EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem

Är inte superinsatt i hur processen kring insamlandet av information går till. Det jag kom att tänka på är väl att lättaste sättet att minimera insamlingen är väl om du kör en hårddisk dedikerad för spel. Att användas för tjänster som t.ex. Origin, Steam etc. Tycker personligen att det finns mkt mer störande sidor med Origin. Som t.ex. att du som köpare inte längre har rätt till din produkt som du köpt. Med det menar jag att du kan itne sälja det begagnat längre utan att bli av med dit Origin-konto. EA har ju dessutom som policy att sluta stödja spelen efter några års drift. Det borde ju folk reagera betydligt starkare emot kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Steam lär väl göra ungefär samma sak,
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Längst ner på den sidan ser ut att vara någon lista på program som användare har igång samtidigt.

I couldn't care less. De får gärna peta igenom mina dokument, eller titta på gamla semesterbilder. Det är väl bara kul att någon får se dom!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirnicke:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111031/rykte-battlefield-...

Skulle vara förträffligt om det visar sig stämma. The very second det funkar med Steam kommer origin att åka bort från min dator, förhoppningsvis för gott.

Underbart. Skönt att man inte köpt BF3 än. Det får räcka med ett idiotprogram för att spela spel. Minns när jag skaffade GTA4, då var jag tvungen att bli medlem i tre grejor och installera dessa tre för att ens kunna spela. Jag slängde spelet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Bryr mig ärligt talat inte så värst mycket om detta, men det är klart att det är illa och fruktansvärt dålig stil! Undrar också varför Origin verkar kommunicera med activate.adobe.com? Har hon lite långtråkigt i "Program Files (x86)", eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Dom får gärna söka igenom min dator om dom vill.
Då får ju iallfall någon annan än mig se mina semesterbilder!

EDIT: Ni gick ju med på det genom att kryssa för användaravtalet, ni behöver ju inte göra det om ni är rädda för vad dom ser eller vill skydda er integritet.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

...

Sen, att tjänsten skulle bedriva rent spionage är årets bullshit-varning. En EULA ger inte ett enda företag rätten att stå över gällande lagar. Skulle EA kommas på med att göra en övervakning skulle de åka dit så det skriker om det och säkerligen stå framför samma brant som SAAB har gjort de senaste åren. "Scanningen" hittar titlar att starta, såsom Crysis 2 för att nämna ett exempel om någon individ köpt det på skiva sedan installerat origin. För att helt enkelt starta spelet utan skiva.

...

Ja, det var precis vad som hände med Sony efter deras rootkit.

Skrivet av Krimsarn:

Dom får gärna söka igenom min dator om dom vill.
Då får ju iallfall någon annan än mig se mina semesterbilder!

EDIT: Ni gick ju med på det genom att kryssa för användaravtalet, ni behöver ju inte göra det om ni är rädda för vad dom ser eller vill skydda er integritet.

Verkar faktiskt som EA inte ens hinner vänta på att du skall acceptera.

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Verkar faktiskt som EA inte ens hinner vänta på att du skall acceptera.

Jasså är det så illa? Det var ju inte medveten om, ber om ursäkt.

Får man ens göra som de gör utan att användaren i fråga skriver under att han går med på det?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Ni som säger att Facebook och Google också hämtar information. Ja det stämmer, men sen har EA en helt annan historia av bullshit bakom sig.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Skrivet av Wingren:

Tyskarna är vist förbannade då det har visat sig att Origin rotar runt i alla möjliga program inklusive deklarations program.

Grekerna lär ju va livrädda då, speciellt om någon har råkat installera BF3 på någon dator tillhörande Greklands finnansdepartement.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Varför skulle origins datasamlande vara värre än t.ex Googles?

Är man så pass paranoid kanske man ska hålla sig borta från internet...

Finns väl ingen anledning till varför man ska acceptera maleware/spyware när man köper ett spel, ingen som helst. Att dom gör det i smyg visar ju bara hur onda dom är. Det är spelföretag som sprider maleware/spyware i sina spel som ska bort från internet ingen övrigt folk. Det kanske är dags för konsumentverket att ta en titt på ärendet, EA och Dice kanske i fortsättningen bör klistra på en tydlig innehållsinformation på spelfodralet.

(Innehåll: Spyware/maleware, vi scannar din dator och hämtar information som vi anser är användbart för oss helt utan din vetskap. Du har heller inte rätt att ta del av vilken information vi hämtar. Din dator ska bli slö och du får stå för den extra energiförbrukningen det innebär.) Undra hur många kunder dom skulle förlora då.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Steam lär väl göra ungefär samma sak,
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Längst ner på den sidan ser ut att vara någon lista på program som användare har igång samtidigt.

I couldn't care less. De får gärna peta igenom mina dokument, eller titta på gamla semesterbilder. Det är väl bara kul att någon får se dom!

Detta står överst och att jämföra det med vad Origin gör är helt fel eftersom du inte har något val där.

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej! Kan inget om Origin men vet nu att Razor1911 har lagt sig i detta. För er som köpt spelet men inte vill bli övervakade finns det nu en fix.

Hahaha man litar inte på att ett företag värt miljarder har vett nog att följa gällande integritetslagstiftning, så istället laddar man ner och kör en bit exekverbar kod som man fått från anonyma men ack så snälla farbröder på internet
Panikcirkusen vet inga gränser.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hahaha man litar inte på att ett företag värt miljarder har vett nog att följa gällande integritetslagstiftning, så istället laddar man ner och kör en bit exekverbar kod som man fått från anonyma men ack så snälla farbröder på internet

Citerar reddit:

Electronic Arts established 1982.
Razor1911 established 1985.
Times getting shafted without lubrication by Razor1911: 0
Times getting shafted without lubrication by EA: ∞

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Haha, precis vad jag tänkte. Piratkopiering från okontrollerbara källor är ingen lösning.

Det som måste till är skärpt lagstiftning om vad program får göra och vad som krävs för att man ska anses ha "samtyckt". Att påstå att man samtyckt till en EULA som 99.99% av befolkningen inte kan förstå konsekvenserna av är inte rimligt.

Jämför gärna med t.ex konsumentköplagen där villkor som bryter mot lagen automatiskt blir ogiltiga oavsett hur mycket du som konsument gått med på dom.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Citerar reddit:

It ́s funny because it ́s true.

Dok tänker jag nog inte prova det då jag inte känner för att få min stats wipade.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

tyskar..
de får kolla hur mycket de vill. spelar ingen roll:p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Floot:

Citerar reddit:

Klippa o klistra är kul. ännu kuligare om det är relevant för diskussionen.

Citat:

Yay. Conspiracies. So let's see what Origin really does, shall we?

If you hook process monitor onto Origin you will not see Origin scanning anything, independently of how long you use it. So what triggered the OP's screenshot?

Origin on installation will try to find games installed on your harddrive and automatically register them within Origin. It does that in a couple of different ways:

It reads the windows games registry
It looks for games in Program Files
It looks for games in ProgramData (where, for unknown reason the OP's SMS and tax software are storing the data instead of the user profile where that data should go!)
it reads the xfire config if it finds one for games

If you look at the screenshot closely you will see that it does not actually read any files. Instead it looks for their existence and recursively walks the directory. It does not read any of your files, at least not judging from this screenshot or anything I have found on my machine.

Lastly if you monitor the network traffic that Origin causes you will see that it does not transmit anything of value to EA. So far I have not seen anything bug login credentials being submitted.

But it's always so much more fun to assume that software is inherently evil. You can hook a syscall monitor on any application and you will see that it operates all over the drive. That's not something unique to Origin. Steam will do the same if you click the "add non steam game" button.

Skrivet av Floot:

Hur vet du att det är samma personer som släpper saker 2011-11-01?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

När man läser detta tänker man ju bara på south park avsnittet Humancentipad .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Klippa o klistra är kul. ännu kuligare om det är relevant för diskussionen.Hur vet du att det är samma personer som släpper saker 2011-11-01?

Alltid roligt när man får se orginal-posten som startade diskussionen.

Med det sagt så tycker jag det är skrämmande hur pass många här inne som kör med "rent mjöl i påsen"-argumentet. Kan väl inte påstå att jag är förvånad men det är fortfarande skrämmande. Att man hackar ned på folk som faktiskt tar ställning och gör det enda de kan göra mot snooping-fasoner är helt otroligt. Att folk sedan säger, "jag gillar det inte men vad kan jag göra" är ju lustigt. Det finns som sagt bara två alternativ, svälj det faktum att alla företag får reda på mer och mer om dig och acceptera deras beteende, eller, bojkotta deras produkt och visa att du har lite ryggrad.

Ett annat fanstyg jag också skulle vilja bli av med btw är steam.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

tyskar..

Inte heller den dagen EA vidarebefodrat informationen till en organisation som knackar på din dörr, kanske med en husrannsakan i handen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob:

tyskar..

nice, får jag skicka en trojan till dig? eller öppna nån port och släpp in alla här på swec i din dator, SPELAR INGEN ROLL eller hur??? lol

Skrivet av Nooooooob:
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

SONY

Edit:
Kommer hackern som knäcker EAs databas också att följa gällande integritetslagstiftning?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Kreznoll:

Vad är egentligen skillnaden mot allt annat som används idag?
Facebook ÄGER dina bilder som du lägger upp.

Nej.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Kör med Sanbox nu finkar fint fint går spela säkert iaf
Dock origin tycker inte om det och försöker starta fler origins utanför sandboxen eller något för den vill att jag ska logga in när jag är inloggad men det går jag inte på

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

bara jag som såg att nivida under en period var ytterst aktiv på min dator ? ^^

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sannen:

bara jag som såg att nivida under en period var ytterst aktiv på min dator ? ^^

Nvidia control panel kan applicera olika profiler beroende på vilka spel/program du använder, så den behöver likt origin kolla vad som är installerat..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Scannar den igenon också då origin/bf3 är avstängt? man borde stänga av/sätta på /stänga av origin 250 gånger bara för att jävlas.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Scannar den igenon också då origin/bf3 är avstängt? man borde stänga av/sätta på /stänga av origin 250 gånger bara för att jävlas.

Det är lugnt den scannar sig själv var enda minut och skickar tebax data. så den spammar sig själv rätt bra

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Enligt tyska gamers är EAs Origin ondskan på jorden eftersom mjukvaran skannar vad för slags filer man har i sin dator och rapporterar tillbaka sina fynd. Många är så upprörda över det här att de bränner sina kopior av Battlefield 3 och lipar nätterna igenom.

http://www.overclock.net/video-game-news/1155275-various-batt...

edit: Som jag såg någon skriva "Det är förbjudet att till tredje land föra över personuppgifter som är under behandling. Förbudet gäller också överföring av personuppgifter för behandling i tredje land."
Från paragraf 33 av PUL.

Origin är olagligt även i Sverige.

Du kan nog inte kalla filer i en dator för personuppgifter...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

vem fan bryr sig om dina skit (ursäkta språket) pirat program/filmer/musik ?
det handla om att origin går igenom dina personliga filer, ja hela din dator och som sagt så tar de sig rätten att ge informationen till 3dje part, vad det nu kan innebära.
jag tror att folk som tycker att detta är ok skulle också godkänna en kamera i tjejens trosor om försäljaren bygger in den för att säkerställa kvaliten för produkten.

För att Ipred finns. I framtiden kanske det blir mycket striktare med det och då kan Origin ge information.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc