Permalänk

Har en liten fråga ang. denna dator. Om man tänker skriva mycket och därmed ha händerna lutade mot tangentbordet en hel del så vill man inte att datorn är alltför varm.. Hur varm blir denna när man har haft på den en längre stund? Kan man ha den i knät hela dagarna och skriva utan att det blir obehagligt?

EDIT: Also, hur står sig denna mot Asus Eee PC 1015PEM - 1,5GHz DC 1GB 250GB 10"

Permalänk
Skrivet av BingoBenny:

Har en liten fråga ang. denna dator. Om man tänker skriva mycket och därmed ha händerna lutade mot tangentbordet en hel del så vill man inte att datorn är alltför varm.. Hur varm blir denna när man har haft på den en längre stund? Kan man ha den i knät hela dagarna och skriva utan att det blir obehagligt?

EDIT: Also, hur står sig denna mot Asus Eee PC 1015PEM - 1,5GHz DC 1GB 250GB 10"

Jag kan säga att denna blir mycket varm att ha i knät på grund av dålig kylning och det var ett av många orsaker att min son ville ha en annan modell.

Permalänk

Vilka netbooks blir inte varma?

Permalänk
Skrivet av BingoBenny:

Vilka netbooks blir inte varma?

Asus 1215b blir inte särskilt varm på grund av bra kylning i denna netbook. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=860179,919766

Permalänk
Medlem

Är detta samma dator?

http://www.pixmania.se/se/se/10441653/art/acer/aspire-one-522...

den har 3 cell batteri och 1.3mp webkamera, är det något annat som skiller (eng tangentbord)

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave333:

Är detta samma dator?

http://www.pixmania.se/se/se/10441653/art/acer/aspire-one-522...

den har 3 cell batteri och 1.3mp webkamera, är det något annat som skiller (eng tangentbord)

/D

Japp det är samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Asus 1215b blir inte särskilt varm på grund av bra kylning i denna netbook. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=860179,919766

Visserligen, men tänk på att den är rätt mycket större och enligt mig inte kan gå under kategorin netbook då den är 12"+

Någon som lyckats med en XP-installation till 522?

EDIT: Nevermind, glömde att det låg XP-drivrutiner i zip-filerna från Acer's hemsida.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Den här tråden är kanske på väg att dö med tanke på att det nu är ett tag sedan 522 lanserades... har nu kört den i någon månad och vill dela med mig med erfarenheten att man MÅSTE uppgradera den, den fungerar inte bra med endast 1gb ram... har satt in ett 4gb kingstone minne och bytt operativsystem till windows 7 ultimate (för att få stöd för mer ram måste man byta bort det eländiga windows 7 starter som medföljer)... nu fungerar notebooken helt ok... så räkna in ett minne för ca 250:- samt operativsystem för att få den körbar!

(varför jag anser att den inte ens dög som surfdator är för att sambon surfade in på www.HM.se och den sidan laggade sjukt mkt vilket INTE är ok, nu med 4gb fungerar det bra)

ps: har inte bytt ut hdd som alla verkar tycka att man behöver...

Permalänk
Medlem

Så man måste byta OS, för att en ram uppdatering på låt säga 1Gb?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Så man måste byta OS, för att en ram uppdatering på låt säga 1Gb?

Nej. Starter klarar upp till 2Gb.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag ska byta ut min laptop för någonting mindre så då har jag kommit fram till Acer Aspire One 522. Lång batteritid, liten och snabb. Fungerar dessa minnen med datorn? Förhoppningsvis behöver man inte byta disk"/
Jag har inte läst någonting om värme. Såg däremot i denna video att den kunde vara på ett dygn, på ett bord, utan att bli varm.

Permalänk
Medlem

Är det svårt att installera minnen? såg nått om att lyfta av tangentbordet.
Messa inet,dom ville ha mellan 199-599 för jobbet,beroende på tidsåtgång

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Är det svårt att installera minnen? såg nått om att lyfta av tangentbordet.
Messa inet,dom ville ha mellan 199-599 för jobbet,beroende på tidsåtgång

Tycker det inte är speciellt svårt, det enda problemet jag hade var att få bottenluckan att fastna igen. (den sitter fast men glappar relativt mycket)

Skrivet av Swe91:

Jag ska byta ut min laptop för någonting mindre så då har jag kommit fram till Acer Aspire One 522. Lång batteritid, liten och snabb. Fungerar dessa minnen med datorn? Förhoppningsvis behöver man inte byta disk"/
Jag har inte läst någonting om värme. Såg däremot i denna video att den kunde vara på ett dygn, på ett bord, utan att bli varm. http://www.youtube.com/watch?v=dRgvVofZrxM

Oj, hur lyckades de få den att hålla ett helt dygn utan att bli varm?!:O min rampar upp i 70 grader bara när jag kollar på den!
Även fast den är så "varm" så har det aldrig varit ett problem, har kört timmar i occt utan att märkt av någon throttling eller att ens fläkten har blivit högljudd!

Ja den ramen fungerar, dock så kommer den nog inte att gå i 1333mhz, utan att köras i 1066.

Tycker absolut att Aspire one 522 är ett jättebra val! För arbete i officeprog, slösurf och användning som htpc via hdmi finns det nog ingen bättre för det priset.

Förresten det är ingen som vet varför min inte kan se 802.11n nät? ingen som har den buggen eller whatnot?

Permalänk
Medlem

en glappande bottenlucka låter ingetvidare

Nää får nog bli Inet ändå

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

Är det svårt att att installera ett nytt minne?behövs det några speciella verktyg? ser att det är några små plastspärrar på tangentbordets överdel som man antagligen måste släppa på...Och som en tidigare forum medlem beskrev, man vill ju inte råka ut för att det inte blir helt återställt. Kan nån beskriva hur man ungefär gör? Vill inte ha sönder dotterns laptop

Tacksam för svar..

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tycker det inte är speciellt svårt, det enda problemet jag hade var att få bottenluckan att fastna igen. (den sitter fast men glappar relativt mycket)

Oj, hur lyckades de få den att hålla ett helt dygn utan att bli varm?!:O min rampar upp i 70 grader bara när jag kollar på den!
Även fast den är så "varm" så har det aldrig varit ett problem, har kört timmar i occt utan att märkt av någon throttling eller att ens fläkten har blivit högljudd!

Ja den ramen fungerar, dock så kommer den nog inte att gå i 1333mhz, utan att köras i 1066.

Tycker absolut att Aspire one 522 är ett jättebra val! För arbete i officeprog, slösurf och användning som htpc via hdmi finns det nog ingen bättre för det priset.

Förresten det är ingen som vet varför min inte kan se 802.11n nät? ingen som har den buggen eller whatnot?

Hur kommer den upp i 70 grader?:O Är det processorn som visar det eller är det en generell termometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hur kommer den upp i 70 grader?:O Är det processorn som visar det eller är det en generell termometer?

Processor och gpu (är ju i samma kapsel så det är ju inte så konstigt ;D).

Brukar oftast köra flash eller vanliga spel när den värmen uppnås.
Den idlar på 50grader!

Men den throttlar inte och stänger inte av sig så jag antar att den värmen är helt okej! (hade en MBP förut, den låg alltid i 80 grader så:P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Processor och gpu (är ju i samma kapsel så det är ju inte så konstigt ;D).

Brukar oftast köra flash eller vanliga spel när den värmen uppnås.
Den idlar på 50grader!

Men den throttlar inte och stänger inte av sig så jag antar att den värmen är helt okej! (hade en MBP förut, den låg alltid i 80 grader så:P)

Själv har jag en laptop som ligger runt 36-49 grader och stannar där i timmar! med belastning. Hoppades på att netbooken skulle ligga mellan 36-45 hela tiden:( Vill ha en sval dator som man även kan ha i soffan..

Permalänk
Medlem

att öppna Aspire one 522

Skrivet av rippero:

Är det svårt att att installera ett nytt minne?behövs det några speciella verktyg? ser att det är några små plastspärrar på tangentbordets överdel som man antagligen måste släppa på...Och som en tidigare forum medlem beskrev, man vill ju inte råka ut för att det inte blir helt återställt. Kan nån beskriva hur man ungefär gör? Vill inte ha sönder dotterns laptop

Tacksam för svar..

Tja!

Att öppna den var i inte helt enkelt... men med lite is i magen och tålamod borde nog den händige fixa det ( tror faktist att det finns dem som inte borde försöka sig på detta... men jag kan ju ha fel)

Först tycker jag man ska studera hur andra har gjort, se ex. youtube.com

jag tycker den här är bra http://www.youtube.com/watch?v=TruhRYj6vcQ MEN man bör göra som 4554gary har kommenterat om videoklippet... se översatt guide nedan

I1)Ta lös batteriet, där ser ni ett 4mm hål innanför batteriet...ni kommer ha användning av det vid punkt 4 (min var någon mm djup sen såg man t-bordets silverplaterade baksida behövs till punkt 4...)

2)Ta bort F4, F8, F12 genom att försiktigt dra dem mot dig... ( MEN dom är trixiga att få tillbaka, så kommer du åt de tre "spärrarna" som sitter mitt för de nämda tangeterna utan att ta lös dem, så gör det... kanske du/ni behöver en extra hand för att hålla in de tre spärrarna samtidig som du gör som i punkt 4

3)Tryck in de tre spärrarna samtidigt som du utför punkt 4

4)Tryck försiktigt med ett trubbigt föremål i 4mm hålet (på den silverfärgade undersidan av t-bordet) samtidigt som du utför punkt 3 (

T-bordet borde nu "släppa" så man får in ett kreditkort lr. liknande för att försiktigt få lossa det...

sen bara lossa de små skruvarna och trycka lös bottenplattan genom att ta ett trubbigt föremål och trycka där pilen visar (alldeles intill hdd)

Denna metod är kopierad från Youtube sidan här ovanför , klicka gärna på 1+ för att berömma 4554gary som tagit sig tid att skriva ner en bra och relativt säker metod... och framför allt... ni gör detta på EGEN risk

Permalänk
Medlem

Ett bättre alternativ är att lägga på 500 kr och köpa en Acer Aspire One 722 istället. Då får du 64-bitars Windows 7 Home Premium, en större 11,6" skärm med bättre upplösning (1366x768). Det är enligt mig ett mycket bättre deal. Man slipper Windows starter och får en bättre skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920377
Kostar 2990 på CDON.

Permalänk
Medlem

Skulle såhär i efterhand gått på 722an istället, men 522an lågbättre i storlek ovikt.
Det enda problemet jag har är att jag vill skala om upplösningen.
Jag bryr mig inte om jag får scrolla neråt medmusen, jag MÅSTE få 1024x768 på skärmen istället för 1024x600 då programmet jag köpte netbooken för är LÅST i 1024x768 (NEJ det har inga roliga filer att ändra upplösning med).
Letat halft ihjäl mig på nätet nu men utan att finna ngn fungerande lösning.
Är det ngn där ute som kanske kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Skulle såhär i efterhand gått på 722an istället, men 522an lågbättre i storlek ovikt.
Det enda problemet jag har är att jag vill skala om upplösningen.
Jag bryr mig inte om jag får scrolla neråt medmusen, jag MÅSTE få 1024x768 på skärmen istället för 1024x600 då programmet jag köpte netbooken för är LÅST i 1024x768 (NEJ det har inga roliga filer att ändra upplösning med).
Letat halft ihjäl mig på nätet nu men utan att finna ngn fungerande lösning.
Är det ngn där ute som kanske kan hjälpa mig?

Vad händer om du lägger till en egen upplösning i CCC?

Du skulle ha köpt versionen med 1280x720..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Vad händer om du lägger till en egen upplösning i CCC?

Du skulle ha köpt versionen med 1280x720..

ALLT är låst...försöker leta bland diverse filer och i registret men finner inget att leka med (iofs såärjag inte världens bästa på det men....googlefinns)
Registertweaken med Display1_DownScalingSupported funkar bara på nVidiakretsarna har det visat sig. INTE C-50n med HD 6200-kretsen.....

Jo såhär i efterhand så....alltid lätt att vara efterklok.
Men vad jag stör mig på mest är hur italienarna har låst programmet till 1024x768 rakt av.

Permalänk
Medlem

Tycker min A522 har något suddig/grummlig bild på tv genom HDMI? Finns det någon inställning i CCC?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Jag kommer beställa denna dator och använda som alla andra till lite resande, när man sitter på tåget/bussen. Samt till skolan...skolan är det som är viktigast. Jag har en Corsair 60 gb SSD nu inkopplad i min nuvarande dator. Det ända jag har installerat på den är HoN. Ingenting annat. Så jag undrar om det är värt att trycka i den i Acern? Och sen undrar jag om datorn FUNGERAR bra. Inte högre krav än openoffice samt lite dexter och himym....

Britta

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem

Om sätter in mer ramminne men behåller hddn kan jag räkna med att film flyter på bra ? Både på dator och att spela upp på tvn via hdmi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brietlin:

Jag har en fråga. Jag kommer beställa denna dator och använda som alla andra till lite resande, när man sitter på tåget/bussen. Samt till skolan...skolan är det som är viktigast. Jag har en Corsair 60 gb SSD nu inkopplad i min nuvarande dator. Det ända jag har installerat på den är HoN. Ingenting annat. Så jag undrar om det är värt att trycka i den i Acern? Och sen undrar jag om datorn FUNGERAR bra. Inte högre krav än openoffice samt lite dexter och himym....

Britta

Förstår inte exakt vad du menar med att "sätta i den i Acern"? Ska du ta bort SSD'n från stationära och formatera om den och sedan sätta den i Acern, och din fråga är om det är värt att sätta SSD i Acern eller ej?

Kör själv med en Intel 40GB SSD och det ger väl en extra boost givetvis, men det gör inget mirakel. Fortfarande den långsamma CPU'n som sätter begränsningarna. Men det märks, helt klart. Snabbare uppstarter (givetvis) och program drar igång lite snabbare trots den långsamma CPU'n så det blir ju en lite "overall-snabbare-feeling" över det hela.

Överlag så fungerar den fint till det vanliga vardagssysslorna. Själv GPU-accelererar jag webbläsare så det flyter på fint där också. Men räkna med att det kan gå lite knackigt på väldigt tunga hemsidor men inget som stör direkt. Word/Excel är inget problem och inte heller videouppspelning.

4GB och ominstallation till 64-bit operativsystem är ett krav enligt mig.

Skrivet av Lyxell:

Om sätter in mer ramminne men behåller hddn kan jag räkna med att film flyter på bra ? Både på dator och att spela upp på tvn via hdmi?

Skrev ett inlägg i en annan tråd gällade HD-video.

Skrivet av ziim0n:

Skitsnack Givetvis klarar din skoldator inte 1080p, du har ju inget annat att rendera med förutom din atom? :/

Acer 552 klarar 1080p galant med GPU-rendering. I alla fall med MPC (helt utan CoreAVC etc.).

http://data.fuskbugg.se/skalman02/0b20b20a_1080p_40mbit_test_...

Detta är en testsnutt på 40000kb/s för att verkligen stressa den lille. De droppade frames'en är endast den första sekunden direkt efter play då jag kör på batteri, så det är när cpu/gpu går ur energisparläge.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/96a4e383_1080p_4mbit_test_a...

Sample på Transformers i 6000kb/s, samma sak med de droppade frames'en är endast första sekunden direkt efter play. Mer human bitrate som man handskas med i vardagen

Testet gjordes som så att jag kopplade via HDMI till 22" TFT i 1920x1080 upplösning och spelade upp filerna i MPC med GPU i fullscreen utan några som helst tillägg eller konfigurationer.

Min 522'a har alltså en c50@1Ghz samt ett HD6250 dock med 4GB ram. Har dock den versionen med 1280x720. Skall du köpa en 522'a så måste du slänga i 4GB ram och installera ett 64-bitars operativsystem. Byt gärna hdd också då den medföljande är väldigt långsam.

#11451957

Men till er båda, se till att köpa versionen med 1280x720 upplösning!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Förstår inte exakt vad du menar med att "sätta i den i Acern"? Ska du ta bort SSD'n från stationära och formatera om den och sedan sätta den i Acern, och din fråga är om det är värt att sätta SSD i Acern eller ej?

Kör själv med en Intel 40GB SSD och det ger väl en extra boost givetvis, men det gör inget mirakel. Fortfarande den långsamma CPU'n som sätter begränsningarna. Men det märks, helt klart. Snabbare uppstarter (givetvis) och program drar igång lite snabbare trots den långsamma CPU'n så det blir ju en lite "overall-snabbare-feeling" över det hela.

Överlag så fungerar den fint till det vanliga vardagssysslorna. Själv GPU-accelererar jag webbläsare så det flyter på fint där också. Men räkna med att det kan gå lite knackigt på väldigt tunga hemsidor men inget som stör direkt. Word/Excel är inget problem och inte heller videouppspelning.

4GB och ominstallation till 64-bit operativsystem är ett krav enligt mig.

Skrev ett inlägg i en annan tråd gällade HD-video.

#11451957

Men till er båda, se till att köpa versionen med 1280x720 upplösning!

Räcker det inte med att stoppa in 2 gb ? I vilka situationer använder du mer än 2 gb ram? Undrar också varför du använder 64-bit windows istället för 32-bit ? Jag förstår att WIndows 7 Starter 32-bit är begränsad till 2 gb men Windows 7 Premium/Ultimate 32-bit är väl inte det?

Permalänk
Medlem

vilket av alla ramminnen passar till denna dator då :O? tänkte mig en 2gb och fortsätta köra med windos starter och hdd som sitter i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Räcker det inte med att stoppa in 2 gb ? I vilka situationer använder du mer än 2 gb ram? Undrar också varför du använder 64-bit windows istället för 32-bit ? Jag förstår att WIndows 7 Starter 32-bit är begränsad till 2 gb men Windows 7 Premium/Ultimate 32-bit är väl inte det?

Jo men absolut, det borde väl funka. Tar tillbaka min mening med "det är ett krav" då det blev lite väl hårt Men varför man i hela friden kör på 2GB minne när 4GB kostar 180kr är för mig en gåta. Även om starter inte klarar mer så varför inte liksom..

Skrivet av Lyxell:

vilket av alla ramminnen passar till denna dator då :O? tänkte mig en 2gb och fortsätta köra med windos starter och hdd som sitter i

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=441042 Köpte dessa till min egna och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10