Snabba upp datorn, hur gör jag?

Permalänk
Inaktiv

Snabba upp datorn, hur gör jag?

Halli hallå och god jul!

Tycker att min dator på sistonde blivit seg, och nu undrar jag hur jag kan få den snabbare?
Har hört att man kan göra en defragmentering och formatering men hur gör man detta och i vilket program? Kommer filerna på datorn att försvinna då, gör dem det när man gör en formatering men inte en defragmentering??
OCh vad är det som egentligen händer när man gör det?

Tack på förhand alla goa sweclockers

Permalänk
Medlem

En defragmantering flyttar du filerna som ligger på din disk in mot mitten av disken för dels det snurrar snabbare i mitten och dels att filerna ska ligga nära varandra och minska söktiden efter dom. Ingen data försvinner när du gör detta och om jag inte minns fel görs det automatiskt på Windows 7.

Formatering däremot raderar (skriver över) all data på din disk och du har möjligheten att lägga in en ny och färsk installation av ditt valfri OS.

Du kan annars testa med att ladda ner ett program som heter Cclear som rensar bort lite skit som du har liggandes på datorn i form av cookies, sökhistorik och tempfiler.

Testa med att köra ccleaner sen defragmantera den och se om det går lite snabbare. Även att avinstalliera lite program du inte använder är också trevligt.
Funkar inte det så kan du formatera och då är datorn nollställd och det borde gå så fort som det bara kan gå med hårdvaran du har.

Funkar inte det är det dags att kolla igenom din dator och se om man kan byta ut något som finns i datorn mot något nytt o fräsch och på så sätt ge lite extra prestanda

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Palit GamingPRO 5080 | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk

Game Booster.
Men, ja. Det är väl mer då du ska " spela ".

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gefapat:

En defragmantering flyttar du filerna som ligger på din disk in mot mitten av disken för dels det snurrar snabbare i mitten och dels att filerna ska ligga nära varandra och minska söktiden efter dom. Ingen data försvinner när du gör detta och om jag inte minns fel görs det automatiskt på Windows 7.

Formatering däremot raderar (skriver över) all data på din disk och du har möjligheten att lägga in en ny och färsk installation av ditt valfri OS.

Du kan annars testa med att ladda ner ett program som heter Cclear som rensar bort lite skit som du har liggandes på datorn i form av cookies, sökhistorik och tempfiler.

Testa med att köra ccleaner sen defragmantera den och se om det går lite snabbare. Även att avinstalliera lite program du inte använder är också trevligt.
Funkar inte det så kan du formatera och då är datorn nollställd och det borde gå så fort som det bara kan gå med hårdvaran du har.

Funkar inte det är det dags att kolla igenom din dator och se om man kan byta ut något som finns i datorn mot något nytt o fräsch och på så sätt ge lite extra prestanda

Okej, tack så jättemycket för svar!

Men behöver jag göra något manuellt för att defragmentera, något speciellt program? (Har windows 7)

Permalänk
Medlem

Hello, om du vill ha kvar filerna så ska du inte göra en formatering! Du kan defragmentera hårddiskarna så det går snabbare för datorn att ta reda på information. Detta kan göras men Windows egna defragmenterings - program, men själv tycker jag det inte är något bra så jag använder Defraggler (Som är gratis, http://www.piriform.com/defraggler)
Då installerar du programmet, startar det , och sen väljer hårddisk och sedan trycker på knappen Defragmentera

Du kan också ta ner CCleaner (också gratis , http://www.piriform.com/ccleaner)
Där kan du ta bort register-filerna som är felaktiga eller är inte i bruk, men där ska man vara försiktigt vad man tar bort, programmet frågar dig om du vill spara register-filerna innan du tar bort dem o de brukar jag göra så man kan lägga in dem igen om det skulle uppstå något fel som är väldigt sällsynt.
Programmet tar också bort massa data från internet webbläsare och andra saker man kan bocka i (de märket du:P)

Allt är på svenska!

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Startmenyn->Program->Tillbehör->Systemverktyg->Diskdefragmenteraren
Sen kom jag o tänkta på systemåterställning om det är något som plötsligt hänt vid en systemhändelse typ installation av program och liknande.
Systemåterställning kan man väl kalla formatering lite, då du återställer program och annat vid en viss tidpunkt men behåller dina egna filer i form av kort, dokument o liknande.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Palit GamingPRO 5080 | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Tycker TuneUp Utilities är väldigt bra. Har på Turbo Mode hela tiden själv, och datorn går mycket snabbare!

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack gubbar!
Provade CCleaner, vips så försvann 3.8gb onödig sk't.

Ska testa att defragmentera nu

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Defragmentera en dator är att man begär att datorn sorterar filerna så att de ligger nära varandra så att det går snabbare att hantera den berörda datan. Formatera datorn innebär att man tar sin installationsskiva och använder den till att sudda ut allt i datorn och ersätta det med en helt ny oförstörd version av operativsystemet (Vista, Xp, Win7). Jag har Windows 7 och då kan man skriva msconfig under start i skrivfältet och få reda på vilka processer/program som körs. Goggla och ta reda på vilka som är nödvändiga att ha och inaktivera/ta bort det som inte är nödvändigt. En polare lämnade in en dator till mig nyligen och som var oanvändbar. Mitt omdöme blev att det var för mycket "blotware" installerat. Blotware är reklamprogram typ att du har 30 dagar fri winzip, acrobat, super client och efter det att tiden gått ut så ligger dessa program och belastar datorn och stör dig med frågor typ om du vill förnya licensen. Kolla in msconfig och ta bort onödigt skit, kolla kontrollpanelens program och avinstallera sådant som inte är bra. Som en moderator på detta forum tidigare skrev så menade denna på att fråga inte om triviala saker, använd goggle.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965