Riktig låg fps i Gta IV!

Permalänk
Avstängd

Riktig låg fps i Gta IV!

Hej hallå. Har upplevt ända sedan jag skaffade det att jag haft väldigt låg fps. Mina specs är i sign och borde klara spelet i 40-50 fps med höga settings tycker jag.
Nu är det så att jag jag i meduim settings , anisotropic x8 och 1600x900.
Jag har Min fps 15, Max 40 och avg 25.5 fps

Jag tycker att det inte alls flyter som det ska och måste ha lägsta inställningarna för att det ska flyta.
Jag har patchen 1.0.7.0
Näst nyaste drivrutinerna till grafikkorten.
Jag vet att Gta IV är dåligt optimerat men såhär dåligt, verkligen?!

Vad är problemet om jag äns har ett?

Tack,

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Problemet är att GTA IV är ett konsolport och det stödjer varken SLI eller crossfire (förmodligen bara lite alla fall). Man brukar få bättre FPS med ett singelkort.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Problemet är att GTA IV är ett konsolport och det stödjer varken SLI eller crossfire (förmodligen bara lite alla fall). Man brukar få bättre FPS med ett singelkort.

Jag lånar tråden bara lite:) Jag har precis bytt från ett 6950 till ett 570 men nu laggar det jättemycket och får feta fps dropsen när jag starta spelet. Varför? 570 är ju ett bätrre kort? Har jag fel drivrutiner?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Jag lånar tråden bara lite:) Jag har precis bytt från ett 6950 till ett 570 men nu laggar det jättemycket och får feta fps dropsen när jag starta spelet. Varför? 570 är ju ett bätrre kort? Har jag fel drivrutiner?

hade du 6950 2gb version? GTAIV använder mycker gpu minne sen har du tagit bort gamla drivritiner och installerat nyaste från nvidia

Permalänk
Skrivet av muki91:

hade du 6950 2gb version? GTAIV använder mycker gpu minne sen har du tagit bort gamla drivritiner och installerat nyaste från nvidia

aa det gjorde jag, men sen sänte jag alla settings till typ det sämsta och det laggar ändå. Alla spel laddar fett också. Jag fattar inte:(

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem

GTA IV kan även få de flesta nyare system att gå på knäna. Får hoppas att GTA V blir bättre optimerat än föregångaren.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

GTA IV kan även få de flesta nyare system att gå på knäna. Får hoppas att GTA V blir bättre optimerat än föregångaren.

Men mitt 6950 presterade sämre än mitt 570 varför laggar det då med 570 när jag till och med sänkt allt till så lågt det går:/ Då verkar detsom det är fel på grafikkortet eller vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Men mitt 6950 presterade sämre än mitt 570 varför laggar det då med 570 när jag till och med sänkt allt till så lågt det går:/ Då verkar detsom det är fel på grafikkortet eller vad tror ni?

Låter som att du inte har tagit bort / installerat drivrutinerna ordentligt.
Ta bort alla drivrutinerna -> starta om i felsäkert läge -> Driver sweeper -> installera nytt.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av eriand08a:

En omformatering brukar lösa alla datorrelaterade problem

Permalänk
Medlem

Installerade GTA IV idag igen för att testa men jag har ~20-30 FPS i full HD och grafikkortet jobbar ~30-40% och CPU ~30-35%. Finns det något jag kan göra för att få spelet att använda resurserna? Så det kanske kan flyta lite bättre, har dragit ner på detaljerna så enligt spelet ska ~730MB grafikminne användas å enligt MSI afterburner används ~650-720MB minne men ändå är GPU-användningen bara 30-40%.

Kör jag en benchmark har jag ~64-65FPS där :/

Hoppas på hjälp då jag gärna vill spela men är det såhär laggigt går det inte.

EDIT: Ingen direkt skillnad i FPS i benchmarken å inte heller i spelet mellan low å ~high enda skillnaden är att gpuanvändningen stiger något med high men FPS är ungefär det samma

Permalänk
Medlem

Testa att skapa en fil med namnet "commandline.txt" i GTA IV-mappen.
Skriv in följande:

-norestrictions -nomemrestrict -novblank -norestrictions -novsync -percentvidmem 100

Kör själv med dessa och de hjälper i alla fall mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wertiqus:

Skriv in följande:

-norestrictions -nomemrestrict -novblank -norestrictions -novsync -percentvidmem 100

Tack blev faktiskt lite bättre, visst drops ner till ~30-35FPS fortfarande men inte under 30FPS än vad jag har sett samt gpuanvändningen är högre

Permalänk

Stäng av vsync.
Tanka senaste drivrutinerna.
Testa tanka olika patcher till spelet.

Detta löste mitt extrema lagg om jag minns rätt.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk

Det är GTA det är fel på, inte grafikkortet(en). Ni är inte de enda som har haft problem utan mååånga har haft problem med det.

Permalänk
Medlem

Hade också problem med det tidigare. Det slutade, ingen aning varför faktiskt. Prövade en massa skit som inte gjorde någon skillnad, men plötsligt så funka det. Vart ganska lagom fundersam (men glad) ^^

Permalänk
Skrivet av muki91:

Kan det verkligen stämma att GTA 4 är så dåligt optimerat att det kräver nästan lika mkt vRAM som BF3 på Ultra?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hjälpsam

Med moddar är det ännu värre.

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=18459585&post...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Kan det verkligen stämma att GTA 4 är så dåligt optimerat att det kräver nästan lika mkt vRAM som BF3 på Ultra?

Mitt ligger på runt 1250 MB. Så ja, nästan.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Skrivet av Hallonglass:

Mitt ligger på runt 1250 MB. Så ja, nästan.

Haha nästan i klass med Metro 2033 xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på är ju att det är i stort sett ingen skillnad mellan low och max(ok inte 100 view distance då har jag för lite vram) :/

Skulle grafikkortet jobba 99% så skulle man ju ha över 45FPS konstant med allt på max(utom view distance då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wertiqus:

Skriv in följande:

Till TS:
Testa även att sänka -percentvidmem också, det anger hur mycket av grafikminnet på GPUn som GTA ska försöka fylla upp.
GTA IV försöker justera grafikinställningar automatiskt beroende på hur mycket grafikminne som är ledigt, upplösning och andra okända faktorer. Sänker du andra inställning så kan GTA tycka att det blir mer resurser över och höja inställningar istället.
Vet inte hur det är nu, men i början var det så att om man höjde spelets upplösningen så höjde GTA även kvalitetsinställningarna, vilket ledde till att spelet kunde flyta som en gud i 640x480 eller 800x600 men vara helt ospelbart i 1680x1024.

Rage är ett annat spel som också kör med "automagiska" kvalitetsinställningar med känt resultat.
Det funkar riktigt bra för en del (efter X antal patchar) men sämre för andra.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3