så bör du fundera på att inskaffa ett par fläckar till

Skitbra, skaffa några fläckar till

OnT så har jag läst någonstans att directcu II kylaren är så tung att den glappar från GPUn. Så ddt jag föreslår är att du lägger datorn ner på högra sidopanelen och provar om du får lägre temps då. Om så är fallet får du prata med inet

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren!

Ja har som sagt öppnat sidan på chassit då problemet började utredas.

Här följder skärmdumpar från 3 tester jag körde nu med så mycket nödvändi info jag kunde klämma in., Alla med öppet chassi och furmark.
Svårt att se drivrutin verision på suddiga bilderna men det är 8.17.12.8026 och ska vara up to date.

klockad till 846Mhz med Auto fan

Klockad till 846 Mhz med 100% fan manuellt.

Bifogar tempresultat då bilderna blev så suddiga:

Standard clock Auto Fan: 81 grader
846 Mhz auto fan: 85 grader
846 Mhz 100% fans: 79 grader ( enbart 6 grader lägre på den ljudnivån är verkligen ynkligt, det vibrerar typ i hela chassit på 100% )

Jag klockade även för skojs skull upp till 896Mhz på 100% autofan igen och det gick över 90 grader ganska snabbt.
Burken låter verkligen som en orkan då som Sweclock testet beskriver, dock lyckades dem ju klocka upp till 975Mhz och fick en maxtemp på 78 grader.

Själv vågar jag ju inte ens pröva 900+ med så höga temps jag har.
Att öppna chassit hjälper dock för PCI-e tempen på Mobot så ett par fläktar till blir det hur som helst.
Lustigt nog köpte jag ju aset till chassi just för att det skulle vara bra luftflöde och tyst men men.

Så summa summarum, tycker ni som jag att det verkar vara något skumt med kortet och jag ska försöka byta eller är det bara furmark som drar upp tempen så hiskeligt?

Skulle gims kunna tänka sig att köra 5 minuter Furmark på klocken du har i din sign och 100% fan och posta resultat?
Kommer du inte över 70 grader så är det ju uppenbarligen något fel på mitt.

Ska även försöka få till att lägga ner chassit på sidan för att testa den teorin, det är lite arbete bakom dock så återkommer med svar på det.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/440/fur191002.jpg/

Tycker dock att det är väldigt konstigt att jag bara får 18 medel fps >.<.

Notera även att fläktarna är låsta på 85%.. så 85%=100%.. eller något sånt -.- (från fabrik)
Samt att mem ej är OC då mitt nätagg hade råkortis i sig så är tvungen att köra ett reserv 750w vilket känns lite svagt för OCs och sli, så kör normalt OC tills jag får tillbaka det riktiga.

Bör kanske även tilläggas att det är "ref" kylare

Ursäkta röran det är måndag.

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem

Det var j*vligt märkligt att du har så låg FPS ja, min FPS ökar om jag klockar från 50-60fps på standard klock till 70 på 850Mhz . Dock står det ju att du har 98% load vilket borde vara det intressanta. Blir lite osäker dock.
60 grader är ju sjukt mycket lägre än mitt, om något bör ju mitt vara svalara med öppen låda.
Nu blev jag om något ännu mer förvirrad, finns det någon själ därute med just matrix modellen som kan bringa lite ljus i tillvaron?
Att köra den här fläkten på 85% går i princip inte, jag är övertygad om att vibrationerna skulle göra mer skada i längden än värmen, tror det skiljer rejält på våra modeller av fläktar.

Tack gånger tusen för att du tar dig tid att hjälpa till iaf!

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 940Mhz 1150mV 4200Mhz och fläktarna på auto. Kör jag furmark lär tempen stiga långt över hundra. Men inget spel belastar grafikkortet så hårt så jag struntar i furmark. Maxar bf3-betan och då går kortet max upp till 70 grader. Så testa hur varmt kortet blir i de spel du spelar och strunta i furmark är mitt råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaedon:

Jag kör min i 940Mhz 1150mV 4200Mhz och fläktarna på auto. Kör jag furmark lär tempen stiga långt över hundra. Men inget spel belastar grafikkortet så hårt så jag struntar i furmark. Maxar bf3-betan och då går kortet max upp till 70 grader. Så testa hur varmt kortet blir i de spel du spelar och strunta i furmark är mitt råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, får väl försöka få tag i BF3 betan ur testsynpunkt helt enkelt för att få en referens.
Ska testa 900Mhz clock och 4100 på minnena och se vad jag behöver för volt och vilken temp det kommer upp i på BF3 då eftersom det verkar vara benchmarket folk kör med nuförtiden!

Anledningen till att jag startade testerna var dock att jag fick varning på hög temp på PCI-E porten, dock var det utan sidan öppen så det kan mycket väl lösas med extra fläktar.
Blir bara lite nojjig när man brännt 4.500:- på ett grafikkort just för att det skulle vara tyst OCH svalt.

Tack för svaret!

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.