Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Sen skall det ju inte gå att byta ut frontfläkten mot 2x120mm men det är nån här inne som moddat själv och gjort just det såg jag i nån tråd...

Skrivet av simme300:

Har inte chassit men tänker köpa det, och jag har LÄST att den i fronten oftast ger ifrån sig konstigt ljud pga fläktgallret.

Har inga bilder på det än men har 2 120mm Gentle Typhoons i fronten på mitt 650D i förberedelse för kommande RX240-radiator, det stämmer bra det om gallret, det orsakar en turbulens som ger ett vinande ljud. Jag tog en tång och knipsade loss skiten, borrade 4 nya hål och satte dit ett radiatorgaller som jag helt sonika monterade fläktarna på. Funkar finfint och kyler tyst och bra.

OnT:

Mountainmods är riktiga entusiastchassin, men kostar därefter och tar en helvetes massa plats, annars är ju 800D väldigt populär, saker får ju plats så att säga. Dock kanske kylningen inte är den bästa i det fallet. 650D Skulle jag själv rekommendera baserat på egen erfarenhet, men mitt hemliga drömchassi är Silverstones Temjin TJ-07

Permalänk
Medlem

Ska du ha High End så är det Lian Li eller Silverstone som gäller. Sen har vi MountainMods & CaseLabs med men de äe svåra att få tag i Sverige. Har själv haft och letat efter de bästa High End chassin som finns på marknaden och av min erfarenhet så är Lian Li och Silverstone att rekommendera. Visst har vi Corsair Obsidian som många säger men den har inte riktigt samma höga byggkvalitét som Lian Lis och Silverstones motsvarigheter men ändå riktigt bra. Antec & CoolerMaster gillar att ha mycket plast i sina grejer och de går bort direkt. Visst har vi CoolerMaster ATCS 840 men den är mer som en billigare version av Lian Li´s dyrare chassin. Kör själv för närvarande med Lian Li PC-V2120 & Lian Li PC-B25B Blue Ring och de är båda helt perfekt byggda kvalitétsmässigt.

Skulle köra någon av dessa:

Silverstone Fortress 2

Lian Li PC-V2120

Lian Li PC-X2000F

Lian Li PC-V1020

Lian Li PC-X900

Corsair Obsidian 800D

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

700D eller 800D! Massiva, rejäla och sjukt bra med plats... Gott om plats för fläktar så det går att få alldeles utmärkt luftkylning om man vill.

Vad kör du med för fläkt setup i 800D?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Hur tror ni det blir om man sätter en Corsair H80 i toppen på 2 chaett Fortress ssi, PnP, som utsug? Blir det tajt att få ut luften den vägen då? Dom flesta andra chassin har fler än en utblås i toppen eller i bak.
Inga problem att ha ett stort nätagg i den? Jag har ett Corsair AX1200 ligger här hemma nu som ska få plats.

Fortress borde även passa bra för dom som använder flera grafikkort då moderkortet är vänt upåt. Luften borde lättare komma in mellan grafikkorten?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.Larsson:

Hur tror ni det blir om man sätter en Corsair H80 i toppen på 2 chaett Fortress ssi, PnP, som utsug? Blir det tajt att få ut luften den vägen då? Dom flesta andra chassin har fler än en utblås i toppen eller i bak.
Inga problem att ha ett stort nätagg i den? Jag har ett Corsair AX1200 ligger här hemma nu som ska få plats.

Fortress borde även passa bra för dom som använder flera grafikkort då moderkortet är vänt upåt. Luften borde lättare komma in mellan grafikkorten?

Jag har ju redan svarat på din första fråga..

AX1200 = Ja
Flera grafikkort = Ja

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av D.Larsson:

Vad kör du med för fläkt setup i 800D?

Även jag kör den med dator i signatur, även galleri i signatur.

Till OP, är det referensdesign på dina grafikkort eller är det "vifta-runt-luft-i-chassit-design"? Med viftarunt så föreslår jag någon med meshsida och 200mm fläkt eller liknande. Om det är referens så rekommenderar jag 800D.

Kör som sagt med ett par Phantom kort i min och vid full load (Furmark) så blir de rätt toasty, men då kör jag alla fläktar på mer eller mindre minimum.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Jag har ju redan svarat på din första fråga..

AX1200 = Ja
Flera grafikkort = Ja

Oj nu såg jag det. Tack

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Skulle säga Silverstone FT02 om man vill ha luft, Silverstone TJ07 /TJ11 om det är vatten som är på fråga i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Även jag kör den med dator i signatur, även galleri i signatur.

Till OP, är det referensdesign på dina grafikkort eller är det "vifta-runt-luft-i-chassit-design"? Med viftarunt så föreslår jag någon med meshsida och 200mm fläkt eller liknande. Om det är referens så rekommenderar jag 800D.

Kör som sagt med ett par Phantom kort i min och vid full load (Furmark) så blir de rätt toasty, men då kör jag alla fläktar på mer eller mindre minimum.

Det är vanliga standard fläktar på grafikkorten, alltså vifta runt lite luft i chassit design

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Vad kör du med för fläkt setup i 800D?

Nätagget i botten, Corsairs 140mm i mellanväggen, Corsairs 140mm placerad vid hårddiskarna (plockar luft via luftintaget i botten), medföljande fläkt till H50n som inblås i bakkanten, samt 3st 800rpm Cooler Master Turbine Masters som utblås i taket.

http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/cooler-maste...

Det fläktar på bra på ovansidan. Har dock aldrig mätt temperaturerna, men det är min bestämda uppfattning att med rätt setup så borde man kunna hålla snart när vilket system som helst någorlunda svalt. Jag har dock valt att prioritera ett tyst system framför optimal kylning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av D.Larsson:

Det är vanliga standard fläktar på grafikkorten, alltså vifta runt lite luft i chassit design

Ehh oki, för att klargöra, i min värld är vanliga standardfläkter = referensdesign dvs detta;

Med andra ord som huvudsakligen blåser ut ur chassit (även om en del stannar där inne så klart).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Ehh oki, för att klargöra, i min värld är vanliga standardfläkter = referensdesign dvs detta;

http://www.browndeertechnology.com/img/AMD_Radeon_HD_6970.jpg

Med andra ord som huvudsakligen blåser ut ur chassit (även om en del stannar där inne så klart).

Så ser mina ut.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av D.Larsson:

Så ser mina ut.

Gött, referens design som får ut mesta spilluften ur chassit mao

Då föreslår jag 800D helt klart. Bläddra i mitt galleri och se om du gillar det

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Gött, referens design som får ut mesta spilluften ur chassit mao

Då föreslår jag 800D helt klart. Bläddra i mitt galleri och se om du gillar det

Mycket snyggt måste jag säga. Blir stilrent när det är gott om plats. Det lytar åt att köpa ett Corsair just nu, för att iframtiden kunna installera vattenkylning.

Vad är det för skillnad mellan 700D & 800D förutom lite design invändigt samt utan ruta?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

700 saknar hotswap-bays, samt rutan...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av D.Larsson:

Jag vill ha ett chassi som kan vara med ett tag. Sen om det kostar 2000:- eller 4000:- är inte så intressant.

Någon som har erfarenhet av Tejmin serien?

Jag är otroligt nöjd med TJ11, grym kvalitet, ruskigt bra luftflöde samt ännu bättre för vatten. Om du har $$ så har jag svårt att tro att du hittar ett bättre chassi. Har alla positiva egenskaper från Silverstones tidiare chassin så som 90 grader vridet mb etc. Dock så är det värt att poängtera att det är stort, riktigt stort.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ11B-W | Moderkort: Asus Maximus IV Extreme Rev B3 | CPU: Intel i7 2600K | Grafikkort: 2x MSI GF 580 GTX Lightning XE 3GB SLI | RAM: Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 920 | Nätagg: Antec High Current Pro 1200W | Systemdisk: Intel SSD 510 250GB | HDD: WD Caviar Black 1TB x2 | Skärm: BenQ TFT 24” XL2410T 120hz | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Black Mamba

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för det chassit jag använt de senaste 2 åren, Cooler Master Cosmos S. Gott om plats, bra kylningsmöjligheter. Det man skulle kunna klanka ner på är att hela lådan är perforerad = släpper igenom en del ljud om man inte har tysta grejer då förstås. Vet inte när uppföljaren finns i butik, men ser högintressant ut.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14239-cooler-master-cosmos-i...

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

650D

Skrivet av simme300:

I topen kan du men inte i fronten tyvärr.

Går utmärkt med 2 120mm i fronten, det har jag.

Permalänk

Tillslut bestämde jag mig för att köpa ett Corsair Obsidian 700D från Inet. Stort tack för all hjälp.

Jag har även tagit beslut om att vattenkyla grafikkorten till att börja med, därav mitt val av chassi. Luftkylning räcker inte riktigt till för att få bra temps på dessa leksaker.......

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Om du ska ha ett väldigt bra chassi med mycket plats, bra alternativ för kablar etc. Obsidian 800D, självklart, ingen tvekan!