Permalänk

Vilket av de här 3 ASrock-korten?

Hej!

Är lite nyfiken på vilket av de här tre asrock moderkorten ni hade valt och varför? Samt vilken cpu hade ni valt att köpa till i dagsläget?

extreme6 http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b3

extreme4 http://www.inet.se/artikel/1902091/asrock-p67-extreme4-gen-3

extreme3 http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa något, som bara har ett års garanti.

Permalänk
Medlem

Jag köpte extreme4'an + 2500k och ett GTX 570. Perfekt pris/prestanda, med bra möjligheter för att köpa ett till GTX 570 i framtiden för SLI.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag skulle inte köpa något, som bara har ett års garanti.

Mer ute efter en diskussion om hurvida korten står emot varandra, man kan ju alltid hitta en webbshop med bättre granti..

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Jag köpte extreme4'an + 2500k och ett GTX 570. Perfekt pris/prestanda, med bra möjligheter för att köpa ett till GTX 570 i framtiden för SLI.

Härligt svar! Funderar också på 2500k eftersom jag planerar att klocka med min nya noctua dh14 kylare

Permalänk
Medlem

Jag har haft 1 Asrockkort en gång någonsin och aldrig mer igen!
Min bror har haft 1 Asrockkort en gång någonsin och aldrig mer igen!

Jag köpte ett asrock kort och körde div spel och olika benchar och hade då ca 60% prestanda-förlust, det var samma sak för min bror.

Jag bytte sen till ett MSI-kort och då var allt i sin ordning igen.

Jag hade mitt kort i slutet av 2007 / början av 2008.
Min bror hade sitt kort i mitten av 2005 och på dem åren så vart det inget bättre, så har svårt att tro att Asrock är bra idag.

Asrock Har, är och kommer alltid att vara ett skräpmärke.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

extreme 4 med z68 känns som det bästa valet. Dels z68 är nyare och lite bättre än p67, det är sli ready för framtiden, har extra strömförsöjning till moderkortet/CPU om du ska klocka, "Ser snyggast ut!". Min kompis köpte ett för ett par dagar sedan och verkar vara ett gediget bygge.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Ljusskygg

Ta Extreme4 Gen3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med 4an, är nöjd med mitt,har inte haft några som helst problem med det hittills, har haft det i snart 1 år.

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

Jag köpte ett asrock kort och körde div spel och olika benchar och hade då ca 60% prestanda-förlust, det var samma sak för min bror.

Min bror hade sitt kort i mitten av 2005 och på dem åren så vart det inget bättre, så har svårt att tro att Asrock är bra idag.

Av det jag har hört har dem haft halvbra grejer förr men gar skärpt till sig i dagslägen och har hört mycket gott om de här korten!

Permalänk
Avstängd

ASrock nu är helt underbart enligt mig, iallafall. Mitt klockar väldigt bra, extremt skön BIOS, bra finesser och bra stock chipsetkylning på det. Visserligen kör jag AMDsetup, men tror inte att de gör AMDsockeln bättre än Intel

ASrock 970 Extreme4.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

ASrock nu är helt underbart enligt mig, iallafall. Mitt klockar väldigt bra, extremt skön BIOS, bra finesser och bra stock chipsetkylning på det. Visserligen kör jag AMDsetup, men tror inte att de gör AMDsockeln bättre än Intel

ASrock 970 Extreme4.

Ja jag körde en AMDsetup också och fick ca 4500 i 3Dmark 06 och när jag bytte till ett msikort så fick jag ca 11600.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

blir lite förvirrad nu, läst runt forumet och det är delat mellan asus och ASrock. e på G med en datorbygge och är lite tveksam. Asus är ju stor företag så dom är mer pålitliga, men man vet aldrig.

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

Ja jag körde en AMDsetup också och fick ca 4500 i 3Dmark 06 och när jag bytte till ett msikort så fick jag ca 11600.

Som tidigare nämnts har Asrock varit ett budget märke, för att nu göra mer gedigna byggen.
Tror de har jämförts pris/prestanda nu, med hur Gigabyte var under p35 p45 tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

På den tiden var Asrock ett "skräpmärke" eller dem snålade på vissa saker men i dagsläget har deras kort lika hög kvalité som t.ex Asus,Msi och Gigabyte.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

På den tiden var Asrock ett "skräpmärke" eller dem snålade på vissa saker men i dagsläget har deras kort lika hög kvalité som t.ex Asus,Msi och Gigabyte.

Så länge Merca och Bmw finns så kommer Audi alltid ligga 3a. Likaså gäller för Asrock dom kommer alltid ligga efter även om dom har höjt sig!

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Så länge Merca och Bmw finns så kommer Audi alltid ligga 3a. Likaså gäller för Asrock dom kommer alltid ligga efter även om dom har höjt sig!

Är inte helt säker men tillverkas inte Asus och Asrock korten i samma fabrik? Hörde det någonstans minns dock inte var...:p

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamuleN:

Detta var sant för ett par år sedan. Men i och med socket 1156 och frammåt stämmer inte detta längre enligt mig. Iag ser jag oftare folk som har problem med sina Asus-kort än folk som har problem med sina ASRock-kort idag.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Asrock Fatal1ty Professional Z68 och det fungerar felfritt och skönt användarvänligt BIOS/UEFI.
Clockade upp snabbt till 4Ghz utan några problem som helst och det verkar ha bra potential för framtida uppgraderingar med mera.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Asrock har ungefär lika bra kvalité som asus har idag... Dom har blivit grymt mycket bättre bara dom senaste 2åren... Jag skulle ta ett extreme4 då det har många små saker som är bättre än på extreme3 sen för det priset tar det asrock nog alla (även tex ett asus,msi) som kostar 100-200kr mer.:-) så kör på det asrock kortet! Du kommer bli nöjd!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Extreme 3 Gen 3 är åtminstone det snyggaste och mest "framtidssäkra" kortet med PCIe gen 3. Extreme 4/6 ser så otroligt tråkiga ut att jag inte skulle vilja röra i dem med tång ens en gång. Den största missen eller insparningen enligt mig på Extreme 3 är att de skippat interna USB3-kontakter, men priset är ju å andra sidan riktigt attraktivt också.

Permalänk
Medlem

Extreme4 rev B3 får ju kortslutningsskyddet att slå till i PSU:n så fort man startar datorn. Inte jättebra med andra ord. Jag får hoppas att Gen 3:an är bättre, ett sånt är på väg.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2