Varken viloläge eller strömsparläge fungerar på laptopen

Permalänk
Medlem

Varken viloläge eller strömsparläge fungerar på laptopen

Har en Asus ee 1215b med en clean installation av Win7 Pro 32-bit installerad och varken strömsparläget eller viloläget vill fungera ordentligt.

När man trycker på någon av dem så går datorn ner i respektive läge, men startar upp efter 1 sekund. Läste ett tips om att
man skulle gå in i enhetshanteraren och ställa in så att nätverkskortet inte kan starta datorn, men denna krysslådan är redan "urkryssad" och dessutom grå, så den går inte att ändra. Har dessutom fått tipset att stänga av "wake on LAN" i bios, vilket jag också gjort men detta hjälpte inte heller.

Har någon något tips på vad man kan göra?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Installera drivrutinerna som du laddar ned själv från tillverkarens hemsida. De du får via Win 7 eller Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Installera drivrutinerna som du laddar ned själv från tillverkarens hemsida. De du får via Win 7 eller Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar.

Vilka drivrutiner, allihopa? :?

Kan nämna att detta drabbade min stationära också, men detta kunde jag fixa med den första fixen jag skrev i startinlägget.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Minst 1 av varje typ av drivrutin. Om det tex finns 2-3 SATA drivrutiner så får du LÄSA vad skillnaden är mellan dom innan du laddar ned och ta den som är för din situation. Nyckelordet är att LÄSA.

Om du aldrig lagt in drivrutiner själv så är det inte så konstigt att du fick problem med båda datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Minst 1 av varje typ av drivrutin. Om det tex finns 2-3 SATA drivrutiner så får du LÄSA vad skillnaden är mellan dom innan du laddar ned och ta den som är för din situation. Nyckelordet är att LÄSA.

Om du aldrig lagt in drivrutiner själv så är det inte så konstigt att du fick problem med båda datorerna.

Har lagt in allt själv, har allt det senaste.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem (fast på stationär) och det visade sig att det var både musen och tagentbordet som väckte den ur viloläge. Avmarkerade "Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge" i enhetshanteraren och så funkade det!