AMD sänker antalet transistorer i Bulldozer – räknat fel på 800 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

bojkotta AMD

Det finns det ingen anledning till, iallfall inte pga av denna nyhet.

Däremot så tycker jag att man gott kan bojkotta Bulldozer arkitekturen. Inte ens server varianten är speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Är 16 core interlagos släppt?

Vilka server varianter finns det av bulldozer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

AMD har svåra problem - så satans oseriösa att ljuga kunderna rätt upp i ansiktet för att få en dålig produkt att låta lite bättre - nej, bojkotta AMD efter detta lågvattenmärke.

Vilka kunder?...

Amd har ju gått ned sig fullständigt. När de var världsledande så hade de ingen marknadsföring alls så de fick inte sålt mycket. Och nu marknadsför de sig desperat..

Btw, är Amd statligt ägt? För det känns som att amds personal jobbar lika hårt och tar sina jobb lika seriöst som kommunalarbetare:)

Permalänk

Wow, ganska fel räknat. undrar varför det tog så lång tid att märka det.

Edit: Jag kan förstå dock, efter man nått till 1miljon kanske man tappar räkningen, lite petigt att räkna dem en för en med förstorings glas.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Avstängd

Varför säger en del att BD inte är så ineffektiv som man tidigare trott? det är den ju visst! Den drar lika mycket ström nu som förut och den presterar samma, hur många transistorer eller atomer den är uppbyggd av är ju inte så intressant.
BD är och förblir en flopp, hoppas dom släpper något bättre nästa gång....

Permalänk
Medlem

Om vi ska lita på den tidigare uppgiften att en modul har 213 miljoner transistorer så är den nya siffran på 1,2 miljarder högst suspekt. Inräknat med L3, minneskontrollern och HT kontrollerna så borde det landa på mellan 1,3-1,4 miljarder totalt istället.......

Permalänk
Medlem

Stämmer de nya sifforna så kan man nog med visst fog hävda att Bulldozer inte är fullt lika ineffektiv som man tidigare trott, även om total siffran 1.2 miljarder transistorer precis som Jones377 skriver låter lite otrolig. Den fråga jag ställer mig är vad AMD använt kretsytan till, har man varit tvugna att "ta till" extra silkon för att kompensera för en problematisk 32nm process hos GF eller rör det sig helt enkelt om en mindre optimerad krets med onödigt långa kretsbanor?

Personligen tycker jag dock att det ibland är överdrivet kraftig kritik som förs fram av vissa postare i tråden, visst den blev inte den Sandy Bridge knäckare som vi (kanske?) hade hoppats på men det är inte en usel processor du får för pengarna för det. De förbättringar som finns i Windows 8 scheduler skall tex enligt uppgift ge 10% extra skjuts och det arbetas tydligen på en patch för windows 7 också.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det gör väl det bara bättre om den presterar likadant, fast med mindre antal transistorer? Fult av dem att ljuga ja, men att den har 1,2 ist för 2 gör den bara bättre.

På vilket sätt låter det bättre att den presterar lika dåligt, fast med 800milj fler transistorer? Det får den ju bara att verka mer ineffektiv?

Och som många redan har sagt många gånger. Nej, du eller någon annan förutom intels VD tjänar ingenting på att Intel får monopol.

2 miljarder hade självklart vart bättre, är du dum?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Nej, jag skulle inte säga att jag är dum.
Prestandatesterna är ju desamma hur många transistorer den än har. Det är väl bättre att den får 4,2k p i pcmark med 1,2 miljarder transistorer än samma resultat med 2 miljarder? Om den presterar samma fast med mindre antal transistorer så är den ju effektivare.

Sen om den verkligen hade 2 miljarder transistorer, så skulle den ju också prestera efter det, och det skulle vara bättre. Förstår du vart jag vill komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Om vi ska lita på den tidigare uppgiften att en modul har 213 miljoner transistorer så är den nya siffran på 1,2 miljarder högst suspekt. Inräknat med L3, minneskontrollern och HT kontrollerna så borde det landa på mellan 1,3-1,4 miljarder totalt istället.......

Antagligen 213 miljoner per Modul och andra siffror på Cache, Minne och HT kontroller

Skrivet av havoc:

Stämmer de nya sifforna så kan man nog med visst fog hävda att Bulldozer inte är fullt lika ineffektiv som man tidigare trott, även om total siffran 1.2 miljarder transistorer precis som Jones377 skriver låter lite otrolig. Den fråga jag ställer mig är vad AMD använt kretsytan till, har man varit tvugna att "ta till" extra silkon för att kompensera för en problematisk 32nm process hos GF eller rör det sig helt enkelt om en mindre optimerad krets med onödigt långa kretsbanor?

Personligen tycker jag dock att det ibland är överdrivet kraftig kritik som förs fram av vissa postare i tråden, visst den blev inte den Sandy Bridge knäckare som vi (kanske?) hade hoppats på men det är inte en usel processor du får för pengarna för det. De förbättringar som finns i Windows 8 scheduler skall tex enligt uppgift ge 10% extra skjuts och det arbetas tydligen på en patch för windows 7 också.

Det är ju klart att den är effektivare per transistor.
jämför det med motorer
(båda är exakt samma motor fasst den ena har falsk volym)
motorn har 100 hästkrafter och sägs ligga på 2.0l
men egentligen har motorn 100 hästkrafter och ligger på 1.6l

det är ju precis samma med bulldozer, effekten är densamma, men istället för 2 miljarder transistorer så har den 1,2 miljader MED SAMMA EFFEKT.

Vad skulle du själv föredra? det är ju klart att arkitekturer ser ljusare ut med mer effekt per transistor, man kan ju dock undra varför den blir så varm och drar såpass med ström, den drar ju nu istället mer ström/alstrar mer värme per transistor

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

AMD chef A: "Bra, nu har vi utvecklat den perfekta 8 kärniga processorn, tyvärr gav programmet inget värde på antalet transistorer, vad göra?"
Chef B: "Vet inte om det är så smart att förlita sig på ett program från Intel... Kan vi inte låta våra ingenjörer - ?"
Chef A: "Och där fick du sparken. Ingenjörer kostar för mycket" *Tänker* "Aha! Vi låter praktikanten Orvar räkna dem!"
Orvar: "..."
"Se så, du får tjugo kronor i timmen. Här har du ett förstoringsglas.Vi lanserar Bulldozer när Orvar har räknat färdigt."
*Flera månader senare och en mycket försenad Bulldozer*
Orvar: "Tv.. två miljarder."
Chef A: "Utmärkt. LANSERA!. Det här kommer att bli fina fisken."
Orvar: "T... tack! Äntligen kan jag få träffa min familj. Jag har saknat dem så."
Chef C: "Är vi riktigt säkra på att det är två miljarder?"
Chef A: "Kanske inte. Bäst att kontrollräkna. Orvar! Här har du ett mikroskop och en kulram. Men det måste gå snabbare den här gången! Du får inte lämna städskrubben förrän du är klar."
Orvar: "Pengar?"
Chef A: "Du får mat, vatten och en toalett. Det räcker." *Slår igen dörr*

Den 1:a december
Orvar: "En... en komma två miljarder. Kan jag få träffa mamma?"
Chef A: "Okej då."

FAN VAD BRA SKÄMT! ÅH HERREGUD! Älskar dig lite för mycket just nu!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kanske designade AMD Bulldozer på en gammal Pentiumprocessor med divisionsbuggen.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av a4magkar:

AMD chef A: "Bra, nu har vi utvecklat den perfekta 8 kärniga processorn, tyvärr gav programmet inget värde på antalet transistorer, vad göra?"
Chef B: "Vet inte om det är så smart att förlita sig på ett program från Intel... Kan vi inte låta våra ingenjörer - ?"
Chef A: "Och där fick du sparken. Ingenjörer kostar för mycket" *Tänker* "Aha! Vi låter praktikanten Orvar räkna dem!"
Orvar: "..."
"Se så, du får tjugo kronor i timmen. Här har du ett förstoringsglas.Vi lanserar Bulldozer när Orvar har räknat färdigt."
*Flera månader senare och en mycket försenad Bulldozer*
Orvar: "Tv.. två miljarder."
Chef A: "Utmärkt. LANSERA!. Det här kommer att bli fina fisken."
Orvar: "T... tack! Äntligen kan jag få träffa min familj. Jag har saknat dem så."
Chef C: "Är vi riktigt säkra på att det är två miljarder?"
Chef A: "Kanske inte. Bäst att kontrollräkna. Orvar! Här har du ett mikroskop och en kulram. Men det måste gå snabbare den här gången! Du får inte lämna städskrubben förrän du är klar."
Orvar: "Pengar?"
Chef A: "Du får mat, vatten och en toalett. Det räcker." *Slår igen dörr*

Den 1:a december
Orvar: "En... en komma två miljarder. Kan jag få träffa mamma?"
Chef A: "Okej då."

Alla mina tummar upp

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Du skojar eller?

OM siffrorna stämmer nu så innebär det ju att arkitekturen är mycket effektivare än man trott.

Har dock lite svårt att få ihop det med strömförbrukningen, det måste va nåt problem med arkitekturen/tillverkningstekniken, det måste ju "läcka" nånstanns.

Om siffrorna stämmer(ang. transistorerna) och dom lyckas tygla den strömförbrukningen så är ju arkitekturen nåt att räkna med. Räknar man på dom initiala siffrorna(2 miljarder) så hade den inte vart nåt att ha även om dom fått till strömförbrukningen.

Tycker dock det hela låter väldigt underligt, pr byrås kan ju göra fel osv. men det lär ju AMD märkt typ direkt, man undrar varför dom först nu går ut med detta. Hmm,

Permalänk
Medlem

8MB L3 cache med ECC tar upp minimum 453M (2^23*9*6~453M).

8 miljoner bytes = 2^23
8+1 bitar per byte (1 extra för ECC)
6 transistorer per bit i en SRAM cell.

4*213M+453M~1300M

Då är inte L3 tags, minneskontroller, HT kontroller, Xbar etc inräknat. Antingen är den nya 1200M siffran fel eller så är den gamla 213M per modul siffran fel.

Permalänk
Medlem

Anmäla för falsk marknadsföringen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av havoc:

Det kan inte vara så lätt så att det är som med SB-E som har yta för kärnor som inte finns? SB-E är ju stympade Xeon och tillverkas på samma sätt. Det kommer komma Xeon med fler kärnor alltså slösas det massa kisel på något som inte finns i SB-E. Titta på bilder så ser man tydligt att det finns plats för två kärnor till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns ju verkligen tryggt att de inte ens har koll på hur många transistorer processorn de just utvecklat har....

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Alltså så har Athlon-II mer prestanda per kärna, och totalt än 8-core Bulldozer..

Athlon-II arkitekturen "K10" har 754 milj transistorer på quadcore design, vilket blir 188,5 Milj transistorer per kärna.
Bulldozer har 1,2 md kärnor på en octocore design, vilket blir 150 milj transistorer per kärna.

Sen för att inte glömma bort att Athlon-II har mer minne per kärna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, jag skulle inte säga att jag är dum.
Prestandatesterna är ju desamma hur många transistorer den än har. Det är väl bättre att den får 4,2k p i pcmark med 1,2 miljarder transistorer än samma resultat med 2 miljarder? Om den presterar samma fast med mindre antal transistorer så är den ju effektivare.

Med så många transistorer hade man kunnat tillverka en tiokärnig Llano, en LLano med fler streamprocessorer
Det är i "transistorer per kvadratmillimeter" som AMD halkar efter intel mest, inte "prestanda per transistor".

Skrivet av _MmattiasS_:

Sen om den verkligen hade 2 miljarder transistorer, så skulle den ju också prestera efter det, och det skulle vara bättre. Förstår du vart jag vill komma?

Alldeles riktigt, dock kommer vi inte få se 2 miljarder transistorer på många många år och då är väll intel uppe i 3 miljoner eller mer, Intel bara utökar sitt försprång. Det är inte bra för någon

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Antagligen 213 miljoner per Modul och andra siffror på Cache, Minne och HT kontroller

Det är ju klart att den är effektivare per transistor.
jämför det med motorer
(båda är exakt samma motor fasst den ena har falsk volym)
motorn har 100 hästkrafter och sägs ligga på 2.0l
men egentligen har motorn 100 hästkrafter och ligger på 1.6l

det är ju precis samma med bulldozer, effekten är densamma, men istället för 2 miljarder transistorer så har den 1,2 miljader MED SAMMA EFFEKT.

Vad skulle du själv föredra? det är ju klart att arkitekturer ser ljusare ut med mer effekt per transistor, man kan ju dock undra varför den blir så varm och drar såpass med ström, den drar ju nu istället mer ström/alstrar mer värme per transistor

Jag bara väntade på att motor-jämförelsen skulle komma in i bilden. Du presenterar EN SIDA helt korrekt; mer prestanda per liter (i detta fallet transistor).
Det du inte nämner är att din 1.6L motor fortfarande drar lika mycket bensin som 2.0L motorn. Det är väl inte så effektivt, eller?

Personligen skiter jag i nyheten, alla kan göra fel och vi lär knappast få reda på om det var medvetet eller ej. Sanningen vi är kvar med är att
A: Bulldozer levererar mer prestanda per transistor än vi trodde vilket är bra.
B: Bulldozer förbrukar mer energi per transistor än vi trodde vilker inte är bra.

Simple as that!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Jag tänker mig att det helt enkelt inte var de som utvecklade arkitekturen som skrev powerpointen...

Japp, är troligtvis så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av schitzo:

lol. Bra eller dåligt?

Monopol yes please.

Mm man ska köpa kassa produkter för dyra pengar för att undvika ett monopol som enligt dig skulle resultera i kassa produkter för dyra pengar?

Monopol är inte negativt per se, herregud. Lägg ner spydiga kommentarer.

Permalänk
Skrivet av kungkryss:

Mm man ska köpa kassa produkter för dyra pengar för att undvika ett monopol som enligt dig skulle resultera i kassa produkter för dyra pengar?

Monopol är inte negativt per se, herregud. Lägg ner spydiga kommentarer.

Monopol eller ej, personligen tycker jag att en marknad utan konkurrans skulle vara tråkig.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Vad hade han som räknade på AMD i matte, IG? Vänersborgs kommun varning på han.
Återigen försköning av sifrorna för att folk ska bli lurade att köpa denna fantastiska Bulldozer som nästan alla AMD entusiaster lyft till skyarna.

Permalänk
Medlem

Amd borde prövas i rätten för falsk marknadsföring?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Amd borde prövas i rätten för falsk marknadsföring?

Är det ett fel som var väsentligt för dig? Ljög de med uppsåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Är det ett fel som var väsentligt för dig? Ljög de med uppsåt?

Jag tror på rättvisa.

Visa signatur

Permalänk

Fyfan, hur kan man räkna så fel!?

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Medlem

Felräknat? I think not

Snarare var det så att någon duktig utomstående tekniker gjorde matematiken själv, AMD fick reda på det och gick snabbt ut med press :).

Men men, detta bekräftar ju mitt val av Intel-processorer som jag gjort i 9 år tillbaka nu :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)