Permalänk
Inaktiv

Julklappsuppgradering

Hejsan Nu är det snart julafton och jag har börjat kolla på vad jag önskar mig och kom fram till att jag vill ha en uppgradering till min dator. Det första jag kom att tänka på är en SSD hårddisk då jag tror att min nuvarande hårddisk sjunger på sista versen. Det jag undrar är om mitt moderkort stödjer SSD samt om mitt nätagg klarar att driva datorn med en extra hårddisk. Mina specs är följande.

Grafikkort

Processor

Moderkort

Mitt nätaggregat ligger på 400 w

( Ni behöver inte påpeka att datorn suger då jag ska köpa en ny snart.
Kommer en ssd förbättre prestandan på min dator så att man märler det?

Permalänk

Om du köper en SSD, kan du ju sätta i den i din nya dator sen Och ja, du borde märka stor skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Ja det är det som är planen, att köpa någonting som kommer funka med min dator och som jag kommer kunna ta med till min nya dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Ja det är det som är planen, att köpa någonting som kommer funka med min dator och som jag kommer kunna ta med till min nya dator.

Det är bra om man har snäv ekonomi för datorbygge, att uppgradera lite i taget.
Börja med SSD.
Nästa steg bör vara ett nytt nätagg, sedan ev grafikkort, sist moderkort, processor & minnen som måste köpas samtidigt.
Att det kan vara bra att köpa ett bra nätagg först är att det gammla kan förstöra de nya prylarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av anon173020:

Ja, isånafall står jag fast vid att SSD är ett bra köp

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Min plan är att köpa/ få en ssd nu till jul och sedan köpa ett bra nätagg som ska kunna hänga med ett tag. Sen efter sommaren när jag har sommar jobbat blir det att köpa resten. Men du kommer mitt moderkort och nätagg att klara en ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Min plan är att köpa/ få en ssd nu till jul och sedan köpa ett bra nätagg som ska kunna hänga med ett tag. Sen efter sommaren när jag har sommar jobbat blir det att köpa resten. Men du kommer mitt moderkort och nätagg att klara en ssd?

Ja en SSD är inget problem, den drar nästan ingen ström.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tänkt den här ssd, http://www.inet.se/artikel/5315147/corsair-ssd-force-gt-120gb är den bra och finns det bättre i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan och den funkar fint.
Om det bara är senaste versionen så är den kanon för det priset.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri