Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat något annat som tex ett riktigt spel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat något annat som tex ett riktigt spel?

Mja, Fallout 3 känns då i vilket fall mycket mjukare nu. Samt att det är aldrig (nästan i vilket fall) jobbiga frysningar för att något nytt objekt behövdes laddas in. Så, visst, allt verkar ju funka. Men det svarar ändå inte på min riktiga fråga. Hur kommer det sig att jag endast fick den lilla 'boosten' i 3DMark06? Känns som att det borde stigit en hel del mer. Har läst runt en del, och de flesta får ju en trevlig puff av ett extra kort. Framförallt av dessa lite dyrare korten.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du i Vantage?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok, snälla hjälp mig, fattar att något är fel med mitt nya grafikkort.

Får sjukt låga scores i både Furmark(ca 3800) och 3dmark(14000) med
följande komponenter:

Cpu: E6600 klockad till 3.2Ghz(400*8=3200Mhz, windows o alla prg visar 3600Mhz, varför??)

Gpu: 3dclub "superclocked" 4890(gpu:950Mhz, mem:1050Mhz)

Minnen: 2 gig Ocz 800Mhz minnen.'

Winodows 7 pro (6.1.7600 build 7600)

Gissar att det är det allmänt kända drivrutins tjafset, när man går från nvidia till ati.

Har laddat ner Driver cleaner men vet itne hur det används(vilka filer, alternativ som ska kryssas i och om det ska köras i safe mode)

Så snälla hjälp mig få ordning på systemet i kväll så det blir lite HoN=)

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Det där är väl inte dålig poäng, antar att du körde 06.
Jag fick ca 15k med E8400 @ 3.6GHz, 4870 800/1100, 2GiB 800MHz minnen.

Detta var när jag hade XP.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

kollade i 3dmark tråden o med mina spec estimerar jag att jag borde ligga mellan 16500 -18000 och furmarken borde vara 8000 så något är definitivt galet.

Edit: Någon med erfarenhet angående driver cleaner hjälp mig gärna.

Detta har Legopappa i 3dmark tråden o vi har rätt lika specs utom cpu, men det e väl liknande prestanda iom jag klockat cpu.

CPU: i7 920@ stock

GPU: HD4890 950/1050

Poäng: 17172

ORB: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12065364

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Nu har jag meckat lite. Jag har installerat om drivisarna och clockat graffet till Gpu:1000Mhz, mem:1134Mhz. Jag körde några rundor vantage och fick ca 9000 poäng, är det bra för ovan nämnda komponenter??

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Tänkte snart kanske ta och installera Accelero S1 Rev 2 på mitt 4870, jag har originalkylare just nu.
Hörde att för att få bra VRM temperaturer så bör man använda en kylfläns där, såklart, men man kunde tydligen använda originalkylarens del till det? Någon som har en bild eller guide?

Edit:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1352018

Hittade där. Fråga när då, är det möjligt att kyla VRM utan att trycka på en 120mm fläkt på den? Kör på P183, och jag har en fläkt i fronten som blåser mot grafikkortet, men fråga när om detta är tillräckligt.

Edit2: En annan fråga. Är det möjligt att på något sätt koppla en 3-pin fläkt till grafikkortets? SpeedFan stödjer ju inte 4870 temperaturavläsning.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Nu har jag meckat lite. Jag har installerat om drivisarna och clockat graffet till Gpu:1000Mhz, mem:1134Mhz. Jag körde några rundor vantage och fick ca 9000 poäng, är det bra för ovan nämnda komponenter??

Jag får 9100 poäng i vantage med ett kort i maskinen (dock pci-e x8)

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Tjenare, har ett 4890 och vill installera den senaste drivrutinen. Är det 9.12?
Och just denna versionen har en tendens att ändra fläkthastighet ganska ofta i idle, 0-56% Tycker inte det är så störigt men går det att fixa med Rivatuner? Så att den ligger på 40% konstant när man inte går något speciellt och sen 100% i spel?

// Isak E

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk

Hej, har en polare som sitter på ett asus 4890, funkar klockrent i alla spel förutom world of warcraft där han får blåskärm och ett meddelande om någon oändlig loop, (ati2dvag...)

har testat att installera om diverse drivrutiner och kollat över hårdvaran så gott som det går (se över sladdar o liknande) men allt verkar förgäves.

Åter till problemet. Datorn klara bara av att vara inloggad i wow i enstaka minuter innan den bestämmer sig för att starta om sig själv, detta har även hänt enstaka gånger i hon.

De övriga komponenterna i datorn är köpta vid samma tillfälle. Tyvärr bor vi på olika orter så jag kan inte ta mig till honom hur som helst, men tills vårat nästa besök vill jag vara lite förbered på vad man måste göra för att lösa just (ati2dvag) problemet.

Ni som haft liknande problem får gärna skriva vad som just orsakade erat problem eftersom detta problem beskrivs/löses på helt olika sett. Har läst igenom/testat många lösningar men allt har varit förgäves än så länge.

/Tack på förhand, Lon H.

edit: Kanske är placerad i fel tråd, ursäkta i så fall.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

googla på problemet så oändlig loop, eller ati2dvag, verkar inte många som vet lösning, jag fick det en gång på mina föräldrars gamla burk, hade dock också ett radeon kort, bara fått det en enda gång, finns säkert nån övervintrad gammal räv som vet något om det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lon Höppö
Hej, har en polare som sitter på ett asus 4890, funkar klockrent i alla spel förutom world of warcraft där han får blåskärm och ett meddelande om någon oändlig loop, (ati2dvag...)

har testat att installera om diverse drivrutiner och kollat över hårdvaran så gott som det går (se över sladdar o liknande) men allt verkar förgäves.

Åter till problemet. Datorn klara bara av att vara inloggad i wow i enstaka minuter innan den bestämmer sig för att starta om sig själv, detta har även hänt enstaka gånger i hon.

De övriga komponenterna i datorn är köpta vid samma tillfälle. Tyvärr bor vi på olika orter så jag kan inte ta mig till honom hur som helst, men tills vårat nästa besök vill jag vara lite förbered på vad man måste göra för att lösa just (ati2dvag) problemet.

Ni som haft liknande problem får gärna skriva vad som just orsakade erat problem eftersom detta problem beskrivs/löses på helt olika sett. Har läst igenom/testat många lösningar men allt har varit förgäves än så länge.

/Tack på förhand, Lon H.

edit: Kanske är placerad i fel tråd, ursäkta i så fall.

Gissar att han överklockat lite för friskt, säg åt han att köra något stabilitets test, typ crysis benchmark loopat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Gissar att han överklockat lite för friskt, säg åt han att köra något stabilitets test, typ crysis benchmark loopat.

Jag kan egentligen inte svara för hans gärningar, men jag tvivlar på att han vet hur man gör. Han visste knappt vilket kort som var grafikkortet.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Jag har ett problem med mitt Radeon hd 4850. När jag spelar vissa spel (dock inte alla) får jag flimrande svarta, blåa, och gröna pixlar på skärmen. jag har skickat in datorn på garanti och fått grafikkortet utbytt, men samma fel återkommer igen.
jag har nu provat allt jag kan komma på och söker desperat hjälp av någon kunnigare än jag själv.
Det är alltså inte screen tearing utan något annat, detta kommer även när skärmen är "stilla" i spelen.

CPU: Pheom II x4 965
GPU: ATI Radeon hd 4850 1gb

Permalänk
Medlem

Sitter här och klockar 4870 med standardkylare. I de flesta tester så visar det sig att det inte ger så mycket att klocka Memory. Är det då kanske värt det att klocka ner Memory lite för att få upp GPU hastigheten?

Edit: Verkar inte som det. Kunde inte få den stabil vid 830 även om jag sänkte memory med 150 MHz.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd

nån som har tips på bra kylare när man har crossfire!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Entusiast

Hört att HD4770 ska vara ganska så strömsnålt.

Kommer det funka med ett 350W nätagg? I riggen i övrigt sitter en AMD 5600+, ASUS M4N78, 4x1GB PC5300, en SATA-disk och DVD-brännare...

Enligt PSU Calculator ska det funka... era åsikter?

Permalänk
Entusiast

Ähh köpte ett 480W nätagg när jag ändå höll på... dumt att chansa

Permalänk
Medlem

Hur många spel nuförtiden stöder Crossfire på ett bra sätt?
Är rätt sugen på ytterligare ett 4870 1gb kort, känns som det skulle ge en hyffsad knuff för liten peng.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Hur många spel nuförtiden stöder Crossfire på ett bra sätt?
Är rätt sugen på ytterligare ett 4870 1gb kort, känns som det skulle ge en hyffsad knuff för liten peng.

det gör en hel del! är mycket nöjd med cf!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Införskaffade nyligen ett 4890 1gb 870mhz, men tycker det borde prestera bättre än det gör, så tänkte kolla om jag bara överskattar kortet eller om jag sitter med en flaskhals ngnstans!

Övriga datorn består av intel e4500 (?) klockat till dryga 3ghz, pc5300 ddr2 minnen uppdragna till 800mzh samt ett 500w noname-agg!

Har fått bluescreen ett par ggr när jag spelat framförallt farcry 2, som förövrigt lirar nästan problemfritt med installningarna på high/very high (finns även ultra high), musen har ngn ms i delay.

Misstänker att det är nätagget som är problemet men tänkte höra med er innan jag köper något nytt!

Idéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM-LoD
Införskaffade nyligen ett 4890 1gb 870mhz, men tycker det borde prestera bättre än det gör, så tänkte kolla om jag bara överskattar kortet eller om jag sitter med en flaskhals ngnstans!

Övriga datorn består av intel e4500 (?) klockat till dryga 3ghz, pc5300 ddr2 minnen uppdragna till 800mzh samt ett 500w noname-agg!

Har fått bluescreen ett par ggr när jag spelat framförallt farcry 2, som förövrigt lirar nästan problemfritt med installningarna på high/very high (finns även ultra high), musen har ngn ms i delay.

Misstänker att det är nätagget som är problemet men tänkte höra med er innan jag köper något nytt!

Idéer?

Far Cry 2 älskar quad cores, så jag skulle tippa på att din cpu har det lite jobbigt i just det spelet.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Far Cry 2 älskar quad cores, så jag skulle tippa på att din cpu har det lite jobbigt i just det spelet.

Värde i att spendera pengarna på en q6600 eller ska man bara strunta i det tills vidare?

Permalänk
Medlem

Leker just nu med en elmätare och kollade hur 4870 var vid idle.

4870 150/200 1,083v (underklockat manuellt)
107w

4870 775/950 1,263v (stock)
147w

Alltså, underklockar ni ett kort så tjänar ni 40w.

Visa signatur

Permalänk

vad drar den vid org idle då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Vet inte.
De flesta tester verkar också endast mäta hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har litet problem med att monitorn inte får någon bild efter en stunds spelande. Är mitt inne i en hård strid på Battlefield: Bad Company 2 då skärmen plötsligt blir svart och visar "monitor going to sleep".

Trodde först att det var mitt HD4850 som blev för varmt, men kom fram till att det inte borde vara därför. Har nämligen satt fläkten på 44%, vilket enligt mig, borde räcka mer än väl.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Har litet problem med att monitorn inte får någon bild efter en stunds spelande. Är mitt inne i en hård strid på Battlefield: Bad Company 2 då skärmen plötsligt blir svart och visar "monitor going to sleep".

Trodde först att det var mitt HD4850 som blev för varmt, men kom fram till att det inte borde vara därför. Har nämligen satt fläkten på 44%, vilket enligt mig, borde räcka mer än väl.

Tacksam för svar.

Antar att du har testat högre hastighet med för att vara säker?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Antar att du har testat högre hastighet med för att vara säker?

Varför skulle han göra det? Extreat har ju tydligen större kunskaper än kontruktörerna av kortet och redan tagit med alla parametrar som tex kylaren på aktuellt kort, revisionen på chippet och dess specifika strömläckage, vilka typ av voltregulatorer som används på just hans kort, chassietemperatur vid olika belastningar osv. När en sådan expert säger 44% så måste ju det räcka (tom "mer än väl"), något annat vore otänkbart.

*sarkasm*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro