Priserna på hårddiskar mot extrema höjder

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag har länkat tråden i deras forum skicka pm till edin utan resultat än. Det tråkiga var att jag verkligen behöver diskar nu hade jag vetat att dem skulle nekat hade jag ju köpt samsung f3 på inet istället men dem har gått upp. Ordnar dem inte det här snyggt kan jag direkt säga att dem tappat en kund.

Tappar en kund? Hur tusan vet man om varan finns i lager? När man beställer och betalar direkt och sedan blir nekad att få produkten?

Måste vara massor av folk som beställt WD Black samtidigt som du gjorde din beställning, men det är inte ditt fel. Tråkigt att du får ligga ute med pengar, som du behöver för att beställa hårddiskar från någon annan firma. Som dessutom nu har gått upp i pris och det förbättrar inte ditt läge för inköp av diskar.

Hoppas att det fixar sig för dig och att du får tag i dina hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av UltraLord:

Fick beställt en 2tb från Kjell.com, 749 spänn, dock så var varan slutsåld när jag väl fått klart min beställning. Hoppas jag hann få en! Kom direkt efter på att jag saknar sata-kablar, så blev att beställa en disk till från cdon för 669 spänn samt ett gäng kablar med.

Sen upptäckte du att toapappret var slut så det blev till att beställa en till 2 TB, just in case

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkatanCarlbom:

Skrattretande att vi klagade över Copyswedes avgift för någon månad sedan...

Den avgiften är fortfarande lika aktuell och är lika pinsam idag.
Den prishöjningen som skett senaste tiden är inte resultat av exploatering utan en fråga om tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Sen upptäckte du att toapappret var slut så det blev till att beställa en till 2 TB, just in case

Yes;)
Man vet ju aldrig, en hdd på dass KAN ju vara bra att ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Bunkra! Kul att man kan köpa 4st och fortfarande komma undan billigare än 1 disk hos Komplett.

Dock gick dessa me upp 250 kr idag

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Aj tusan, satt och tänkte här om veckan när det kom upp lite indikationer på att priserna kanske var på väg uppåt att jag skulle köpa mig en eller två stycken 2tb diskar bara för att vara på den säkra sidan. Vart inget köp och nu ångrar jag mig bittert.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag hade vägarna förbi Clas Ohlsons igår, så jag tänkte jag skulle kolla läget där. Det var ett smart drag. Gamle gode Clas reade nämligen ut lite hårddiskar, men det fanns inte mycket kvar.. Dock hann jag få med mig en Samsung Spinpoint F1 1TB för ~270kr. Kalas

Permalänk
Medlem

Så gick det med fredagspanelens prognos.

Permalänk
Skrivet av Kromgol:

Hah, så det är inte bara jag som namnger mina hårddiskar och datorer efter ett liknande mönster?
Tar själv alltid något namn från den grekiska mytologin.

Sagan om Belgarion här, sambon kör Asatron.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Det verkar helskumt om du redan betalat för varan, kan dom verkligen neka dig varan då? Nog borde deras program för lagersaldo veta om varan verkligen finns i lager eller inte? Ett telefonsamtal till kundservice är nog rätt.

Jo, det står att båda diskarna gick iväg! 1TB WD Black och 2 TB Seagate Green

Ser mörkt ut just nu dem skyller på felpris men hur kan då vissa få diskar andra inte? Jag väntar och ser vad edin säger innan jag går vidare med detta förmodligen svarar han underdagen återkommer med svar om hur det går ha det gött swec folket!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hej Pontus,

Vi har tagit bort den order som blivit fel.

Om du önskar att lägga upp en ny order kommer det rätta priset istället stå i din kundvagn och det är 799kr per hårddisk.

Beklagar misstaget på hemsidan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Nu ringde killen och sa att dem nekat alla ordrar ljuger gör han också.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Nu ringde killen och sa att dem nekat alla ordrar ljuger gör han också.

Mycket märkligt svar du fick. Jag var idag och hämtade ut mitt paket på posten.
I kartongen från cdon.se, fanns:

1st, 1 TB WD Black, 7.200 RPM, Model WD1002FAEX, Pris enligt Kvitto/Garantisedel: 495Kr
1st, 2 TB Seagate, 5.900 RPM, Model ST2000DL003, Pris enligt Kvitto/Garantisedel: 669KR
Total summa enligt Kvitto/Garantisedel: 1.164Kr

Dessa båda låg bra paketerat i egen kartongförpackningar med skumgummiskydd. Allt helt OK!
Tack för snabb leverans och bra paketerat!

Permalänk
Medlem

Vissa har flyt Ångrar bittert att jag inte köpte från inet istället. Men vi får se vad som händer för mig är tydligen inte ensam om problemet förhoppningsvis svarar edin ikväll. Tror ni det hjälper att vända sig till arn annars?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Nu ringde killen och sa att dem nekat alla ordrar ljuger gör han också.

Ren lögn från det företaget. Min 1 TB WD Black/7.200 som kostade 495Kr, ligger på paketavdelningen i en butik nära mig.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Ja blir nog helt klart mitt sista köp där håller mig till dustin inet komplett framöver där är servicen riktigt bra. Nu köpte jag 1.5 tb elements istället för dryga 500 hundringen satt black och re4 diskar i dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

haha fyfan gammalt citat som jag hade när jag precis satt upp en egen server och hade dåligt med diskar, men det var då nu har jag en massa som ligger o skräpar bara..men får fundera ut något vettigare

Permalänk
Medlem

Nån som kan ge mig tips på nåt liknande denna, fast billigare? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621179#extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av BebbezZ:

Nån som kan ge mig tips på nåt liknande denna, fast billigare? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621179#extra

En liknande hårddisk finns här till bra pris (Dock har den bara 16 MB Cache):

http://www.dustinhome.se/western-digital-caviar-blue-500gb-sa...

Men fundera inte så länge, utan beställ om du har råd. Risken finns att den tar slut i lager ganska snart!

/turismo/

Permalänk
Medlem

blue är inte samma sak som black.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Köpte just 4 av dessa, Dustin har fortfarande inte korrigerat sina studentpriser
http://imageshack.us/photo/my-images/193/dustinstudent.jpg/

Permalänk
Medlem

Jag vet rätt säkert att de flesta butiker fysiska och webshoppar har laddat upp med så grymt mycket diskar innan det ens vart tal om någon höjning jag tror de flesta har diskar så de räcker unden den dåliga perioden och dom passar bara på att höja priserna för att tjäna ännu mer pengar. Bara hålla tummarna att de inte blir något diskras de närmaste månaderna. Jag har ingen källa till mina påståenden men jag är 99% säker att iaf de flesta har köpt på sig och höjer bara för att höja, dell, hp, etc etc måste ju ha haft bra mycket puckade inköpare om dom inte kunde förutse att prisena skulle pressas upp då de börjar komma så pass mycket vatten i Thailand så de har nog också diskar så de räcker däremot vill dom säkert pressa ut så mycket extra cash det bara går.

Permalänk
Inaktiv

PirateKensai: Tack för infot. Köpte 2 stycken till. Såg ju att Webhallen hade Seagate expansion drive för 690 kr stycket. Jag köpte mina på kampanj för 550 kr styck på cdon.com bara att slakta och öppna så ligger det 5900 rpm diskar i de.

Permalänk
Medlem

Dustin och komplett har nog så det räcker Inet har nog inte lika mycket.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Bra pris för er som är studenter men själv rör jag inte seagate om jag inte får dem extremt billigt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Någon som tror 2 tb diskar kommer gå på över 2k snart?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av vaf0r:

Jag vet rätt säkert att de flesta butiker fysiska och webshoppar har laddat upp med så grymt mycket diskar innan det ens vart tal om någon höjning jag tror de flesta har diskar så de räcker unden den dåliga perioden och dom passar bara på att höja priserna för att tjäna ännu mer pengar. Bara hålla tummarna att de inte blir något diskras de närmaste månaderna. Jag har ingen källa till mina påståenden men jag är 99% säker att iaf de flesta har köpt på sig och höjer bara för att höja, dell, hp, etc etc måste ju ha haft bra mycket puckade inköpare om dom inte kunde förutse att prisena skulle pressas upp då de börjar komma så pass mycket vatten i Thailand så de har nog också diskar så de räcker däremot vill dom säkert pressa ut så mycket extra cash det bara går.

Än så länge verkar de flesta ha kvar HDD i lager, men jag tror inte det kommer vara om det är totalt produktionsstopp i ett par månader till.

Gå in på Inet t.ex och kolla lagerstatus för deras samtliga 3.5" SATA HDDs....det börjar redan gapa halvtomt.

En bra artikel på ämnet, var även med i senaste pappers-CS: http://www.idg.se/2.1085/1.412226/total-harddisk-kris

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Någon som tror 2 tb diskar kommer gå på över 2k snart?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622010

Permalänk
Skrivet av bergmanman:

Ligger i Thailand och kikar på News Asia just nu. Där rapporterar dom om prisutvecklingen på hårddiskar och ssd:s. Och i inslaget så ror en kille förbi med en eka fullproppad med diskar av alla dess slag. Lite smålustigt.

Leta upp ett inslag med de vet ja

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo men f4 finns ju för 1200kr så vem köper seagate då:=?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d