Permalänk

Har ett Sapphire Radeon HD4870 med en Zalman VF900-Cu kylare, ett sånt här:

Ni som har ett HD4870 med liknande kylning, vilken överklockning har ni nått och behövde ni uppgradera BIOS eller övervolta?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Permalänk

släng skräpet o köpp nyt
alt, kör det i ugnen elr skicka det till tilverkaren

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ännu ett 4890 VaporX för att köra crossfire. De kostar ju knappt nåt nuförtiden. Undrar bara om nån vet om man MÅSTE ha två crossfirebryggor samt varför de jävlas med mig och sätter en 8-pins kontakt och en 6-pins på det ena kortet men två 6-pins kontakter på det andra?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

1. Nej du behöver inte två bryggor för att ska funka
2. kan ju vara så att det drar lite mer ström än det andra kortet du har?

Permalänk
Medlem

det finns två kontakter för crossfire på korten eftersom du ska kunna koppla ett kort , till två andra ( ett på vardera sida )
svårt att köra fler än 2 kort annars vettu.

som ThypoonCC sagt behövs endast en länk mellan korten.

8 pinen gör att kortet har mer ström att hämta om det behövs, t.ex vid överklockning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag köpte precis ännu ett 4890 VaporX för att köra crossfire. De kostar ju knappt nåt nuförtiden. Undrar bara om nån vet om man MÅSTE ha två crossfirebryggor samt varför de jävlas med mig och sätter en 8-pins kontakt och en 6-pins på det ena kortet men två 6-pins kontakter på det andra?

du måste inte ha någon brygga, men har du så använd, du får lite bättre prestanda när du har en

olika tilverkare?

varför kracha swec mit i mit inläg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är nog en bra tråd att fråga detta i: Går det att köra ett HD4870 med bara en pci-e kontakt i?
Tänkte bara ha det till att köra film på. Klocka ned det och ha det svalt och tyst.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

du måste inte ha någon brygga, men har du så använd, du får lite bättre prestanda när du har en

Ehh va? Man måste visst ha en brygga för CrossFire.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta är nog en bra tråd att fråga detta i: Går det att köra ett HD4870 med bara en pci-e kontakt i?
Tänkte bara ha det till att köra film på. Klocka ned det och ha det svalt och tyst.

du MÅSTE fylla ut ALLA strömkontakter som finns på kortet, och det finns ingen work-around på detta. Det bara är så.

Permalänk
Medlem

En brygga måste man väl ha vad jag förstår, men man måste alltså inte ha båda? Jag kopplade in en 4-pin till 6-pin och en 6-pin till 8-pin apter efter varandra. Vet att det inte är optimalt men korten funkar bra i BF3. Ska byta ut mot en 2x 4-pin till 8-pin senare. Korten är likadana(Sapphire radeon HD4890 Vapor-X) förutom att det ena är 1Gb minne och det andra 2 GB minne så det är väl därför de har olika portar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Ehh va? Man måste visst ha en brygga för CrossFire.

nej, varken för cf elr sli

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Att köra crossfire i software mode vore väll rätt dumt, vetefan om det äns fungerar längre, om inte annat så stjäl det bandbredd över pci-e bussarna ist för den externa bryggan och hur hög fördröjning det blir vill man förmodligen inte veta...

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Jag ställer mig tveksam till detta men jag kan varken bekräfta eller dementera detta påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Jag protesterar och säger, jo, för både SLI och CF på alla modernare kort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör man 2 st HD 4890 behöver man visst bryggan.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

du MÅSTE fylla ut ALLA strömkontakter som finns på kortet, och det finns ingen work-around på detta. Det bara är så.

Det startar inte ens annars?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp crossfire och kör nu med bara ett kort. Visst fick jag lite bättre prestanda men nackdelarna var för stora. Fick ungefär 45 fps stadigt med 2 st 4890, 1600x900 med allt på high, ingen AA. med ett kort får jag ungefär 35 fps, 1776x1000 allt på high utom terrain details, ingen AA.
Dock väsnades de två korten rätt mycket mer samt att de blev väldigt varma. det ena kortet ca 90 grader och det andra 78. Det drog upp systemtempen nästan 20 grader med. Nu är det bättre.
Största nackdelen var dock att jag inte kunde köra med mitt moddade X-fi ljudkort. Så ljudet blev MYCKET sämre. Det var så det skar i öronen ibland. Först funderade jag på att skaffa ett annat moderkort så jag kan köra med X-fi:t men jag tror att jag satsar på ett nyare graffe istället.
6950 eller gtx 470?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag protesterar och säger, jo, för både SLI och CF på alla modernare kort.

5870 och 560 är väll ganska moderna och båda funkar utan brygga, förlorar dock 3k p i 3dmark, men funkar gör det, nvidia korten var lite kinkiga att få igång fick instalera om drivrutinerna

så har man som jag förstora kylare så får man köra utan tills komplett skickat extra långa och böjliga bryggor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det startar inte ens annars?

Tveksamt, jag skulle dock aldrigt någonsin rekommendera att köra med bara en kontakt i. Man bör alltid fylla alla kontakterna.

Skrivet av killawife:

Jag gav upp crossfire och kör nu med bara ett kort. Visst fick jag lite bättre prestanda men nackdelarna var för stora. Fick ungefär 45 fps stadigt med 2 st 4890, 1600x900 med allt på high, ingen AA. med ett kort får jag ungefär 35 fps, 1776x1000 allt på high utom terrain details, ingen AA.
Dock väsnades de två korten rätt mycket mer samt att de blev väldigt varma. det ena kortet ca 90 grader och det andra 78. Det drog upp systemtempen nästan 20 grader med. Nu är det bättre.
Största nackdelen var dock att jag inte kunde köra med mitt moddade X-fi ljudkort. Så ljudet blev MYCKET sämre. Det var så det skar i öronen ibland. Först funderade jag på att skaffa ett annat moderkort så jag kan köra med X-fi:t men jag tror att jag satsar på ett nyare graffe istället.
6950 eller gtx 470?

Vänta med inköp tills ati 7950 och 7970 kommer andra veckan i Januari.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är det någon som har en aning om hur mycket värme ett HD4850 klarar av?
Eftersom mitt hd4850 ligger på cirka 75 grader vid idle och går upp till 98 grader celsius när man spelar spel.
Dator har tydligen på senaste tiden stängts av vid random tillfällen när man spelar och tror att orsaken är överhettning.

Men jag hade för mig att ett hd 4850 med eftermarknadskylare klarar av sådana höga temperaturer och kan även säga att den inte går under 70 grader även ifall man drar ner klock.

Har sökt på internet och kan banne mig inte hitta någon information om hur mycket värme ett hd 4850 klarar av.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Hej,
Är det någon som har en aning om hur mycket värme ett HD4850 klarar av?
Eftersom mitt hd4850 ligger på cirka 75 grader vid idle och går upp till 98 grader celsius när man spelar spel.
Dator har tydligen på senaste tiden stängts av vid random tillfällen när man spelar och tror att orsaken är överhettning.

Men jag hade för mig att ett hd 4850 med eftermarknadskylare klarar av sådana höga temperaturer och kan även säga att den inte går under 70 grader även ifall man drar ner klock.

Har sökt på internet och kan banne mig inte hitta någon information om hur mycket värme ett hd 4850 klarar av.

I allmänhet klarar GPUer av ung 100-110C, men temperatur på 70C i idle låter vanvettigt! Hur ser luftflödet i lådan ut? har du blåst ur damm ur kylflänsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

I allmänhet klarar GPUer av ung 100-110C, men temperatur på 70C i idle låter vanvettigt! Hur ser luftflödet i lådan ut? har du blåst ur damm ur kylflänsen?

Ja det är väldigt dålig ventilation eftersom jag la in grafikkortet i en gammal dator men då låg temperaturen på 40-50 grader i idle.
Har inte kollat om det finns damm men tycker inte det är värt att sätta på kompressorn för att städa bort allt damm ifall kortet fortfarande klarar av sådana temperaturer.

Eftersom Kortet kommer nästan upp till 100 grader innan jag stänger av spelen så antar jag att det är överhettning, ska försöka dammsuga den nu.

Tack för hjälpen
Sedan ifall det inte fungerar med att blåsa bort all damm, hur ska jag göra då?
Finns det ens eftermarknadskylare att köpa till 4000 serien?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja det är väldigt dålig ventilation eftersom jag la in grafikkortet i en gammal dator men då låg temperaturen på 40-50 grader i idle.
Har inte kollat om det finns damm men tycker inte det är värt att sätta på kompressorn för att städa bort allt damm ifall kortet fortfarande klarar av sådana temperaturer.

Eftersom Kortet kommer nästan upp till 100 grader innan jag stänger av spelen så antar jag att det är överhettning, ska försöka dammsuga den nu.

Tack för hjälpen

Dammsug inte datorn, blås ur den med kompressorn så får du bästa möjliga resultat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Dammsug inte datorn, blås ur den med kompressorn så får du bästa möjliga resultat.

Dammsög den samt använde en stark Cykelpump för att ta ut all damm, det sänkte temperaturen till 48 grader idle och fläkten ligger bara på 50% sen så monterade jag kortet ett snäpp upp vilket skapade bättre ventilation.

Tack för hjälpen iaf, hoppas datorn slutar att få random kraschar nu :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Låter 70C vanvettigt!?

Har ett 4870 referens som idlar i 80, borde man göra något åt det alltså?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

mitt 4870 ligger också i 70-80 i idle, dock går det endast upp till 88 i load så. Kan ju ställa upp fläkten och få ner kortet till 60 grader, men då låter det för mycket.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Tack för hjälpen

Rekommenderar såna där luftutsugare som blåser ut luften genom en ledig kortplats, kostar 50 spänn eller nåt. Sätt den på fläktsidan av kortet men ett par kortplatser bort så suget inte stör blåset från grafikkortfläkten Om det inte finns plats så kan du sätta den på andra sidan grafikkortet också så får du väl ner lådtemperaturen ett par grader ändå.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Låter 70C vanvettigt!?

Har ett 4870 referens som idlar i 80, borde man göra något åt det alltså?

Skrivet av sQuille:

mitt 4870 ligger också i 70-80 i idle, dock går det endast upp till 88 i load så. Kan ju ställa upp fläkten och få ner kortet till 60 grader, men då låter det för mycket.

Idle temperaturen ska man skita i enligt mig, det är load temperaturen man ska bry sig om och så länge det inte överstiger den "tillåtna temperaturen" så tycker jag att man inte behöver göra något åt saken, själv frågade jag om hjälp eftersom jag visste inte ifall kortet klara av cirka 100 grader i high.
Verkar som att alla nyare kort klarar av temperaturer upp till 100 grader.

Skrivet av HolyFather:

Rekommenderar såna där luftutsugare som blåser ut luften genom en ledig kortplats, kostar 50 spänn eller nåt. Sätt den på fläktsidan av kortet men ett par kortplatser bort så suget inte stör blåset från grafikkortfläkten Om det inte finns plats så kan du sätta den på andra sidan grafikkortet också så får du väl ner lådtemperaturen ett par grader ändå.

Luftutsugare? Är det inte sånt man använder för att odla Cannabis som behöver bra ventilation?
Iaf, var får man tag på en sådan luftutsugare? googlade och länkarna ledde mig till lufthansa och andra irrelevanta länkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även mitt 4870 referens ligger på runt 80 grader i idle, fläkten på 20%. I load går det upp ett par grader, men fläkten är fortfarande tyst nog.

Dessa gamla kort har ju inte alls samma funktioner för strömspar som nya kort har.