Varför just 60FPS i spel?

Permalänk
Medlem

alla är inte lika kräsna
https://twitter.com/#!/notch/status/136709991116701696

jag har haft dåliga datorer hela livet så jag kan spela på 15 fps om det nu är så.

offtopic:
det är inte precis så att mina föräldrar lägger ner mycket på datorer så det blir att spar själv :/
får se nu (200 kr * 12) - (75kr * 12) = 15050 kr och det räcker knappt till 560.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Inte menat som defensivt. Sjuk, trött, lättirriterad och lite kortsynt nu när jag läser det igen dock

Självklart stämmer det du säger. Det jag menade om att alla var lika var dock att vi rent fysiskt/biologiskt inte har några större skillnader mellan oss. Det finns ingen som kommer uppleva markant bättre/sämre resultat för att just de har någon form av super-syn som ingen eller få andra har. Induviduella upplevelser däremot kan ju variera stort.

Dock tror jag det då mest handlar om känslan, inte att det faktiskt uppfattas någon skillnad rent visuellt. Visar du en statisk bild i 80hz och samma bild i 120hz så tror jag ingen kommer kunna säga vilken som är vilken på en medveten nivå. Gör du det däremot till ett spel där just rörelser m.m. kommer in i spel så kan nog en del märka skillnad. Men även då handlar det ju inte om det visuella, utan vad som uppfattas genom hur följsamma rörelser är, hur bra kontrollerna reagerar m.m. Det känns lite off helt enkelt. Många små saker som när man lägger samman dem ger ett resultat man märker av. Så när folk säger att de faktiskt ser skillnader när man är uppe i runt 80fps eller mer så tror jag bara det är skitsnack. Säger de att de känner skillnad, då kan jag köpa det i betydligt större utsträckning.

Sen tror jag även att väldigt många s.k. elite-gamers inte skulle märka av mycket skillnad alls om man bara tog bort FPS-mätaren från synfältet. Att höra folk gnälla om hur ett spel är "ospelbart" i 95fps men världens bästa spel i 100fps är ju bara löjligt. Över 60fps vågar jag mig på att säga att majoriteten av människor inte uppfattar några problem. Säg över 80fps så finns det lite marginal för snabbare rörelser och lite känsligare människor också. Inte sagt att känslighet över detta är omöjligt, men jag tvivlar på att skillnaderna är så stora att de spelar in. Allt detta givetvis förutsatt att det bara är det visuella vi talar om och att det inte påverkar spelmotor eller annat.

På en statisk bild så blir det ju precis som du säger ingen skillnad.

Jag tror att det mesta hänger på vad man är van vid. Har man alltid spelat på en 60Hz/FPS kommer man förmodligen inte att tycka att det är något som helst fel med det och att det flyter på jättebra. Är man van vid 120Hz/FPS tycker man förmodligen att 60 hackar något rent fruktansvärt (mer tydligt i snabba spel.)

För att återigen ta ett personligt exempel så har jag inga problem att se skillnad på 80 och 120 FPS i Quake 2 oavsett om jag spelar eller tittar på någon annan som gör det. Flytet från många år med Q2 är så invant för mig att jag tyckte det var rent obehagligt att spela på 60FPS när jag skaffade min första plattskärm och i stort sätt slutade spela helt. Nu har jag haft en 120Hz skärm två år och det är roligt att spela igen.

Det blir mycket gissningar då det inte finns några undersökningar (vad jag vet) men en kvalificerad chansning är att de flesta som säger att 60Hz/FPS flyter på så bra det kan aldrig testat 120Hz/FPS eller spelar spel där det verkligen inte spelar någon roll.

Har de testat och faktiskt inte ser/känner någon skillnad så är det ju bara att gratulera - då kan de skaffa en bra PVA/IPS-skärm med fina färger och inte lida ett dugg av att det hackar fram.

ETA: Ska förtydliga att jag med testat inte menar provat i 5 min och inte märkt någon skillnad. Skillnaden är långt mer uppenbar om man går från 120Hz till 60Hz än tvärtom. Vänjer man sig vid 120 och sen återgår till 60 tror jag många kommer bli rätt förundrade över hur de tyckte 60 flöt på så fint.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jyyhan:

Då har du inte vart med länge...

CS 1.6 100 fps
Q3 333 fps

Det ska alltid vara så hög fps som möjligt för att spelet ska ha ett flyt i sig och inte känns segt eller hackar.

Bara ta jämförelserna i dagarna, BF3 på konsol är 30 fps, CoD är 60 fps på konsol, CoD har en snabbare spelstil och ett högre flyt än vad BF3 har, andra motorer och andra spel är klart, men att BF3 inte håller samma höga flyt är något folk inte klarar av.

Skrivet av kaya:

När var den tid när man strävade efter 30 fps? Måste ha varit nån helg när internet var nere för mig
När man hade tjockskärm så var det ju 100+ och med lcd 60+ nu när 3d skärmar blir allt vanligare så kommer det ju att bli 120+

helst har jag 80-90 fps så att när det händer mycket på skärmen och fps droppar som mest så har man fortfarande 60+

Jo, länge är nog just vad han har varit med. 30 var väl den magiska gränsen i alla fall fram till quake (och 3d-acceleration) eller så.

Permalänk
Medlem

Jag själv märker inget, fast när jag utnämnde mig om det förra gången på detta forumt ja, då blev det kallabalik och jag tror jag fick 30+ citat om hur dum jag är att jag inte gör det. Fast det är väll som att man är tondöv så är man fps blind : p

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Själv ser jag stor skillnad på 55 och 60 fps.
Att kolla på en dvd som är 24.97 fps är nästan smärtsamt.

Nej det är inte alls smärtsamt för de bildsekvenser som visas är meningen att de ska visas.

Som jag har förstått kan ögat bara uppfatta ~25 bilder/s men i spel är det så att man genererar fler bilder för att de bilderna ögat uppfattar ska komma så syncat som möjligt (i förhållande till rörelsen eller bilden ifråga man vill visa).

Man ser inte fler än 25 bilder/s men i verkligheten finns det ju inget så kallat "fps", det finns ingen gräns för hur snabbt ljuset studsar på vår näthinna, bara ett konstant flöde av ljus och det är detta man vill efterlikna med högre fps, som då givetvis ger en mer realistisk bild.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

30 FPS upplevs helt enkelt som hackigt för väldigt många.

Över 60 FPS är det EXTREMT få som märker någon skillnad. Många skärmar uppdaterar dessutom inte snabbare än 60hz vilket gör FPS över 60 onödig.

eller extremt många CS spelare som märker skillnad mellan 60 och 120fps men vist, beror helt på, snabba rörelser eller långsamma, med även filmer är hackiga i snabba kamerarörelser vilket är extremt jävla störande, 120hz borde vara standard

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

För att förstå dettta behöver du förstå hur ögat samt traditionell 24fps-film fungerar.

Det finns en myt om att ögat inte kan upfatta mer än 30fps(eller nåt sånt), beviset brukar vara att den etablerade 24-fps-filmen är mjuk och fin. I verkligheten är det dock så att ögat kan uppfatta långt över 100fps.
Men varför duger då 24 fps bra för film men ser horribelt ut för spel? Svaret stavas motion-blur. Allt har med detta att göra.

Våra ögon uppfattar så många bilder per sekund att allt som rör sig snabbare än vår hjärna hinner bearbeta informationen blir suddigt. I 24 fps-film är denna motion-blur "inbyggd" i tekniken, det har med slutar-tid osv att göra. Om du vet hur svårt det kan vara att ta ett riktigt skarpt foto så förstår du vad jag menar. I en filmkamera kan visäga att varje enskild frame är en interpolering mellan bilden innan och nästa bild - därav suddigheten.

Nu kommer vi till själva kärnfrågan : varför är fps så viktigt i spel?
Om vi bortser från de motionblur-tekniker som finns idag(vilka är väldigt prestandakrävande och inte särksilt bra) så ritar en spelmotor upp en perfekt skarp frame varje gång. Om vi tänker oss en scen med den viftande handen i 24 fps, ett från ett spel och en från en film så är bilden från spelet helt skarp medan den från filmen är suddig.

Om vi skruvade upp frameraten till säg 300fps och hade en skärm som klarade av att visa detta skulle vi uppleva motionblur nästan precis som vårat öga uppfattar den i verkligheten. Varje enskild frame är fortfarande helt skarp men ögat har mycket mer information att "interpolera" mellan.

Så till sist: Varför de magiska gränserna 24fps för film och 60 fps för spel?
runt 20 fps är helt enkelt gränse mellan suddighet och detalj samt ekonomisk hållbarhet som lämpar sig bra för film. Mycket lägre än så och det blir för hackigt/suddigt. Fler frames och kostnaden stiger. Faktum är att man arbetar på att ta filmen in i 60 fps. The Hobbit filmas t:ex i detta format.
60 fps för spel är helt enkelt omkring gränsen för när vi upplever en serie skarpa bilder som mjuk. Med 120 fps börjar vi säkert få riktigt fin "naturlig" motion blur.

sry för wall of text men det kan vara lite svårt att förstå sig på detta.

Permalänk

sjukt enformigt på de här forumet jämnt om vilken fps e bäst bläääh, man märker väl själv när man inte är nöjd. Trotsallt är det ens egna ögon som ska sitta framför skärmen. Om man inte trivs uppgradera eller släng, men tycker inte man ska lyssna på andras åsikter om de hela.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

Jag får huvudvärk om det är för låg fps.

60 Hz och 60 fps är egentligen för lite, i vart fall för fps (first person shooter) och mmos. För rts lir duger 60 Hz. Om man skall kunna vrida sig osv snabbt och det skall kännas mjukt så duger det inte med vad som finns idag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

För att skärmarna är 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag får huvudvärk om det är för låg fps.

60 Hz och 60 fps är egentligen för lite, i vart fall för fps (first person shooter) och mmos. För rts lir duger 60 Hz. Om man skall kunna vrida sig osv snabbt och det skall kännas mjukt så duger det inte med vad som finns idag.

jag håller med. Förhoppningsvis kommer 120hz börja bli mer etablerat snart.
Värst tycker jag är spel som kör 30 fps men satsar på diverse motion-blur tekniker. Ofta är denna mb selektiv(appliceras bara på vissa objekt) och inte korrekt uträknad vilket skapar en dissonans mellan det man ser och det hjärnan förväntar sig se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafarsan:

sjukt enformigt på de här forumet jämnt om vilken fps e bäst bläääh, man märker väl själv när man inte är nöjd. Trotsallt är det ens egna ögon som ska sitta framför skärmen. Om man inte trivs uppgradera eller släng, men tycker inte man ska lyssna på andras åsikter om de hela.

vissa tycker om att skryta om sin fps. Jag kunde inte bry mig mindre om siffror, men jag skulle vilja uppleva äkta 120fps. Jag tror skillnaden i flytet och hur man upplever bilden skulle göra rätt mycket för video-kvaliten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxWarp:

Skulle vara intressant att testa för att se resultatet men jag är tyvärr alldeles för gammal för sånt. Nu handlar det mest om hur länge man kan stanna på flygklubben utan att sambon blir förbannad på en.

Skämt åsido, jag minns början på 90-talet när man var glad om man kunde få ut 15 fps i ett racingspel. Slippa tearing är trevligt tycker jag och för de spel jag spelar duger 60 fps det alldeles utmärkt.

Haha borde prova att gå fram till en tjej och säga "tjenare gullet, Vet du att jag har en K/D ratio på 4/1 i BF3? Eller att jag har nått levelcapen i wow på 6 chars? Vad sägs om att gå hem till mig ikväll?"

Att spela med 30 i FPS går ju så länge som den är stabil.. En FPS laggar mest om den fluxar rejält mellan två värden. Sedan finns det ju folk som är vana vid att spela med 60+ och därför inte kan spela med lägre FPS. Smaken är som baken dock så tvivlar jag starkt på att man strävade efter 30 FPS i något spel. Framförallt inte inom FPS (First player shoot, alltså inte Frames per second).

Skrivet av xobust:

alla är inte lika kräsna
https://twitter.com/#!/notch/status/136709991116701696

jag har haft dåliga datorer hela livet så jag kan spela på 15 fps om det nu är så.

offtopic:
det är inte precis så att mina föräldrar lägger ner mycket på datorer så det blir att spar själv :/
får se nu (200 kr * 12) - (75kr * 12) = 15050 kr och det räcker knappt till 560.

En siffra för mycket där eller? Du får alltså över 1500 kr Gör som en vanlig person gjorde innan han "fick" pengar att handla komponenter för. Panta burkar.. Sommarjobba.. Se till att spara ev. studiebidrag.. etc.. etc.. etc.. Folk som är gamla nog att ha en egen dator men samtidigt påstår att de inte kan införskaffa pengar är lata

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

För mig blir det ospelbart om det dippar under 50 fps, det känns helt enkelt som att det man gör inte översätts till det som händer på skärmen. Det ska nämnas att jag endast kör bilspel och inte FPS så jag kan inte uttala mig om det senare. Däremot kan några fps vara skillnaden mellan om man märker ett hjulspinn i tid eller inte och därmed om man snurrar runt och förlorar eller om man fortsätter och vinner.

Få se hur "NFS the Run" känns nu när det släpps om några timmar. Det lär väl ska ha en fixerad fps på 30!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Få se hur "NFS the Run" känns nu när det släpps om några timmar. Det lär väl ska ha en fixerad fps på 30!

Har inte hängt med i diskussionen, men varför 30 fps? Det är väl inte så krävande? Eller är det för att det är en dålig portning från konsol eller vad?
Spelen jag snackade om är F1 2010 och F1 2011.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Helt beroende av vilken monitor det körs på samt vilka sorters kontroller man använder. Att spela ett PC-spel i 30fps är en helt annan upplevelse än att spela med handkontroll i samma fps oavsett plattform. Det är först när hz = fps som man får till flytet med tangentbord och mus.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"hardcore gamer" = finnig p12a?

hahahaahahhaha XD

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Har inte hängt med i diskussionen, men varför 30 fps? Det är väl inte så krävande? Eller är det för att det är en dålig portning från konsol eller vad?
Spelen jag snackade om är F1 2010 och F1 2011.

Det är konsolerna nu igen. I det här citatet betonar man vikten av att ha mera än 30 fps (precis som du beskrev) i racingspel:

Citat:

Need for Speed: The Run | 30 FPS Cap
Unfortunately, that potential was squandered due to a nasty console reality, this game is locked at 30 Frames Per Second. Even if you turn VSYNC off, you will never get above 30 FPS in this game on the PC. The engine has been locked and there are no configuration file commands that we know of to overcome this game FPS cap. Even RAGE, as bad as that game was, capped its FPS at a more respectable 60 FPS on the PC. It is completely unacceptable for NFS: The Run to be capped at 30 FPS on the PC. This is a racing game for crying out loud, the exact type of game where one wants and needs high FPS for fluidity and control. With the performance that is capable on PCs today with dual and quad-GPU configurations, and displays up to 120Hz, it is absolutely insanity and a nail in the coffin, for NFS: The Run to be capped at 30 FPS. It is a disgrace and an insult to the Frostbite 2 engine. - [H]ard|OCP

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de som är väldigt känslig för flimmer. Måste ha en TV som kör 100Hz för att inte få huvudvärk. En 50Hz TV ser jag flimmret på. På min nuvarande LCD Samsung SyncMaster 226cw, ser jag flimmret lite då den kör i 75Hz men den har ganska taskiga betraktningsvinklar som jag retar upp mig på.
Klarar inte heller av gå på bio för att jag ser flimmer väldigt tydligt då så inga filmer körs i 24fps här hemma heller.

Så ni som vill ha höga fps, vilka skärmar använderrekommenderar ni? Jag förmodar att ni kör med 120HZ skärmar, men vilka och varför?
Om jag fattar det rätt så ger dock inte dessa 120Hz skärmar lika bra färgåtergivning, stämmer det?
Vilka nackdelar är det med 120Hz skärmar?

Ni som kör med 60fps, vilka skärmar använder/rekommenderar ni?

Vad rekommenderar ni att jag köper för skärm, när jag vill ha flimmerfritt men med så bra färg och bildkvalite som möjligt? Runt 24" Helst under 4000:-. Jag kör just inga FPS, snare mest strategispel som WorldCraft

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nisseH2:

Jag tillhör de som är väldigt känslig för flimmer. Måste ha en TV som kör 100Hz för att inte få huvudvärk. En 50Hz TV ser jag flimmret på. På min nuvarande LCD Samsung SyncMaster 226cw, ser jag flimmret lite då den kör i 75Hz men den har ganska taskiga betraktningsvinklar som jag retar upp mig på.

Då sitter det garanterat bara i din fantasi, en LCD flimrar inte ens om den körs i 1Hz eftersom bilderna är fasta. Det enda som flimrar är CRT-TV då de är släckta mellan bilderna, det är inte LCD:er.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Filmer

I filmer är det ju i stort sett alltid 25-30 fps som visas, vad är det som gör att det till skillnad från datorspel inte blir hackigt?

Permalänk
Medlem

Ett det är kodat så det ska vara jämt? Finns ju inga drops osv som med datorer. När någonting annat på datorn som ska utföras än på spelet och hackar till eller att komponenterna inte räcker till. Kan fan inte spela bilspel som har 30 fps, måste minst vara 60 fps. Blir inget jävla flyt annars. Allt över 60 fps är bara bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampann96:

I filmer är det ju i stort sett alltid 25-30 fps som visas, vad är det som gör att det till skillnad från datorspel inte blir hackigt?

För att du styr inte rörelse i filmen. Du är åskådare när du tittar på en film. I ett spel är du interaktiv. Tycker det är lite kusligt att folk jämför bps/fps med film faktiskt... Nå väl, vid lägre fps i spel så börjar andra saker strula. Man kan uppleva icke responsiv input från tex mus och tangentbord. Därav upplevelsen att det tex laggar tillsammans med tearing & cpuspikar och allt vad det innebär.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Då sitter det garanterat bara i din fantasi, en LCD flimrar inte ens om den körs i 1Hz eftersom bilderna är fasta. Det enda som flimrar är CRT-TV då de är släckta mellan bilderna, det är inte LCD:er.

Nä, de är sammanvävda. 1Hz = En händelse per sekund. Ingenting flimrar i 1Hz

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampann96:

I filmer är det ju i stort sett alltid 25-30 fps som visas, vad är det som gör att det till skillnad från datorspel inte blir hackigt?

Skrivet av iaken:

För att du styr inte rörelse i filmen. Du är åskådare när du tittar på en film. I ett spel är du interaktiv. Tycker det är lite kusligt att folk jämför bps/fps med film faktiskt... Nå väl, vid lägre fps i spel så börjar andra saker strula. Man kan uppleva icke responsiv input från tex mus och tangentbord. Därav upplevelsen att det tex laggar tillsammans med tearing & cpuspikar och allt vad det innebär.

Menar du att inputlag gör att vi upplever spel att hackar i 24 fps men inte filmer? Anledningen är att filmer har motionblur vilket tar bort skärpan i snabba rörelser vilket får ögat att uppfatta rörelsen som mer flytande. Motionblur finns i en del spel också men det är knappast ett alternativ för den seriösa spelaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.

30fps har väl aldrig varit önskvärt? Jag har alltid tyckt illa om spel som går 30fps och tyvärr så låste många konsolspelsutvecklare frameraten på det när dom var för dåliga på att koda eller för att kunna lägga på mer grafikeffekter så att det skulle se bra ut på screenshots. 60fps används förmodligen för att kunna köra vsync på de flesta TV-apparater och datorskärmar och personligen så tycker jag att man får ett bra flyt vid 60fps.

Permalänk
Skrivet av Razzay:

Anledningen är att filmer har motionblur vilket tar bort skärpan i snabba rörelser vilket får ögat att uppfatta rörelsen som mer flytande. Motionblur finns i en del spel också men det är knappast ett alternativ för den seriösa spelaren.

Exakt.
Kan väl tilläggas att spel har fortfarande en lång väg att vandra innan man har tekniken att sudda ut bildbytena, eller som du sa motionblur. Motionblur som finns i spel idag är inte förnärmelsevis samma sak.

---------------------

När och vilka har strävat efter 30 fps?

F.E.A.R lirade jag i upp till 120 fps och när jag testade Vista så sjönk den till 90+. Det är en skillnad på mindre än 30 fps och det märkte jag (och andra) som testade då, trots myter om att man inte ser skillnad om det skiljer just 30 fps.
Jag tror att folk blandar ihop saker som film och spel, äpplen och päron, så att säga.
Men snälla människor, varför inte prata om saker som man faktiskt har sett och upplevt själv. Vissa sitter ju och ljuger rent av, jag förstår inte..

Edit: Lade till en quote.

Permalänk
Medlem

Jag ser då ingen skillnad på 45 och 60 fps, men sen så har jag inga psykiska besvär heller..

Permalänk
Medlem

Det har sannolikt nämnts innan men jag säger det igen, kan inte skärmen visa mer än 60hz blir det heller inte mer än 60fps, och ja det är märkbar skillnad mellan 60,75,85 och 100hz. 100hz skärmar har betydligt bättre smooth och mindre "småryck" men i plattskärmar är det av någon anledning en dyr funktion och det är väldigt svårt för moderna grafikkort att hålla uppe 100fps i fulla texturer och upplösning. Att filmer inte är lika störande är dels att man inte styr bilden och att det är fixerad fps, många lite dyrare tv apparater har motion funktioner som gör att det blir lite jämnare även 100hz skärmar gör det.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

att du inte skulle märka skillnad i 40 eller 60 fps..?

okej lätt test om du skulle göra det eller inte, äger du CS SOurce eller CS 1.6?

in dit skriv FPS_MAX 40 spela runt, skriv sedan FPS_MAX 60, spela runt, sen stäng av vsync och skriv FPS_MAX 101, du kommer märka stor jävla skillnad, jag har iaf lärt mig avgöra med ögonen hur mycket fps det är i ett spel.
vet inte hur men att jag sitter å spelar och ser att det inte flyter på, kollar runt me musen och tänker "fan de är ju bara 40fps" tar på fraps, vad ligger de på? 38-43 där mellan.

I cs är det helt sjukt vilken skillnad man märker på fpsen cs utan 100 i fps är värdelöst , Men samtidigt så kan 30fps duga bra i vissa spel t.ex dirt3 har jag 30-40fps på högsta grafik o det tycker ja flyter på alldeles perfekt. sen kan ja få damp på cod om ja får under 50fps :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB