EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem

Jahapp var en sekund från att tank ner det via origin, läste detta och nu sitter man som ett jävla frågetecken, Pm:a mig när bf3 funkar via steam eller det finns en vettig quickfix på det, alternativt att origin blitt stämda o stängt av hela sitt skit och det går o köra bf3 utan. Tack

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kreznoll:

Vad är egentligen skillnaden mot allt annat som används idag?
Facebook ÄGER dina bilder som du lägger upp, dom har snokat runt vart du surfar i åratal och använt denna information i försäljningssyfte.
Steam har också koll på din dator så det programmet är inte mycket bättre
Antivirus söker igenom din dator konstant likaså, vem vet vad den informationen används till i slutändan.
Din mobil och dina sms går att spåra hur lätt som helst, inte tala om vad Apple har för roligt i sina Iphones för att samla information om dig.

I dagens I-samhälle är det i stort sett omöjligt att komma undan "Big Brother". Visst sluta spela går ju, men jag spelar hellre ett bra och roligt spel än att sitta i ett hörn och uggla och muttra "ingen ska hitta mig!"...

Det är en väsentlig skillnad mellan facebook och origin. På facebook väljer användare själva vad som läggs ut. Facebook tar sig aldrig rätten att söka igenom hela datorns dokument och texter om man vill posta ett inlägg eller lägga upp en bild. Facebook kommer alltså inte oinbjudet in i mitt hem och går igenom all information. Väljer jag däremot att lägga ut information själv på facebook så är denna inte bara min längre.

Att likna detta med antivirusprogram förstår jag inte mig på. Ett antivirusprogram fungerar inte riktigt om den inte får söka igenom allt då datorn i så fall endast skulle kunna bli devis virusfri. Antivirusprogrammets huvuduppgift måste innefatta en total genomsökning.
Detta gäller inte på något sätt om man tänkt spela spel. Varför i hela friden går origin igenom ens privata arbete? Inte är det för att man skall kunna spela BF3 iaf.

Angående SMS och mail. Ja, de är delvis väldigt oskyddade. Men det handlar fortfarande om saker man själv väljer att skicka. Skickar jag ett SMS med operatör Y så kan varken operatör Y eller spelföretag X se vad jag arbetar med genom att tjuvläsa mina dokument. Inte heller kan de se vad jag har för skrivare eller hur ofta jag är uppkopplad mot nätet. Det kan däremot spelföretaget EA göra med origin. Det viktiga är inte hur osäkert systemet är. Det viktiga är att EA ger sig rätten att komma in i mitt privatliv och läsa av allt möjligt som inte rör dem. Det är här det blir så jädra fel. Utöver detta skriver de i avtalet att de inte har några restriktioner på vem de delar all data med heller. Hur kan detta vara en OK lösning?

Du behöver absolut inte avstå från att köpa spelet. Du kan absolut välja att inte bry dig om den här diskussionen. Men det måste få föras en debatt om hur djupt företag får rota i privatpersoners liv.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Grävde runt lite på Valve (Steam) och hittade följande:

Citat:

By using Valve's online sites and products, users agree that Valve may collect aggregate information, individual information, and personally identifiable information, as defined below. Valve may share aggregate information and individual information with other parties.

Citat:

Personally identifiable information protected under this privacy policy and collected from users may be done in conjunction with associates under agreement with Valve...

If a user does not want to provide this information, the user may choose to opt out of providing this information. Additionally, if providing the information is a requirement of usage, the user may decline to use that particular service or product.

Så med andra ord Steam samlar information om dig precis som allt annat, och den får användas av valve partners. Och ett utav dom sätten att inte dela med sig av sin info, är att inte använda produkten alls (spelet, steam etc.)

Källa: http://www.valvesoftware.com/privacy.html

Folk är väldigt snabba att hacka på EA, när alla andra bolag inte är mycket bättre heller.

Skrivet av Söderbäck:

Men det handlar fortfarande om saker man själv väljer att skicka. Skickar jag ett SMS med operatör Y så kan varken operatör Y eller spelföretag X se vad jag arbetar med genom att tjuvläsa mina dokument. Inte heller kan de se vad jag har för skrivare eller hur ofta jag är uppkopplad mot nätet. Det kan däremot spelföretaget EA göra med origin. Det viktiga är inte hur osäkert systemet är. Det viktiga är att EA ger sig rätten att komma in i mitt privatliv och läsa av allt möjligt som inte rör dem. Det är här det blir så jädra fel. Utöver detta skriver de i avtalet att de inte har några restriktioner på vem de delar all data med heller. Hur kan detta vara en OK lösning?

