Permalänk
Medlem

Mediaspelare

Hej!

Jag har idag XBOX och kör XBMC vilket fungerar mycket väl för mig med den enda nackdelen att den inte klarar HD. Då man är van vid användargränssnittet (även frugan) så vore det bra att fortsätta med XBMC så Windows + XBMC blir nog bra.

Min fråga är om det finns någon bra färdig maskin? Jag har hört att Asus Eeebox skulle vara bra men har också förstått att de funnits ett tag på marknaden så det kanske inte är det första valet längre? Hur som helst så vill jag kunna klara 1080p, att det skall finnas trådat nätverk samt gärna Blu-Ray.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Hej!

Jag har idag XBOX och kör XBMC vilket fungerar mycket väl för mig med den enda nackdelen att den inte klarar HD. Då man är van vid användargränssnittet (även frugan) så vore det bra att fortsätta med XBMC så Windows + XBMC blir nog bra.

Min fråga är om det finns någon bra färdig maskin? Jag har hört att Asus Eeebox skulle vara bra men har också förstått att de funnits ett tag på marknaden så det kanske inte är det första valet längre? Hur som helst så vill jag kunna klara 1080p, att det skall finnas trådat nätverk samt gärna Blu-Ray.

Tack!

Det jag kan tipsa om är denna lilla maskin, Boxee Box. Den har i princip allt du behöver. Tyvärr, dock, så har den ingen inbyggd BluRay-spelare. Tilläggas ska också att den inte har XBMC installerat, och vad jag vet så går det inte få in det på denna.

Ett alternativ jag skulle vilja komma med är att du bygger ihop en burk själv. Du kan få en dator som klarar av HD-kvalitet och kör XBMC för under 4000 kr.
Jag tog mig friheten och satte ihop en liten kundvagn hos Inet. Förslag
Som du kanske märker så finns det ingen hårddisk med i denna kundvagnen, men så gjorde jag för att det alltså finns möjlighet att köra XBMC direkt från en flash-enhet, dvs ett USB-minne eller liknande. Då har du ju dock inga filer på datorn i sig, men du kanske har någon form av filserver hemma eller dylikt.
Om inte, så kan du ju alltid välja till en hårddisk, och du kommer fortfarande hamna under 4000 kr. Lägg märke till då bara att just den lilla burken har endast plats för en 2,5"-enhet.

Hoppas det har varit till någon hjälp.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Även om Eeebox'en inte längre är ny så gör den jobbet som XBMC/HTPC bra.
Visst finns det nyare och snabbare lösningar (zacate t.ex) men det är prestanda som imo inte behövs.
Sitter själv på en eb1501p som är lätt upgraderad med 4gb minne (max) och en intel SSD och ett intel nic (W7-64).
Även om prylgalningen i mig vill ha nåt annat att leka med så säger förnuftet ifrån.
Eeebox'en klarar nämligen allt jag behöver.
Att streama blurays över det trådlösa funkar klockrent och mer krävande än så blir det inte.
All prestanda utöver "det funkar klockrent" är ju i princip bortkastad i en HTPC, om du inte ska spela på den också såklart.
Även om det är kul att bygga eget så har färdiga system vissa fördelar.
Det blir nästan alltid mindre och snyggare t.ex.
Och i eeboxens fall även otroligt tyst.
Plus att du får med dom där sakerna man annars glömmer bort att beställa typ fjärrkontroll och IR mottagare.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Xbox med XBMC på. Jag har också köpt en Apple TV (1gen) + ett HD-dekoderkort. AppleTVn kör XBMC och pallar 1080p, in alles gav jag runt 1000 spänn ink. frakt. Du får ju Apple-fjärren med, som fungerar fint. Blu-Ray har ju nackdelen att du blir i princip begränsad till Windows och jag vet inte om XBMC kan läsa Blu-Ray?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte då min Eeebox bara har dvd spelare.
Men rippade (fy mig!) blurays funkar såklart.

Jag ser dock inte W7 som nåt handikapp numera, har testat XBMC via linux och det tillför egentligen ingenting. utom den där varma "gratis" känslan såklart.
Via W7 så funkar allt direkt utan handpåläggning och forumläsande.
Och hibernate/resume är extremt snabbt på Eeebox'en, max 5s från "on" på fjärren tills filmen börjar att spelas, betydligt snabbare än min TV !

Permalänk
Medlem

Tar upp denna gamla tråden igen för att samma fråga kvarstår, vad skall man ha? Ja, jag vet, jag fick aldrig tummen ur och 50-11:a saker kom mellan, men nu, nu skall jag verkligen köpa.

Har sett att Eeeboxarna finns kvar och att det inte verkar ha hänt så mycket där. Det finns även små enheter ifrån AsRock, är dessa kanske nyare och bättre? Tänker på detta alternativet; http://www.dustin.se/product/5010602356/asrock-nettop-core-25... men frågan är om de väsnas mycket kanske för jag har förstått det att Eeebox (http://www.dustin.se/product/5010463178/asus-eeebox-1501p-1-8...) är ganska tyst samtidigt som man ju inte vill köpa gammal teknik heller om det inte är nödvändigt så att säga. Är dessutom AsRock ett bra märke? Har förvisso sådär till övers för Asus men det gäller i och för sig deras moderkort som jag inte tycker håller så bra kvalitet eller så har jag bara haft otur.

Eller har någon ett annat förslag? Jag behöver alltså en maskin som klarar BluRay och som klarar att visa full HD och helst med XBMC och Windows-baserat. Om sedan maskinen är tyst eller i alla fall relativt tyst samt inte drar ström som en fabrik är ju en fördel.

Såg också denna nu; http://www.dustin.se/product/5010615764/asrock-nettop-vision3... & http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=Vision%203D%2... och den har ju nVidia-chip i sig samt 3D, kan jag alltså spela upp BluRay-skivor i 3D på min Samsung UE55D8005 TV då? Eller är det något eget 3D-system?

Tack för ordet.