Permalänk

VGA Led lyser ASUS Rampage IV Extreme

Idag när jag satt & spelade blev helt plötsligt skärmen svart & en massa ränder blinkar på skärmen, datorn svara inte alls. Jag startar om datorn på knappen.
Men ingen bild kommer upp på skärmen. På moderkortet lyser Vga led rött & fint.
Då jag nyss installera vattenkylning misstänkte jag att något av grafikkorten skulle ha gått sönder. Så jag provar att koppla om på PCI switchen & felsöka grafikkorten den vägen. Men inget händer vilken grafikkort jag än använder. Låter otroligt att alla skulle ha gått sönder på engång? PÅ Led display:n på moderkortet står det hela tiden 6A, vilket enligt manualen betyder, System Agent DXE SMM initialization is started.

Moderkortet är ett ASUS Rampage IV Etreme, några veckor gammalt. Det har strulat lite ända sen början, inte hittat rätt mängd Dram. Men efter flera ominstallationer av windows löste det sig helt plötsligt.

Men systemt har aldrig känns riktigt stabilt.

Frågan är nu hur jag ska gå vidare? Ska jag reklamera moderkort ?
Kanske finns det någon som har / haft samma problem med ett Asus mobo & kan berätta hur dom löste detta.

Otroligt tacksam för svar. Jul ledigheten närmar sig med storm steg & det är katastrof om datorn strylar nu.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Avstängd

rampage/formula/maximus är väldigt stabila, med snudd på idiotsäkra lösningar på det mesta..

Är inte sakerna stabila för dig, är något väldigt galet..

Kan tyvärr inte hjälpa dig, har inte ställts inför det dilemmat..

Hoppas det löser sig..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av grottslampan:

rampage/formula/maximus är väldigt stabila, med snudd på idiotsäkra lösningar på det mesta..

Är inte sakerna stabila för dig, är något väldigt galet..

Kan tyvärr inte hjälpa dig, har inte ställts inför det dilemmat..

Hoppas det löser sig..

Jag hade ett rampage III Extreme innan & det strula aldrig. Stabilare system har jag aldrig haft.
Dock verkar X79 Extreme vara lite problem barn.... Hoppas verkligen någon kan komma med en lösning.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Om jag trycker in MemOk knappen vid uppstart så får jag bild & kommer in i bios. Men så fort jag lämnar bios & försöker starta upp windows får skärmarna ingen signal, VGA Led lyser.

Väl inne i bios, efter att jag tryckt på MemOk, hittar datorn endast 30gb ram minne istället för 32gb.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Avstängd

knasigt..

Glad jag hoppar över X79

Hur många ggr bootar den om, innan du kommer in i bios (då rutan för f1 återställning kommer upp?)

Lr står den bara och tuggar?

memory boost?, är det på?

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Avstängd

Låter som det är problem med några värden, då inte skärmen går på..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Avstängd

Memory boost kan strula till det..

Kolla att den är av..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av grottslampan:

knasigt..

Glad jag hoppar över X79

Hur många ggr bootar den om, innan du kommer in i bios (då rutan för f1 återställning kommer upp?)

Lr står den bara och tuggar?

memory boost?, är det på?

Skrivet av grottslampan:

Memory boost kan strula till det..

Kolla att den är av..

Försöker jag starta datorn utan att trycka in MemOk startar den inte upp, kommer inte in i bios ens. Men med MemOk in tryck kommer jag till en ruta där det står att Memory check ok, den vill då att jag går in i bios & typ sparar inställningarna. Sen när jag lämnar bios vill den inte starta upp, blir svart skärm igen.

Vart i bios stänger jag av memory boost?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
ASUS Nordic

Har du provat annat grafikkort eller ett av de andra grafikkorten i ett annat system?

Permalänk
Avstängd

Jag tror det heter memory bandwid booster (lr nåt sånt), i första fliken till vänster (tuner fliken)i avancerad vy. Jag vet inte hur ditt bios ser ut dock..

Det borde vara disable som default, men är det enable, stäng av det..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Avstängd

Vad händer om du drar en Q restet?

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

Gör en, som jag kallar det "Ultimate reboot"
Dvs, bort med allt, gör om.
Börja med att sätta in enbart det som behövs, en ramsticka, en hhd, ett grafikkort.
Det har löst många problem för mig iallafall, man vet aldrig vilken kabel det är som kan glappa, och det är oftast enklast att bara börja om.

Edit: Vad betyder 6B? brukar vara så att moderbordet stannar "innan" nästa grejj den ska starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Idag när jag satt & spelade blev helt plötsligt skärmen svart & en massa ränder blinkar på skärmen, datorn svara inte alls. Jag startar om datorn på knappen.
Men ingen bild kommer upp på skärmen. På moderkortet lyser Vga led rött & fint.
Då jag nyss installera vattenkylning misstänkte jag att något av grafikkorten skulle ha gått sönder. Så jag provar att koppla om på PCI switchen & felsöka grafikkorten den vägen. Men inget händer vilken grafikkort jag än använder. Låter otroligt att alla skulle ha gått sönder på engång? PÅ Led display:n på moderkortet står det hela tiden 6A, vilket enligt manualen betyder, System Agent DXE SMM initialization is started.

Moderkortet är ett ASUS Rampage IV Etreme, några veckor gammalt. Det har strulat lite ända sen början, inte hittat rätt mängd Dram. Men efter flera ominstallationer av windows löste det sig helt plötsligt.

Men systemt har aldrig känns riktigt stabilt.

Frågan är nu hur jag ska gå vidare? Ska jag reklamera moderkort ?
Kanske finns det någon som har / haft samma problem med ett Asus mobo & kan berätta hur dom löste detta.

Otroligt tacksam för svar. Jul ledigheten närmar sig med storm steg & det är katastrof om datorn strylar nu.

Såg att de var ett tag sen men om du inte har löst de så hade jag samma problem, du kan inte ha 32gb av corsair vengeance... kolla på deras hemsida under minnesstöd. minska ner de till 6 eller 4 slots med minne så bör de fungera!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Corsair säljer skitminnen nu för tiden, har haft mycket strul med just Corsair tidigare.

I övrigt är Asus R4E ett ultrastabilt kort, måste vara något fel på dina minnen.

Permalänk
Medlem

helt klart minnena som är felet! hade samma problem, men sedan när jag bytte till ett par kingston minnen funkade allt ( innan 8st corsair vengeance LP

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Skrivet av olle360:

Såg att de var ett tag sen men om du inte har löst de så hade jag samma problem, du kan inte ha 32gb av corsair vengeance... kolla på deras hemsida under minnesstöd. minska ner de till 6 eller 4 slots med minne så bör de fungera!

Skrivet av Likvid:

Corsair säljer skitminnen nu för tiden, har haft mycket strul med just Corsair tidigare.

I övrigt är Asus R4E ett ultrastabilt kort, måste vara något fel på dina minnen.

Skrivet av zikkor:

helt klart minnena som är felet! hade samma problem, men sedan när jag bytte till ett par kingston minnen funkade allt ( innan 8st corsair vengeance LP

Det var som ni sa helt klart fel på minnena, dock endast en sticka utan 8. Det struliga var att just den minnes stickan fungera ibland & ibland inte. Så det var svårt att felsöka ordentligt.

Nu kör jag på 6 stickor, 24gb, & det fungerar prima.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Master of Overkill

Jag fick hem ett X79 asus rampage extreme idag precis när jag öppna modekort till processorn så va 2 pinnar snea och H60 passade inte för att skruvarna som det ska va olika längd på va samma längd så gg åka till webbhallen och lämnatillbacka de.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240