Mobilers operativ under "skalet"

Permalänk
Medlem

Mobilers operativ under "skalet"

Hittade ett bra och enkelt inlägg om hur mobilernas operativ, hur de fungerar under ytan

http://felipec.wordpress.com/2011/02/22/meego-scales-because-...

Citat:

First, let’s divide the operating system:

Kernel
Drivers
Adaptation
System Frameworks
Application Framework
Applications

“Linux” can mean many things, in the case of Android, Linux means mostly the Kernel (which is heavily modified), and in some cases the Drivers (although sometimes they have to be written from scratch), but all the layers above are specific to Android.

On Maemo, MeeGo, Moblin, and LiMo, “Linux” means an upstream Kernel (no drastic changes), upstream Drivers (which means they can be shared with other upstream players as they are), but also means “Linux ecosystem”; D-Bus, X.org, GStreamer, GTK+/Qt/EFL, etc. Which means they take advantage of already existing System and Application Frameworks.

Mobiler som bygger sina system på linux har väldigt mycket gratis då de använder en färdig grund som utvecklats under många år. Windows Phone har betydligt svårare även om jag gissar att de använder delar från "Windows" men de måste ändå bygga mer själva. Har för mig att Apple köpt något operativ (unix variant) som de sedan förfinat. Bygger man operativet på linux kan man inte ta betalt, äger man operativet kan man ta betalt. Möjligen är det anledningen till apple och microsofts strategier.

Permalänk
Medlem

Om jag inte förstått fel så är Android och iOS för iphone baserat på Linux ja. Vad är detta till?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Android bygger på Linux-kärnan (version 3).
iOS (iPhone) bygger på Mach3-kärnan som är en Unix-kärna.
Windows Mobile byggde vidare på Windows Component, som byggde på Windows NT-kärnan. Men den nya Windows phone 7 är helt nyskriven, och jag tror att även kärnan är nyskriven. Jag tror inte att det är en *nix -kärna.

Permalänk

Intressant. Man kan ju hoppas att fler telefoner med MeeGo kommer ut. Jag måste säga att jag var ganska nyfiken på var som skulle komma (innan Nokia bestämde sig för att samarbeta med Microsoft). Nu vet jag inte var som kommer framöver. Kanske folk (läs: utvecklare av diverse hårdvara) inser det som artikeln vill få fram, att det är "lätt" att adoptera MeeGo på en stor mängd hårdvaruplatformar.

Skrivet av klk:

Bygger man operativet på linux kan man inte ta betalt, äger man operativet kan man ta betalt.

Jag vet inte var du har fått det ifrån, men det går alldeles utmärkt att ta betalt för fri mjukvara:
http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Exempelvis finns det inget som säger att du måste tillhandahålla kompilerad kod/binärer gratis, och eftersom de flesta är på tok för okunniga eller lata för att fixa det själv går det oftast alldeles utmärkt att ta betalt och dessutom få in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligheten:

Jag vet inte var du har fått det ifrån, men det går alldeles utmärkt att ta betalt för fri mjukvara:
http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Eftersom du behöver skicka med källkoden så faller iden något om du vill göra en egen produkt och sliter med den. Tänker då närmast på operativsystem eftersom tråden handlar om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Om jag inte förstått fel så är Android och iOS för iphone baserat på Linux ja. Vad är detta till?

Poängen är hur du gör applikationer. Låt säga att du fått för dig att göra native apps för android, då får du ett helvete. Skall du bygga appar mot andriod så kör man mot dalvik virtual machine (det gäller även c++ applikationer).

Permalänk
Medlem

Jag vill bara upplysa alla som tänker tanken att svara i den här tråden att klk inte har en jävla aning vad han snackar om. Ni kommer att diskutera operativsystems arkitektur med någon som inte ens vet vad en tråd är och som egentligen inte heller vet vad Linux är eller varför det är bra. Han kommer att göra allt för att övertyga någon/sig själv om att MeeGo är det bästa OSet i hela världen.

Kalla honom vad ni vill, men jag väljer att kalla honom troll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Windows Mobile byggde vidare på Windows Component, som byggde på Windows NT-kärnan. Men den nya Windows phone 7 är helt nyskriven, och jag tror att även kärnan är nyskriven. Jag tror inte att det är en *nix -kärna.

Windows Mobile bygger på Windows CE, vilket är helt skilt från Windows NT. Windows Phone 7:s kärna bygger på Windows CE 6 och delar av CE 7.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag vill bara upplysa alla som tänker tanken att svara i den här tråden att klk inte har en jävla aning vad han snackar om. Ni kommer att diskutera operativsystems arkitektur med någon som inte ens vet vad en tråd är och som egentligen inte heller vet vad Linux är eller varför det är bra. Han kommer att göra allt för att övertyga någon/sig själv om att MeeGo är det bästa OSet i hela världen.

Kalla honom vad ni vill, men jag väljer att kalla honom troll.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar det inte om att du inte tål någon som kritiserar WP?

De operativ som är öppna och man kan programmera native C++ tycker jag är värt och satsa på. Risken att låsa in sig som programmerare är inte alls lika stor då. Det är ingen slump att firefox första webläsare för mobiler kom till Nokia 900 (Maemo) eftersom de kan kompilera upp den för linux och då fungerar det även och kompilera upp för linux mobiler.
Jag tror säkert windows på mobiler kommer bli bra med men det kommer dröja till windows 8 dyker upp.
Android är hyffsat öppet om man som programmerare använder språket java.
Apple med iOS har förfinat inlåsning till extremnivåer, skall man köra mot dem så är man helt i apples händer. De har iofs köpstarka kunder men det är ändå en affärsmodell som de som främjar konkurrens ogillar.

Angående att MeeGo är världens bästa operativsystem. Meego är Linux, de har inte gjort om gränssnittet för programmerare. Själva MeeGo delen är bara ett tunt skal över operativet för att göra det användarvänligt mot användare. Det är mer korrekt och säga Linux än MeeGo

EDIT: Jag tror inte WP kommer få speciellt stor uppslutning bland de som bygger appar eftersom de flesta som läser på förstår att det snart kommer stora förändringar (windows 8) samt att microsoft satsar hårt på html 5. C# mot ett osäkert operativsystem innebär stor risk för massa jobb i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Poängen är hur du gör applikationer. Låt säga att du fått för dig att göra native apps för android, då får du ett helvete. Skall du bygga appar mot andriod så kör man mot dalvik virtual machine (det gäller även c++ applikationer).

Ursäktar men jag syftade på hela meningen med tråden ^^
Förstod inte eftersom det inte fanns någon introduktion eller förklaring.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ursäktar men jag syftade på hela meningen med tråden ^^
Förstod inte eftersom det inte fanns någon introduktion eller förklaring.

Det är egentligen samma (det som spelar roll). Ingen användare kan köra en dator endast på operativsystemet utan det är applikationerna som användaren är intresserad av. Applikationer görs av programmerare och för programmerarna är api'n mot operativsystemet viktiga då applikationer använder funktionalitet i operativet.

Om samma kod kan kompileras upp mot olika operativsystem underlättar det givetvis enormt för de som utvecklar. Om koden är unik för det systemet, då måste operativsystemet ha mycket stor marknadsandel eller det finns några kunder som kan finansiera för unika lösningar. Annars skiter man nog i det.