Muskampen 2025: Segraren korad!

ASUS G53SX + SSD? Har inet rätt?

Permalänk
Medlem

ASUS G53SX + SSD? Har inet rätt?

Hejsan!
Jag hade tänkt inhandla en Asus G53SX-S1139V samt Intel SSD 320 120GB OEM
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1148585/2011-11-22

Men jag undrar om det finns stöd för två diskar i laptopen. Jag kontaktade Inet som svarade att så inte är fallet, men letar man runt lite så hittar man andra forum trådar där folk hävdar motsattsen dock med lite olika modell nr.

Har Inet rätt? har denna dator stöd för två diskar? (utan att behöva ta bort några andra komponenter dvs.)

Inet svarade

Hej
Du skulle kunna byta ut HDD som sitter i den nu till en SSD och i vissa fall så kan du ta bort cd-läsaren och sätta i en till 2.5" HDD. Det är förstås inte en säker lösning att byta bort CD-läsararen och det är inget vi kan montera tyvärr. Om du går till en butik så kan dem komma med ett kostnadsförslag att byta ut den nuvarande HDD till en SSD(bör ligga på 200kr för byte av enkel komponent).

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeppo:

Hejsan!

Men jag undrar om det finns stöd för två diskar i laptopen. Jag kontaktade Inet som svarade att så inte är fallet, men letar man runt lite så hittar man andra forum trådar där folk hävdar motsattsen dock med lite olika modell nr.

Har Inet rätt? har denna dator stöd för två diskar? (utan att behöva ta bort några andra komponenter dvs.)

Inet svarade

Hej
Du skulle kunna byta ut HDD som sitter i den nu till en SSD och i vissa fall så kan du ta bort cd-läsaren och sätta i en till 2.5" HDD. Det är förstås inte en säker lösning att byta bort CD-läsararen och det är inget vi kan montera tyvärr. Om du går till en butik så kan dem komma med ett kostnadsförslag att byta ut den nuvarande HDD till en SSD(bör ligga på 200kr för byte av enkel komponent).

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Tacksam för svar

Hej!

Datorn har plats för 2 hårddiskar

Jag hade föregångaren G53JW och där fanns plats för 2 diskar.. det är ju samma chassi på den datorn som SX så det ska inte vara några problem.

Edit: här har du en guide http://www.youtube.com/watch?v=Ev8y8xlCdHE&feature=related

Det är lite komplicerat eftersom du måste lös med tangentbord och nedre plastdelen där touchpaden är.. men tar man bara det lugnt och metodiskt så går det bra..

G73/74 är mycket enklare.. så är det bara en lucka man öppnar under med några skruvar för åtkomst till diskarna.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeppo:

Hejsan!

Inet svarade

Hej

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Tacksam för svar

Vill du har mkt bang for the buck kan jag reka denna dator ..

http://cdon.se/hemelektronik/msi_gt780r_intel_i7-2630qm_8gb_1...

10191:- med swecs rabattkod.. (ange rabattkod "SWECNOV" i kassan) fraktfritt också

Se övriga erbjudanden här: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Hej!

Datorn har plats för 2 hårddiskar

Jag hade föregångaren G53JW och där fanns plats för 2 diskar.. det är ju samma chassi på den datorn som SX så det ska inte vara några problem.

Edit: här har du en guide http://www.youtube.com/watch?v=Ev8y8xlCdHE&feature=related

Det är lite komplicerat eftersom du måste lös med tangentbord och nedre plastdelen där touchpaden är.. men tar man bara det lugnt och metodiskt så går det bra..

G73/74 är mycket enklare.. så är det bara en lucka man öppnar under med några skruvar för åtkomst till diskarna.

Bara för att chassit har plats för två hårddiskar innebär det ju inte att moderkortet har stöd för två hårddiskar. Och olika modellnummer kan mycket väl sitta med olika moderkortslösningar (även om det inte är speciellt troligt).

Till OT: googla på exakta modellnumret för att vara på den säkra sidan.. annars lär tillverkaren annars kunna besvara din fråga.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Bara för att chassit har plats för två hårddiskar innebär det ju inte att moderkortet har stöd för två hårddiskar. Och olika modellnummer kan mycket väl sitta med olika moderkortslösningar (även om det inte är speciellt troligt).

Till OT: googla på exakta modellnumret för att vara på den säkra sidan.. annars lär tillverkaren annars kunna besvara din fråga.

Kan inte tänka mig att det finns ett moderkort som inte har stöd för minst 2 diskar + DVD.

Att dom skulle ta bort den funktionen på en såpass dyr modell med I7 finner jag helt omöjligt.. T.om billigaste I5an har ju plats för 2 diskar.

För övrigt så står det t.om på ASUS hemsida för just denna modell "Stöd för 2 hårddiskar"

http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G53SX/#specifi...

I rest my case..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Kan inte tänka mig att det finns ett moderkort som inte har stöd för minst 2 diskar + DVD.

Att dom skulle ta bort den funktionen på en såpass dyr modell med I7 finner jag helt omöjligt.. T.om billigaste I5an har ju plats för 2 diskar.

För övrigt så står det t.om på ASUS hemsida för just denna modell "Stöd för 2 hårddiskar"

http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G53SX/#specifi...

I rest my case..

Om TS sätter i en SSD själv, gäller garantin fortfarande då? Asus tillåter inte, att någon annan öppnar chassit under garantitiden.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Om TS sätter i en SSD själv, gäller garantin fortfarande då? Asus tillåter inte, att någon annan öppnar chassit under garantitiden.

/AP

Bra fråga.. men det finns då inga klistermärken som man måste bryta för att kunna komma åt så dom kan ju inte se att man öppnat datorn om man inte failar

Kanske beror på återföräljare? Jag talade då med elgiganten just angående detta.. dock en MSI i det fallet.

Dom sa att det är ok så länge det är fackmannamässigt utfört .. Garantin gäller så länge dom inte kan härleda felet på nåt sätt till skador som uppkommit av eget sjabbel

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Bra fråga.. men det finns då inga klistermärken som man måste bryta för att kunna komma åt så dom kan ju inte se att man öppnat datorn om man inte failar

Kanske beror på återföräljare? Jag talade då med elgiganten just angående detta.. dock en MSI i det fallet.

Dom sa att det är ok så länge det är fackmannamässigt utfört .. Garantin gäller så länge dom inte kan härleda felet på nåt sätt till skador som uppkommit av eget sjabbel

Många företag gör så att färgen på skruvarna ska skadas så att de kan se att man öppnat chassit, vissa återförsäljare får man inte öppna chassit över huvud taget och vissa får man bara göra vissa saker. Med beskrivningen på det här ingreppet tycker jag det låter tveksamt att garantin ska klara sig... Bästa sättet att få veta är oftast att ringa tillverkarens support och fråga om man får göra det, som jag gjorde när jag ville sätta i extra RAM-minne i laptopen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Många företag gör så att färgen på skruvarna ska skadas så att de kan se att man öppnat chassit, vissa återförsäljare får man inte öppna chassit över huvud taget och vissa får man bara göra vissa saker. Med beskrivningen på det här ingreppet tycker jag det låter tveksamt att garantin ska klara sig... Bästa sättet att få veta är oftast att ringa tillverkarens support och fråga om man får göra det, som jag gjorde när jag ville sätta i extra RAM-minne i laptopen...

Jo det är lite omständigt men finns då ingen färg på skruvarna som plombering..

Jag köpte faktiskt en G53.. monterade SSD .. körde nån dag men blev inte nöjd.. tog bort ssdn återställde datorn och skickade tillbaka datorn som oanvänd.. Butiken godkände inte använda produkter.. Men är man bara försiktig så blir det inga spår

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zeppo:

Kanon, tack för svar.

Så det är hundra att den har plats för 2 hårddiskar och man kan sätta in SDD?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk

Kollar man på ASUS hemsida så står de att dessa datorer [G53SX] ska stödja två diskar -> http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G53SX/#specifi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeppo:

Kanon, tack för svar.

Skrivet av Knightstreet:

Så det är hundra att den har plats för 2 hårddiskar och man kan sätta in SDD?

Jag har en G53SX och jag har satt i en Corsair F60 SSD i den och har kvar orginalhårddisken. Inga problem att sätta i den om man är lite händig och inga plomberingar behöver brytas vad jag märkte. Enda problemet jag har är att datorn inte hittar SSDn vid 25% av uppstarterna men det är bara trycka på Enter så försöker den igen och lyckas alltid. Har inte orkat leta efter en lösning på detta då det endast ger en 3s längre uppstartstid de gånger det händer.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Suveränt grabbar, tack! blev bara lite orolig när jag läste att Inet skrev att den inte har stöd för 2 hårddiskar, iaf den modell jag är intresserad av...

Tobi Dobi, märker du nån skillnad i loading på spel? hur avancerat är det att sätta in en till då, är inte superhändig men vill gärna sätta in en SSD,

TACK

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Suveränt grabbar, tack! blev bara lite orolig när jag läste att Inet skrev att den inte har stöd för 2 hårddiskar, iaf den modell jag är intresserad av...

Tobi Dobi, märker du nån skillnad i loading på spel? hur avancerat är det att sätta in en till då, är inte superhändig men vill gärna sätta in en SSD,

TACK

Skillnaden i spel är helt klart märkbar och även Windows boot är mycket snabbare. Det är lite krångligt att sätta i den då man måste ta loss tangentbordet. Här är en väldigt detaljerad videoguide. Den är på en G53JW men det var exakt samma på min G53SX

Visa signatur

Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Jag vet att dell iaf skickar ut hårddiskar och ber personerna själv byta, samt tangentbord.

JAg har jobbat för infocare vilket hyr till dell, så har kontakter inom dem iaf

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Skillnaden i spel är helt klart märkbar och även Windows boot är mycket snabbare. Det är lite krångligt att sätta i den då man måste ta loss tangentbordet. Här är en väldigt detaljerad videoguide. Den är på en G53JW men det var exakt samma på min G53SX

Okey, då kör jag nog på det i mellandagarna.

Har du spelar BF3 i onlineläget? Hur fungerar datorn där, spelbart med bra FPS i medium? snyggt i low annars?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Okey, då kör jag nog på det i mellandagarna.

Har du spelar BF3 i onlineläget? Hur fungerar datorn där, spelbart med bra FPS i medium? snyggt i low annars?

Endast kört betan på laptopen och då körde jag på low med 1920*1080 utan problem (50+fps) och det ser helt ok ut på low.

Visa signatur