Intel släpper Sandy Bridge-baserade Pentium 350 på endast 15 W TDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Skillnaden var ju 10-2watt som mest? i övrigt så var den lägre sen går det alltid att klocka ner den, skulle man dra ner vcore och ghzen till 1.6 skulle den ändå spöa Atom och Barazo rätt hårt och dra extremt lite. Blir nog andra bullar när Intel släpper 22nm nästa år

Den är ju super i en HTPC då man har kraft över till annat jämfört med Atomen, ARM finns ju knappt i bärbara datorer, surfplattor och telefoner däremot men dit siktar väll Intel förmodligen sen.

De som faktiskt ska använda dessa processorer bryr sig faktiskt om 1-2w. På stora företag kan det spara 10000-tals kronor.

Permalänk
Medlem

HTPC-prolle?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Skillnaden var ju 10-2watt som mest?

Målet med en sådan cpu är nog ultra-bärbara och plattor med Windows 8. Då blir det i praktiken stor skillnad.
Med 10W kan du kyla passivt. 15W går nog inte. Med 10W räcker batteriet mycket längre än med 15W osv.

Citat:

i övrigt så var den lägre sen går det alltid att klocka ner den, skulle man dra ner vcore och ghzen till 1.6 skulle den ändå spöa Atom och Barazo rätt hårt och dra extremt lite. Blir nog andra bullar när Intel släpper 22nm nästa år

Säkert så kommer det ganska snart komma CPU som klarar detta galant. För Intel har detta som mål. Och de har resurserna bakom. Problemet är mest att x86 drar ganska mycket kraft mot en ARM som är designad från början för effektivitet och strömförbrukning.

Citat:

Den är ju super i en HTPC då man har kraft över till annat jämfört med Atomen, ARM finns ju knappt i bärbara datorer, surfplattor och telefoner däremot men dit siktar väll Intel förmodligen sen.

Till HTPC funkar den bra. Blir mest en fråga om priset. Men där finns det redan stor konkurrens. ARM kommer nu med alternativ som klarar tyngre laster. Både 4 och 8 kärnor kommer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lolight:

Verkar vara en lågt klockad i3. Inget annat. Nej, jag är inte imponerad. Intel fortsätter på samma spår. ARM kan känna sig ohotade. De måste under 7-8W om de ska ha någon chans. Iofs så är den bättre än nuvarande Atom på prestanda men 15W är för mycket. 10W borde det varit. Kanske kommer sådana modeller senare.

Du inser att jämföra en Sandy Bridge CPU mot en ARM CPU är lite som att jämföra en F1-bil med en go-cart och dra slutsatsen att go-carten är bättre för den drar mindre bensin...

De snabbaste ARM CPUerna är fortfarande långsammare än Atom. Sandy Bridge är 5-6 gånger snabbare än Atom vid samma klockfrekvens,

Ivy Bridge förväntas kunna komma ner i 13W med GPU och Haswell någon Watt lägre, fast i fallet med Haswell så kommer även styrkretsarna vara inkluderad i CPU (SoC för Ultrabooks) och därmed i TDP för densamma.

Det finns Atom SoC redan idag som har en TDP på 650mW, Z500.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kan man använda en USB-monitor för att installera OS, eller tror ni det kräver drivrutiner?

Den funkar inte om det inte redan finns ett grafikkkort i datorn. Verkar som att den funkar genom att drivrutinen man installerar tvingar det redan existerande grafikkortet att rita upp allt åt USB-skärmen, sedan skickas bara signalen ut via USB.

Testade på min gamla server som kör helt utan ett grafikkort med just den där skärmen och ville inte funka, när jag loggade in via RDP för att installera drivrutinen gick det inte då den var tvungen att ha ett grafikkort installerat.

Sen har skärmen en miljon andra problem osv men man får vad man betalar för.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Server installationen kan ju lösas genom att man lånar ett grafikkort från någon annan dator temporärt...men att inte ha möjlighet att koppla in en skärm alls om det skulle strula känns ju dumt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

Kan man använda en USB-monitor för att installera OS, eller tror ni det kräver drivrutiner?

Det finns BIOS som stödjer att man använder seriell-porten (den som heter COM1: i Windows) som console, fast det är möjligt att det bara förekommer på (vissa?) server-kort. Vi har i alla fall några sådana på jobbet och då är det fullt möjligt att installera t.ex. Linux helt utan gfx-kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Server installationen kan ju lösas genom att man lånar ett grafikkort från någon annan dator temporärt...men att inte ha möjlighet att koppla in en skärm alls om det skulle strula känns ju dumt.

Det går utmärkt - jag har haft datorer som man bara kommer åt via VNC och det borde ju gå skapa en UEFI som kör RFB och då skulle man i terin kunna installera OS på burken genom LAN enbart. Det finns inget direkt hinder och det labbas ju mer BIOS med RFB tillochmed - så hav förtröstan!

http://actingbusy.com/technology/tag/rfb/

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på i3 med HT och möjligheter till överklockning... >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på Pentium II 350 MHz när jag såg namnet på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Verkar vara en lågt klockad i3. Inget annat. Nej, jag är inte imponerad. Intel fortsätter på samma spår. ARM kan känna sig ohotade. De måste under 7-8W om de ska ha någon chans. Iofs så är den bättre än nuvarande Atom på prestanda men 15W är för mycket. 10W borde det varit. Kanske kommer sådana modeller senare.

Det här är början till slutet för arm. Tidigare hade Intel svårare att konkurrera men de närmar sig i relativt rask takt. Arm har ingen möjlighet att konkurrera på prestandafronten, det är watt som gör mycket med batteriers stora begränsningar. Om två år har jag svårt att se att arm kan konkurrera med annat än ett lägre pris och två år senare har jag svårt att se att arm är kvar i leken. Den som lever får se.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hmm..skulle vilja se hur mkt man kan skrämma upp denna CPU 15w tdp är ju inte svårt att kyla

lär inte bli många mhz extra, sandy klockar man med multi, denna cpu är multi låst, så den går kanske skrämma upp 5-10mhz med en ytterst liten ökning av BCLK

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Den funkar inte om det inte redan finns ett grafikkkort i datorn. Verkar som att den funkar genom att drivrutinen man installerar tvingar det redan existerande grafikkortet att rita upp allt åt USB-skärmen, sedan skickas bara signalen ut via USB.

Testade på min gamla server som kör helt utan ett grafikkort med just den där skärmen och ville inte funka, när jag loggade in via RDP för att installera drivrutinen gick det inte då den var tvungen att ha ett grafikkort installerat.

Sen har skärmen en miljon andra problem osv men man får vad man betalar för.

boota via bios ( {ok} ) prompt eller liknande alternativt boota från USB-sticka... mounta remote HDD, installera OS och confa allt via SSH från nätet...

done and DONE!

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda på så liten effekt i denna processor verkar det som. ARM får verkligen akta sig när Intel dyker ner i 22nm till våren.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

HTPC-prolle?

första jag tänkte på också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Japp, vad avslöjade det för dig? Var det månne att artikeln heter: AMD E-350 vs. Intel Core i3-2100T ?
Det är alltså inte Pentium.processorn i nyheten som recenseras, Fesen ville väl bara visa på att vanliga i3 (den nedklockade T-varianten i alla fall), inte ligger långt över Atom och Brazos när det gäller effektförbrukning i de flesta fall och levererar mycket bättre prestanda (i vissa fall var ju faktiskt i3:an t.o.m. effektsnålare, t.ex. i idle och under filmuppspelning, vilket kan vara intressant för en HTPC kanske).

Atom och Brazos kommer inte i närheten av i3 när det gäller prestanda/watt.

Skrivet av pucko97:

De som faktiskt ska använda dessa processorer bryr sig faktiskt om 1-2w. På stora företag kan det spara 10000-tals kronor.

Nu tror jag iofs inte att stora företag skaffar Atom eller Brazos i sina burkar, då de processorerna är lite väl klena. Dock är det mycket troligt att de tar i3, eller för den delen nya Pentium (om de sätts på moderkort med effektsnål grafikkrets).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Snusfri

Intressant cpu faktiskt.
Har planer på att uppgradera filservern då den enbart har en gammal C2D E2140 nu vilket känns lite slött och den väsnas nästan lite för mycket.

Denna prolle och passivt kyld vore inte alls helt fel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du inser att jämföra en Sandy Bridge CPU mot en ARM CPU är lite som att jämföra en F1-bil med en go-cart och dra slutsatsen att go-carten är bättre för den drar mindre bensin...
De snabbaste ARM CPUerna är fortfarande långsammare än Atom. Sandy Bridge är 5-6 gånger snabbare än Atom vid samma klockfrekvens,

Vilket den är. Och det är därför som du inte har en i7a i din mobiltelefon. Den skulle dra slut batteriet på någon minut ca.

Skrivet av IceDread:

Det här är början till slutet för arm. Tidigare hade Intel svårare att konkurrera men de närmar sig i relativt rask takt. Arm har ingen möjlighet att konkurrera på prestandafronten, det är watt som gör mycket med batteriers stora begränsningar. Om två år har jag svårt att se att arm kan konkurrera med annat än ett lägre pris och två år senare har jag svårt att se att arm är kvar i leken. Den som lever får se.

Knappast ARM har aldrig varit så starka som nu. Men nu har Intel vaknat. Vad det leder till får vi se. Men ett problem är att Intel behöver köra allt i x86 kod. Det är bara att inse. x86 är inte helt effektivt i alla lägen. Speciellt med hänsyn till strömförbrukning.

Skrivet av WrongTarget:

Japp, vad avslöjade det för dig? Var det månne att artikeln heter: AMD E-350 vs. Intel Core i3-2100T ?
Det är alltså inte Pentium.processorn i nyheten som recenseras, Fesen ville väl bara visa på att vanliga i3 (den nedklockade T-varianten i alla fall), inte ligger långt över Atom och Brazos när det gäller effektförbrukning i de flesta fall och levererar mycket bättre prestanda (i vissa fall var ju faktiskt i3:an t.o.m. effektsnålare, t.ex. i idle och under filmuppspelning, vilket kan vara intressant för en HTPC kanske).
.

Bara för att något är VS så betyder det inte att de har samma utformning. Vilket jag tycker mig se. Dvs inte så mycket ny design som lägre klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmaom:

Klart den gör, bara lite svårt att göra något sen

Ne körde flera år utan på min filserver. Körde rdp samt någon screen capture mjulvara Den jag tycke fungerade bäst har bytt namn, Kommer inte ihåg vad den hette/heter, Men det kankse kommer. Då blir det en Edit

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Vilket den är. Och det är därför som du inte har en i7a i din mobiltelefon. Den skulle dra slut batteriet på någon minut ca.

Knappast ARM har aldrig varit så starka som nu. Men nu har Intel vaknat. Vad det leder till får vi se. Men ett problem är att Intel behöver köra allt i x86 kod. Det är bara att inse. x86 är inte helt effektivt i alla lägen. Speciellt med hänsyn till strömförbrukning.
Bara för att något är VS så betyder det inte att de har samma utformning. Vilket jag tycker mig se. Dvs inte så mycket ny design som lägre klocka.

Du har fel. Arm var konkurrenskraftigare för ett år sedan än vad de är nu, konkurrenterna har börjat knappa igen gapet på denna marknad. Intel kommer gå förbi med x86, det är bara en tidsfråga. Förr eller senare lär amd gå fröbi arm också.

Du tycks se x86 som en svaghet, x86 är ett tveeggat svärd, du missar dess enorma styrkor. Hur lätt det är att koda mot och vilken styrka det är att rakt av kunna köra program och spel utvecklat för x86 och inte behöva bekymra sig om annat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Nu verkar ju inte Intel Pentium 350 komma till försäljning mot privatkunder utan endast i mini-servers, men det vore spännande att se något liknade i en Intel Z68 Mini-ITX uppsättning med t.ex Nvidia 520 en maskin som dubblar som Windows home server & HTPC med XBMC och U-torrent .Kan Lucid Virtu helt stänga av den externa GPU även när CPU´n saknar GFX?

Tror inte att jag förstår vad du vil säga. Men du kan frärstyra en dator så länge BIOS (har inte lärt mig UEFI) inte hänger sig i uppstarten. Körde ett A8N SLI delux något länge på det sättet. Och antar att du skrev del med no gfx z68. Tror inte Lucid bryr sig. men har inte installerat det datorn som jag valder z över p på.

Kompis dator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan funka i en server-låda ihop med passivt kylt grafikkort..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Du har fel. Arm var konkurrenskraftigare för ett år sedan än vad de är nu, konkurrenterna har börjat knappa igen gapet på denna marknad. Intel kommer gå förbi med x86, det är bara en tidsfråga. Förr eller senare lär amd gå fröbi arm också.

Du tycks se x86 som en svaghet, x86 är ett tveeggat svärd, du missar dess enorma styrkor. Hur lätt det är att koda mot och vilken styrka det är att rakt av kunna köra program och spel utvecklat för x86 och inte behöva bekymra sig om annat.

Det stämmer att konkurrenterna nu kommer mot ARM. Detta pga att intel tex som är en gigant inte har jobbat mot denna marknad så mycket. Men det stämmer fortfarande att ARM är starkare nu är någonsin. Dvs de har nu mycket mer pengar att utveckla och anställa för. Så som du ser går dessa båda lägen att kombinera.

Jag ser x86 som en svaghet ja. Den som lever får se om Intel kan överbrygga problemen som finns med x86. De har lyckats förr så helt omöjligt är det inte. Sedan ska man inte underskatta problemet heller. Det är så att CPU-utveckling har mycket med fysikens lagar att göra. Och det går inte att trolla med knäna hur mycket som helst. Hela problemet ligger i att ARM är en nyare och effektivare design i grunden. Med teknik som de har patent på. Intel har mest patent på andra tekniker som är snabba med kanske inte alltid strömsnåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det stämmer att konkurrenterna nu kommer mot ARM. Detta pga att intel tex som är en gigant inte har jobbat mot denna marknad så mycket. Men det stämmer fortfarande att ARM är starkare nu är någonsin. Dvs de har nu mycket mer pengar att utveckla och anställa för. Så som du ser går dessa båda lägen att kombinera.

Jag ser x86 som en svaghet ja. Den som lever får se om Intel kan överbrygga problemen som finns med x86. De har lyckats förr så helt omöjligt är det inte. Sedan ska man inte underskatta problemet heller. Det är så att CPU-utveckling har mycket med fysikens lagar att göra. Och det går inte att trolla med knäna hur mycket som helst. Hela problemet ligger i att ARM är en nyare och effektivare design i grunden. Med teknik som de har patent på. Intel har mest patent på andra tekniker som är snabba med kanske inte alltid strömsnåla.

Fysikens lagar? Har du glömt bort grafen?
Arm FoU... Intels FoU budget är enorm.
Rita en graf med prestanda och watt över de senaste två åren och se hur den pekar. Historia brukar berätta framtiden, det är därför jag är så säker på att arm kommer falla. Det samt, vem vill koda mot arm? Hålla på och testa samma program i flera olika miljöer kostar pengar och om det är onödigt för Intel har om ett par år en cpu som kan ersätta arm så finns inte det någon efterfrågan på arm längre. Det räcker att koda mot x86 för då har man stora delar av marknaden och med en Intel cpu så kan du köra dina windows program direkt i mobilen, plattan etc.

Däremot vore det inte fel om de som sysslar med arm försökte ge sig in på x86 marknaden, där behövs det mer konkurrens. Det vore också givetvis bara bra för kunder om arm projkten fortsatte efter att Intel sprungit förbi eftersom Intel då pressas på prisfronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

... vem vill koda mot arm?

Uppenbarligen en hel del.. om du nu missat det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Uppenbarligen en hel del.. om du nu missat det

Du tror inte de hellre skulle koda på x86?! hah

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Fysikens lagar? Har du glömt bort grafen?
Arm FoU... Intels FoU budget är enorm.
Rita en graf med prestanda och watt över de senaste två åren och se hur den pekar. Historia brukar berätta framtiden, det är därför jag är så säker på att arm kommer falla.

Det _kan var så. Men inte nödvändigtvis. Ibland så fungerar inte längre vägen man är på. Då får man gå tillbaka till skrivbordet. Faktum är det finns inget som säger att Intel kommer kunna lyckat att skapa någon ny snabbare CPU alls. Nu kanske det kommer bli så men faktum är att det är inte helt enkelt att förbättra redan bra produkter. Så jag skulle inte lita allt för mycket på historiska grafer.

Citat:

Det samt, vem vill koda mot arm? Hålla på och testa samma program i flera olika miljöer kostar pengar och om det är onödigt för Intel har om ett par år en cpu som kan ersätta arm så finns inte det någon efterfrågan på arm längre. Det räcker att koda mot x86 för då har man stora delar av marknaden och med en Intel cpu så kan du köra dina windows program direkt i mobilen, plattan etc.

För att arm är ett bra system och bra kod. x86 oändligt gammalt och inte helt optimalt.

Citat:

Däremot vore det inte fel om de som sysslar med arm försökte ge sig in på x86 marknaden, där behövs det mer konkurrens. Det vore också givetvis bara bra för kunder om arm projkten fortsatte efter att Intel sprungit förbi eftersom Intel då pressas på prisfronten.

Det kan ARM aldrig gör. Mest för att Intel äger en massa patent där. Så det går inte att konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det _kan var så. Men inte nödvändigtvis. Ibland så fungerar inte längre vägen man är på. Då får man gå tillbaka till skrivbordet. Faktum är det finns inget som säger att Intel kommer kunna lyckat att skapa någon ny snabbare CPU alls. Nu kanske det kommer bli så men faktum är att det är inte helt enkelt att förbättra redan bra produkter. Så jag skulle inte lita allt för mycket på historiska grafer.
För att arm är ett bra system och bra kod. x86 oändligt gammalt och inte helt optimalt.

Det kan ARM aldrig gör. Mest för att Intel äger en massa patent där. Så det går inte att konkurrera.

Åter igen, historik. Intel har en trend av att skapa bättre processorer och har inte gjort oss besvikna. Historiken pekar åt ett bra håll för Intel. Det är klart de skulle kunna misslyckas, det är klart att någonstans finns den optimala designen, men historiken påvisar inte att vi skulle ha hittat den. Glöm aldrig historia, det gör framtiden relativt förutsägbar.

Varför skulle inte Arm kunna göra som Amd?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Åter igen, historik. Intel har en trend av att skapa bättre processorer och har inte gjort oss besvikna. Historiken pekar åt ett bra håll för Intel.

Det går inte att utveckla en design hur långt som helst. Till slut kommer du till en punkt då det är bättre att överge för att kunna bygga ett system från grunden med den erfarenhet du nu har. Det är bla det som gör iOS så mycket bättre än windows. Detta pga windows har en massa bagage med sig som de inte kan överge.

Citat:

Det är klart de skulle kunna misslyckas, det är klart att någonstans finns den optimala designen, men historiken påvisar inte att vi skulle ha hittat den

Oftast så är det viktigare att man har en design som passar ändamålet. Det är oftast relativt svårt att överbrygga sin design från ett område till ett annat. Mobila CPU'er är en helt annan sak än stationära. Det stora kampen för Intel kommer att bli på Ultrabärbara först skulle jag tro. Detta då Windows 8 kommer i en ARM version.

Citat:

Glöm aldrig historia, det gör framtiden relativt förutsägbar.

Ofta har man en övertro på detta. Se bara på svårigheterna för MS att kunna bygga ett bra mobilt OS. De har försökt väldigt länge nu. Kanske finns det ett sådant nu. Men det har tagit enormt med tid. Och de har har massor av resurser.

Citat:

Varför skulle inte Arm kunna göra som Amd?

Det kostar för mycket att licensiera x86 patenten. Har du inga egna patent för x86 så är du körd. Det är inte lönt. Inte ens AMD klarar det så bra. Och de har redan en massa sådan egna patent. Dessutom så har de fördelaktiga avtal med Intel. Tror du Intel vill har konkurrens? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det går inte att utveckla en design hur långt som helst. Till slut kommer du till en punkt då det är bättre att överge för att kunna bygga ett system från grunden med den erfarenhet du nu har. Det är bla det som gör iOS så mycket bättre än windows. Detta pga windows har en massa bagage med sig som de inte kan överge.
Oftast så är det viktigare att man har en design som passar ändamålet. Det är oftast relativt svårt att överbrygga sin design från ett område till ett annat. Mobila CPU'er är en helt annan sak än stationära. Det stora kampen för Intel kommer att bli på Ultrabärbara först skulle jag tro. Detta då Windows 8 kommer i en ARM version.
Ofta har man en övertro på detta. Se bara på svårigheterna för MS att kunna bygga ett bra mobilt OS. De har försökt väldigt länge nu. Kanske finns det ett sådant nu. Men det har tagit enormt med tid. Och de har har massor av resurser.

Det kostar för mycket att licensiera x86 patenten. Har du inga egna patent för x86 så är du körd. Det är inte lönt. Inte ens AMD klarar det så bra. Och de har redan en massa sådan egna patent. Dessutom så har de fördelaktiga avtal med Intel. Tror du Intel vill har konkurrens? Nej.

Hur kommer det sig att du inte kan ta historiken till dig? Inse att du har fel och acceptera det? Det finns inget som pekar på att Intel skulle misslyckas.

Visa signatur