Permalänk
Medlem

Rosa-randig bild på nybyggd dator

Hej.

Hårdvara först:
Moderkort: Asus P8H61-M EVO B3
Processor: Intel G630 2.7GHz
Minne: Kingston KVR1333D3N9/4G
+ lite annat löst (hårddisk, DVD m.m.)

Problemet:
Efter att installationen av Win XP är klar och datorn ska komma in på skrivbordet för första gången får jag bara en rosa-randig bild. Om jag lämnar datorn i det läget startar den om av sig själv efter ca 5 minuter. Startar jag däremot datorn i felsäkert läge får jag bild och kan se skrivbordet.

Testade lösningar:
Installerat Win 7. Samma problem med bild men det kommer tidigare under själva installationen.
Testat både VGA- och DVI-utgången. Ingen skillnad.
Testat en annan skärm.
Installerat VGA-drivrutin från skivan som följer med moderkortet i felsäkert läge. Ingen skillnad jämfört med standard VGA-drivare. Fortfarande rosa bild.
Testat 3 olika moderkort av samma märke (Asus P8H61-M EVO B3). Uppdaterade även till den senaste BIOS versionen.
Testat 2 olika processorer (Intel G630).
Testat 2 olika minnen (Kingston KVR1333D3N9/4G).
Satt i extra grafikkort. Där händer det faktiskt lite andra grejer. Nu hänger sig datorn under installationen istället. Både i Win XP och Win 7.

Jag har vart i kontakt med Asus supporten och de säger bara "Probably faulty mother board". Jag skickade tillbaka de 2 första jag hade på RMA och fick 2 nya. Av de 2 nya har jag bara testat 1 men har fortfarande samma problem.
Enligt Asus själva ska moderkortet ha stöd för Intels G630 processor, men jag börjar tvivla.

Nu börjar min fantasi tryta och jag vet inte riktigt vad jag ska testa mer. Därför skriver jag här och hoppas på att någon av er kan hjälpa mig med lite idéer.

Mvh
Johan

Permalänk

Hade ett liknande problem för en massa år sedan med ett gammalt MX-400... Jag provade att byta grafikkort och då försvann problemet.

Prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecristoph:

Hade ett liknande problem för en massa år sedan med ett gammalt MX-400... Jag provade att byta grafikkort och då försvann problemet.

Prova det.

Moderkortet ifråga har inbyggt VGA- och DVI-utgång och de är dom jag testat på. Och grafikkretsen är inbyggd i processorn, om jag fattat det hela rätt. Eftersom jag bytt mellan 3 olika moderkort och 2 olika processorer kan man väl säga att jag redan testat att byta grafikkort.