XFX Radeon HD6950 2GB går det köra dubbelt?

Permalänk

XFX Radeon HD6950 2GB går det köra dubbelt?

Hej!

Har fått tag på ett XFX Radeon HD6950 2GB (http://www.webhallen.com/hardvara/133937-xfx_radeon_hd6950_2g...) till ett väldigt bra pris så slog till. Men nu till frågan, går det att köra dubbelt i en burk och tjänar man något på det isf? Te x om man spelar BF3 eller liknande.
Om man ska köra dubbelt vad är det för moderkort och nätagg man bör använda då? Helst inte något som kostar orimliga summor men är såklart medveten om att det kanske kostar en slant.

Sen en följdfråga, är detta ett hyffsat kort? Jag fick det för ett riktigt bra pris så därför tänkte jag att det var lika bra att köpa på gott och ont.

Tack på förhand.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Sitter själv på två såna kort på ett 620w nätagg (båda överklockade) och det funkar klockrent till alla spel jag testat Kom ihåg att köra med senaste drivers och Application Profiles från AMD, annars kan CrossFire bugga i vissa spel (typ att ena kortet inte används osv). Enda spelet jag har problem med i dagsläget är Skyrim (ingen nyhet att det är dåligt optimerat för PC..)

Permalänk

För att du ska kunna köra crossfire med det kortet så måste du ha ett moderkort som stödjer crossfire och jag skulle säga att du minst behöver ett nätagg på 700w, men det beror lite på tillverkare

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

De fungerar underbart i CF, sitter med ett TX750 och de är inte klockade. Jag ångrar inte mitt köp då prestandan helt klart mätte upp till mina förväntningar.

Spelar en hel del BF3 och det har inte varit något problem än så länge.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk

Ja men det låter ju strålande
Tack för snabba svar.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

De funkar bra om du har ytrymme mellan korten.
Testade två såna på ett mATX-bräda och fläktarna går upp i varm, allt blir skitvarmt och korten börjar throttla.

Permalänk

Hm ok, men har någon tips på ett moderkort som är bra till att köra 2 av dessa kort? Som ger bra med plats så det inte blir för trångt.
Gärna länk till sida där man kan köpa också

Har plats för ett ATX moderkort i chassit men kanske måste byta chassi?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett X58A-UD3R och det är rätt knapert med plats. Ligger runt 80 grader i 100% load, men har dock ingen fläkt i sidan för tillfället.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Inaktiv

Reg 2004, och obekant med CF? :S

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Reg 2004, och obekant med CF? :S

Ja och vad har det med saken att göra? Kanske inte varit aktiv eller så dom senaste åren. Eller har ett brinnande intresse för det numera?

Visa signatur

Permalänk

Jag har själv ett XFX HD 6950 2 GB och jag är super nöjd! Planerar också att inhandla ett till och köra CF med vid jul.

Som andra har sagt räcker det med mellan 650-700w.

Ett moderkort som stödjer Crossfire/SLI är bla: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996

Finns många att välja mellan.

MVH

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt att köra XFX 6950 2GB i CF å vad ja vet så kommer 480W utav mitt 650W nätagg att användas då. Men ja undrar om de e värt att fixa ett till 6950 2GB eller vänta till 7000-serien kommer å köpa det utav dom som ger bäst prestanda i spel

Visa signatur

Bab