Permalänk
Medlem

Ftp fråga

Hur tar man hem Ftp filer utan att ha en webbläsare? Sitter och jobbar med Xp. Fick en uppgift i skolan som ska lösas. Tacksam för svar.

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

använd ett ftp-program

webläsare brukar alltid krångla vid ftp överföringar

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Frågan var alltså om vi varken har webbläsare eller Ftp program! Hur gör man det via kommandotolken?

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

start -> kör -> cmd -> skriv: telnet
sedan skriv:
open ftp.sunet.se 21

det är en start

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

tack tryckte sen "dir" då man ser filerna. nu vill jag hämta en av dessa tre filer, hur skriver jag kommandot för detta. Jag ska även skriva en egen text fil och lägga här. Tackar på förhand.

Visa signatur

Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

skriv help så ser du lite kommandon tror jag väl

Permalänk

Starta Kommando prompten
ftp [enter]
open [enter]
skriv in ftp sitens ip nr [enter]
Användarnamn [enter]
lösenord [enter]
help [enter] för att få information vilka kommandon som finns

Permalänk
Medlem

Precis använd ftp istället för telnet.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

hm, jag är lite taskig på engelska, men när jag trycker help så får jag en lista på olika kommandon, men vilket kommando använder jag mig av när jag har en exempelvis." lv3.txt fil på skrivbordet" och vill lägga upp den på ftp servern, skulle vara bra om någon skrev kommandot tydligt!! tack

man måste väl inte köra igenom telnet? gick ju åtminstone att ändra filnamn och sådana saker med bara "open" adress.

tack på förhand, inget client snack tack, det är en liten uppgift jag ska kunna från skolan.

Visa signatur

Windows XP Pro

Permalänk
Hedersmedlem

put <filsökväg>
om du skall föra över något annat än text skall du skriva "binary" först, annars kan det bli fel på filen.

nån som vet hur man ställer om ms-ftp till passive mode förresten?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

så ja!!! tack så mycket aphex!!!

Visa signatur

Windows XP Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
put <filsökväg>
om du skall föra över något annat än text skall du skriva "binary" först, annars kan det bli fel på filen.

Har försökt med det men det funkar inte alls för mig

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

om sökvägen innehåller mellanslag måste du skriva den inom "citattecken" eller skriva dos-filnamnet (om ett sådant finns)

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Använd quote för att skicka kommandon till ftp-servern, tex för att starta passive mode: quote pasv