Du VÄLJER att spela, om du letar efter ett sätt att inte dela med dig av informationen är svaret att inte spela, du ges ett val. Precis som mina citat från Valve ovan så är ett sätt att undgå delgivning av information att helt enkelt inte använda sig av produkten i fråga.

Men ja för att föra diskussionen.
Hade jag hellre använt produkterna utan att ge informationen: Absolut!
Ges jag en möjlighet att avstå från att delge informationen: Ja, jag kan välja att inte använda produkten.

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kreznoll:

Grävde runt lite på Valve (Steam) och hittade följande:

Så med andra ord Steam samlar information om dig precis som allt annat, och den får användas av valve partners. Och ett utav dom sätten att inte dela med sig av sin info, är att inte använda produkten alls (spelet, steam etc.)

Folk är väldigt snabba att hacka på EA, när alla andra bolag inte är mycket bättre heller.

Njaa. Det steam skriver i sina avtal är att de får samla in tjänster som har med deras system att göra. Det är faktiskt en del skillnad.
Men du har rätt i att steam inte är så jädra bra heller.
Oavsett så rättfärdigar steams agerande INTE vad EA håller på med! Detta är jätteviktigt!
Tvärt om visar det ju på att det är något som breder ut sig.

Utöver integritetsaspekten så är detta en tråkig utveckling. Fortsätter det så kommer vi kanske ha ett 30-40tal program i framtiden som står och suger kraft bara för att alla skall rapportera in vad man gör hela tiden till diverse bolag. Jag är inte intresserad av att ha en hög tjänster som bara tar och inte ger.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

den skannar väl tills den hittar nåt Aimbot program sen slutar den

haha ja, ett telefon-sync-program och chatt prog är ju kända för att agera aimbot
ang. steam : the user may choose to opt out of providing this information
och om du skulle kolla med proces monitor kan du även se skillnaden.
och vadå facebook? finns det fortfarande folk som använder sig av denne skit? (jo, lätt ironi ) jag begriper inte hur orädd folk är om sin egen data och hur gärna alla dela med sig.
jag menar ni skulle väl inte låta mig -eller nån annan installera en trojan i era datorer så jag kan snoka runt där, varför ger ni EA denna rätt?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Det är väl bara välja låta bli att använda skräpet!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kreznoll:

Du VÄLJER att spela, om du letar efter ett sätt att inte dela med dig av informationen är svaret att inte spela, du ges ett val. Precis som mina citat från Valve ovan så är ett sätt att undgå delgivning av information att helt enkelt inte använda sig av produkten i fråga.

Men du måste förstå skillnaden. Alltså, om jag väljer att spela så är det OK om de har full jädra koll på vad jag gör i spelet. Inte utanför!
Precis som att operatören har koll på vad som står i SMSet. Inte vad jag gör på telefonen i övrigt.

Origin kollar ju inte bara vad som händer i spelet. Det är ju detta som är problemet. De går in och rotar precis överallt där de inte har att göra.

Jag har valt att avstå från produkten. Det är mitt val och jag respekterar andras val om de väljer olika. Jag är inte ute efter att få folk att inte köpa spelet. Det jag är ute efter är att folk skall veta vad de köper så ingen missar detta. I den bästa av världar är det tillräckligt många som är pissed of så att EA kanske ändrar lite på origin. De kommer definitvt inte minska på origins behörigheter om ingen tycker något. Det är iaf en sak som är säkert.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyberz:

Yes.

Samt föra en debatt om det ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Det steam skriver i sina avtal är att de får samla in tjänster som har med deras system att göra. Det är faktiskt en del skillnad.
Men du har rätt i att steam inte är så jädra bra heller.
Oavsett så rättfärdigar steams agerande INTE vad EA håller på med! Detta är jätteviktigt!
Tvärt om visar det ju på att det är något som breder ut sig.

Utöver integritetsaspekten så är detta en tråkig utveckling. Fortsätter det så kommer vi kanske ha ett 30-40tal program i framtiden som står och suger kraft bara för att alla skall rapportera in vad man gör hela tiden till diverse bolag. Jag är inte intresserad av att ha en hög tjänster som bara tar och inte ger.

Och jag håller med, utvecklingen är jätte tråkig. Jag vill lika så hellre slippa all denna trafik och informationsdelande.
Det mitt inlägg mest riktades till var dom som ansåg att EA var djävulen själv som gjorde detta när andra bolag gör precis samma sak och att dom var arga att dom inte hade något val.

Jag hoppas att något inträffar så att allt detta ifrågasätts och får en ordentlig utredning på högre instans. Men tills dess VÄLJER jag att dela med mig av min information för att kunna uppleva och njuta av de produkter som dessa bolag erbjuder. Tyvärr.

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Medlem

Vad fan är det för fel på folk?! Jag använder varken steam eller origin. Jag tycker ändå att det är fel att dom gör såhär.

Det krävs opinionsbildning. Sluta med hjärndöda kommentarer som "sluta spela då".

Permalänk
Medlem

Okey Origin scannar lite av datorn men so what? detta har väl varit med sen 2142 när dom skulle ha direkt reklam i spelet

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Det var värst vad den här debatten rullar på. Håller med om att det är överdrivet, men det är lika bra att vänja sig. Se det som något positivt att folk har koll på dig, då slipper du ju ha det själv:)

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

nej, dice har gjort ett förbannat bra job så varför ska jag straffa de genom att inte köpa spelet?
Nu finns det jo möjligheter att "oskadliggöra" origin men självklart måste man uppmärksamma en sån sak. i Tyskland hamnade nyheten tom hos en av deras största nyhetstidningar, spiegel och det var även på TV.

Skrivet av Anguzz:

Det var värst vad den här debatten rullar på. Håller med om att det är överdrivet, men det är lika bra att vänja sig. Se det som något positivt att folk har koll på dig, då slipper du ju ha det själv:)

så du låter origin härja fritt? skulle du kunna förklara varför de får söka igenom din dator men inte jag?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaBBarN:

men installera skiten på en annan hdd då. mitt origin söker då fan inte igenom nått

pic

http://img18.imageshack.us/img18/426/originf.jpg

Får hoppas att de aldrig kommer med en update till origin då ;).
Så att det fungerar även om ett halvår, eller om 5 år.

Skrivet av Anguzz:

Ohh. Svårt. Det där med att "det är lika bra att vänja sig". Jag har jättesvårt för det...

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hittade denna guiden, vet inte om det verkligen fungerar
http://www.totalbantercommunity.com/viewtopic.php?f=46&t=632

Permalänk
Medlem

Det verkar som varje gång man startar den så scannar origin igenom vissa mappar

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

jag kan tänka mig att de kollar samtida processer med bf3.exe för att hitta fusk program

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Suck... en person läser lite, lämnar ett bete. Sen hugger folk som glada fiskar och kör med rättighetstjatande och integritetskränkande ord tills dem spyr...

Den enda fakta av allt det här, sen Origin kom är att inte en enda person har drabbats av domedagsprofetiorna. Det är en försvinnande liten chans att någon gör det eftersom det är lösa tolkningar av en luddig text. Förutom dem som installerar div. crack för BF3 som börjat dyka upp eller kör fuskprogram. Det är DEM som får sina konton avslutade och varför klausulerna i EULAn finns där. Maken till storm i ett vattenglas.

Sen, att tjänsten skulle bedriva rent spionage är årets bullshit-varning. En EULA ger inte ett enda företag rätten att stå över gällande lagar. Skulle EA kommas på med att göra en övervakning skulle de åka dit så det skriker om det och säkerligen stå framför samma brant som SAAB har gjort de senaste åren. "Scanningen" hittar titlar att starta, såsom Crysis 2 för att nämna ett exempel om någon individ köpt det på skiva sedan installerat origin. För att helt enkelt starta spelet utan skiva.

Folk ser en rubrik och sen är det tamefan som om vissa har en tick i skallen som slår till och världen kommer gå under och ingen kan övertyga dem om annat. Origin kommer inte döda er, kommer inte förstöra er dator, kolla allt ni har helt enkelt för att dem inte FÅR DET.

Men nog med troll-feed här, jag sätter mig med lite julmust och spelar BF3 sen får rage-mobben ha sitt lilla men enfaldiga roliga.

PS: Tyckte det var onödigt mer Origin först, men med facit i hand spelade applikationen liten roll.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Suck... en person läser lite, lämnar ett bete. Sen hugger folk som glada fiskar och kör med rättighetstjatande och integritetskränkande ord tills dem spyr...

Den enda fakta av allt det här, sen Origin kom är att inte en enda person har drabbats av domedagsprofetiorna. Det är en försvinnande liten chans att någon gör det eftersom det är lösa tolkningar av en luddig text. Förutom dem som installerar div. crack för BF3 som börjat dyka upp eller kör fuskprogram. Det är DEM som får sina konton avslutade och varför klausulerna i EULAn finns där. Maken till storm i ett vattenglas.

Sen, att tjänsten skulle bedriva rent spionage är årets bullshit-varning. En EULA ger inte ett enda företag rätten att stå över gällande lagar. Skulle EA kommas på med att göra en övervakning skulle de åka dit så det skriker om det och säkerligen stå framför samma brant som SAAB har gjort de senaste åren. "Scanningen" hittar titlar att starta, såsom Crysis 2 för att nämna ett exempel om någon individ köpt det på skiva sedan installerat origin. För att helt enkelt starta spelet utan skiva.

Folk ser en rubrik och sen är det tamefan som om vissa har en tick i skallen som slår till och världen kommer gå under och ingen kan övertyga dem om annat. Origin kommer inte döda er, kommer inte förstöra er dator, kolla allt ni har helt enkelt för att dem inte FÅR DET.

Men nog med troll-feed här, jag sätter mig med lite julmust och spelar BF3 sen får rage-mobben ha sitt lilla men enfaldiga roliga.

PS: Tyckte det var onödigt mer Origin först, men med facit i hand spelade applikationen liten roll.

+1

Bra inlägg.

Faktumet är också som du skriver att Origin scannar för att leta efter diverse fusk. Jag har hellre Origin som letar fusk än någon som springer runt på BF3 med wallhack, aimbot etc. och hovar in poäng.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör Process Monitor, och det verkar som om Origin bara kollar igenom EA-mappen på Min C-disk där Battlefiled är installerat (Min C-disk är min systemdisk, så jag har i stort sett bara Win 7 och BF3 där)

Edit: Eller så är det jag som inte vet hur man använder process monitor

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

Hej! Kan inget om Origin men vet nu att Razor1911 har lagt sig i detta. För er som köpt spelet men inte vill bli övervakade finns det nu en fix.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Finns en fix ute nu som gör att man kan skippa Origin tydligen.. inte helt lagligt kanske men jag nämner varken fixens namn eller vart man kan få tag på den så hoppas jag att det inte är ett regelbrott att nämna detta.

Edit: Ninotramp hann före -.-

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Ja det är säkerligen en del som är rädda för vad EA senare kan göra. Det är mindre intressant för mig.
Själv anser jag att felet redan är begått när de letar igenom saker där de inte har att göra. Alltså, problemet ligger inte i vad de senare kan göra med vad de samlat in utan problemet för mig är att de från början gör integritetsintrång.
Köper jag spelet så tror jag inte att jag kommer bli av med kontot då jag inte fuskar. Och det är jättebra att det jagas fuskare. Men varför skall systemet gå igenom dokument i arbetsmappen? För att förtydliga. Jag är inte orolig för reprimander av EA. Jag är orolig över att folk inte känner till att hela datorsystem utöver det som gäller spelet faktiskt blir genomsökt. Jag är inte alls bekväm med denna utveckling.
Retoriskt intressant är det att säga att EA helt enkelt inte kan övervaka så mycket då de i så fall skulle bryta mot lagen. I tyskland undersöks det ju för närvarande om origin faktiskt bryter mot tysk lag.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara den som är den. Men att Origin skulle göra detta tillkännagjordes för 6 månader sedan...
Bestämde mig för att inte installera Origin redan då.
Snart kommer det framkomma i deras årsrapport att de tjänar storkovan på att sälja information om deras användare till andra spelutvecklare och intressenter.

Det är som ett andra facebook så att säga.

Permalänk

Varför måste man installera bf3 i origon och inte steam. ?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Finns en fix ute nu så man inte behöver ha Origin för att spela.

Permalänk
Medlem

Tyskar är mycket mer restriktiva med personuppgifter, och det tycker jag inte är en nackdel. De har ju ett ganska tungt arv bakom sig när det gäller just hur man använde uppgifter om människor före och under kriget, och dessutom Stasitiden. Det är ingen slump att användandet av kontokort och övriga plastkort är så lågt i Tyskland medans inte en kotte har något annat än plast på sig i Sverige. Vi har istället en ganska naiv inställning om allas välmening eftersom vi under 100 år haft en statsapparat som faktiskt velat vårt bästa.

Jag tycker det borde vara mer debatt om integritet och privatliv i Sverige, men det verkar som jag tillhör undantagsfallen. Övriga verkar upptagna med att lämna ut detaljer om sitt liv på nätet, där det för alltid är kvar, på gott och på ont. Man borde dra EA inför rätta enbart för att de envisas med sina amerikanska slutanvändarlicenser vars innehåll inte är applicerbart och ofta direkt strider mot Svensk och europeisk lagstiftning.

Permalänk

Löjligt vad folk är paranoid. Det spelar ingen roll vad du använder för tjänster idag så samlas och loggas information om dig. Ska du undvika det kan ni lika gärna sälja dator och telefon och sätta dig i ett hörn med en foliehat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chawan123:

Löjligt vad folk är paranoid. Det spelar ingen roll vad du använder för tjänster idag så samlas och loggas information om dig. Ska du undvika det kan ni lika gärna sälja dator och telefon och sätta dig i ett hörn med en foliehat.

Om det är som du säger så kan du väl inte kalla folk för foliehattar! Då om någon gång är det väl läge att föra en debatt om ämnet!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck