Hur bör man levla i Skyrim?

Permalänk
Medlem

Hur bör man levla i Skyrim?

Jag kör som nordbo. Men hur börja jag levla? Bör jag satsa på att bli bra på bara one handed eller bara two handed t.ex? just nu har jag levlat dessa ungefär lika högt omkring skill lvl 32. Sen undrar jag hur det är med klasser egentligen? Kan jag bli lika bra på magier om jag väljer att levla dessa med min nordbo som med någon trollkarls alv t.ex? är enda skillnaden att man börjar på en lägre level om man väljer en klass som inte är utpräglad magiker t.ex?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är väldigt fritt, precis som Oblivion och tidigare TES-spel. Du har en och annan bonus som "ras x" men det är marginellt skillnad på det stora hela, så snart du har några levlar under bältet (skills levlar snabbt i början). Jag t.ex. kör en Argonian-rogue som passar hyggligt ihop, dyrkar upp lås fint och som bonus så kan jag andas under vatten t.ex. Men det finns också spells och items som åstadkommer samma sak så.

Mest en smaksak tycker jag, ta det du känner är roligast!

Här är en lista på startattribut/bonusar i alla fall:
http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Races

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Finns inget som hindrar dig från att spela som en enbart magiker med en Nord om det är vad du vill, enda skillnaden är precis som du säger att du börjar med lägre level.

Hurvida du vill levla både one- och two-handed är ju upp till dig och vad du vill spela. Levla bara en eller båda två om du vill alternera, fritt fram att göra som man vill mao.

Har läst om att att man bara får ett begränsat antal "perk points", så skadar nog inte att tänka efter hur man vill bygga upp sin gubbe så man inte fastnar med ett helt gäng halvklara stjärntecken sen.

Permalänk

Jag kan icke tänka mig att detta skulle vara någon spoiler för någon men take heed iaf

Om du vill du nå den totala level capen. Då måste du använda alla skills, så de når sin maxlevel som är 100. Då får du totalt cirka 80 perks att fördela, kommer inte riktigt ihåg... räcker ganska väl om du har lagt fokus på det du vill bli bättre på som exempelvis one-handed, block eller lockpicking osv. Men räcker inte alls om du ändrar dig.
Sen vet man inte om det finns någon sån där reset alla perks staty/quest någonstans... Har inte hört eller sett någonting iaf.

Edit: skrev om till svenska.

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat bättre från början hade jag antagligen valt Altmer istället. Känns jobbigt att behöva switcha mellan magier och vapen. Ibland möter man fiender där man måste pröva sig fram med antingen two handed weapon, 2st one handed, ett one handed och sköld. Eller Magier först sen kombinationer av vapen för att klara av specifika fiender. Just nu känns det som jag är halvdålig på både magier och one-handed/two-handed. Magickan tar slut på nolltid också. Hade gärna sett något statusfönster där man kan se exakt strength, agility osv, för att veta vad man bör förbättra. Känner inte att jag har några jätte bra strategier, och trött på att springa runt med potions när magickan tar slut. Aja... det känns bättre än oblivion i alla fall. Inte gett upp än

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag spelar alltid TES på det viset att jag brukar levla mig upp ungefär lika mycket på typ vapen, destruction, conjuration och t.o.m. light och heavy armor så att jag inte blir liksom "bunden" till att använda speciell utrustning som jag satsat på. Visst det kanske inte gynnar sig vare sig svårighetsgraden beroende på hur fienderna levlar med dig men för mig personligen blir det roligast att spela då när jag har nytta av all möjliga vapen/armor och spells jag hittar på vägen.

Valde oxå att spela som Nord (female) i Skyrim bara för typ Nords är kanske den mest "väsentliga" rasen i Skyrim pga dess landskap.

Men som sagt det är bara upp till dig att spela hur du vill.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Inaktiv

Det enda du inte ska göra är att statspadda ett secondary proffesion. Jag gjorde det misstaget på min mage, jag körde fett hårt på enchanting med azurad star och soul gems jag hittade slutade med att jag var lvl 25 med 55 i destruction och totalt gimpad. Allt för att jag ville har asbra gear snabbt. Börjat om och är nu 11 med 50 i destruction och det går aldeles utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158941:

Det enda du inte ska göra är att statspadda ett secondary proffesion. Jag gjorde det misstaget på min mage, jag körde fett hårt på enchanting med azurad star och soul gems jag hittade slutade med att jag var lvl 25 med 55 i destruction och totalt gimpad. Allt för att jag ville har asbra gear snabbt. Börjat om och är nu 11 med 50 i destruction och det går aldeles utmärkt

Förstod typ hälften? gimpad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förstod typ hälften? gimpad?

Men duh, gimpad!

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Ångrar att jag valde imperial. Kört destruction och när jag fått slut på magica och/eller min(a) fiende(r) är magimasoschist har det blivit ett svärd i ena handen och healing spell i andra.

Nord och two-handed alternativt high elf och destruction/conjuration hade jag kört som om det inte vore så drygt att levla upp till 31 igen.

Skrivet av illusi0n:

Bättre.

Permalänk

Hade jag vetat bättre från början hade jag antagligen valt Altmer istället. Känns jobbigt att behöva switcha mellan magier och vapen. Ibland möter man fiender där man måste pröva sig fram med antingen two handed weapon, 2st one handed, ett one handed och sköld. Eller Magier först sen kombinationer av vapen för att klara av specifika fiender. Just nu känns det som jag är halvdålig på både magier och one-handed/two-handed. Magickan tar slut på nolltid också. Hade gärna sett något statusfönster där man kan se exakt strength, agility osv, för att veta vad man bör förbättra. Känner inte att jag har några jätte bra strategier, och trött på att springa runt med potions när magickan tar slut. Aja... det känns bättre än oblivion i alla fall. Inte gett upp än

Det är darför man enchantar sitt gear till vad nu man behöver och får man master på Enchanting så kan man lägga till 2 olika bonus stats. jag har Destruction skills reduce magicka och bow does more dmg typ så bågen dödar en dragon på 4-5 shots och 3 av mina destruction skills tar 0 magicka så kan använda magica hela tiden typ håller på med Block och 1h just nu pga dom är typ 15

Ett sätt på lvla bågen är att bara skjuta i marken ett par tusen gånger och plocka upp pilarna hela tiden dock tar tid men endå

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Ett sätt på lvla bågen är att bara skjuta i marken ett par tusen gånger och plocka upp pilarna hela tiden dock tar tid men endå

Bågen levlas väl ändå bara vid träffar på giltiga mål?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

gör massa iron daggers

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en snubbe på bethestas forum med en liknande grej fast han ville ha en Lord of the Ring Elf..

Citat:

Remember the Elven armor is by no means the best armor but as you were hinting for Elven roleplay and not for min maxing the char to be godlike the enchanting and alchemy is there to actually maxing the possible stat's you can get out of the Elven Armor and weapons. You need to find items that you can dissenchant that contains bonuses to Alchemy,Smithing,Enchanting, also reagents for pots that can boost your enchanting and smithing so you can make better pots to drink before you actualy make the smithing/enchanting/alchemy gear, that you will switchout alot to make the best possible bonuses before you create your beast of an Elven Armor/Weapons.

I think a perk route would be:
level 2: Sneak - Stealth x 1
level 3: Sneak - Backstab x 1 ( 6 x weapon damage from stealth)
level 4: Sneak - Deadly aim x 1 ( 3 x bow damage from stealth)
level 5: 1h Weapon - Armsman
level 6: Archey - Overdraw
level 7: Light armor - Agile defender
level 8: Smithing - Steel Smithing
level 9: Smithing - Elven Smithing ( After you have this, continue making iron daggers and save them for enchanting later )
level 10: Alchemy - Alchemist x 1

lvl 11: Sneak - Muffled Sound ( 50 % less detectable in Light armor )
lvl 12: 1h Weapon - Fighting Stance ( 25% less stamina is used in powerattacks)
lvl 13: Archery - Critical shot x 1
lvl 14: Light Armor - Custom Fit ( 25% bonus armor if you wear all light armor parts )
lvl 15: Enchanting - Enchanter x 1 (Now you can provide better enchants for your items aswell learning abit about it)
lvl 16: Enchanting - Insightful Enchanter ( Skill enchantments (such as alchemy,smithing,enchanting are 25% better - craft yourself a set of skill items for each rank)
lvl 17: 1h Weapon - Dual Flurry (faster attacks with dw)
lvl 18: 1h Weapon - Bladesman x 2 (higher damage)
lvl 19: Light Armor - Unhindered (You can move freely)
lvl 20: Archery - Critical shot x 2 (more damage output)

lvl 21: Alchemy - Physician ( 25 % better health pots from stuff you create yourself )
lvl 22: Alchemy - Benefactor ( 25 % pots to be used in your skill items to create better Elven Armor / Weapons)
lvl 23: Sneak - Stealth rank 2
lvl 24: Archery - Critical Shot x 3

and so on.... just try to sit down and come up with the way that balance yourself with the game so that you dont powerlevel crafting etc..

