Permalänk
Medlem

Antec 300 ljuddämpat!

In the beginning of time åkte jag långt ut till Biltema för att köpa tjocka ljuddämpningsplattor till mitt Antec 300. Moddade och fotade, och 2,5 år senare åker bilderna upp på sweclockers galleri. Längst ned finns mer kommentarer till om ljuddämpningen gjorde någon nytta eller inte.

Enjoy

Antec 300 ljuddämpat!

Permalänk
Medlem

Uppstod det någon märkbar temperaturändring efter att denna modifikation gjordes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geten123:

Uppstod det någon märkbar temperaturändring efter att denna modifikation gjordes?

Jag mätte inte temperaturen innan och efter, men jag är helt hundra på att om det var någon temperaturförändring så var den väldigt liten, det är så väldigt lite värme som försvinner utmed chassiväggarna ändå. Nu kan jag även kunna använda BARA bakre chassifläktplatsen, utan risk för att den fläkten bara drar in luft från 140mm-fläktplatsen (den i taket) och då vara säker på att jag får bra luftgenomströmning

Permalänk
Medlem

Vilka är specen?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Vilka är specen?

Tjena, specen? Numret på ljuddämpningen eller datordelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Tjena, specen? Numret på ljuddämpningen eller datordelarna?

Dator delarna

Dom såg rätt antika ut vid tillfället

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Dator delarna

Dom såg rätt antika ut vid tillfället

Haha ja, det var nu 3,5 år sedan jag gjorde ljuddämpningen, det var ett Biostar am2+ kort (TF560+?) med en amd athlon x2 5000+ processor Hade ett HD4850 512mb då också, ett riktigt monster hehe. Fick byta ut moderkortet då det inte stödde phenom II (bara phenom I) också.

Men chassit är kvar och används, även om powerknappen är lite fucked up

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha ja, det var nu 3,5 år sedan jag gjorde ljuddämpningen, det var ett Biostar am2+ kort (TF560+?) med en amd athlon x2 5000+ processor Hade ett HD4850 512mb då också, ett riktigt monster hehe. Fick byta ut moderkortet då det inte stödde phenom II (bara phenom I) också.

Men chassit är kvar och används, även om powerknappen är lite fucked up

Ojdå, var det såpass, trodde du fort farande du använde den

Nämen sjysst ljuddämpning annars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket tystare blev det? Var det värt pengarna och tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hur mycket tystare blev det? Var det värt pengarna och tiden?

Det var en del jobb att leta ljuddämpning och sedan tog det väl någon dag att mäta, klippa och limma in den i datorn så jag skulle väl inte rekommendera det för de som inte bryr sig så mycket om datorsurret(om det inte handlar om att bara ljuddämpa chassidörren, då slipper man det mesta jobbet). Om man inte redan optimerat kylningen för cpu/gpu/chassiflöde så är det inte värt att lägga tid på. Däremot är jag själv väldigt nöjd, delvis för att det faktiskt blev resultat och fick en tystare dator men sedan var det mest ett roligt projekt, det är alltid kul att meka med datorn och att skapa ett galleri på swec. Det var tidskrävande men inte dyrt, och behövde något att leka med på sommaren ändå så var mer inriktad på att "förbättra datorn" än att få ut maximalt resultat på tiden jag lade ned