Silverstone Raven RV03

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra chassi om man inte tänkt att ha hårddiskar eller nätagg i datorn.

Men det hade ju vissa intressanta lösningar. Vridningen av moderkort, ordentligt med utrymme för kabeldragning.
Jag gillar de ordentliga fötterna på de här chassit och dammfiltren i botten som såg ganska rejäla ut och lätta att ta bort (tydligen lite svårare att sätta tillbaka). Egentligen borde alla chassin som har luftintag för nätagg och/eller resten av chassit i botten kunna ta inspiration från detta, oavsett åt vilket håll moderkortet är vinklat.

Har själv ett CM 690 II Advanced som jag är hyfsat nöjd med. Men dammfiltret under nätagget är ingen höjdare. Framförallt att man måste ta bort nätagget för att komma åt att rengöra det är en klumpig lösning.

Skrivet av ggustavsson:

Fundera ett tag på det här chassiet, men slog det ganska snabbt ur tankarna, då jag söker ett utan massa plast och lull lull, och ser inga möjligheter att få in intern vattenkylning

Om man är villig att modda lite så skulle man kunna fixa radiator(er) i baksidan av Raven RV03. Får man bara till någon vettig placering av pump och reservoar (helst utan att ta bort fläktarna i botten) så kan det nog bli ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

"Det finns en I/O panels öppning här, ganska vanlig på chassin nuförtiden"

Fick mig att le ganska brett

Han kanske tänkte på att många chassin kommer med en I/O-plåt, som aldrig passar.

Fattar inte det där med nätkabeln, om de nu skickar med en specialkabel som sätts i nätagget kan de väl se till att den slutar på en bättre plats? Typ vid fläktkontrollen uppepå.

Permalänk
Medlem

Plåttrigt, korkat riceboy-chassie.

Det som är bra är vridningen av moderkortet så man får alla kontakter uppåt. Men genomförandet var dåligt. Nu plockar jag inte ur och i hårddiskar hela tiden, men monteringsmöjligheterna ser korkade och omständliga ut. Om man inte konstrar med de korkade hårddiskplatserna i fronten och sätter in fläktar där lär inte hårddiska få adekvat kylning. Alla fantasifullt placerade extraplatser på baksidan ser väldigt ogenomtänkt ut, tvivlar på att de lär hålla särskilt länge där. Ordnade de sin återkommande dumhet med hur nätagget kopplas in så är det inte så dum placering. Jag tycker inte alls dammfiltren imponerar. Man lär få lägga hela chassiet på sidan när de ska av och på. Nån intern vattenkylning lär inte få plats i chassiet, eller? Så man lär behöva de jättelika fläktarna, som uppenbarligen inte är särskilt tysta ändå.

Och priset är på tok för högt för vad man får. Nåt plastigt och strykfult experiment ifrån nån 14 årig riceboy som bor i mammas källare. Lägg inga pengar på skräpet.

Okej test. Jag saknar riktigt mätning av ljudnivå och temperaturer, men annars så

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad sitter det för fläktar i din brors R2?

Fractals egna... Tysta men kyler inge bra

Permalänk
Medlem

bara jag som sitter och väntar på ett silverstone chassi som ft02 fast med en framlucka?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Plåttrigt, korkat riceboy-chassie.

Det som är bra är vridningen av moderkortet så man får alla kontakter uppåt. Men genomförandet var dåligt. Nu plockar jag inte ur och i hårddiskar hela tiden, men monteringsmöjligheterna ser korkade och omständliga ut. Om man inte konstrar med de korkade hårddiskplatserna i fronten och sätter in fläktar där lär inte hårddiska få adekvat kylning. Alla fantasifullt placerade extraplatser på baksidan ser väldigt ogenomtänkt ut, tvivlar på att de lär hålla särskilt länge där. Ordnade de sin återkommande dumhet med hur nätagget kopplas in så är det inte så dum placering. Jag tycker inte alls dammfiltren imponerar. Man lär få lägga hela chassiet på sidan när de ska av och på. Nån intern vattenkylning lär inte få plats i chassiet, eller? Så man lär behöva de jättelika fläktarna, som uppenbarligen inte är särskilt tysta ändå.

Och priset är på tok för högt för vad man får. Nåt plastigt och strykfult experiment ifrån nån 14 årig riceboy som bor i mammas källare. Lägg inga pengar på skräpet.

Okej test. Jag saknar riktigt mätning av ljudnivå och temperaturer, men annars så

Visst det är skitfult etc etc men vem fan bryr sin om hur datorn ser ut om man får bra prestanda, du kan ju alltid ställa undan den så att den inte syns om den är så ful. Sen vet ju inte jag, du kanske bär runt din dator nere på stan och skryter om hur snygg den är. Det ett fulltower och 1k är inte så värst dyrt och det är väl värt pengarna om man vill köra SLI/X-fire lösningar, kör man dock med single-GPU är det nog ganska onödigt att ha ett chassi med denna layout.

Kör själv med HDD's bakom moderkorts plåten, inga problem. Nu har jag väl inte så många HDD's, 2 stkn och 1 SSD men de blir inte varmare än de var i mitt förra chassi haf922. Sen så sa ju t.o.m Jonas mot slutet av filmen att det trots allt inte var så värst dåligt ändå.

Ganska dåligt måste jag medge med nätagget då de fått in kritik på det, de kunde satt kontakten längre ner under chassit så man slapp lirka i den och givetvis fixa så att det inte är några problem med på/av knappen på själva agget.

När det gäller dammfiltren så vill jag säga att det är bra lösning, det går att ta loss och sätta på utan att lägga chassit på sidan, har gjort det själv. Kanske inte går som på dans men vad vill du ha. Ett bra dammfilter som är halvsvårt att sätta tillbaks, eller ett kasst som är enkelt att sätta tillbaks? Tycker det är fel att bedömma dammfilter på hur svåra de är att ta loss/sätta tillbaks så länge det inte är allt för om ständigt t.ex att man måste skruva loss komponenter inne i dator.

Vattenkylning vet jag inte om det får plats, men man köper väl ändå inte ett av marknadens bästa chassi för luftkylning för att sätta i vattenkylning eller? Sen att fläktarna låter stämmer, men däremot så har de riktigt bra effekt och det finns ett tystare läge också.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med! hade gärna sett andra hänga på detta.

Men jag ser två problem med det...

1.När datorn är avstängd finns det risk för att damm singlar ned i chassie/grafikkorts utblås. Fast detta kan fixas med dammfilter såklart.

2. Högre ljudnivå, desto kortare väg/ mindre hinder det är mellan öra och utblås ju högre upplevs ljudnivån

Fläktarna behöver ju gå på lägre varvtal i detta chassiet än i ett "vanligt" för att hålla samma temperaturer, så jag tror inte det låter så mycket högre ändå

Citat:

Att värmen stiger och att man skulle få bättre luftflöde i en låda som är vänd så, är ett av årets sämsta försäljningsargument utan tvekan.
Ingen tror väl på fullaste allvar att flödet blir bättre av den anledningen?

Alla som var på NO lektionerna i mellanstadiet vet att det funkar utmärkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _MmattiasS_:

Alla som var på NO lektionerna i mellanstadiet vet att det funkar utmärkt.

+1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _MmattiasS_:

Alla som var på NO lektionerna i mellanstadiet vet att det funkar utmärkt.

Att citera naturkunskapen i mellanstadiet när det gäller kopplar mass- och värmetransport och naturlig kontra påtvingad konvektion är lite vanskligt. Naturkunskap på den nivån är oftast så förenklad och förkortad att den blir på gränsen till felaktig. Ett exempel är att det alltför ofta lärs ut att det skulle vara skillnaden i längd över och under en flygplansvinge som skulle ge upphov till lyftkraften vilket är fel. Se till exempel ett segel som är ett tunt skikt som saknar längdskillnad.
Visst finns bildas det ett självdrag i en dator om man inte har några fläktar men som redan påpekats är det ingen stor effekt. Det beror framförallt på de låga temperaturskillnader det handlar om. Lägg sen till all skit som finns i en dator som ställer till det rent aerodynamiskt så blir resultatet inte mycket att hänga i granen. Det är ju ingen direkt ideal termosifon.
Så effekten finns alltså kvar men är försumbar när man börjar blanda in fläktar. Den stora vinsten i detta chassit är för övrigt rent aerodynamiskt. Man får mycket bättre luftflöde om luften kan gå rakt igenom istället för att behöva krångla sig runt som i ett vanligt chassi. Att börja blanda in stigande varmluft blir rätt fånigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Att citera naturkunskapen i mellanstadiet när det gäller kopplar mass- och värmetransport och naturlig kontra påtvingad konvektion är lite vanskligt. Naturkunskap på den nivån är oftast så förenklad och förkortad att den blir på gränsen till felaktig. Ett exempel är att det alltför ofta lärs ut att det skulle vara skillnaden i längd över och under en flygplansvinge som skulle ge upphov till lyftkraften vilket är fel. Se till exempel ett segel som är ett tunt skikt som saknar längdskillnad.
Visst finns bildas det ett självdrag i en dator om man inte har några fläktar men som redan påpekats är det ingen stor effekt. Det beror framförallt på de låga temperaturskillnader det handlar om. Lägg sen till all skit som finns i en dator som ställer till det rent aerodynamiskt så blir resultatet inte mycket att hänga i granen. Det är ju ingen direkt ideal termosifon.
Så effekten finns alltså kvar men är försumbar när man börjar blanda in fläktar. Den stora vinsten i detta chassit är för övrigt rent aerodynamiskt. Man får mycket bättre luftflöde om luften kan gå rakt igenom istället för att behöva krångla sig runt som i ett vanligt chassi. Att börja blanda in stigande varmluft blir rätt fånigt.

Jag lärde mig att varm luft är lättare än kall i 5an, stämmer inte det fortfarande? Vad de säger om flygplan hör inte hit, och jag vet precis varför ett flygplan flyger. ATM Stiger varmluft från mitt grafikkort upp till processorkylaren, men nätagget, som sitter dumt placerat i botten av chassiet med fläkten riktad uppåt, påverkas inte det minsta av grafikkortet. Det har ingenting med aerodynamik att göra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag lärde mig att varm luft är lättare än kall i 5an, stämmer inte det fortfarande? Vad de säger om flygplan hör inte hit, och jag vet precis varför ett flygplan flyger. ATM Stiger varmluft från mitt grafikkort upp till processorkylaren, men nätagget, som sitter dumt placerat i botten av chassiet med fläkten riktad uppåt, påverkas inte det minsta av grafikkortet. Det har ingenting med aerodynamik att göra

Ja det stiger men det är en försumbar effekt när man blandar in flera stora fläktar. Du kan ju hävda att ett chassi utan ljudisolering är svalare än ett chassi med ljudisolering också eftersom ljudet då absorberas och blir till värme i väggarna i rummet istället för i chassit. Fast även det är en försumbar effekt.
Som sagt, den bra kylningen i RV03 beror på överlägsen aerodynamik, inte några termosifoneffekter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Att citera naturkunskapen i mellanstadiet när det gäller kopplar mass- och värmetransport och naturlig kontra påtvingad konvektion är lite vanskligt. Naturkunskap på den nivån är oftast så förenklad och förkortad att den blir på gränsen till felaktig. Ett exempel är att det alltför ofta lärs ut att det skulle vara skillnaden i längd över och under en flygplansvinge som skulle ge upphov till lyftkraften vilket är fel. Se till exempel ett segel som är ett tunt skikt som saknar längdskillnad.
Visst finns bildas det ett självdrag i en dator om man inte har några fläktar men som redan påpekats är det ingen stor effekt. Det beror framförallt på de låga temperaturskillnader det handlar om. Lägg sen till all skit som finns i en dator som ställer till det rent aerodynamiskt så blir resultatet inte mycket att hänga i granen. Det är ju ingen direkt ideal termosifon.
Så effekten finns alltså kvar men är försumbar när man börjar blanda in fläktar. Den stora vinsten i detta chassit är för övrigt rent aerodynamiskt. Man får mycket bättre luftflöde om luften kan gå rakt igenom istället för att behöva krångla sig runt som i ett vanligt chassi. Att börja blanda in stigande varmluft blir rätt fånigt.

Du är rätt fånig faktiskt..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127781:

Du är rätt fånig faktiskt..

Nej den här diskussionen är fånig. Att försöka applicera mellanstadiefysik på så komplexa system som kylning av datorkomponenter är väldigt fånigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja det stiger men det är en försumbar effekt när man blandar in flera stora fläktar. Du kan ju hävda att ett chassi utan ljudisolering är svalare än ett chassi med ljudisolering också eftersom ljudet då absorberas och blir till värme i väggarna i rummet istället för i chassit. Fast även det är en försumbar effekt.
Som sagt, den bra kylningen i RV03 beror på överlägsen aerodynamik, inte några termosifoneffekter.

Jag kan hävda att ett chassi med ljudisolering är varmare för att de flesta chassin med ljudisolering fokuserar på tysta lösningar i stället för kalla, men det har inget med att varm luft är lätt att göra

Lägg dig på golvet i en bastu en gång och se hur varmt det är jämfört med när du sitter högst upp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag kan hävda att ett chassi med ljudisolering är varmare för att de flesta chassin med ljudisolering fokuserar på tysta lösningar i stället för kalla, men det har inget med att varm luft är lätt att göra

Lägg dig på golvet i en bastu en gång och se hur varmt det är jämfört med när du sitter högst upp.

Anstränger du dig aktivt för att missförstå det jag säger?

Temperaturen inne i en bastu är mellan 90 och 100 grader. Temperaturen i ett datorchassi är runt 40 grader. Volymen på en bastu är storleksordningen hundra gånger större och effekten skiljer sig i grova drag med en faktor 20. Du är väl medveten om att det är en hel vetenskap att skala försökuppställningar? Att varm luft stiger har vi ju redan konstaterat men vad du inte verkar förstå är att den fria konvektionen, eller självdraget, är minimal vid så små temperaturskillnader som det rör sig om i ett datorchassi. För att inte tala om det begränsade luftflödet in och ut.

Räknar man lite på det så ser man att luftflödet inne i datorn i ett idealt fall utan begränsningar i lufttillförseln blir någon procent av vad en enda fläkt kan ge. Det är sådant som vi teknologer och ingenjörer kallar för försumbart.
Vidare kan man konstatera att det konvektiva massflödet i slutändan mest beror på värmet och eftersom en stillasittande människa genererar ungefär lika mycket värme som en dator så får vi att de ger ungefär samma konvektiva luftflöde vilket bekräftas av den här lilla tabellen: http://www.engineeringtoolbox.com/convective-air-flow-d_123.h...
Känner du vinddraget runt huvudet? Inte? Det beror på att det är i storleksordningen centimeter per sekund eller någonstans runt 0.03 km/h. Det skulle alltså ta luften runt en minut att flöda från botten till toppen av ett chassi om fri konvektion fick råda. Det skall jämföras med Silverstones 180 mm fläktar som skyfflar luften samma sträcka under en sekund.

Så vad har vi lärt oss idag? Jo bara för att ett fysikaliskt fenomen finns behöver det inte vara relevant. Vi brukar till exempel inte ta hänsyn till relativistiska effekter så som tidsdillation när vi kör bil eller ens flyger flygplan även om det påverkar. Till och med ett till synes stillastående bowlingklot rör sig egentligen med en hastighet av 10^-34 m/s (förutsatt massa på 1 kg och instängd i en endimensionell potentiallåda med längd en meter).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jäkla tur att inte alla konsumenter är ingenjörer. Då hade det sålts 3 ex av detta chassi.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Anstränger du dig aktivt för att missförstå det jag säger?

Temperaturen inne i en bastu är mellan 90 och 100 grader. Temperaturen i ett datorchassi är runt 40 grader. Volymen på en bastu är storleksordningen hundra gånger större och effekten skiljer sig i grova drag med en faktor 20. Du är väl medveten om att det är en hel vetenskap att skala försökuppställningar? Att varm luft stiger har vi ju redan konstaterat men vad du inte verkar förstå är att den fria konvektionen, eller självdraget, är minimal vid så små temperaturskillnader som det rör sig om i ett datorchassi. För att inte tala om det begränsade luftflödet in och ut.

Räknar man lite på det så ser man att luftflödet inne i datorn i ett idealt fall utan begränsningar i lufttillförseln blir någon procent av vad en enda fläkt kan ge. Det är sådant som vi teknologer och ingenjörer kallar för försumbart.
Vidare kan man konstatera att det konvektiva massflödet i slutändan mest beror på värmet och eftersom en stillasittande människa genererar ungefär lika mycket värme som en dator så får vi att de ger ungefär samma konvektiva luftflöde vilket bekräftas av den här lilla tabellen: http://www.engineeringtoolbox.com/convective-air-flow-d_123.h...
Känner du vinddraget runt huvudet? Inte? Det beror på att det är i storleksordningen centimeter per sekund eller någonstans runt 0.03 km/h. Det skulle alltså ta luften runt en minut att flöda från botten till toppen av ett chassi om fri konvektion fick råda. Det skall jämföras med Silverstones 180 mm fläktar som skyfflar luften samma sträcka under en sekund.

Så vad har vi lärt oss idag? Jo bara för att ett fysikaliskt fenomen finns behöver det inte vara relevant. Vi brukar till exempel inte ta hänsyn till relativistiska effekter så som tidsdillation när vi kör bil eller ens flyger flygplan även om det påverkar. Till och med ett till synes stillastående bowlingklot rör sig egentligen med en hastighet av 10^-34 m/s (förutsatt massa på 1 kg och instängd i en endimensionell potentiallåda med längd en meter).

Var tempen på mitt grafikkort 40c så skulle jag vara glad. Nej jag anstränger mig inte, det är ganska lätt faktigkt flåt om trollet tog över lite där Jag kan inte säga emot dig då du verkar veta mycket mer än mig om sånt, men något är det som gör att mitt grafikkort är kallare när det står på högkant med en fläkt under, än när det sitter som i ett vanligt chassi med en fläkt "framför" eller hur man ska säga det, till höver om kortet om man tittar genom vänstra sidan på lådan (eller testbänken i detta fallet). Varför är det så? (missförstå inte mig nu, det händer väldigt lätt jag försöker inte motbevisa dig och jag är inte ironisk, utan jag undrar bara, och du verkar ha mer koll än jag på sånt här)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _MmattiasS_:

Var tempen på mitt grafikkort 40c så skulle jag vara glad. Nej jag anstränger mig inte, det är ganska lätt faktigkt flåt om trollet tog över lite där Jag kan inte säga emot dig då du verkar veta mycket mer än mig om sånt, men något är det som gör att mitt grafikkort är kallare när det står på högkant med en fläkt under, än när det sitter som i ett vanligt chassi med en fläkt "framför" eller hur man ska säga det, till höver om kortet om man tittar genom vänstra sidan på lådan (eller testbänken i detta fallet). Varför är det så? (missförstå inte mig nu, det händer väldigt lätt jag försöker inte motbevisa dig och jag är inte ironisk, utan jag undrar bara, och du verkar ha mer koll än jag på sånt här)

Fast nu är temperaturen på komponenterna inte samma sak som temperaturen i luften som är den relevanta i det här fallet eftersom det är en temperaturskillnad på luften som är den drivande kraften.

Jag har redan sagt vad det är och det är luftflöde. I ett RV03 har du en 180 mm fläkt som blåser rakt upp på kortet utan något som stör. I ett vanligt chassi har du inte alls lika bra luftflöde och därför inte lika bra kylning. Helt enkelt, ju mer du blåser, ju mer kyler du och designen i ett RV03 öppnar för väldigt bra luftflöde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är temperaturen på komponenterna inte samma sak som temperaturen i luften som är den relevanta i det här fallet eftersom det är en temperaturskillnad på luften som är den drivande kraften.

Jag har redan sagt vad det är och det är luftflöde. I ett RV03 har du en 180 mm fläkt som blåser rakt upp på kortet utan något som stör. I ett vanligt chassi har du inte alls lika bra luftflöde och därför inte lika bra kylning. Helt enkelt, ju mer du blåser, ju mer kyler du och designen i ett RV03 öppnar för väldigt bra luftflöde.

Men jag fick lägre temp i en testbänk med grafikkortet som i raven3, och en 120mm antecfläkt under, än i samma testbänk med allt som vanligt med samma fläkt framför grafikkortet... :s låter ändå vettigt det du säger

edit: såg själv hur otydlig jag var nu nej, jag var inte ironisk med sista meningen

Permalänk

Hej!
Fick just hem mitt raven 3, och jag måste bara säga att med corsair-agg är nätaggskabeln inget problem alls! Knappen sitter till höger om uttaget på nätagget och kabeln går år vänster

Permalänk
Medlem

varför inte bara luta raven chassit så det blåser bakåt och jämföra..

Skrivet av _MmattiasS_:

Var tempen på mitt grafikkort 40c så skulle jag vara glad. Nej jag anstränger mig inte, det är ganska lätt faktigkt flåt om trollet tog över lite där Jag kan inte säga emot dig då du verkar veta mycket mer än mig om sånt, men något är det som gör att mitt grafikkort är kallare när det står på högkant med en fläkt under, än när det sitter som i ett vanligt chassi med en fläkt "framför" eller hur man ska säga det, till höver om kortet om man tittar genom vänstra sidan på lådan (eller testbänken i detta fallet). Varför är det så? (missförstå inte mig nu, det händer väldigt lätt jag försöker inte motbevisa dig och jag är inte ironisk, utan jag undrar bara, och du verkar ha mer koll än jag på sånt här)

Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är temperaturen på komponenterna inte samma sak som temperaturen i luften som är den relevanta i det här fallet eftersom det är en temperaturskillnad på luften som är den drivande kraften.

Jag har redan sagt vad det är och det är luftflöde. I ett RV03 har du en 180 mm fläkt som blåser rakt upp på kortet utan något som stör. I ett vanligt chassi har du inte alls lika bra luftflöde och därför inte lika bra kylning. Helt enkelt, ju mer du blåser, ju mer kyler du och designen i ett RV03 öppnar för väldigt bra luftflöde.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Jösses. Det verkar juh som att dom bara vill vara annorlunda just för att vara annorlunda, inte för att det på något sätt är bra.

Bättre att köpa ett jävla AOPEN chassi från 1999 o modda sönder så får man allt som man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jösses. Det verkar juh som att dom bara vill vara annorlunda just för att vara annorlunda, inte för att det på något sätt är bra.

Bättre att köpa ett jävla AOPEN chassi från 1999 o modda sönder så får man allt som man vill

Sen så är ju dock luftflödet bättre än på 99% av alla andra chassin pga sin 90 gradiga vinkling på moderkortet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den uppdaterade versionen av RV02, RV02-E eller "Evolution" verkar vara ett bättre köp. Verkar vara likadan hårddiskbur som i Forttress-serien. Den verkar prestera bra värmemässigt och ljudmässigt med.

http://www.tomshardware.com/reviews/rv02-e-lian-li-sonata-iv,2946-7.html

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag tycker den uppdaterade versionen av RV02, RV02-E eller "Evolution" verkar vara ett bättre köp. Verkar vara likadan hårddiskbur som i Forttress-serien. Den verkar prestera bra värmemässigt och ljudmässigt med.

http://www.tomshardware.com/reviews/rv02-e-lian-li-sonata-iv,2946-7.html

Ser absolut intressant ut, verkar vara mer "overall" smarta lösningar ett litet extra plus är ju att det inte är riktigt lika ful heller

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

fint chassi

Skulle gärna ha den för mitt nästa datorbygge eller om mitt projekt arbete går bra så blir det ett helt custom chassi

Permalänk

Någon här som har RV03 som skulle kunna bekräfta OM det går att byta ut fläktkontrollern som sitter monterad? Den styr väl dom två 180mm fläktarna i botten där man kan välja på låg och hög hastighet? Tänkt köpa RV03, men vill helst inte ha nåt i fronten så som dvdläsare eller fläktkontroller. Tycker det ser bäst ut som det är. Så under om man kan trycka dit en annan 3,5" fläktkontroller upppepå bakom usbportarna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa det här chassit, just för att jag har ett eATX moderkort och de flesta chassin som passar eATX är inte jätte snygga (enligt mig förståss) och de som är snygga är så mycket dyrare än det här, det jag stör mig på är leden som inte lyser jättefint! att det tar år att installera hårddiskar bryr jag mig inte om då jag tycker om att pyssla med datorn

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB