Varför just 60FPS i spel?

Permalänk
Avstängd

Heroes of might and magic 3 samt AOE spelen körs väl i runt 10fps?

Fungerar bra för den typ av spel.

Men annars vill man ha minst 50,

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Sitter med 120hz skärm, och vid battlefield 3 är de pain att spela när man dippar under 80. Ligger i normala fall 110-130, men ibland så dippar man ner under 80, och då känns de direkt.

Kör allt på high, texturer på ultra 16xaAA resten avstängt, men hade gärna kört på högre.

Även jag har en 120hz skärm.
0-50 fps ospelbart
50-70 fps går bra men inte optimalt
70-100 helt ok
100-120 såhär spel ska spelas. Det blir ett helt annat flyt.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Har väl med att göra vad man känner till eller är van vid. På den tiden då 30 fps var guld så upplevdes det som mjukt. Är ju samma sak med bildskärmar. Det var en fantastiskt mjuk känsla med en 85Hz CRT ända tills man blev van vid något bättre, då var det fruktansvärt och olidligt att se på.

spelar själv på en 85 hz CRT i 1600x1200 det går fint o mjukt sen har jag en plattskärm men jag tycker att det är skillnad på 60 och 85 hz (skärpan är bättre på platta men den hänger inte med alls enligt mig jag behöver hög fps annars blir det så mycket som stör mig i spelet när det gånr långsamt och hackigt (under 52 fps för mig som det känns så på platta o allt under 80 på CRT pga den höga hz'en)

det är en DELL 17 tummare AKA elefantskärm som fick mitt förra skrivbord att spricka och nästan rasa ihop efter ett halvår ^^
den platta är en äldre samsung 22 tum 1680X1050 som behöver ny skärmkabel då den som sitter på glappar och visar massiv screentearing i T ex penumbra och Trackmania (fina stora vertikala vågor med storleken av ca 2.5 cm i höjd rullar tätt efter med mellanrum på ca 5 cm på skärmen )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

När var den tid när man strävade efter 30 fps? Måste ha varit nån helg när internet var nere för mig
När man hade tjockskärm så var det ju 100+ och med lcd 60+ nu när 3d skärmar blir allt vanligare så kommer det ju att bli 120+

helst har jag 80-90 fps så att när det händer mycket på skärmen och fps droppar som mest så har man fortfarande 60+

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tänk att jag fortfarande lever när min dator bara visar 25-30 fps på bf3 xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Där ser man! Du kanske kan få något bidrag från försäkringskassan så du kan lägga ett par tusingar extra på att uppgradera din burk?

OnT: Oftast är det så att du behöver 60+ fps för att slippa FPS-drops under 30 då det verkligen märks. Många spel till Xbox360 har 30 fps som lägstanivå men det flyter på bra ändå.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har man vsync på så anpassas fpsen till närmsta halva/hela värde av skärmens Hz. Har man 60Hz och klämmer ut 55fps så kommer vsync göra att endast 30fps kommer ut till skärmen.

Därav har du Tripple Buffering, eliminerar det problemet (http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_buffering#Triple_buffering. Dock så brukar det öka input lag lite mer än vad vsync gör.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Där ser man! Du kanske kan få något bidrag från försäkringskassan så du kan lägga ett par tusingar extra på att uppgradera din burk?

OnT: Oftast är det så att du behöver 60+ fps för att slippa FPS-drops under 30 då det verkligen märks. Många spel till Xbox360 har 30 fps som lägstanivå men det flyter på bra ändå.

Jag har inga problem med låg fps men om min dator inte riktigt orkar med så sänker jag inställningarna så jag får tillräckligt med fps. Tycker det är onödigt att få ont i huvudet utav att bara sitta vid datorn

Permalänk
Medlem

Men jag lirar bf3, jag kör allt på low bara för att få ett så bra flyt som möjligt. jag får ut ca 120 fps. Hade det varit bättre om jag skulle köra v-sync på medium istället menar ni eller för då skulle jag ju ligga på 60 fps konstant, jag förstår inte O.o

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lasergurka:

Eftersträvades 333 fps i quake 3? Tvekar på att alla hade så snabbt uppdaterande skärmar om jag ska vara ärlig

Man var inte ute efter hög FPS för att kunna se bättre utan på grund av att Quake 3-motorn (id Tech 3) är lite konstigt kodad, hade man 333 FPS kunde man hoppa längre och hade då ett övertag mot de som spelade med lägre FPS. Man såg inte alla bilder utan spelmotorn gick helt enkelt snabbare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som inte kan titta på screen tearing utan måste ha Vsync och 60FPS konstant för att jag skall vara nöjd. Men en sak jag inte förstått är det där med att en Vsyncad skärm bara kan visa antingen 60 eller 30fps. Om så är fallet...varför visar FPSmätarna ingame allt mellan 60 och 30 ändå? Säg t ex WoW som har ett FPS counter addon, det skiftar ju rätt friskt när man löper runt i en storstad. Och visst märks skillnaden mellan 60 och 50 lika mycket som 30 och 10. Ju lägre desto mer "hackar" bilden. Vidd 60 fps så glider bilden perfekt när man flyttar kameran men det flyter inte lika bra vid 40fps.

Det där med Triple Buffering är en gåta...det sägs ju att man skall köra Triple buffering när man kör Vsync för att hjälpa systemet men det sägs även ge inputlag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Eftersträvades 333 fps i quake 3? Tvekar på att alla hade så snabbt uppdaterande skärmar om jag ska vara ärlig

Du strafejumpade snabbare just på 333 fps eftersom Quake-engine är kodad just så. Samma med Unreal engine att du hoppar längre och skjuter "snabbare" desto högre fps. Bara för att man inte kan se mer än 60Hz pga dagens skärmar och deras uppdateringsfrekvens betyder inte att de bildrutorna "försvinner" eller är onödiga.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit mer känslig för fps-drops på senare år. När jag spelade Lineage 2 satt jag på kanske 40-25fps, det störde mig inte alls. Nu är jag väldigt känslig. Under 50 fps ger mig huvudvärk. Flyter, i dess sanna bemärkelse, gör det först efter 60. Något jag funderat på är hur pass mycket synfel påverkar. När jag spelade L2 hade jag perfekt syn, det har jag inte nu. På den tiden hade jag en vän som var en riktig 60-fps-nazist, han hade rätt dålig syn och skrek alltid till när nån på ett LAN inte spelade med 60+ fps. På den tiden var jag väldigt skeptiskt inställd eftersom jag inte märkte någon skillnad själv. Nu är det dock lite ombytta roller, en polare har bra syn och han spelar utan problem på typ 30 fps, något som får mig att skrika av obehag..

Skrivet av matnojje:

Får du huvudverk på bio och när du du tittar på dvd film också.

Hört talas om rörelseoskärpa? Det finns en anledning till varför extremt få upplever hack när de ser på film.
I spel har du inte den rörelseoskärpan och upplever därför 24 fps som laggigt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Men jag lirar bf3, jag kör allt på low bara för att få ett så bra flyt som möjligt. jag får ut ca 120 fps. Hade det varit bättre om jag skulle köra v-sync på medium istället menar ni eller för då skulle jag ju ligga på 60 fps konstant, jag förstår inte O.o

Någon som har någon koll på min fråga :)?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Någon som har någon koll på min fråga :)?

Ju fler fps du kan kräma fram desto mindre kommer du att märka av snabba färg och intensitetsförändringar, eftersom ögat ser "kontinuerligt". I dagens spel finns dock ofta något som heter "motion blur" och som gör skillnaden mellan två frames suddigare vilket medför att du upplever det som att det flyter bättre. Så kör hellre medium och få mer ögongodis i spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grusburk:

Någon som har någon koll på min fråga :)?

Äe, du får inte bättre flyt av lägre framerate. Däremot slipper du tearing.
Har du en skärm som bara kan uppdateras 60 gånger per sekund så märker du troligen inte mycket skillnad i BF3. Möjligtvis kan det bli en marginell förbättring då input-output tiden kommer minskas. Testa själv och se om du märker någon skillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Ju fler fps du kan kräma fram desto mindre kommer du att märka av snabba färg och intensitetsförändringar, eftersom ögat ser "kontinuerligt". I dagens spel finns dock ofta något som heter "motion blur" och som gör skillnaden mellan två frames suddigare vilket medför att du upplever det som att det flyter bättre. Så kör hellre medium och få mer ögongodis i spelet.

Men ska man ha motion blur på max eller medium eller minimum om man ska låtsas att de finns, så du tycker jag ska dra medium och köra med vsync on?

Skrivet av Söderbäck:

Äe, du får inte bättre flyt av lägre framerate. Däremot slipper du tearing.

:3 två olika svar?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grusburk:

Men ska man ha motion blur på max eller medium eller minimum om man ska låtsas att de finns, så du tycker jag ska dra medium och köra med vsync on?

:3 två olika svar?

Det är väl inget fel på att få fler svar så länge de inte står i motsats till varandra?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Men ska man ha motion blur på max eller medium eller minimum om man ska låtsas att de finns, så du tycker jag ska dra medium och köra med vsync on?

:3 två olika svar?

Självklart får man inte bättre flyt av lägre frame rate. Det han menar är antagligen att Vsync låser frame raten till skärmens rate vilket gör att du slipper just "tearing", alltså avskurna frames. Angående motion blur så pröva dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Själv ser jag stor skillnad på 55 och 60 fps.
Att kolla på en dvd som är 24.97 fps är nästan smärtsamt.

hahahahahahahaha. * suck * allt jag kan säga

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Hört talas om rörelseoskärpa? Det finns en anledning till varför extremt få upplever hack när de ser på film.
I spel har du inte den rörelseoskärpan och upplever därför 24 fps som laggigt.

Ja bra förklaring. Det känns nästan självklart när man tänker på det

Permalänk
Medlem

Stängde av ht och kör på medium nu med aa och msaa helt av, ligger på 90-100fps:S frågan är om man ska dra in high och kunna ha det stabilt ändå på bf3 . Jag vill ha över 60 hela tiden minst iaf, bryr mig egentligen inte om grafiken så mycket i just bf3 då jag bara vill spela för att vinna ^^ men skulle vara kul

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Även jag har en 120hz skärm.
0-50 fps ospelbart
50-70 fps går bra men inte optimalt
70-100 helt ok
100-120 såhär spel ska spelas. Det blir ett helt annat flyt.

^ What he said.

Tycker också att över ca 100 FPS så börjar det se realistiskt ut. Ser bara en liten skillnad mellan 100 och 120 fps, så det är nog kring 120 fps jag tror jag skulle sluta märka nån större skillnad. Däremot mellan t.ex. 60 och 80 fps är det ju stor skillnad redan. Skillnaden blir så påtaglig när jag spelar Skyrim, går in i t.ex. ett hus och vips så går fpsen upp över 100 istället för typ 50~80 utomhus och det ser/känns bara så mycket mjukare, smidigare ut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

^ What he said.

Tycker också att över ca 100 FPS så börjar det se realistiskt ut. Ser bara en liten skillnad mellan 100 och 120 fps, så det är nog kring 120 fps jag tror jag skulle sluta märka nån större skillnad. Däremot mellan t.ex. 60 och 80 fps är det ju stor skillnad redan. Skillnaden blir så påtaglig när jag spelar Skyrim, går in i t.ex. ett hus och vips så går fpsen upp över 100 istället för typ 50~80 utomhus och det ser/känns bara så mycket mjukare, smidigare ut.

Precis 20 fps är ju mindre andel ju fler fps man har (1/5 av 100 fps, 1/3 av 60 fps) så skillnaden blir ju mindre rent procentuellt vilket medför att uppfattning också blir mindre skillnad eftersom hur vi uppfattar saker alltid är i förhållande till något annat.

Kör själv BF3 på 65-90 fps och tycker att det flyter på bra, men har bara haft en bra dator i någon månad så märker ännu inte nån större skillnad på 80-90. Innan var det blops med allt ifrån 60 till 2 fps (dålig netcode i kombination med lite för seg dator, ouch!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Märk också att det är mindre skillnad mellan 30 och 60fps än vad det är mellan 15 och 30fps. Ökningen mellan 30 och 60 är dock dubbelt så stor som mellan 15 och 30. Man har alltså dubblat ökningen, men får ut mindre. Det betyder att även om man skulle fortsätta dubbla sin fps så skulle man vinna mindre och mindre på det varje gång. T.ex. så ger en ökning från 60 till 120fps ännu mindre än ökningen mellan 30 och 60fps. Detta gör att man rätt snabbt kan se att det finns en punkt där ytterligare ökningar är meningslösa då de inte ger tillräckligt för att vara av betydelse. Exakt var denna gräns går är ju individuellt, men jag har svårt att se att det skulle vara några större skillnader då alla människor är byggda mer eller mindre likadant.

Om du dubblar hastigheten med vilken klossen rör sig när du jämför 30 och 60 fps så kommer du förmodligen uppleva skillnaden som likvärdig den mellan 15 och 30 med nuvarande hastighet.

Det finns många spel som inte är lika känsliga för låg FPS men ju snabbare rörelser i spelet desto viktigare med hög FPS och Hz. I Quake 2 kunde jag se skillnad på 110 och 120 FPS men över 120 gjorde det ingen märkbar skillnad. Ju lägre jag sänkte FPS under 120 desto otrevligare upplevelse. I extremt långsamma turbaserade spel som HoM&M så är det givetvis inte alls lika uppenbart om man har låg FPS.

Uppenbarligen finns det gott om människor som inte tycker att det är någon större skillnad på 60 och 120 FPS, precis som det finns mängder med människor som tycker att två olika nyanser av en färg är precis identiska så länge de inte jämförs sida vid sida.

Om vi undantar spel där spelmotorn faktiskt påverkas av vilken FPS du har så krävs det naturligtvis att du har en skärm med högre uppdateringsfrekvens än 60Hz för att du ska ha någon nytta av att ha en konstant FPS över 60.

För att kommentera TV vs datorskärmar: TV apparater visar inte 100 eller 200 eller 600 "äkta" Hz, dvs så många unika bildrutor till skillnad från en datorskärm.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om du dubblar hastigheten med vilken klossen rör sig när du jämför 30 och 60 fps så kommer du förmodligen uppleva skillnaden som likvärdig den mellan 15 och 30 med nuvarande hastighet.

Det finns många spel som inte är lika känsliga för låg FPS men ju snabbare rörelser i spelet desto viktigare med hög FPS och Hz. I Quake 2 kunde jag se skillnad på 110 och 120 FPS men över 120 gjorde det ingen märkbar skillnad. Ju lägre jag sänkte FPS under 120 desto otrevligare upplevelse. I extremt långsamma turbaserade spel som HoM&M så är det givetvis inte alls lika uppenbart om man har låg FPS.

Uppenbarligen finns det gott om människor som inte tycker att det är någon större skillnad på 60 och 120 FPS, precis som det finns mängder med människor som tycker att två olika nyanser av en färg är precis identiska så länge de inte jämförs sida vid sida.

Om vi undantar spel där spelmotorn faktiskt påverkas av vilken FPS du har så krävs det naturligtvis att du har en skärm med högre uppdateringsfrekvens än 60Hz för att du ska ha någon nytta av att ha en konstant FPS över 60.

För att kommentera TV vs datorskärmar: TV apparater visar inte 100 eller 200 eller 600 "äkta" Hz, dvs så många unika bildrutor till skillnad från en datorskärm.

Så det du säger är att om man ändrar förutsättningarna för testet så ändras resultatet av testet...
Det är rätt uppenbart att det händer. Det är ungefär som att säga att 5+5 inte längre är 10 om man ändrar till annat än 5or. Och resten av det du säger är i praktiken att det är induviduellt, vilket fantastiskt nog är exakt vad jag sa. TV har jag inte sagt någonting alls om, så vad handlar inlägget om egentligen?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så det du säger är att om man ändrar förutsättningarna för testet så ändras resultatet av testet...
Det är rätt uppenbart att det händer. Det är ungefär som att säga att 5+5 inte längre är 10 om man ändrar till annat än 5or. Och resten av det du säger är i praktiken att det är induviduellt, vilket fantastiskt nog är exakt vad jag sa. TV har jag inte sagt någonting alls om, så vad handlar inlägget om egentligen?

Den första delen var svar/kommentar på ditt inlägg.

Du skrev att dubbleringen av fps ger minskad effekt ju högre upp man kommer vilket givetvis stämmer. Jag kompletterade med att påpeka att hastigheten med vilken saker rör sig i spelet spelar väldigt stor roll och att om du dubblar ett objekts rörelsehastighet så krävs det högre fps för att rörelsen skall upplevas som mjuk vilket förskjuter den där gränsen där du inte längre ser någon förbättring. Dessutom drog jag ett exempel utifrån mina erfarenheter.

Du sa att alla människor är byggada ungefär lika och att det därför inte borde vara någon större skillnad mellan hur vi upplever det. Jag påpekade att det finns folk som verkar helt okänsliga för hur bra flyt det är i rörliga bilder precis som det finns folk som har svårt att se skilnad på färger. Alla är inte lika och kommer därför att uppleva saker väldigt olika. Du snackar om att det är individuellt (vilket det är) men att det inte borde vara någon större skillnad mellan olika människor vilket (beroende på hur du definerar "större") inte riktigt går ihop.

Andra halvan var allmänna kommentarer till tråden angående spelmotorer, skärmar och TV-apparater.

Varför denna defensiva reaktion? Jag attackerade inte på något sätt ditt inlägg utan byggde vidare på det och reflekterade över några saker som jag tyckte behövde utvecklas.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Den första delen var svar/kommentar på ditt inlägg.

Du skrev att dubbleringen av fps ger minskad effekt ju högre upp man kommer vilket givetvis stämmer. Jag kompletterade med att påpeka att hastigheten med vilken saker rör sig i spelet spelar väldigt stor roll och att om du dubblar ett objekts rörelsehastighet så krävs det högre fps för att rörelsen skall upplevas som mjuk vilket förskjuter den där gränsen där du inte längre ser någon förbättring. Dessutom drog jag ett exempel utifrån mina erfarenheter.

Du sa att alla människor är byggada ungefär lika och att det därför inte borde vara någon större skillnad mellan hur vi upplever det. Jag påpekade att det finns folk som verkar helt okänsliga för hur bra flyt det är i rörliga bilder precis som det finns folk som har svårt att se skilnad på färger. Alla är inte lika och kommer därför att uppleva saker väldigt olika. Du snackar om att det är individuellt (vilket det är) men att det inte borde vara någon större skillnad mellan olika människor vilket (beroende på hur du definerar "större") inte riktigt går ihop.

Andra halvan var allmänna kommentarer till tråden angående spelmotorer, skärmar och TV-apparater.

Varför denna defensiva reaktion? Jag attackerade inte på något sätt ditt inlägg utan byggde vidare på det och reflekterade över några saker som jag tyckte behövde utvecklas.

Inte menat som defensivt. Sjuk, trött, lättirriterad och lite kortsynt nu när jag läser det igen dock

Självklart stämmer det du säger. Det jag menade om att alla var lika var dock att vi rent fysiskt/biologiskt inte har några större skillnader mellan oss. Det finns ingen som kommer uppleva markant bättre/sämre resultat för att just de har någon form av super-syn som ingen eller få andra har. Induviduella upplevelser däremot kan ju variera stort.

Dock tror jag det då mest handlar om känslan, inte att det faktiskt uppfattas någon skillnad rent visuellt. Visar du en statisk bild i 80hz och samma bild i 120hz så tror jag ingen kommer kunna säga vilken som är vilken på en medveten nivå. Gör du det däremot till ett spel där just rörelser m.m. kommer in i spel så kan nog en del märka skillnad. Men även då handlar det ju inte om det visuella, utan vad som uppfattas genom hur följsamma rörelser är, hur bra kontrollerna reagerar m.m. Det känns lite off helt enkelt. Många små saker som när man lägger samman dem ger ett resultat man märker av. Så när folk säger att de faktiskt ser skillnader när man är uppe i runt 80fps eller mer så tror jag bara det är skitsnack. Säger de att de känner skillnad, då kan jag köpa det i betydligt större utsträckning.

Sen tror jag även att väldigt många s.k. elite-gamers inte skulle märka av mycket skillnad alls om man bara tog bort FPS-mätaren från synfältet. Att höra folk gnälla om hur ett spel är "ospelbart" i 95fps men världens bästa spel i 100fps är ju bara löjligt. Över 60fps vågar jag mig på att säga att majoriteten av människor inte uppfattar några problem. Säg över 80fps så finns det lite marginal för snabbare rörelser och lite känsligare människor också. Inte sagt att känslighet över detta är omöjligt, men jag tvivlar på att skillnaderna är så stora att de spelar in. Allt detta givetvis förutsatt att det bara är det visuella vi talar om och att det inte påverkar spelmotor eller annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det ska vara 6000 fps i cs eller inget. haha, nej men 60fps är nog det ultimata, folk som nojsar om att de har över 200fps o alltfan va de ljuger med så är bara dumma, det är totalt onödigt. 30 fps skulle jag aldrig klara av att spela på mer än 1 minut.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag märker inte jättestor skillnad på 40 och 60 FPS, men om du provar att spela ett FPS spel i 40FPS och byter till 60FPS så kommer du bli mycket bättre på spelet. Mindre mini-lagg och huvudvärk antar jag

Som sagt, just för att det är 60Hz

EDIT: Tror att Windows körs is 20-30 FPS, alltså skrivbordet och de olika fönstren. Vet ej.

Visa signatur

Citera för svar