Medlem kyler ITX-dator med Sandy Bridge utan fläktar

Permalänk
Medlem

Vilken dist är det du kör?

Visa signatur

- Archlinux -

Permalänk
Medlem
Skrivet av php_p:

Vilken dist är det du kör?

Ubuntu Server 11.04

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

The heck? Inte lite VRM problem eller ngt då tror du?

Inte helt 100 på var, men mest troligt är det från DC-DC-konvertern inne i chassit (externt nätagg som ger 12V till datorn). Har inte orkat testa med annat nätagg, mamma hör inte ljudet och om datorn pajar så får jag ju glädjen att lek... eh, bygga en ny =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

förflyttar den någon luft då?

Det är en fläkt, klart den gör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Fin grej.. påminner lite om en V8a ^^

Surrar inte processorn?

Nej, CPU:er avger inget ljud.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Nätagg har väl en fläkt?

Inte nödvändigtvis nej

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Välkomment till oss med tysta datorer.
Jag fuskar ju lite med HFX chassi men då har jag en I5:a i den också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hehe, kul att fler har gjort som jag gjorde en gång i tiden! Kommer ihåg för flera år sen när jag hade ett mini chassi som jag kapade upp för att få plats med en jättestor Schyte kylare, finns t.om kvar bland mitt galleri och fick en del kul feedback måste jag säga! Jag gick så långt att jag t.om monterade min raid-lösning på utsidan/baksidan av chassiet (3st diskar) vid sidan av varandra inklusive kylning till dom då.. Hehe.. det var tider det!

Måste erkänna att jag tänkte direkt på mitt egna bygge när jag såg första bilden, eftersom det är oerhört likt! T.om min grafikkortskylning stack utanför chassiet.. så.. vad ska man säga

EDIT: ca 4 år sen var det rättare sagt.. .tiden går fort
http://www.sweclockers.com/galleri/1914-chromepipebox

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

i bild 2 ser det ut som kylflänsen tar mot chassit. Om den gör det kan det vara vettigt att fila bort under lite grann så att det inte sker värmeledning på själva chassit. Detsamma gäller om den nuddar vid gallret.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag kylde en i7 920 C1 klockad till 4.7GHz passivt med en Scythe Orochi i ett Haf 922. Handlar ju ENBART om att ha rätt kylare till rätt CPU så den kan hantera värmen som utvecklas. Visst min i7 920 kom upp i 82 grader när jag körde IBT. Men 82 grader på en i7 920 är ju inte ens nära gränsen för vad den tål. Så att den låg runt 78 grader som max när jag spelade eller gjorde annat va ju inget att bry sig om. Visst jag hade chassit's egna jätte fläktar igång men de va kopplade till motstånd så de nätt och jämt fick spänning nog att orka starta. sen körde jag med två 9800GT med accelero S1'or på så de va enbart hårddiskarna som lät.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

i bild 2 ser det ut som kylflänsen tar mot chassit. Om den gör det kan det vara vettigt att fila bort under lite grann så att det inte sker värmeledning på själva chassit. Detsamma gäller om den nuddar vid gallret.

Vad gör det då? Ju mer yta man fördelar värmen på = desto bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

i bild 2 ser det ut som kylflänsen tar mot chassit. Om den gör det kan det vara vettigt att fila bort under lite grann så att det inte sker värmeledning på själva chassit. Detsamma gäller om den nuddar vid gallret.

Ah tänkte faktiskt göra det, men då värmeöverföringen var obefintlig så brydde jag mig inte om det.

Permalänk
Medlem

nice!
när den stog för sig själv på bordet så gillade ja inte hur den såg ut
men stående på sidan i stödet ser den riktigt cool ut faktiskt
bra ide och genomförande
5+
hade lite planer på något liknande men har fastnat på genomförandet av kylflänsarna då ja hade tänkt att göra ett system för både CPU'n och PCH'n

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Gjut fast datorn på en hjälm! fatta va tufft att ha den saken på skallen?! :D:D mer mobil kan inte en dator bli?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av anemic:

Fan ta skärmen!

"Så gåre när man köper det välrenommerade datorskärmsmärket 'Sony'!" (skulle man kunna säga om man ville vara elak, men det vill ju inte jag... hehe.)

Men jag har också varit med om det en gång - har för mig jag löste pipet genom att koppla ur en dåligt jordad transformator/batterieliminator i ett annat grenuttag som var inkopplad på samma propp. Mindbeat, kanske är värt att testa att bara ha dator+skärm, inget annat, inkopplat på samma propp? Går ju snabbt. En fråga: har skärmen kretsar för att fungera som en LCD-TV också? Normalt sett ska en vanlig datorskärm som inte har det, inte ha möjlighet att generera ett pip någonstans. Om skärmen har inbyggda högtalare och pipet försvinner när du disablar ljudkortet i BIOS har du ju svaret där.

Har också varit med om att göra en dator så tyst så att det lilla bruset i surroundsystemet lät högre än datorn, sånt suger

Fina grejer, men vi vet ju att den riktiga eliten kör utan chassi, bara lösa komponenter på skrivbordet haha.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

"Så gåre när man köper det välrenommerade datorskärmsmärket 'Sony'!" (skulle man kunna säga om man ville vara elak, men det vill ju inte jag... hehe.)

Men jag har också varit med om det en gång - har för mig jag löste pipet genom att koppla ur en dåligt jordad transformator/batterieliminator i ett annat grenuttag som var inkopplad på samma propp. Mindbeat, kanske är värt att testa att bara ha dator+skärm, inget annat, inkopplat på samma propp? Går ju snabbt. En fråga: har skärmen kretsar för att fungera som en LCD-TV också? Normalt sett ska en vanlig datorskärm som inte har det, inte ha möjlighet att generera ett pip någonstans. Om skärmen har inbyggda högtalare och pipet försvinner när du disablar ljudkortet i BIOS har du ju svaret där.

Har också varit med om att göra en dator så tyst så att det lilla bruset i surroundsystemet lät högre än datorn, sånt suger

Fina grejer, men vi vet ju att den riktiga eliten kör utan chassi, bara lösa komponenter på skrivbordet haha.

Tackar för tipset! dock funka det tyvärr inte, Skärmen har rätt många år på nacken, och ska väl bytas ut så småning om endå. Men man vill ju inte köpa grisen i säcken igen nu så får kolla in i nån it-butik och fråga säljarna om jag får provlyssna en skärm.