Geforce 4, för lite ström??

Permalänk

Geforce 4, för lite ström??

Installerade nyligen mitt Asus 8420 Deluxe Gerforce 4 Ti4200.
Med på skivan med drivrutinerna var programmet "SmartDoctor2"

Enligt programmet får grafikkortet för lite ström, Se VDDQ

I instruktionsboken står:
"Caution: AGP Bus VDDQ voltage and AGP-Bus 3.3 voltage should be supplied steadily by your motherboard. Otherwise, your system will crash."

Kollade i bios efter nått volttal som har med AGP att göra men hittade inget.
Varför fattas det ström för?

Mitt moderkort: http://www.eurocomla.com/ms8127c.htm

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem

Skaffa ett nytt nätagg om du har ett gammalt. Du kan även prova att uppdatera ditt BIOS och se om det hjälper.

Annars är det nog bara blaj, om kortet funkar fint så behöver du inte bry dig.

Visa signatur

duron 1GHz, 256mb ram, GF2 MX 200 *175/143@230/200!*, 40 gig hd // 8RDA+, Barton 2500+, 0,5GB Twinmos PC3200, 120GB, Samtron 96P..nåt hyffsat graffe soon :)

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är nätagget...

Permalänk
Medlem

Har ett asus 8440 och tror att jag har samma problem som dig, fast min dator dör. När grafiken börjar bli krävande så ballar bilden ur helt, ser bara massa ringar som skiftar färg och efter ett tag så dör datorn. Hade inte detta problem för två veckor sedan utan det bara dök upp. Problem kan ju i och för sig vara att mitt grafikkort har pajat.

Hur kan man få tag i programmet som du har?

/Johan

Visa signatur

|AMD XP +1800@+2000 | SY-K7V Dragon Plus | 256MB DDR CAS2 266MHz | GlobalWin TAK58 | Asus G4 TI4400 |

Permalänk
Medlem

Re: Geforce 4, för lite ström??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marwinner

http://w1.521.telia.com/~u52107735/sweclk/doctor.jpg

Tycker att det står på bilden att det får för mycket! "Your VGA card voltage 1.5 is out of safe bound"! Ska väl vara 1.5 V men är 1.6 V...

Har dock ingen lösning på problemet...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

din agp-bus voltage e ju 3,28 dvs ungefär 3,3V så som det ska vara. sen är VDDQ lite för hög precis som Oxygen säger men det är med stor sannolikhet inget farligt. Men om du är extremt rädd om kortet kan du ju försöka ändra lite i bios.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauf
din agp-bus voltage e ju 3,28 dvs ungefär 3,3V så som det ska vara. sen är VDDQ lite för hög precis som Oxygen säger men det är med stor sannolikhet inget farligt. Men om du är extremt rädd om kortet kan du ju försöka ändra lite i bios.

Både på kartongen till kortet och i manualen är det bilder på smart doctor. Där kan man se att även VDDQ är på 3.3 volt...
Så jag tror den ska vara det.
Jag är försökt uppdatera bios men det jobbiga är att uppdateringen krachar på precis samma ställe hela tiden.

Visa signatur

Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pt99jst

Hur kan man få tag i programmet som du har?

Från första inlägget:
Med på skivan med drivrutinerna var programmet "SmartDoctor2"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade precis igenom skivan jag hade smartdoctor1 där, men kunde inte köra det pågrund av "No monitor IC detected on your VGA card! Installation aborts.", så det sket sig.

/Johan

Visa signatur

|AMD XP +1800@+2000 | SY-K7V Dragon Plus | 256MB DDR CAS2 266MHz | GlobalWin TAK58 | Asus G4 TI4400 |