Permalänk
Medlem

Temp sensor efter uppdaterad BIOS

Klockade upp min processor med hjälp av ASUS Auto Tuning, valde extreme och fick 4.42GHz. Helt ok tycker jag.
Men jag fick dubbel POST och ibland trippel så jag kollade om det fanns någon uppdatering till BIOS, vilket det gjorde.
P8P67 EVO, version 2001.
In med den och allt fungerar, dock normal klock igen vilket borde vara riktigt.

Nu till saken...
Om jag startar AI Suite/Monitor/Sensor så läser jag 24 grader på CPU (helschysst) men om jag kör CoreTemp så visar kärnorna 29-32 grader!? I IDLE förstås
Eeeh...vilken ska man lita på??
Med förra BIOS (15xx nånting) så visade de mera lika.

Prime95 ca 15 minuter så visar Asus Sensor ~42 grader och CoreTemp ~51.
Är ju säkert helschyssta temps, men om jag överklockar igen, vilken ska jag lita på???

Felstavat
Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikla521:

Klockade upp min processor med hjälp av ASUS Auto Tuning, valde extreme och fick 4.42GHz. Helt ok tycker jag.
Men jag fick dubbel POST och ibland trippel så jag kollade om det fanns någon uppdatering till BIOS, vilket det gjorde.
P8P67 EVO, version 2001.
In med den och allt fungerar, dock normal klock igen vilket borde vara riktigt.

Nu till saken...
Om jag startar AI Suite/Monitor/Sensor så läser jag 24 grader på CPU (helschysst) men om jag kör CoreTemp så visar kärnorna 29-32 grader!? I IDLE förstås
Eeeh...vilken ska man lita på??
Med förra BIOS (15xx nånting) så visade de mera lika.

Prime95 ca 15 minuter så visar Asus Sensor ~42 grader och CoreTemp ~51.
Är ju säkert helschyssta temps, men om jag överklockar igen, vilken ska jag lita på???

Hej
Jag har samma erfarenhet som du så jag frågade i en butik i Köping, dom tyckte att Asus mjukvara var mer att lita på vilket jag tycker låter logiskt.
Men jag tycker du skall, om du kan, fråga någon tekniker på Alina på Kungsgatan i Norrköping. Dom brukar ha bra koll. Jag har bott på Tunbindareg.
Så det skulle va kul att ha ett svar från dom och du kunde svara här när du varit där.
ASUS Auto Tuning sa dom i "min" butik inte va så bra och jag är inne på mitt andra moderkort på 1 vecka, man bränner dom!
Klocka minnena och prossosorn manuelt i avanserade inställningar är mitt råd och erfarenhet.
Jag har P8Z68-V LX, i5 2500k, Corsair H70, Kingston Hyperx 1600 8GB. Allt sneppet under ditt men i praktiken rätt lika förutsättningar.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi