Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Måste jag formatera vid byte av moderkort?

Permalänk
Medlem

Måste jag formatera vid byte av moderkort?

God afton, återigen. Nu är det så att jag i förrgår beställde lite nya grejer till datorn. Vad jag inte visste var att man inte kunde ha mer än drygt 3 GB RAM med ett 32-bitarssystem. Så idag installerade jag Windows 7 Ultimate 64-bit. Nu efteråt fick jag också reda på att om man ska installera ett mytt moderkort, bör man installera om OS:et, och dessutom formatera den hårddisken. Det jag nu undrar är om jag behöver formatera om hela, eller om det räcker med att jag gör en förenklad installation av Windows (så att inte alla program jag suttit och installerat idag försvinner)?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

JA man bör installera om Windows, drivrutiner, program osv. Inte bara för alla buggar man annars får om man ens kommer in i Windows utan även för att datorn annars blir segare än vad den borde vara vilket gör det rätt meningslöst att ens spendera pengar på bättre delar tills man installerat om.

Formatera är ej nödvändigt. En bättre ide är att ta bort och skapa nya partitioner som man snabb formaterar. Man måste gå så långt för att det inte alltid räcker att bara formatera och installera om för att lösa problem som orsakats av vissa fel, virus osv.

Du kan trösta dig med att du nu har vanan inne.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag visserligen inte fått grejerna än, men jag får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

JA man bör installera om Windows, drivrutiner, program osv. Inte bara för alla buggar man annars får om man ens kommer in i Windows utan även för att datorn annars blir segare än vad den borde vara vilket gör det rätt meningslöst att ens spendera pengar på bättre delar tills man installerat om.

Formatera är ej nödvändigt. En bättre ide är att ta bort och skapa nya partitioner som man snabb formaterar. Man måste gå så långt för att det inte alltid räcker att bara formatera och installera om för att lösa problem som orsakats av vissa fel, virus osv.

Du kan trösta dig med att du nu har vanan inne.

Ifall jag har en disk med endast filmer o bilder, är jag tvungen att formatera denna för att den ska fungera bra?.. elr bör det gå bra ändå?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Om du skall fortsätta använda hårddisken som lagringshårddisk med endast filmer & bilder så behöver du inte formatera eller göra några ändringar på denna hårddisk, den kommer att fungera lika bra som tidigare.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde551:

Ifall jag har en disk med endast filmer o bilder, är jag tvungen att formatera denna för att den ska fungera bra?.. elr bör det gå bra ändå?

Allt du behöver formatera är den hårddisk som du har Windows och diverse drivrutiner på. En hårddisk som innehåller multimedia behöver du inte formatera eftersom den antagligen inte innehåller någon programvara som kan skapa konflikter med det nya moderkortet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du skall fortsätta använda hårddisken som lagringshårddisk med endast filmer & bilder så behöver du inte formatera eller göra några ändringar på denna hårddisk, den kommer att fungera lika bra som tidigare.

Skrivet av Tumnus:

Allt du behöver formatera är den hårddisk som du har Windows och diverse drivrutiner på. En hårddisk som innehåller multimedia behöver du inte formatera eftersom den antagligen inte innehåller någon programvara som kan skapa konflikter med det nya moderkortet.

Tack :). Och ifall man installerat ngt. program, på hårddisken, så antar jag att jag bara behöver ta bort detta.. o sen trycka in den i datorn och använda den som en "ny" disk.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Du kan byta moderkort utan att blåsa om c disken. in med skivan bara som följer med moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du finner formatering som det enklaste alternativet, vilket jag skulle rekommendera så är det ju bara C: som behöver formateras alla andra partitioner kan du låta vara som dom är, men om du har program installerade på andra partitioner så är det inte helt säkert att dom kommer att fungera efter en ominstallation av Win, så skulle det visa sig att ett eller flera program/spel inte funkar när du är klar med allt så är det ju bara att ta bort det aktuella spelet/programmet och installera det på nytt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av **k.V**:

Du kan byta moderkort utan att blåsa om c disken. in med skivan bara som följer med moderkort.

Som jag redan skrivit så är det en dålig ide. Köper man en ny datorn så vill man att den ska funka så snabb och bra som möjligt. Även om man inte byter ut något så bruka Windows sega ned sig förr eller senare. Man köper ny dator så sällan att man lika gärna kan lägga ned tid på att det. En bonus är att folk förnyar sin backup utan att inse det. Det är annars så vanligt att folk väntar med sånt till sekunden efter att hårddisken dött.

Helst bör man installera om program, spel mm också men det är inte lika bråttom. Man kan göra som Tuxsux skrev men kom bara ihåg att vissa bara funkar delvis och att man inte alltid upptäcker det direkt.

Permalänk
Inaktiv

Installera moderkortet o se om windows startar, gör den det så behöver du inte formatera utan bara installera dom nya rutinerna, du får inga problem med det eller att datorn blir slöare, har själv gjort det ett flertal gånger.
Möts du av en blåruta får du formatera..

Skrivet av **k.V**:

Det beror helt på vad man byter imellan, är det mellan nyare intel chipset så behöver man förmodligen inte formatera.
är det mellan Amd o intel så kommer man inte ens in i windows utan en blåruta dyker upp, o är väldigt svårt o få det o fungera.

Jag byter själv hårdvara ofta o i 80% av fallen måste jag formatera..