Permalänk
Medlem

Datorn dog vga & cpu led lyser

hej!

P7P68 DELUXE
i7 2600k
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair Force GT 120GB
Asus HD5970
cougar 1000W

igår slocknade bara datorn, när jag startade upp den igen så lyste vga leden på moderkortet och koden 6A visade sig på ledpanelen
vilket visade sig betyda "system agent DXE SMM initialization is started" enligt manualen.
jag stängde av och tog bort grafikkortet och satte in det igen i hopp om att den skulle vara lättlöst. När jag därefter startade hördes ett svagt knastrande ljud
och cpu leden började lysa . (då blev jag jävligt svag i knävecken) sen provade starta om och lät den stå på kanske 15 sek och då startade den om sig själv några gånger och cpu leden slocknade och vga leden började lysa igen.
sen tog jag bort grafikkortet och testade starta utan och då lyste cpu leden igen...
jag kände inte att det luktade bränt eller något sådant.
efter detta har jag kopplat in ett annat grafikkort som jag vet fungerar, Men samma sak händer. vga led lyser koden 6A visas.

vad kan ha hänt? :/

Hoppas någon har några tips!

Permalänk

Jag fick precis nu samma problem på mitt Asus Rampage IV Extreme kort. Datorn har fungerat sedan inköp & helt plötsligt slocknar skärmarna & datorn hänger sig. Försökte reboota men skärmarna reagerar inte. Kollade på moderkortet & VGA led lyser så rött & fint. Jag prova ställa om PCI switchen & felsöka grafikkorten men ingen respons från datorn. 6A står hela tiden på Led displayen.

Verkar som att moderkortet är boven? Jag hade lite problem vid första installation av moderkortet, den hitta inte rätt Gb i windows eller bios. Dock stod det i bios att alla dimm platser hade ett minne i sig. Men bios / windows hitta inte rätt mängd.

Frågan är nu hur man ska gå vidare? Vill helst inte riva configen då jag precis satt i vattenkylning & inte riktigt har någon bra avtappning.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Skrivet av TuzZi>:

hej!

P7P68 DELUXE
i7 2600k
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair Force GT 120GB
Asus HD5970
cougar 1000W

igår slocknade bara datorn, när jag startade upp den igen så lyste vga leden på moderkortet och koden 6A visade sig på ledpanelen
vilket visade sig betyda "system agent DXE SMM initialization is started" enligt manualen.
jag stängde av och tog bort grafikkortet och satte in det igen i hopp om att den skulle vara lättlöst. När jag därefter startade hördes ett svagt knastrande ljud
och cpu leden började lysa . (då blev jag jävligt svag i knävecken) sen provade starta om och lät den stå på kanske 15 sek och då startade den om sig själv några gånger och cpu leden slocknade och vga leden började lysa igen.
sen tog jag bort grafikkortet och testade starta utan och då lyste cpu leden igen...
jag kände inte att det luktade bränt eller något sådant.
efter detta har jag kopplat in ett annat grafikkort som jag vet fungerar, Men samma sak händer. vga led lyser koden 6A visas.

vad kan ha hänt? :/

Hoppas någon har några tips!

Har problemet löst sig för dig? isf hur gick du tillväga?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Avstängd

Ingen garanti eller något som gäller?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Förmodligen modekortet men har du ett annat nätagg testa det först.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

asus skitmoderkort ska jag säga. Inte haft samma problem men haft två andra stora problem (front panel error och min 2tb hdd hittades inte och moderkortet började pipa.

Synd att man inte köpte samma fast av MSI istället.-

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

asus skitmoderkort ska jag säga. Inte haft samma problem men haft två andra stora problem (front panel error och min 2tb hdd hittades inte och moderkortet började pipa.

Synd att man inte köpte samma fast av MSI istället.-

Msi har ju betydligt mer problem en Asus förr i tiden så var det alltid svullna kondingar på deras skräp modekort. Gigabyte gör annars väldigt bra modekort om man inte vill ha Asus

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

6A är väl felkod för minnet vill jag minnas, testa gärna köra en sticka i taget! Går den igång på en sticka så kan ni överväga att flasha BIOS. Det är många moderkort som behöver uppdaterad BIOS för att hantera vissa minnen rätt så där finns ju en möjlig felkälla.

Edit: Om datorn går igång med en sticka men inte känns stabil, då ska ni naturligtvis ligga lågt med flashning av BIOS!

Permalänk
Avstängd

Förr i tiden kanske, men nuförtiden gör dom fan dom bästa moderkorten. Eller det är iaf enda märket jag inte haft problem med senaste 6 åren ungefär.
Köper endast MSI om bara möjligt

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Jo men ändå sett en del trådar här så jag låter nog bli msi men bara man är nöjd själv så kondingarna är i alla fall förbättrade på msi, Gigabyte var väll först om jag inte minns fel med Japanska kondningar. Jag kommer nog köra gigabyte nästa gång med eller asus beror lite på pris och så,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d