Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Dator strul; dags för uppgradering?

Jag har en dator som jag haft sen 2008 som har börjat ge mig problem. Det är så att när jag spelar diverse spel så uppstår olika konstigheter. Det kan vara att det dyker upp röda prickar på skärmen svagt blinkade i tex empire total war , ibland slipper jag undan det genom att starta om spelet. Eller flimrande texturer i olika spel som blir synliga i vissa vinklar men inte i andra. Det är också vanligt att tex när olika total war spel spelas så dyker olika slags "lager" eller texturer ,lite gråaktiga och något genomskinliga, upp beroende på vilka vinklar man positionerar sig med musen.
Har också haft problem med att battlefield bad company 2 inte går att starta utan man kommer bara till att den laddar en bana sen lägger det ner.

Har provat att byta skärm och då var det inga problem ett par dagar sen började det igen.

Vad kan dessa problem bero på? Är det grafikkortet som har gett sig? Är det någon ide att prova formatera om windows eller installera andra drivrutiner till grafikkortet?

Om det är så att grafikkortet behöver bytas vad motsvarar då HD4870X2 2GB idag. Vill främst kunna spela battlefield 3 och är sugen på ett tystare gärna GeForce kort.

Specs:
CPU Core 2 Quad Q9550 2,83GHz
Asus P5Q
Nätagg Corsair 620W
DDR2 4GB PC8500 Corsair XMS2 Domina
Grafikkort: Sapphire HD4870X2 2GB
Skärm: LG 22" L227WT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuttoblack:

Är det grafikkortet som har gett sig?
Är det någon ide att prova formatera om windows eller
installera andra drivrutiner till grafikkortet?

1. Kanske
2. Ja
3. Ja

Bäst är att installera om Windows för att utesluta alla Windows problem.

Drivrutiner måste man ibland ta bort de gamla och kvarglömda mappar (helst även starta om datorn). Annars kan buggia delar av drivrutinerna blir kvar och fortsätta orsaka problem om man bara uppdatera eller installera över den gamla.

Permalänk

Men om det nu skulle vara grafikkortet som är trasigt vad motsvarar ett hd4870x2 idag, jag vill kunna spela battlefield , det ska vara tyst och priskklassen är 3000-4000kr.

Permalänk

Glömde också säga att när man ska spela battlefield bad company 2 så blir skärmen svart och går till engerisparläge när en bana laddat klart. Detta hände med den gamla skärmen inkopplad men med en annan skärm inkopplad gick det att starta banor och spela men fortfarande med ovan nämnda grafik strul.

Tänker formatera om windows och kolla om det hjälper men med min lilla kunskap i ämnet så tycker jag det lutar mot att grafikkortet inte mår riktigt bra, eller är jag ute och cyklar?