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk är rädda för att levla. Det är väldigt enkelt att levla upp sina skills i det här spelet.
Levlade upp conjuring från 40 till 100 på 1.5 timme sen får man feta summons och kan låta dem göra allt
Enchantat 4 prylar så varje del ger -25% cost på både destruction och conjuring så alla mina spells kostar 0.

Permalänk
Medlem

Mage:
Elemental - Lightning / Shock , Conjuration - Bound weapons / bow
Alchemy - För Weakness to Shock-Magic-Poison, Enchanting - För resist gear mestadels.
Archery - Apply Poison (Debuffa innan du 2 shottar elder dragons) Sneak - 3x bow damage in stealth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Förstår inte varför folk är rädda för att levla. Det är väldigt enkelt att levla upp sina skills i det här spelet.
Levlade upp conjuring från 40 till 100 på 1.5 timme sen får man feta summons och kan låta dem göra allt
Enchantat 4 prylar så varje del ger -25% cost på både destruction och conjuring så alla mina spells kostar 0.

Tänk så många timmar med kul gameplay du missade jämfört med om du hade låtit conjuration gå upp i sin egen takt när du utforskade eller gjorde uppdrag

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Tänk så många timmar med kul gameplay du missade jämfört med om du hade låtit conjuration gå upp i sin egen takt när du utforskade eller gjorde uppdrag

Håller delvis med där, faktiskt, och nu kommer jag bli lite off-topic:

Man ser hyfsat mycket kommentarer på olika forum där folk min/maxat-spelet (ex. map. smithing&enchanting t.ex.) som vilda gnuer och sedan klagar på att det är alldeles alldeles för enkelt och varje strid är en walk-over.
Klart att det kan bli själlöst och tråkigt om man sitter och analyserar för mycket och fokuserar hårt på att forska fram gränserna i spelmekaniken, tom. "bryta" den så att säga om möjligt.

Gissar på att detta är en mentalitet som blivit välspridd med MMOs, där det är "vikigt" att maximera och vinna så mycket som möjligt i varje enskild sekund av spelet.

Frågan är, är det fortfarande ett spel och ett nöje då, eller vad är det?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Har inte missat ngt alls. Hela tjusningen med spelet är att man kan spela det precis som man vill. Har väl lagt ca 50 timmar på det hittills. Paus nu då jag spelar Zelda men kommer fortsätta med det senare när de fixat lite buggar och släppt lite DLC. Ser fram emot moddarna också.

För övrigt så är destruction helt trasigt så man måste ha bra conjuration för att ha en chans som mage. Destruction gör inte mycket skada vid högre lvl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Håller delvis med där, faktiskt, och nu kommer jag bli lite off-topic:

Man ser hyfsat mycket kommentarer på olika forum där folk min/maxat-spelet (ex. map. smithing&enchanting t.ex.) som vilda gnuer och sedan klagar på att det är alldeles alldeles för enkelt och varje strid är en walk-over.
Klart att det kan bli själlöst och tråkigt om man sitter och analyserar för mycket och fokuserar hårt på att forska fram gränserna i spelmekaniken, tom. "bryta" den så att säga om möjligt.

Gissar på att detta är en mentalitet som blivit välspridd med MMOs, där det är "vikigt" att maximera och vinna så mycket som möjligt i varje enskild sekund av spelet.

Frågan är, är det fortfarande ett spel och ett nöje då, eller vad är det?

Eller så är problemet med spelet att det faktiskt är för lätt även på master.
Man behöver knappt dricka några potions alls och det enda man behöver göra är att spamma vänstra musknappen.

Men jag antar att det beror på vad man förväntar sig av spelet, jag kan ju säga att spela igenom BG2 på svåraste är bra jävla mycket svårare än Skyrim, sen dom som spelat dark souls säger att det ska vara väsentligt mycket svårare dock är det inget jag kan uttala mig om eftersom jag inte äger någon konsol.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Prova spela destruction mage lvl 40+ utan conjuration på svåraste så ska du få se på svårighetsgrad

Permalänk
Medlem

orc är bästa klassen lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Prova spela destruction mage lvl 40+ utan conjuration på svåraste så ska du få se på svårighetsgrad

Testa att spela utan rustning och vapen på svåraste så ska du få se på svårighetsgrad, man kan dra alla möjliga exempel där det blir mycket svårt att spela, men att sätta upp egna gränser för vad man får och inte får göra är enligt mig efterblivet.
Man måste helt enkelt räkna med hela spelets arsenal.

Bara en sån sak som orcs power, göra dubbel skada och ta halv skada i 1 minut är galet kraftfullt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Eller så är problemet med spelet att det faktiskt är för lätt även på master.
Man behöver knappt dricka några potions alls och det enda man behöver göra är att spamma vänstra musknappen.
...

Tja jag själv jämför mycket med Oblivion eftersom det är det jag har färskt i minne. Men inte är det som jag minns Morrowind inte, där kunde man få stryk ofta om man gjorde ett snedsteg eller två, speciellt i början.

Spelar archer/rogue på master och tycker svårighetsgraden är ok när man hamnar i närstrid (f.n. c:a level 25), stora starka mobs man inte kommer undan så lätt kräver trixande då och då. Tråkigt dock att de har problem att följa efter på klippor och små avsatser så där är man relativt säker från rena närstridsfiender.

Jag "utnyttjar" inte crafting ännu, småmekar med smithing för skojs skull då och då för framtida bruk dock, kikat snabbt på alchemy.
Utforskar mest världen som det kommer, gör sidoquests, traskar jag på ett fort eller dungeon så rensar jag oftast ut det, speciellt om jag blir anfallen. Använder gear som jag hittar och mixar&matchar bästa möjliga.
Läser böcker ibland för att få ledtrådar, lite insikt i TES-lore och skillups.

Lätt att leva sig in i spelet, bränna ett par timmar, det är roande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

orc är bästa klassen lätt

bästa för one hand/heavy dock slår nord eftersom dem har 50% frost resist och +10 2h

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

bästa för one hand/heavy dock slår nord eftersom dem har 50% frost resist och +10 2h

Hur är +10 bättre än +100%, har du verkligen så taskiga vapen att +10 är mer än dubbel skada?

Visa signatur

Permalänk

Jag kör som nordbo. Men hur börja jag levla? Bör jag satsa på att bli bra på bara one handed eller bara two handed t.ex? just nu har jag levlat dessa ungefär lika högt omkring skill lvl 32. Sen undrar jag hur det är med klasser egentligen? Kan jag bli lika bra på magier om jag väljer att levla dessa med min nordbo som med någon trollkarls alv t.ex? är enda skillnaden att man börjar på en lägre level om man väljer en klass som inte är utpräglad magiker t.ex?

Varje gång du levlar kan du ju träna 5 gånger hos någon. Rekommenderar att du tränar upp alla dom skillsen som du inte kommer använda eller dom som du finner svårast att levla i.. (du får ju experience, levelup av dom med) ja det är nog enklare om du väljer antingen 1 hands eller 2 hands trädet!

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Varje gång du levlar kan du ju träna 5 gånger hos någon. Rekommenderar att du tränar upp alla dom skillsen som du inte kommer använda eller dom som du finner svårast att levla i.. (du får ju experience, levelup av dom med) ja det är nog enklare om du väljer antingen 1 hands eller 2 hands trädet!

Najs det visste jag inte Dock så kostar det ibland en del guld. Fast har ju runt 60000 men vill ju få 100k Achievementen

Permalänk
Medlem

Har redan linkat den i en annan tråd här på forumet

Ang bästa rasen så kan man skippa nord och deras +50% frost resistance för man kan komma up i tillräckligt höga % utan den. Jag skulle nog säga att Orc är den bättre av dom 2 pga sin damage / dag och man brukar ta sig till stan ganska ofta och vänta ett dygn på å sälja saker för att denna treat skall vara igång ganska ofta.

Hur som helst så kan man nå de ultimata siffrorna med alla karaktärer, det handlar mest om spelstil och hur man nyttjar sina perks i olika stadier i spelet utan att gimpa sig själv.

http://www.sweclockers.com/forum/136-elder-scrolls/1062192-ma...