Högsta måttet av likgiltighet!

Permalänk
Medlem

Högsta måttet av likgiltighet!

Tvåårig flicka kört över av två lastbilar, 18 personer passera utan att göra något!
Hur kan likgiltigheten vara så utbredd?

Den ocensurerade videon är under första bilden, tragiken börjar ca. 45 sekunder in.

ocensurerade video

Ps. flickan dog två dagar senare.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Det är inte så ovanligt att folk dör i Kina.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kan ha något samband med vad jag läste på flashback att det var någon som blev dömd när han hjälpte en skadad vid en olycka till sjukhuset. Rätten dömde honom senare som skyldig till att ha kört på tjejen som han tog in till sjukhuset. Enligt rätten så hade han ju inte tagit henne till sjukhuset om det inte var han som gjorde det.

Något sådant. Men visst känns det sjukt. Vanligare att det går till så där dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är inte så ovanligt att folk dör i Kina.

Det är inte så ovanligt att folk dör nånstans. Men hur kan folk gå förbi ett litet barn som ligger döende på en gata?

Jag har inte kikat på länken men jag antar att det är samma video som jag redan sett. Jag har ingen lust att se den igen.

Permalänk
Medlem

För det första, vad både p-nilz och jonazz sa.
För det andra, detta händer överallt, även om det kanske inte är lika groteskt eller ens tydligt som i detta exempel.
För det tredje, psykologin bakom de som lämnar överkörda barn att dö på gatan är förhållandevis enkel. Vanliga försvarsmekanismer räcker inte till att ta till sig situationen och man hamnar i ett stadie av förnekelse, ungefär som att man upptäcker en brand hemma och därmed går och sätter sig framför TVn. Om huvudet är någolunda med ändå så kan man vifta bort det med "om jag inte rör det så angår det inte mig" eller "om jag inte gör någonting så har jag ivf inte förvärrat något".
Inget nytt, old news och så vidare.

Positivt är väl att det uppmärksammas, om än kanske från knasigt håll. Att partiet nu funderar på att lagföra civilkurage, exempelvis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är inte så ovanligt att folk dör nånstans. Men hur kan folk gå förbi ett litet barn som ligger döende på en gata?

Kina har fortfarande en stor del fattig befolkning som varken har råd eller viljan att hjälpa andra. Jämför London under andra världskriget eller varför inte Japan '45?
I kris och konflikt, liksom i fattigdom och epidemi, så har folk sällan eller aldrig råd att vara medmänskliga.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är inte så ovanligt att folk dör i Kina.

Som jag förstått det var det ett väldigt stort ramaskri över denna händelse i Kina.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Våra liv är bara marginellt mindre likgiltiga. Troligen ser ingen av oss hur folk lider på samma konkreta sätt, men kom igen. Är det inte likgiltigt att lyxkonsumera (i.e. köpa ny dator för andra gången på ett år för e-penisens skull, hela gänget som köper iPhone 4S istället för sin iPhone 4 etc) när man vet att människor lite längre bort dör av svält. Kanske har vi inget omedelbart ansvar för folk i fattiga länder. Men varför antar vi då att vi har ansvar för en flicka på gatan? Den enda skillnaden är att det är längre till Afrika/etc än till ena sidan gatan. Naturligtvis finns det en intuitiv skillnad, och man får vara mer likgiltig för lidandet som man har framför ögonen än lidandet som man bara vet om. Men ändå.

Ett annat exempel; nuförtiden på olika forum kan det förekomma väldigt grova klipp/information, jfr. flashback eller existenz etc. Jag slår vad om att hälften av folket som läser det här inlägget flera gånger tar del av sånt av nyfikenhet/kåthet/whatever, och sedan sitter och smuttar på sin Pepsi som om de inte sett vad de sett. Jfr. valfri porrsite. Samma kille som borde veta att han konsumerar andras lidande kommer senare sitta och beklaga sig över för slappa våldtäktsdomar här i Sverige. (jag säger inte att all porr bygger på lidande, jag säger bara att vem som helst som besöker en vanlig porrsite kommer att ha sett sådant och i förlängningen att ha gett sitt stöd till saken genom deras ads och statistik och skit). Vad jag vill säga är; likgiltigheten är en ärkekomponent i hela vår kultur. Vill någon på allvar göra upp med likgiltigheten får man börja med sig själv, inte med att gnälla på Kina.

Permalänk

Vad betyder ordet likgiltighet? Ordet är ju konstigt sammansätt med lik och giltlighet, dock har ord ofta en annan betydelse förr än nu.

Min tolkning är att man inte bryr sig om något, alltså åt lättja. Och då handlar det mycket om vilken dogma som man håller. Humanist, "trädkramare", kristen och liknande.

Vad jag upplever genom filmklipp på internet så finns det länder, där det finns gott om personer som har en annorlunda världsbild än vad man är van med att se här, vilket man såklart bör ifrågasätta om denna slutsats går dra ifrån några filmklipp.
I alla fall så vill jag dock inte påstå att likgiltligheten i grad varierar, alla befolkningar bryr sig nog ungefär lika mycket, skillnaden är bara om vad de bryr sig om. Ta t.ex. heder, jag har jättemånga bekanta som fullkomligt har övergivet sina barn, både mammor som pappor. Orsaken var såklart att de blev upphetsade av en ny partner.

