Hur stor är risken att jag skadade mitt grafikkort?

Permalänk

Hur stor är risken att jag skadade mitt grafikkort?

Tjena alla Sweclockare!

Köpte nyligen ett nytt Gigabyte HD 6850 OC och glömde bort ESD riskerna när jag packade upp kortet, pillade lite på undersidan/chipen så jag undrar nu hur stor risken är att jag skadade kortet? Gick inte på några mattor innan uppackningen. Har för tillfället ingen möjlighet att testa kortet i en dator och är jävligt paranoid över att jag kan ha sabbat GPUn/förkortat livslängden.. Så vad tror ni, hur stor är risken? Tack i förhand

Permalänk

Väldigt liten

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

ja, vad ska man säga?

det är ju sågott som omöjligt att svara på ..

om inte annat så märker du väl det när du provar kortet första gången?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

har byggt datorer sen högstadiet och aldrig lyckats kortsluta något pga esd. så risken skulle jag säga är liten

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

har byggt datorer sen högstadiet och aldrig lyckats kortsluta något pga esd. så risken skulle jag säga är liten

Dessvärre kan man inte resonera så när det kommer till ESD. I de flesta fall märker man inget till att börja med, men det kan betyda att du förkortat livslängden på t.ex ditt moderkort från fem år till två, och det märker du ju inte förrän många månader senare.

Till TS: Man bör alltid vara försiktig, men jag tror inte att du sabbat kortet, och i värsta fall är det bara att skicka in det och hävda DOA så får du ett nytt

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

mitt moderkort har rullat på dagligen i över 4 år så nja kan väl inte riktigt hålla me dej

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

pillade som fan på mitt graffe när jag fick hem det, gjort det runt ett 20-tal gånger när jag mojjsat med datorn och så med, har haft det i över ett år nu och det funkar felfritt än iaf.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Är det nån som kan förklara varför de känner ett behov av att pilla på alla kretskort de får tag på? När jag tar av esd-påsen känner jag precis tvärt om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

mitt moderkort har rullat på dagligen i över 4 år så nja kan väl inte riktigt hålla me dej

Risken är där och oavsett din erfarenhet så existerar fenomenet.
Dom flesta moderkort och grafikkort idag tillverkas med en form av säkerhet som oftast fixar en smäll eller kanske till och med två innan några kretsar tar skada (beroende på hur kraftig laddningen var)
Så det kan ju ha vart att laddningen mellan dig och dit moderkort inte vart stor nog eller har du bara haft tur.

Själv lyckades jag sabba mitt moderkort när jag var stressad en gång (använder alltid esdarmband i vanliga fall) och stoppa in brädan i ett nytt chassie.
Tog ett par veckor sen fick jag en massa mysko fel och efter ett par veckor till så vägrade det starta helt.

Till TS så tror jag inte du behöver oroa dig då du kan hävda DOA om något skulle strula.

Skrivet av fizzdan:

Är det nån som kan förklara varför de känner ett behov av att pilla på alla kretskort de får tag på? När jag tar av esd-påsen känner jag precis tvärt om...

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar jag med. Pillar aldrig så vida jag inte faktiskt skall sätta in sakerna. sen försöker jag att inte vidröra någon form av ledningsbana dessutom :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har du ens testat om den fungerar? Helt onödig fråga om du inte gjort det än.

Permalänk
Medlem

vad är det ni pratar om, jag har precis fått hem mina delar och tänkte börja bygga är det något man borde ha när man sätter ihop en dator ?
(mitt första bygge)

Permalänk
Medlem

ESD skador är ofta inte som många tror alltså att kortet slutar fungera av en kortslutning. ESD skador är i 99% av fallen att du bara försvagat något och sänkt kortets livslängt. Så att om kortet dör i förtid, alltså om 1-3 år, så kan du ju alltid skylla på "den där gången".

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

vill inte förstöra glädjen men man har typ bara 10-20 dagar efter man har köpt det man kan hävda DoA :/

Permalänk
Skrivet av Gulanka:

vad är det ni pratar om, jag har precis fått hem mina delar och tänkte börja bygga är det något man borde ha när man sätter ihop en dator ?
(mitt första bygge)

ESD är en urladdning genom statisk elektricitet som kan skada kretskort. Ta i ett element eller liknande innan du börjar packa upp saker ur esd påsarna. Det friar dig från all statisk elektricitet.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

ESD är en urladdning genom statisk elektricitet som kan skada kretskort. Ta i ett element eller liknande innan du börjar packa upp saker ur esd påsarna. Det fungerar som en statisk urladdning.

Ta i ett element är fel.
Det är laddningen mellan dig och kortet som skall jämnas ut och det skall ske sakta.
Om du tar i ett element så kan du kanske till och med öka skillnaden i laddning mellan dig och kortet och därmed skada det.
ESD-armband har ett litet motstånd i sig som hjälper jämna ur laddning sakta och skonar därmed kortet från skador.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Varför pillar folk på kretskort? Jag rör så lite som möjligt och håller på kanterna precis som man håller CD-Skivor. Men förstår inte varför man kladdar runt och sen undrar om något är sönder, förstår det bara inte :S

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Varför pillar folk på kretskort? Jag rör så lite som möjligt och håller på kanterna precis som man håller CD-Skivor. Men förstår inte varför man kladdar runt och sen undrar om något är sönder, förstår det bara inte :S

Problemet är ju bara att elektricitet kan hoppa från dina fingrar på kanten av kretskortet till kretsarna strax intill. Ett ESD armband kostar inte många kronor, det är helt klart värt att skaffa ett.

Permalänk
Medlem

Att du märker av det under första timmarna vid kortet är väldigt liten, men riskten sedan att du kommer märka av det om kanske någotår är ganska stor.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

1. Sluta med riskfyllt beteende när du hanterar elektronik.
2. Risken att du skadat det är nog dock minimal/obefintlig, själv har man skruvat i massor med datorer och endast använt ESD någon gång ibland, jag har aldrig råkat ut för statisk elektricitet som skadat något.

Permalänk

Men är ESD verkligen något som kan drabba en efter det gått en lång tid? Slår inte ESD ut grafikkortet direkt? På vilket sätt förkortar man livslängden om det nu stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudaciousR:

Men är ESD verkligen något som kan drabba en efter det gått en lång tid? Slår inte ESD ut grafikkortet direkt? På vilket sätt förkortar man livslängden om det nu stämmer?

Ja, det är sällan ESD visar sig direkt på produkterna. Tittar man med mikroskop kan man se skadorna, men de behöver inte betyda att skadorna kommer orsaka problem.
ESD är komplext, och elektronik är också komplext. Det krävs väldigt lite för att rubba balansen och förkorta livslängden.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudaciousR:

Men är ESD verkligen något som kan drabba en efter det gått en lång tid? Slår inte ESD ut grafikkortet direkt? På vilket sätt förkortar man livslängden om det nu stämmer?

http://www.radio-electronics.com/info/electronics-design/esd/...
Står lite där om hur en IC can ta skada.

Det vanligaste felet står under "latent ESD damage"
Förklaring till varför problemen uppstår efter en längre tid finns där.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

du kan va lugnt de är nog ingen fara själv när jag byggde min dator använde jag inge ESD band men köpt nu:P men den funkar fin fint än så länge ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av addebest:

vill inte förstöra glädjen men man har typ bara 10-20 dagar efter man har köpt det man kan hävda DoA :/

Man kan alltid hävda DoA.

Jag har ALDRIG använt ett esd-armband.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel så byggde jag min första dator på en matta och den funkade i många år:P

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Att inte använda ESD-armband bara för att man inte själv stött på problem är en konstig, om inte något korkat, filosofi.
Själv har jag inte mött på fel som jag med säkerhet kan peka på ESD, men när det är så enkelt att montera elektronik på ett säkert sätt så finns det ingen anledning att låta bli.

Skrivet av ceogar:

Man kan alltid hävda DoA.

Jag har ALDRIG använt ett esd-armband.

DOA som i "Dead on Arrival"? Nej, det kan du inte hävda i all oändlighet. Däremot så finns det en reklamationsrätt på tre år som täcker allehanda fabrikationsfel.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med föregående skribent att om man har möjlighet så använd armband och t.o.m. matta, då borde du inte ha några problem med ESD iaf. Kan tillägga att jag själv aldrig använder det och vad jag vet så är inget sönder, knack i trä ;). Men som sagt för säkerhets skull använd hjälpmedel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Men har inte korten någon sorts ESD skydd på sig? Typ något material som leder bort laddningen? Syftar mest på Grafikkort, dom är väl inte lika känsliga som moderkort? En fråga till, vad är det för material som grafikkorten är inpackade i? (Ej antistatpåsen, menar det vita "skummet" i lådan eller vad det nu är) Är inte det också antistatiskt? Jag har lagt mitt kort i det.