göra proffsiga t-shirttryck

Permalänk

göra proffsiga t-shirttryck

Tjena,

söker en maskin för detta. Hittar inga ställen som säljer screentryck-maskiner eller liknande nämligen.

Det kan vara intressant med högkvalitativa transfertryck om någon vet något om det.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Det finns en maskin som lämpar sig ypperligt för detta. En Gerber Edge. Det är en termotransferprinter. Finns två sätt att trycka på textil med den. 1. Använda transferpapper/cartridges och trycka spegelvänt. 2. Använda 'specialmaterial' och använda standardcartridges och printa vanligt. Sedan 'lyfter' man trycket med appliceringstejp och värmer fast det med värmepress på textilen. Sedan går det utmärkt att trycka dekaler/klistermärken på självhäftande vinyl med.

Det finns två olika Edge maskiner, Edge och Edge 2. Tillverkarens sida:

www.gspinc.com/products/printers/edge2.html

Återförsäljare i Sverige:

www.rdspandex.se

Tja, vet inte om detta är vad du letar efter men jag kände mig lite tvungen att åtmindstone tipsa om det.

Permalänk

Jo det är något liknande jag letar efter. Fast det känns som att just denna lösningen kanske blir lite väl dyr

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Det låter lite väl med att använda en Edge till transfertryck, den är i första hand till för dekaltryck om jag inte missminner mig, dessutom kostar den väl ca 350 000. Du kanske kan hitta en begagnad, men de som har en kommer nog att vägra sälja den.

Det billigaste är att skaffa en beg. 4-färgskopiator. Det finns transferpapper i A3 som man kopierar spegelvänt på, sedan är det bara att värma fast dem i en tryckluftsdriven värmpress.

Permalänk

det funkar inte med en bra bläckstråleskrivare och en värmepress då? De billigaste värmepressarna jag hittat kostar från 5000:- och det känns lite dyrt för en så simpel apparat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edge 2 kostar strax över 200 000 och ettan kostar runt 170 000, men det är nog ingen maskin som man bara skaffar sig sådär, ska nog se till att ha kundunderlag för den först.

Transferpapper och bläck/laser är ett alternativ, fast resultatet blir kanske inte det bästa. Dessutom är det svårt/går inte att trycka på mörka plagg, utan endast på vita/ljusa. Sedan är ju hållbarheten kanske inte det bästa.

Men om man vill trycka upp ett litet antal plagg och inte ställer så höga krav duger det kanske. Och om man inte har värmepress, och det är ett litet tryck, går det ju faktiskt att använda ett vanligt strykjärn (Fast med en värmepress så får du jämt tryck och värmefördelning över hela trycket.)

Permalänk

strykjärn blir nog inte sådär jättebra tror jag. Skulle behöva en värmepress och en bra skrivare. Ni känner inte till några företag som säljer värmepressar? Jag har bara hittat ett par och då kostade den enklaste modellen från 5000:- och den var inte särskilt bra.

här: http://www.transferpapper.com hittade jag metoder för att trycka på mörka plagg också. Det verkar lovande som sagt fast killen som driver företaget rekommenderar inte bläckstråleskrivare och då blir det lite dyrare genast.

Visa signatur