Då kan man fråga sig, är dessa individer mer likgiltiga än de som man ser i klippet? Där min åsikt är att de bryr sig om andra saker. Och att det är enkelt att diskutera med personer som tillhör samma grupp som en och beklaga sig på någon annan grupps beteende, utan det minsta fundera på att det finns andra grupper som gör likadant om den gruppen som man själv tillhör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vill någon på allvar göra upp med likgiltigheten får man börja med sig själv, inte med att gnälla på Kina.

Yes. Bäst skrivet. Att finna problem hos andra är att blunda för sina egna problem. Något lättare exempel:
Hur ofta finner man inte notiser eller muntliga berättelser om hur hemlösa blir rånade, våldtagna och misshandlade, här i rika Sverige, Stockholm?
Eller varje gång man blundar för hur en familjemedlem mår dåligt och man ändå låter bli att lägga näsan i blöt?

----------
[rant]
Varje gång sådana här så kallade nyheter och diskussioner kommer upp och jag inledningsvis reagerar med avsky eller uppgivenhet så drar jag mig till minnes egna misstag eller brist på civilkurage. Speciellt den gången jag steg av bussen och ser två män som ligger på marken och slåss mitt i stan, obehagligt men inte pga själva slagsmålet utan pga att barn står bredvid och bevittnar det hela. när mannen i underläga väl kommer loss så visar det sig vara en kvinna och tillika mor till de fyra barnen som gråtandes skriker "Slå inte mamma!" och den ökända missanpassade narkomanen som låg överst skriker okvädesord tillbaka, till både kvinnan och barnen. Vad gör man? Man står kvar. Låter det vara. Inte ens en tanke att ringa polisen kommer upp.
Först senare förstår man mekanismer bakom, hur man blivit uppfostrad att "vara försiktig", att man är "dålig om man använder våld eller svarar på våld", att "låta människor sköta sig själva" samt hur tvekan bland ett fåtal skapar passivitet hos massan, jag var inte den enda bland femtiotalet människor som stod och bevittnade misshandeln.
Retrospektivt, jag borde åtminstone hojtat till något eller hotat med polis när man såg scenen första gången. Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång samma scenario uppkommer.[/rant]

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

[rant]
Varje gång sådana här så kallade nyheter och diskussioner kommer upp och jag inledningsvis reagerar med avsky eller uppgivenhet så drar jag mig till minnes egna misstag eller brist på civilkurage. Speciellt den gången jag steg av bussen och ser två män som ligger på marken och slåss mitt i stan, obehagligt men inte pga själva slagsmålet utan pga att barn står bredvid och bevittnar det hela...[/rant]

:S
Kan tänka mig hur det kan kännas. Som du säger, det är intressant att man är fostrad att vara feg och mesig (jag tror att det är ett ganska svenskt fenomen att vara tillbakahållen i offentligheten, hade liknande utspelat sig i ex. USA hade det blivit bigtime ruckus). Samtidigt är det intressant att man känner en sådan skuld och skam över att man faktiskt inte grep in. Vad det än är, gamla moralkakor (i.e. Disney), naturlig lag, skydda-flocken-beteende, så är det fint och bra.

Vi borde fostras och fostra så att såna glimtar av det goda i den mänskliga naturen får komma fram. Jag undrar vart såna förutsättningar ges idag.

Det här säger jag mer allmänt, och inte som en replik till dig Alakai. Ur Aristoteles politiken;

"Ingen skulle nämligen påstå att den är lycklig, som inte besitter den minsta tapperhet, besinning, rättrådighet eller förnuft utan är rädd för flugorna som flyger förbi honom, som inte avhåller sig från någon ytterlighet för att tillfredsställa sin aptit på mat och dryck, som störtar sina närmaste vänner i fördärvet för en struntsumma och som på samma sätt är så oförnuftig och förvirrad till förståndet som ett småbarn eller en dåre."

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Kan ha något samband med vad jag läste på flashback att det var någon som blev dömd när han hjälpte en skadad vid en olycka till sjukhuset. Rätten dömde honom senare som skyldig till att ha kört på tjejen som han tog in till sjukhuset. Enligt rätten så hade han ju inte tagit henne till sjukhuset om det inte var han som gjorde det.

Något sådant. Men visst känns det sjukt. Vanligare att det går till så där dock.

Precis, det finns dock flera liknande fall. Och att bli indragen i det kinesiska rättssystemet är kanske inte det roligaste som finns. I det ljuset kanske de likgiltiga personernas handligar blir något mer förståeliga åtminstone.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Ser ut som att problemet tas tag i på rätt sätt, om man ska tro artikeln.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Eller så ändrar dom regler så att såna här grejer kommer vara ännu svårare att något sånt kommer till allas kännedom...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X